HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Så du skulle avråda folk från att skaffa sig en westie eller schäfer, med tanke på deras brister??

Inte avrådit, åtminstone inte angående schäfer för där är det realtivt lätt att få tag i en okej hund. Westie däremot om det var med denna korta varseln? Ja definitivt.

99 % av alla hundar jag träffar sker i en för hunden helt trygg miljö. då visar sig inte eventuella rädslor särskilt väl. inte ens min kompis goldentik, som är en jätteskraj hund, ger intryck av att vara något annat än normal i välkända miljöer. det är också därför man anordnar MH på speciella banor där det händer lite ovanliga saker. om man kan avgöra hurvida hunden är normal eller inte så hade det ju räckt om testledaren gick fram och klappade lite på hunden?

folk brukar väl inte köpa västgötaspets, cavalier king charles spaniel, ISW terrier eller lagotto för att de vill tävla lydnad och bruks. ändå är detta raser som då och då syns i startlistorna. collies ser man i princip aldrig. att collien inte tävlar för att den är en pälsras är inte heller det något vidare argument, det finns ju så många andra långhåriga hundar som tävlar. har t o m sett pudlar i full utställningspäls som tävlat.

varför har du fortfarande inte kommenterat länken?

Jag tycker att det är tragiskt när ägare till en viss hundras vägrar erkänna rasens fel och brister samt i vilken omfattning de ligger i. Man behöver uppenbarligen inte ha träffat ett tjog med collies för att se över statistik på hur illa det faktiskt är.

Jag har westie, och jag verkligen avgudar rasen. Men inte fan sitter jag och låtsas som att problemen med klåda inte existerar, eller att mentaliteten i dagsläget i stora drag är så anti-terrier det kan bli? Jag letade i två år efter westien jag har nu, och det är en riktigt trevlig hund. Ändå tror jag att jag aldrig kommer kunna älska honom riktigt lika mycket som min första westie, som objektivt sett inte var en bra rasrepresentant.

Jag har även schäfer, en ras som vuxit sig stor hos mig på brukssidan. Men inte sjutton sitter jag och slätar över problemen som finns där heller.

Med folk som du kommer en ras aldrig att förbättras. Jag anser att vad gäller avel kan man alltid sträva efter bättre resultat. Det är ingen idé att stå och stampa på samma ställe för att ens EGEN hund "minsann är rejäl, social och lättlärd".

Detta är den eviga litanian så fort collie nämns! Exakt VAR skriver jag att collien som ras inga fel har?

99 % av alla hundar jag träffar sker i en för hunden helt trygg miljö. då visar sig inte eventuella rädslor särskilt väl. inte ens min kompis goldentik, som är en jätteskraj hund, ger intryck av att vara något annat än normal i välkända miljöer. det är också därför man anordnar MH på speciella banor där det händer lite ovanliga saker. om man kan avgöra hurvida hunden är normal eller inte så hade det ju räckt om testledaren gick fram och klappade lite på hunden?

folk brukar väl inte köpa västgötaspets, cavalier king charles spaniel, ISW terrier eller lagotto för att de vill tävla lydnad och bruks. ändå är detta raser som då och då syns i startlistorna. collies ser man i princip aldrig. att collien inte tävlar för att den är en pälsras är inte heller det något vidare argument, det finns ju så många andra långhåriga hundar som tävlar. har t o m sett pudlar i full utställningspäls som tävlat.

varför har du fortfarande inte kommenterat länken?

Var träffar du alla rädda collies? Jag är fortfarande nyfiken.
VAR har jag angett päls som ett skäl att inte tävla? :confused:

Men vi har ju gång på gång försökt förklara att det inte bara är personliga erfarenheter vi stöder oss på! Det finns ju väl underbyggd statistik! Och en brukshund som inte klarar av ett MH kan inte anses som en bra hund. Att den sen fungerar i kända miljöer är inte en hållbar ursäkt! En hund får bli rädd för saker, men den måste kunna avreagera och släppa det.
Att många köper collie för att ha som sällskapshund och inte att jobba med är ju, i mitt tycke, konstigt. Varför drar en bruksras till sig så många icketävlingsintresserade? Varför väljer inte fler tävlingsförare rasen om den nu är så bra?

Detta är den eviga litanian så fort collie nämns! Exakt VAR skriver jag att collien som ras inga fel har?

I princip varenda inlägg slätar du över problemen. Att de inte alls är så farligt som folk vill påstå, att du minsann aaaaldrig träffat en "dålig" collie och att det minsann bara är buskavlare som får fram dessa individer.

Det är säkert jättejobbigt , men har du fakta framför näsan (LÄS LÄNKEN) så får du nog vackert acceptera att det är som det är.

*KL*

hejhej :)

jag skulle bara testa en sak, så ni behöver inte bry er om detta lilla inlägg :p

Senast ändrad av en moderator:

vad spelar det för roll var jag träffar rädda hundar?

(ursäkta om pälsen, det var tingen etc:s argument)

Och en brukshund som inte klarar av ett MH kan inte anses som en bra hund.

Eller en hund öht, oavsett vad det är för någon... Inte ens jag som bara har sällskapshundar skulle någonsin i hela mitt liv betala pengar för att köpa en avkomma till en hund som inte klarat ett MH.

Var i hela friden har jag skrivit att jag aaaaaaldrig någonsin träffat en dålig collie? Jag har många gånger påpekat att jag själv tom ÄGT en rädd collie. LÄS istället för att gnälla över vad du TROR att jag skrivit! Och lyft näsan och se hur verkligheten ser ut. Men ja visst ja, erfarenhet av en ras betyder ju ingenting här....

Jag har för övrigt inte fått svar på en enda fråga jag ställt och ingen annan heller som vågat sig in här. Inte ens TS....

Vem har sagt att det är OK att köpa hund efter föräldrar som inte klarar MH? Tråden handlar mig veterligt om ifall man kan ta med en collie till en hundgymnasium.

Vem har sagt att det är OK att köpa hund efter föräldrar som inte klarar MH? Tråden handlar mig veterligt om ifall man kan ta med en collie till en hundgymnasium.

Nej det gör den inte, den handlar om att det är vettigare att satsa på ett säkrare kort när man har så kort varsel.

Du har ställt en massa olika frågor till diverse folk, ska jag svara på dom frågorna menar du?

Ja, du har ägt en hund som var kass mentalt och "några nervösa". Jaha? Så din subjektiva erfarenhet är att collien är frisk. Ledsen, men statistiken säger annat.

Sedan det här eviga tjatandet om att andra raser också har diverse sjukdomar. Vart vill du komma? Att bara för att den och den rasen har HD eller tarmproblem så är det OK att collien har det också?

Inte avrådit, åtminstone inte angående schäfer för där är det realtivt lätt att få tag i en okej hund. Westie däremot om det var med denna korta varseln? Ja definitivt.

Jaså, är det lätt att få tag på en bra schäfer? Det va betydligt mer än vad jag visste, schäfern om ngn ras är väl sönderavlad så de räcker. Stackars djur säger jag bara..

Bortse från att det var kort varsel, säg att hon hade flera år på sig att hitta sin hund. Jag vet att dessa diskussioner skulle komma upp ändå. Folk skulle avråda TS att skaffa en collie ändå. Vad hade anledningen varit då?

Jaså, är det lätt att få tag på en bra schäfer? Det va betydligt mer än vad jag visste, schäfern om ngn ras är väl sönderavlad så de räcker. Stackars djur säger jag bara..

Ja det är relativt lätt. Och jag har för övrigt inte sett en sönderavlad schäfer med brukslinjer i hela mitt liv. En schäfer med exteriörlinjer däremot, dom djuren är det i regel synd om ja. Håller med helt och fullt.

Bortse från att det var kort varsel, säg att hon hade flera år på sig att hitta sin hund. Jag vet att dessa diskussioner skulle komma upp ändå. Folk skulle avråda TS att skaffa en collie ändå. Vad hade anledningen varit då?

Skulle det? Jag är övertygad om något helt annat så din fråga kan jag inte svara på.

Sedan det här eviga tjatandet om att andra raser också har diverse sjukdomar. Vart vill du komma? Att bara för att den och den rasen har HD eller tarmproblem så är det OK att collien har det också?

Självklart är det inte okej att collien har HD fel mm bara för att andra raser har det. Visst hade det vart underbart om alla raser varit helt superfriska. Men nu är ju inte verkligheten så. Jag hade gärna vilja vetat vilken ras TS skulle ta med sig till sitt gymnasium, som är frisk..

Frisk är som sagt ingen ras till 100 procent. Diskussionen hör till att collien är en av de med sämst statistik.

Vilken ras TS ska ha beror på vad hon gillar utseendemässigt, mentalitetsmässigt, aktivitetsmässigt osv. Om hon vill ha en collie så ska hon ju ha det. Men vad folk försöker få henne att förstå är att det finns risker med att köpa en ras med så dålig statistik när varseln är så kort.

Diskussionen handlar som jag ser det mer om colliens mentalitet än om hd etc. och vad det kan innebära att impulsköpa en sådan hund med mkt kort varsel.

Och den mentala delen kan väl ingen påstå är övervägande stabil och god inom rasen?

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 878
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka