Sv: Hjälp, hästen tar över!
Jag är främst osäker över hur mycket styrka jag kan ta till för att korrigera hästen när hon trotsar.
Ett exempel: Hon vägrar gå dit jag vill när vi rider ut, ofta sker detta vid ett par speciella ställen. Ren trots enligt mig, hon är inte rädd. Hon vill helt enkelt testa om hon kan slippa ridturen eller något. Om jag då är det minsta trött, osäker, dvs inte ger korrigeringen med hjälp av skänkel eller lätt med ridspö i exakt rätt moment, innan hon stannar/vägrar gå/försöker äta.. så går det helt fel.
När jag då skänklar på ytterligare/tar spö lite hårdare så markerar hon sitt ogillande tillbaka. Hästen brukar då stampa med ena hoven allt hårdare i marken. Då blir jag vissa gånger rädd och får fantasier om att hon ska vända sig om och rusa hem eller stegra. Obs! att detta är ett problem de gånger jag inte känner mig i form.
Åååh jag hade ett russ när jag var yngre. Han var en riktig bråkstake. Försökte ta över kontrollen hela första året som jag hade honom.
En sak som han gjorde var att han vägrade gå från stallet utan sällskap av en annan hästkompis. Det blev ju oerhört irriterande och i längden ohållbart. En dag hade jag bestämt mej att rida en liten runda själv, utan några hästkompisar. Jag hade verkligen bestämt mej. Nu fick det vara nog.
Han reagerade så att han först backade och sedan hoppade fram och bockade. Jag plockade på honom en brösta så att jag hade något att hålla i och gav mej iväg. Vi hann ungefär 100 m innan cirkusen satte igång. Han backade och hoppade fram och bockade.
Då började jag backa. Jag tvingade honom att backa, backa, backa och backa. Vi backade ner i ett dike, upp igen fortsatte backa. Efter ett tag gav han upp och trodde att vi skulle börja gå igen. Ha det kunde han ju tro. Det slutade med att vi backade hela ridturen, 3 km. Både han och jag var helt genomsvettiga efteråt och det var mitt i snorkalla vintern.
Som jag kände det så hade jag två val med min häst.
1 Låta honom mer och mer ta kontrollen över vårt förhållande. Detta skulle sluta med att jag inte skulle vågat rida, sköta eller vara med honom överhuvudtaget.
2 Själv ta kontollen. Bli ledare. Visa att jag har mer vilja än vad han hade.
Behöver jag säga att vi inte hade så mycket problem senare att rida ut i skogen själva. Och när det var något han inte ville så började jag backa och då kom han ganska snabbt på bättre tankar.
Låt inte hästen stampa när ni är ute. Säg genast NEJ och försök driva henne framåt, lägg gärna en volt om det går. Lägg till spöet vid skänkeln, inte på rumpan. När du använder spöet vid skänkeln så förstärker du dina hjälper. Det kan till och med hjälpa att slå HÅRT på din egen ridstövel när hon lärt sig att: så där gör man inte.
Låt henne aldrig vinna. Jag vet att det är svårt men försök. Du behöver egentligen bara få henne att gå ett 10 tal meter fram sedan kan du hoppa av och leda henne resten av vägen om du känner dej osäker.
Håll henne sysselsatt när ni rider ut. Gör små volter. Flytta sidledes. Gå slalom mellan träd. Rid på rådjursstigar. Gå där ingen annan har gått. Rid gärna olika vägar varje gång du är ute.
Ha inga speciella sträckor där du alltid galopperar eller travar. Gör det på olika ställen och låt henne aldrig veta att: yes uppför den här backen brukar vi alltid galoppera, nu rejsar vi. Du måste bestämma att det är ok att skritta på hela galoppsträckan.
Träna på volt eller paddock att hon ska lyda dina hjälper på en gång när du ger dem. Om du skänklar på hene för att ni ska trava så ska hon reagera direkt. Gör hon inte det så markera med spöet vid skänklen samtidigt som du skänklar en gång till. När hon lärt sig så räcker det oftast att slå på ridstöveln för att hon ska komma ihåg.
Det känns kanske inte så snällt men hon måste lyssna på dej och även om det känns grymt i börjarn så kommer det på det långa hela leda till att hon blir tryggare på dej eftersom det är du som leder henne.
Öva mycket övergångar. Trava ett par steg sakta av. Trava ett par steg och sakta av. Jag brukar kalla den 5 och 5. Trava 5 steg skritta 5 steg. När ni klarar det så kan ni gå mellan trav och galopp. Och när ni klarar det så kan ni gå mellan skritt och galopp. Denna övning gör att hon måste lyssna på dej. Det händer någonting hela tiden.
Jag tror att om du väl bestämmer dej så kommer du klara dej ganska länge utan hjälp. Ofta så tycker jag att många säger att man ska söka hjälp på en gång när det är mycket som man faktisk kan lösa själv.
Jag tror på dej, gör det du med.