Hjälp en trög att förstå hur det här inte är roligt

Ironin är klumpig och inte speciellt välformulerad i artikeln (den är inte speciellt välformulerad alls). Ska ironi fungera utan att bli plump måste den vara knivskarp och elegant.

@golits tråd är mer absurd än ironisk men slår givetvis mot samma fenomen ("vi och dem"). MEN jag tycker som flera andra att blanda in konsumtionen till jul i det hela ger en besk eftersmak just för att många inte har råd med julfirande alls. Antalet som kan anses vara fattiga har ökat enormt de senaste åren.
 
Mitt skämt? Menar du TS skämt?

Nej jag hänger inte med. @golit tråd handlar om att stänga gränser. Här illustrerat med att stänga Dalälven.

Länken handlar inte om att stånga gränser utan om SD:s retorik dvs vi ska hjälpa folk på plats istället och om vi har en generös flyktingpolitik så kommer fler komma.
Förlåt TS länkade "skämt".

Hela artikeln andas för mig att en SD are som minsann har fått rätt har skrivit den. SD har ju hela tiden haft en flyktingpolitik som passar S och LO och de har sagt ofta att deras politik är enbart samma somS hade på 90 talet. Så inget nytt, nu är det bevisat och SD har blivit normaliserade i svensk politik.

För övrigt anser jag att det finns ingen anledning att två riksdagspartier med historiska bakgrunder i extrema massmord ska överhuvudtaget finnas i svensk riksdag, SD och V.
 
Ironin är klumpig och inte speciellt välformulerad i artikeln (den är inte speciellt välformulerad alls). Ska ironi fungera utan att bli plump måste den vara knivskarp och elegant.

@golits tråd är mer absurd än ironisk men slår givetvis mot samma fenomen ("vi och dem"). MEN jag tycker som flera andra att blanda in konsumtionen till jul i det hela ger en besk eftersmak just för att många inte har råd med julfirande alls. Antalet som kan anses vara fattiga har ökat enormt de senaste åren.
Nu är jag väl på lite djupt vatten men Golits har ett speciellt sätt att skriva. Om någon kan berätta vad det är som karakteriserar så vore det lite intressant.

Golit blir liksom lite "Charlie Chaplin " bara han nuddar tangentbordet, liksom.
 
Förlåt TS länkade "skämt".

Hela artikeln andas för mig att en SD are som minsann har fått rätt har skrivit den. SD har ju hela tiden haft en flyktingpolitik som passar S och LO och de har sagt ofta att deras politik är enbart samma somS hade på 90 talet. Så inget nytt, nu är det bevisat och SD har blivit normaliserade i svensk politik.

För övrigt anser jag att det finns ingen anledning att två riksdagspartier med historiska bakgrunder i extrema massmord ska överhuvudtaget finnas i svensk riksdag, SD och V.
Jag tycker ämnet är rätt lika i både artikel och @golit tråd.
Möjligtvis att artikeln är mer ironi av SD. Och golits tråd handlar om dit regeringen börjar komma dvs med id-kontroller etc.
 
Jag tycker ämnet är rätt lika i både artikel och @golit tråd.
Möjligtvis att artikeln är mer ironi av SD. Och golits tråd handlar om dit regeringen börjar komma dvs med id-kontroller etc.
Är det inte själva ordet norrländska kvinnor och diskussionen om var gränsen går som är rolig ? Går gränsen vid Slussen eller inte?
 
Är det inte själva ordet norrländska kvinnor och diskussionen om var gränsen går som är rolig ? Går gränsen vid Slussen eller inte?
Jag har nog inte tänkt att det skulle vara grejen med golits tråd. Visst det är inflyttning till bl.a. Sthlm från Norrland men det är också inflyttning från Småland, Skåne, Göteborg och andra ställen. Och jag vet lika många män som flyttar.

Så jag ser det bara som en parallell till dagens politik angående stängda gränser, stänga Öresundsbron och id- kontroller.
 
Jag har nog inte tänkt att det skulle vara grejen med golits tråd. Visst det är inflyttning till bl.a. Sthlm från Norrland men det är också inflyttning från Småland, Skåne, Göteborg och andra ställen. Och jag vet lika många män som flyttar.

Så jag ser det bara som den parallell till dagens politik angående stängda gränser, stänga Öresundsbron och id- kontroller.
Jo, fast hela grejen med Golits tråd var väl att stänga ute vissa som är utanför gränsen. Gränsen denna gång var Norrland. Han la till könsbestämning vilket gjorde det ännu mer abstrakt och diskussionen om vad som är Norrland är ju välkänd. Det vanliga brukar väl vara Dalälven men jag tror egentligen att Dalfolket anser sig vara Från Dalarna och inte Norrland. Möjligen också påpeka Stockholmarnas provinsialitet, alltså inget existerar utanför Stockholm. Nu kanske jag lägger in för mycket. Måste gå...
 
Postade den här bilden för ett tag sedan.

https://www.facebook.com/photo.php?....116914994993459.15362.100000248781837&type=3

Jag tycker att den är hysteriskt roligt. Mina facebookvänner håller inte med. Någon tycker att det är det sämsta hen har läst. Men vad är det som inte är roligt om man inte känner sig träffad?

Roligt tycker jag absolut inte att det är.

Däremot är det ju en bitande ironi, en smäll till de som hela tiden hävdar dessa argument gällande flyktingarna vi tar emot, i tiggardebatten.

Men roligt? Nej, absolut inte. Lika lite roligt som att djur plågas genom att nosar tejpas ihop eller man fodrar glas till hungriga djur.
 
Roligt tycker jag absolut inte att det är.

Däremot är det ju en bitande ironi, en smäll till de som hela tiden hävdar dessa argument gällande flyktingarna vi tar emot, i tiggardebatten.

Men roligt? Nej, absolut inte. Lika lite roligt som att djur plågas genom att nosar tejpas ihop eller man fodrar glas till hungriga djur.
Men va? Hur kan du jämföra att man gör narr av SD's argumentation med djurplågeri? Att göra narr av någon eller något är ju ett vanligt sätt att skoja på, det är det många som tycker är roligt (utom kanske den som blir utsatt). Men att plåga djur är det väl INGEN som tycker är roligt? Skulle inte ens tro att förövaren skulle tänka på ordet "roligt" i första hand. Men jag har förstås aldrig träffat en sådan människa. Rasister har jag däremot träffat många. Och nej, jag kan inte låta bli att gapskratta åt deras argument ibland. Vissa av argumenten är liksom så urbota dumma. Det finns andra politiska åsikter som jag inte håller med om, men jag kan förstå hur man kan tänka så. När det gäller SD-politiken så förstår jag inget alls. De lovar guld och gröna skogar om bara invandrarna försvinner, och folk GÅR PÅ DET. Jag tycker att argumentationen är precis lika dum som i insändaren, ändå anses insändaren vara "plump". Är inte Jimmie & co. plumpa varje dag då?
 
Postade den här bilden för ett tag sedan.

https://www.facebook.com/photo.php?....116914994993459.15362.100000248781837&type=3

Jag tycker att den är hysteriskt roligt. Mina facebookvänner håller inte med. Någon tycker att det är det sämsta hen har läst. Men vad är det som inte är roligt om man inte känner sig träffad?

Känt värmländskt tema.

golit tycker att det finns olika slags humor. Alla måste inte gilla all och all humor måste inte ha ett högre syfte och kan mycket väl motverka det eventuella högre syftet. Det kan vara kul ändå.

golit smålog till länken.
 
Ironin är klumpig och inte speciellt välformulerad i artikeln (den är inte speciellt välformulerad alls). Ska ironi fungera utan att bli plump måste den vara knivskarp och elegant.

@golits tråd är mer absurd än ironisk men slår givetvis mot samma fenomen ("vi och dem"). MEN jag tycker som flera andra att blanda in konsumtionen till jul i det hela ger en besk eftersmak just för att många inte har råd med julfirande alls. Antalet som kan anses vara fattiga har ökat enormt de senaste åren.

Sant, men de som konsumerar allt mer har också ökat.
 
Men är de roliga? Det tycker inte jag, jag tycker de är bedrövliga och rätt läskiga...
Ja och nej. De är skitläskiga, men jag tycker nog att man kan driva med dem i alla fall. Ungefär som att parodier på Hitler kan vara roliga. Han framställs ju ofta som en galen liten man, men jag tror inte man kan ansvara för så många människors död utan att vara en kallblodig psykopat.
 
Ja och nej. De är skitläskiga, men jag tycker nog att man kan driva med dem i alla fall. Ungefär som att parodier på Hitler kan vara roliga. Han framställs ju ofta som en galen liten man, men jag tror inte man kan ansvara för så många människors död utan att vara en kallblodig psykopat.

Ja alltså, jag menar inte att man inte får eller bör utan bara att det är en svår sak att få ha-ha-ha-roligt liksom. Allvaret bakom är för mörkt för att det ska räcka med ett litet fnitter att väga upp det. Och jag tycker definitivt inte att vare sig Hitler eller SD-typerna är roliga i sig själva, däremot kan det gå att få till roliga skämt om dem. Men det kräver mer.
 
Ja alltså, jag menar inte att man inte får eller bör utan bara att det är en svår sak att få ha-ha-ha-roligt liksom. Allvaret bakom är för mörkt för att det ska räcka med ett litet fnitter att väga upp det. Och jag tycker definitivt inte att vare sig Hitler eller SD-typerna är roliga i sig själva, däremot kan det gå att få till roliga skämt om dem. Men det kräver mer.
Vad gäller SD behöver man inte skämta. De parodierar sig själva ;)
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 283
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 134
Senast: Hedinn
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
23 183
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 478
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Sekretessbrott?
  • Håravfall
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp