HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Okej, det lät vettigt. Jag är ju inte så insatt i hur ett Hundgymnasium fungerar så jag tänkte inte på det.
Vilket Hundgymnasium gick du på?

Jag gick på Grans, som ligger precis utanför Piteå. Det är (vad jag vet) den skolan som haft hundutbildning längst och tydligen har andra hundgymnasier kontaktat Grans för att få hjälp att lägga upp kursplaner och sådant när de ska starta upp. (Därför känns det som om andra skolors kurser bör vara ganska lika det som jag var med om)

På vilket sätt är Schäfern sönderavlad?

På vilket sätt skulle det vara svårt att få tag på en bra Schäfer, eller annan ras för den delen?

Gå till en utställning å titta.

Ngn sa till mig precis att det finns ett antal bra schäfrar till omplacering, så där hade jag väl fel. Sen betyder inte det att det är en bra hund bara för att man kollar stamtavla, MH mm. Man får ju tänka på att det är en omplacering å inte har en aning om vad hunden varit med om tidigare. Men det gäller ju alla raser, men med vissa raser kan det få fler eller värre konsekvenser.

Jag kan inte alla raser som ni andra här inne, men det finns fel inom alla raser, så var man kan hitta en felfri hund snabbt å enkelt, det vet inte jag.

Kommer inte fortsätta diskutera schäfer här inne då det inte är det tråden handlar om. Får bli en annan tråd en annan gång.

Gå till en utställning å titta.

Ngn sa till mig precis att det finns ett antal bra schäfrar till omplacering, så där hade jag väl fel. Sen betyder inte det att det är en bra hund bara för att man kollar stamtavla, MH mm. Man får ju tänka på att det är en omplacering å inte har en aning om vad hunden varit med om tidigare. Men det gäller ju alla raser, men med vissa raser kan det få fler eller värre konsekvenser.

Jag kan inte alla raser som ni andra här inne, men det finns fel inom alla raser, så var man kan hitta en felfri hund snabbt å enkelt, det vet inte jag.

Kommer inte fortsätta diskutera schäfer här inne då det inte är det tråden handlar om. Får bli en annan tråd en annan gång.

Vill man ha en schäfer till bruks så gå man knappast till en hundutställning....:angel:

Så för att majoriteten inte höll med Solis (?) kände du att du behövde äntra tråden och protestera du med?

Nej nej, jag tycker precis så som jag skrivit här. Men jag tror inte att jag hade orkat lägga ner ngn energi på denna tråden om det inte var så att alla gav sig på en och samma person, då jag vet att denna tråden inte kommer leda någonstans.

Nej nej, jag tycker precis så som jag skrivit här. Men jag tror inte att jag hade orkat lägga ner ngn energi på denna tråden om det inte var så att alla gav sig på en och samma person, då jag vet att denna tråden inte kommer leda någonstans.

Ingen ger sig på solis som person. Vad folk gör att att argumentera för att Collierasen dras med stora mentala problem, vilket Solis förnekar.

Klarar man inte av att skilja på sak och person bör man kanske inte vara på ett internetforum?

haha du är riktigt rolig ibland du :) okej vi säger så, dom som är bruksfolk in i benmärgen väljer säkerligen efter rasens sätt men det finns ju också folk som har bruksraser som inte lever på brukshundklubben :) Jag säger fortfarande att jag går på dom jag träffat!

Visst är jag? Du är ännu mer underhållning som tycker du träffat bruksfolk men som uppenbarligen inte gjort det :idea:

Du går också på de hundar du träffat när du pratar om Colliens mentalitet. Men vad säger du om alla 1000 hundar som testas?

Nej men det har tydligen du hör jag Min ena collie klara inte sitt MH för att hon inte avreagerade i tid på skramlet. Hon är inte skotträdd, inte rädd för några tält, kastruller som flyger i golvet, barn ÄLSKAR hon och hon älskar folk så hon bryr sej inte om folk skrattar eller pratar, om en hund gör det så kan jag hålla med om att den är nervös. skithund skulle väl du kalla de? Hon har arbetsvilja och älskar att sammarbeta och hade jag vågat tävla hade hon kommit långt är jag säker på, fastän hon har avbrutit MH.

Egentligen så kan man väl säga att du anser att din ena Collie är en BRA hund trots ett sketet MH?

Och det är lustigt att alla "bra" hundar har för nervösa mattar så att de inte kommer ut på tävlingsbanan...

Ingen ger sig på solis som person. Vad folk gör att att argumentera för att Collierasen dras med stora mentala problem, vilket Solis förnekar.

Klarar man inte av att skilja på sak och person bör man kanske inte vara på ett internetforum?

Man kan ju argumentera i hyfsad ton.

Nä, ibland undrar man ju vad fan man gör här.

*KL*

Måste bara kommentera collieklubbens krav på föräldradjuren vid valphänvisning. Precis som nån tidigare sagt har man krav på Mh och att kryssen sitter på vissa ställen. Bra tänkt!
Men, jag reagerade en aning när jag kollade kraven....

På kontakt och hantering skulle kryssen vara 2, 3, 4 eller 5. På 2 står det; undviker kontakt, drar sig undan. Detta tycker man alltså är önskvärt hos avelsdjuren!

På kvarstående rädsla vid skrammel och dumpe var det okej med kryss i rutan där det står; båge eller tempoväxling vid minst 2 passager utan minskad aktivitet....

Anmärkningsvärt!

Visst är jag? Du är ännu mer underhållning som tycker du träffat bruksfolk men som uppenbarligen inte gjort det :idea:

Du går också på de hundar du träffat när du pratar om Colliens mentalitet. Men vad säger du om alla 1000 hundar som testas?

Egentligen så kan man väl säga att du anser att din ena Collie är en BRA hund trots ett sketet MH?

Och det är lustigt att alla "bra" hundar har för nervösa mattar så att de inte kommer ut på tävlingsbanan...

Jag har inte träffat alla världens bruksfolk nej men visst har jag träffat dom, vad jag personligen oftast tycker om dom behöver jag inte tillägga här & nu :) ja vad ska jag säga om dom, säger inget om dom förrän jag känner hundarna, jag går nämligen på hundens helhet & ser inte bara ett test framför mej eller ska man börja klanka ner på alla som inte klarar ett matte prov oxå eller :)? Jag själv är en feg jäkel när de kommer till tävling men du har inte tänkt på att jag har flera olika bruksraser som är allt annat än veka! Så jag skulle lätt kunnat tävla med dom allihop :)

Jag har inte träffat alla världens bruksfolk nej men visst har jag träffat dom, vad jag personligen oftast tycker om dom behöver jag inte tillägga här & nu :) ja vad ska jag säga om dom, säger inget om dom förrän jag känner hundarna, jag går nämligen på hundens helhet & ser inte bara ett test framför mej eller ska man börja klanka ner på alla som inte klarar ett matte prov oxå eller :)? Jag själv är en feg jäkel när de kommer till tävling men du har inte tänkt på att jag har flera olika bruksraser som är allt annat än veka! Så jag skulle lätt kunnat tävla med dom allihop :)

Vad har ett matteprov med MH att göra? :crazy:

Och vad har vekheten i dina andra bruksraser med Collie att göra?

Men jag tycker att du ska anmäla din grymma Collie till en tävling om det nu är så enkelt då.

Vad är det för test du syftar på? MH är en beskrivning... Går knappast att jämföra med ett matteprov :crazy:

Vad har ett matteprov med MH att göra? :crazy:

Och vad har vekheten i dina andra bruksraser med Collie att göra?

Men jag tycker att du ska anmäla din grymma Collie till en tävling om det nu är så enkelt då.

men lilla du ;) så du tror att min collie inte skulle klara ett lydnads prov för att hon har ett brutet MH?Vilket värld kommer du ifrån i så fall? Hade jag varit intresserad av lydnads tävlingar så hade jag inte haft problem att ställa upp nej :)och om jag hade nerver för de.. och vadå mina andra veka hundar?dom är inte veka de minsta så vad du fått de ifrån är ju frågan.. Jag gjorde bara en jämförelse med en person som inte klarar tex ett matteprov eller ett annat exempel här, en person som har social fobi exempelvis.. är de sketna personer då?eftersom det är skit hundar som inte klarar ett MH enligt dej...

Vad är det för test du syftar på? MH är en beskrivning... Går knappast att jämföra med ett matteprov :crazy:

okej det var en dålig jämförelse men det finns andra jämförelser som jag skrivit nedan..

Det lilla jag läste om det du skrivit visar ju nästan att du inte alls är så kunnig om rasen.
Som du säkert redan vet så är min mamma uppfödare på collie sen 9 år tillbaka. Och jag har under åren lärt mig otroligt mkt om rasen.
Och hur du kan dra hela rasen över en kant är ju bara löljligt!! Självklart förekommer rädsla inom rasen men alla collie är faktiskt inte mentalt skräp!!
Vi har fött upp många fina hundar med bra mentalitet. Valparna har lämnat oss som tuffa, frammåt och väldigt aktiva valpar. Många valpköpare har ringt tillbaka efter något år och berätta hur nöjda dem är med sin hund. Och en del har tom varit förvånade hur tuffa och frammåt de är.
Sen har vi varit med om fall där valpköparna ömkat bort sin hund som är väldigt tragiskt som man tyvärr inte kan göra något åt.

Mamma ha i sin kennel två korade hundar, en tik och hane. Samtliga våra avelstikar har gått MH test med 1-3 på skottet. Inga efterstående rädslor!!
Vi gick Mh nu för inte så länge sen med en hane som är kullbror med den korade hanen, 5 år. Fick 2 på skottet och menthalbeskrivaren sa att detta är en väldigt stabil och orädd hund!
Mamma avlar för att få vackra, bra menthalt hundar med bra extriör. Och har fixat det riktigt bra och har tom fått stort beröm från de stora uppfödarna.

Konstigt nog så ser jag lite väl ofta dem som avlar för bruks att dem ha kassa hundar i mentalt sett.

Och att rasen har problem med sina rädslor vet vi uppfödare och klubben och vi försöker förbättra den. Och vad jag har hört så går det sakta frammåt. Det var länge sen jag såg en livrädd collie och man är ju ofta på hundutställning och då träffar man på 10 tals collie.

Så sluta dra hela rasen över en kant! Sluta säg att den är mentalt skräp för jag kan nog lova att en chihuahua är räddare än vad en collie är.
Och hur många collie har du sett egentligen?? Du verkar ju inte gilla rasen och har ju ingen collie själv så jag antar att det är inte många du sett. Träffat på någon då och då under promenaden? Eller har du bara kollat på ett x antal MH resultat och tagit slut resultatet vad du tycker genom det??
Nä detta är bara larvigt! Hade du kunnat rasen hade du inte sagt som du gjort.
Rasen är inte så dålig som du tror, självklart förekommer rädsla, det förnekar jag inte.
Men att be någon som är intresserad av en collie att den ska leta upp en annan ras för den är mentalt skräp är ju bara så obotligt dumt så det är inte klokt.
Ge tipset att denne ska leta upp en seriös uppfödare som vet vad den avlar på är väl bättre.

Ge dig inte in på något du inte är 100 på!!

Men det är inte som drar hela rasen över en kam, utan utgår från statistik! Kollade du inte heller länken? Sen är det jättebra att din mamma föder upp bra hundar, men tyvärr ser inte majoriteten ut så. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka