HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

är det någon som försvarar collien som har lust att kommentera länken? hur kan det förklaras att diagrammen för hela rasen ser ut som de gör?

Donnan: det ska inte vara jättesvårt att få tag i en hund som är okej i huvudet, speciellt inte bland de numerärt större raserna. en del raser är tyvärr uppdelade i två grenar, men vill du ha en schäfer att tävla bruks med så titta på bruksavlade schäfrar. de är friska och har bra mentalitet. tittar man på spindeldiagram för hela rasen, inkl de utställningsavlade, så ser det helt okej ut ändå. tittar man på ett likadant diagram för rasen collie, så ser det helt annorlunda ut. diagrammet har väldigt mycket färg vid områden som rädslor och skott, och i princip ingen vid leklust och nyfikenhet. när det är så många som över 1 000 hundar som har testats, så kommer en enskild dålig individ inte att märkas i ett sådant diagram. utan testar du en collie så kommer den med mycket hög sannolikhet att se ut som diagrammet visar.

ja men det är ju ett jäkla tjat på varför inte så många tävlar med collie och då syftar ni på att collien är dåligt mentalt så därför tävlar ingen med collie vilket låter rejält konstigt eftersom en hund inte vanligen visar rädsla i tex en lydnadstävling...

för en rädd hund kan det vara jobbigt med lydnadstävlingar. det är mycket ljud, mycket folk och hundar och matte är kanske lite nervös. dessutom är collien inte bara rädd, den saknar också egenskaper som är nödvändiga för att den ska ta sig igenom ett helt program.

Ja, så kan man ju också se det. Tycker inte jag har sett ett enda trevligt svar här inne, nu tänker inte jag sitta å läsa igenom alla inlägg igen, så det kan ju finnas något. Jag tvivlar inte på att det finns kunnigt folk här inne, det gör det sannerligen, men visssa borde ju tagggga ner lite.

Du har inte precis god ton du heller.

för en rädd hund kan det vara jobbigt med lydnadstävlingar. det är mycket ljud, mycket folk och hundar och matte är kanske lite nervös. dessutom är collien inte bara rädd, den saknar också egenskaper som är nödvändiga för att den ska ta sig igenom ett helt program.

Vilka egenskaper syftar du på? *nyfiken*

Jag har inte träffat så många collie, men nog upplever jag att de nog kan tränas i lydnad lika väl som vissa tränar lydnad med tex. whippet, leonberger eller andra lite "udda" raser.

För övrigt tycker jag att man absolut kan välja hund efter utseendet i kombination med en del egenskaper. Jag har gjort det själv och har man inte verkligt höga krav så fungerar nästan vilken ras som helst, bara man väljer en seriös uppfödare och läser på.

bilden hittade jag på sidan jag har länkat till:
convmhlangh.gif

hur belönar man en hund som inte vill leka och som inte är nyfiken? visst kan man mata med lite köttbullar, men det blir svårt när hunden måste jobba i 10 min utan påfyllning.

självklart kan man välja hund efter utseendet! det tror jag att många gör, omedvetet. men när man tvingas välja mellan en snygg hund och en bra arbetshund, så tror jag att de flesta tävlingsmänniskorna väljer en bra hund. jag är själv lite i den sisten när det finns en del roliga färger inom min nästa ras, och en som är lite "tråkig" och vanlig. det kommer förmodligen att bli den "tråkiga" och vanliga färgen och jag har anmält intresse för en kombination som enbart kan ge den färgen.

Senast ändrad:

bilden hittade jag på sidan jag har länkat till:
convmhlangh.gif

hur belönar man en hund som inte vill leka och som inte är nyfiken? visst kan man mata med lite köttbullar, men det blir svårt när hunden måste jobba i 10 min utan påfyllning.

Hmm... ungefär som en vinthund då.

Tja, diagrammet ser inte jättekul ut precis, men det är inte heller så många hundar testade för att det skall vara statistiskt säkerställt.

...
självklart kan man välja hund efter utseendet! det tror jag att många gör, omedvetet. men när man tvingas välja mellan en snygg hund och en bra arbetshund, så tror jag att de flesta tävlingsmänniskorna väljer en bra hund. jag är själv lite i den sisten när det finns en del roliga färger inom min nästa ras, och en som är lite "tråkig" och vanlig. det kommer förmodligen att bli den "tråkiga" och vanliga färgen och jag har anmält intresse för en kombination som enbart kan ge den färgen.

Men nu blir jag verkligen nyfiken. Vad är det för tråkig färg du skall välja på nästa hund? ;)

Jag valde mina hundar eftersom jag gillar skägg. :D (och de är ganska friska)

är det någon som försvarar collien som har lust att kommentera länken? hur kan det förklaras att diagrammen för hela rasen ser ut som de gör?

Donnan: det ska inte vara jättesvårt att få tag i en hund som är okej i huvudet, speciellt inte bland de numerärt större raserna. en del raser är tyvärr uppdelade i två grenar, men vill du ha en schäfer att tävla bruks med så titta på bruksavlade schäfrar. de är friska och har bra mentalitet. tittar man på spindeldiagram för hela rasen, inkl de utställningsavlade, så ser det helt okej ut ändå. tittar man på ett likadant diagram för rasen collie, så ser det helt annorlunda ut. diagrammet har väldigt mycket färg vid områden som rädslor och skott, och i princip ingen vid leklust och nyfikenhet. när det är så många som över 1 000 hundar som har testats, så kommer en enskild dålig individ inte att märkas i ett sådant diagram. utan testar du en collie så kommer den med mycket hög sannolikhet att se ut som diagrammet visar.

Jag försvarar inte collien, jag är mycket väl medveten om rasens brister, men det betyder inte att jag avråder folk från att skaffa en collie om denne vill ha en collie, sen är det självklart bra om personen vet rasens brister innan. Men det är sånt som jag nästan tar för givet att folk tar reda på innan dom köper hunden.

haha så om alla bruksfolk ger fan i hur rasen/hunden ser ut då skulle ju ni bruksfolk som du kallar dej/er kunna skaffa vilken jäkla bruksras som helst då??kanske du möjligtvis men jag kan lova dej att så är inte fallet..

exakt, alla har olika smak, där har du svaret till varför inte många kanske vill tävla med en collie. Men det är fortfarande ingen som svarar på ifall ni inte tror en collie kan tävla lydnad mm??

Dessutom anser jag att det är en himla skillnad i temperament och sätt på bruksraserna, en VÄLDIGT stor skillnad.

Jag skrev inte att Collien är ful, jag frågade dig om varför bruksfolk inte köper dom. Om det var för att dom var "fula" eller inte.

Och du kan fasiken inte känna till många vettiga bruksfolk. Jag kan säga att 99% av alla bruksmänniskor i min bekantskapskrets eller ens i närheten väljer ras efter vilket syfte de ska användas till. Jag har själv en Malinois, jag tycker inte dom är särskilt snygga. Dessutom riskerade jag att få en "blå" malle dom är RIKTIGT fula enligt mig. Men ändå ville jag ha en för deras mentalitet och för mitt ändamål. Hon hade kunnat haft rastaflätor, varit blå och haft en stubbsvans. Hade ändå tagit henne.

Hur kan du lova mig att så inte är fallet? Är det så att du kanske bara träffar folk som tränar lite trix hemma på köksgolvet med sina snygga hundar?

Det är klart att olika raser ska vara olika. Men det ska vara samma GRUND. Det är en bruksras av en anledning. Det finns fler bruksraser som jag anser vara urusla jobbhundar. Men Collien är helt värdelös rent mentalt. Säger du annat så LJUGER du eller förnekar sanningen.

ja men det är ju ett jäkla tjat på varför inte så många tävlar med collie och då syftar ni på att collien är dåligt mentalt så därför tävlar ingen med collie vilket låter rejält konstigt eftersom en hund inte vanligen visar rädsla i tex en lydnadstävling...

Du kan inte ha någon stor erfaranhet av hundars mentalitet och tävlingar. Jag har själv en nervös, reserverad Beauceron här hemma. Som inte duger att tävla med. För det blir jobbigt för honom pga hans brister. Det är nya människor, det förekommer skott inom brukset och han är skotträdd. Det står konstiga tält uppe, folk pratar, skrattar, barn springer omkring vid sidan av planen osv.

Dessutom behövs det ett visst driv för att komma längre än klass 1. Arbetsvilja, sammarbetsförmåga, koncentration, uppmärksamhet, nerver är några av de egenskaper man bör ha i en bra tävlingshund. Sen finns det absolut hundar som jobbar enbart för mat, men en hund som klarar ett elitprogram i lydnaden eller brukset för den delen behöver något mer än så.

jag håller med. jag tror det är svårt att få fram sådana diagram på ett antal slumpmässigt valda hundar (sannolikt lämnas i och för sig de sämsta hundarna hemma...) om sambandet inte är signifikant.

färgen blir "bajsbrun" :D. nej men de är väl fina de med fast jag hade föredragit en annan färg, vilken av de andra som helst faktiskt.

Du har ställt en massa olika frågor till diverse folk, ska jag svara på dom frågorna menar du?

Ja, du har ägt en hund som var kass mentalt och "några nervösa". Jaha? Så din subjektiva erfarenhet är att collien är frisk. Ledsen, men statistiken säger annat.

Sedan det här eviga tjatandet om att andra raser också har diverse sjukdomar. Vart vill du komma? Att bara för att den och den rasen har HD eller tarmproblem så är det OK att collien har det också?

Det skulle vara betydligt enklare att diskutera med dig om du bemödade dig med att verkligen läsa vad man skriver, istället för att dra egna slutsatser utifrån vad du själv har bestämt dig i förväg att det står. Du får t.ex. gärna tala om var i hela friden jag skrivit att jag ägt "några nervösa hundar"? Jag har ägt ETT vrak, övriga har varit/är alldeles utmärkta hundar, från olika uppfödare. Att collien är en helt igenom perfekt ras har, återigen, ingen här påstått, det är din egen förutfattade slutsats utan att ha läst ordentligt och den får du står för själv. Det lär för övrigt bli svårt att hitta en lämplig hund till sin skolutbildning om man måste ha en ras HELT fri från problem. Så det är högst relevant att jämföra collien med andra raser, utefter vilka påståenden som skrivs här. Det är inget som du bestämmer, sorry.

Och jo, en collie passar lika bra som vilken annan ras som helst att ta med till ett hundgymnasium. Att påstå något annat vittnar om dålig insyn i rasen.

Det skulle vara betydligt enklare att diskutera med dig om du bemödade dig med att verkligen läsa vad man skriver, istället för att dra egna slutsatser utifrån vad du själv har bestämt dig i förväg att det står. Du får t.ex. gärna tala om var i hela friden jag skrivit att jag ägt "några nervösa hundar"? Jag har ägt ETT vrak, övriga har varit/är alldeles utmärkta hundar, från olika uppfödare. Att collien är en helt igenom perfekt ras har, återigen, ingen här påstått, det är din egen förutfattade slutsats utan att ha läst ordentligt och den får du står för själv. Det lär för övrigt bli svårt att hitta en lämplig hund till sin skolutbildning om man måste ha en ras HELT fri från problem. Så det är högst relevant att jämföra collien med andra raser, utefter vilka påståenden som skrivs här. Det är inget som du bestämmer, sorry.

Och jo, en collie passar lika bra som vilken annan ras som helst att ta med till ett hundgymnasium. Att påstå något annat vittnar om dålig insyn i rasen.

men hur lätt är det att hitta en collie som inte har några spår av rädslor, som har stor leklust, nyfikenhet och en god portion "jävlar anamma"? varför ser colliens spindeldiagram ut som det gör? det är ingen som säger att de inte finns, bara att de är i minoritet. väljer man t ex en schäfer istället, och allra helst en bruksavlad sådan, så är du i princip garanterad en bra hund!

Jag har inte tittat på din länk, men, ja, jag följer statistiken intresserat. Och jag kommer att bli ännu mer intresserad när statistiken dessutom bygger på fullständiga uppgifter. Nu är uppgifterna inte ens fullständiga för de hundar som finns med så för mig är det svårt att dra någon slutsats alls. När det gäller MH så är ännu relativt få hundar beskrivna vilket inte ger mig, som är van att granska kritiskt, något bra underlag att dra någon slutsats av, tyvärr. Vad jag kan se (om dessa uppgifter stämmer i alla fall) så är inte ens hälften av alla hundar beskrivna. Av det jag ser så är "resultaten" tämligen konstanta genom åren, varken bättre eller sämre. Och detta alltså utifrån ett litet underlag.

Visst vore det kanon om samtliga hundar beskrevs och om samtliga HD-röntgades. Det skulle ge en mer intressant läsning också. Men nu är det så att många köper collie utan intresse av tävling eller ens utställning utan för att helt enkelt ha en mysig kompis som kan hänga med husse o matte på allt. Jag tror att många har inte ens hört talas om MH t.ex.
En ökning av antalet beskrivna hundar skulle man kanske kunna få om man inför samma regel som gällde för karaktärsprovet, nämligen att hunden måste vara beskriven i MH för att få tävla om Cert. För jag tror faktiskt att fler collieägare är intresserade av utställning än bruks. Och vad man kan tycka om det är en annan femma, dock inget som jag kan ta ansvar för och svara för...

En fundering jag har, och som jag förmodligen inte heller kommer att få något svar på, är vad du beskriver som "rädsla"?
Du pratar om att det finns så enormt många rädda collies, och jag är nyfiken på var du har träffat dem?

Att ägarna till collies inte har hört talas om MH är ju under all kritik! Och det tycker jag är uppfödarnas ansvar. De flesta uppfödare av bruksraser brukar se till att deras valpköpare kommer till ett MH. För att det är viktigt för deras avelsarbete att utvärdera varje kull.

När det gäller antalet som beskrivits så tycker jag nog ändå att över 1000 hundar ger en ganska god fingervisning om hur det är ställt med mentaliteten. Det verkar ju konstigt om det vore så att de bra hundarna stannar hemma....

Åtminstone har jag talat om var jag träffat dessa rädda hundar! På brukshundklubben. Och jag tror att man ändå kan säga att flera av dessa har varit mycket noga i sitt val av uppfödare och dessutom varit intresserade av att göra nåt bra med sitt hundägande. Dessutom är det som någon annan skrivit inte bara rädslor, utan också att många saknar samarbetsvilja, kamplust och leklust. Och visst finns det andra raser (och individer)som inte heller är "perfekta" i dessa hänseenden. Men, att en ras som tillhör brukshundsgruppen i så hög grad saknar detta, känns helt fel!

Nu senast har jag lärt känna en collie som nu är 1.5 år. Den är köpt av ett ungt par av en välkänd uppfödare. Meningen var att jobba med hunden. Tyvärr är det inte mycket dom kan göra med hunden. Ensam med matte kan den leka korta stunder, men jag menar korta stunder! Men den klarar inte mycket av störningar. Den är riktigt rädd för främmande människor, har nafsat några stycken. Klarar inte barn. Jätterädd för andra hundar. Rädd för många olika ljud. Ja, jag är medveten om att detta bara är en individ! Men tyvärr inte den första som varit på detta viset.

Jag klagar inte alls på collien för att jag tycker illa om rasen i sig. Tvärtom! I början av 80-talet träffade jag några mycket trevliga. Det är därför jag tycker att det är tråkigt att så många av dagens inte räcker till som brukshundar.

Ditt förslag om att införa krav på MH för att tävla om cert på utställning tycker jag är strålande!

Senast ändrad av en moderator:

Jaså, är det lätt att få tag på en bra schäfer? Det va betydligt mer än vad jag visste, schäfern om ngn ras är väl sönderavlad så de räcker. Stackars djur säger jag bara..

Bortse från att det var kort varsel, säg att hon hade flera år på sig att hitta sin hund. Jag vet att dessa diskussioner skulle komma upp ändå. Folk skulle avråda TS att skaffa en collie ändå. Vad hade anledningen varit då?
På vilket sätt är Schäfern sönderavlad?

På vilket sätt skulle det vara svårt att få tag på en bra Schäfer, eller annan ras för den delen?

Det skulle vara betydligt enklare att diskutera med dig om du bemödade dig med att verkligen läsa vad man skriver, istället för att dra egna slutsatser utifrån vad du själv har bestämt dig i förväg att det står. Du får t.ex. gärna tala om var i hela friden jag skrivit att jag ägt "några nervösa hundar"?
Sorry, jag hade slarvskrivit. Det skulle stå "haft en "dålig" hund och TRÄFFAT några nervösa". För det HAR du skrivit.

Och jo, en collie passar lika bra som vilken annan ras som helst att ta med till ett hundgymnasium. Att påstå något annat vittnar om dålig insyn i rasen

Och du säger att JAG läser som en kratta? :crazy:
Kan inte du citera EN person som skrivit ovanstående här inne? Att en collie inte duger att ha med på ett hundgymnasium? Jag hittar inte en enda.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 862
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder