HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Ang. HD så vet jag det där. Men jag har sett allt för många kennlar som avlar på mamma B pappa C. Sen sket man visst i att deras syskon till större del led av D, C, E, lite armbågar här och var. För vaddå? Föräldrarna är fria ju.

Det är ingen hemlighet att Collie idag är en ljudkänslig hund som dessutom inte varken leker eller kampar. :grin:

För det första så får man inte avlar på C höfter! Så det är ytterst tveksamt att en uppfödare har avlat på detta. Så att föräldrarna var fria är ju inte sant då det är bara tillåtet att avlar på HD A och B.
Armbåge problem finns inte inom rasen vad jag har läst. Men om det nu finns så förvånar det mig inte då vissa uppfödare avlar lite hur som helst men det förekommer allra mest i andra länder! Här i sverige har jag inte hört ett enda fall där en hund har armbåge fel.

Varken leker eller kampar?? Kom hem till oss så får du ett x antal collies som både leker och kampar.

Det hon sa va att dra alla över en kant. Hon sa att rasen är ett mentalt skräp.
Länken har jag inte kollat på...

Det hon sa va att dra alla över en kant. Hon sa att rasen är ett mentalt skräp.
Länken har jag inte kollat på...

Statistiken säger det? Ska jag istället säga;

"Grannens Collie var livrädd för hala golv och skotträdd. En tjej på klubben har en Collie som inte leker eller ens griper en boll. Sen en annan har en Collie som är jättereserverad mot främlingar. Mammas väns systers kusin har en Collie som avskydde barn och stod och tryckte i hörnet när det var barn i samma rum. Sen har min SO-lärares son en Collie som har kraftiga pålagringar, problem med sin mage plus att den är ljudkänslig och skiter på sig när det åskar. En gammal barndomskompis föräldrar skaffade en collie som var lika tam som en S:t Bernad men snäll, sen såg jag ett MH med 7 Collisar på varav alla utom en hade fina avreaktioner. De andra var skottberörda, 1-2 var skotträdda, 5 av dom lekte inte med figuranten, ingen sprang fram till avståndsgubben men den som var minst usel gick i avel."

Och sen får jag inte tycka något om rasen? Det är ju en anledning till att spindeldiagramen ser ut som dom gör. Collien är generellt USEL. Och jag antog att alla fattade här inne att man pratade om RASEN i det hela, inte enstaka individer?

Varken leker eller kampar?? Kom hem till oss så får du ett x antal collies som både leker och kampar.

Åter igen, så är det jättetrevligt att din mamma är seriös uppfödare och att ni har hundar som kampar, inte är rädda osv osv, men majoriteten av collie ser inte ut så. :)

För det första så får man inte avlar på C höfter! Så det är ytterst tveksamt att en uppfödare har avlat på detta. Så att föräldrarna var fria är ju inte sant då det är bara tillåtet att avlar på HD A och B.
Armbåge problem finns inte inom rasen vad jag har läst. Men om det nu finns så förvånar det mig inte då vissa uppfödare avlar lite hur som helst men det förekommer allra mest i andra länder! Här i sverige har jag inte hört ett enda fall där en hund har armbåge fel.

Man FÅR visst avla på C-höfter.

Du och jag har redan diskuterat rasen en gång innan. Och då kollade jag igenom din mammas superkennel som inte alls imponerade på mig. Du skrev själv att en hane ni använt i avel heller inte kampade och lekte.

Dessutom kollade jag MÅNGA MH:n i från er avel och det var skit det också. Så du kan få försvara enstaka individer i er avel hur mycket du vill, men statistiken säger något helt annat.

men lilla du ;) så du tror att min collie inte skulle klara ett lydnads prov för att hon har ett brutet MH?Vilket värld kommer du ifrån i så fall? Hade jag varit intresserad av lydnads tävlingar så hade jag inte haft problem att ställa upp nej :)och om jag hade nerver för de.. och vadå mina andra veka hundar?dom är inte veka de minsta så vad du fått de ifrån är ju frågan.. Jag gjorde bara en jämförelse med en person som inte klarar tex ett matteprov eller ett annat exempel här, en person som har social fobi exempelvis.. är de sketna personer då?eftersom det är skit hundar som inte klarar ett MH enligt dej...

Men lilla du?

Jag säger inget om att just din Collie inte klarar ditten och datten. Jag säger att om den nu är så lymla bra så vore det väl perfekt att få tävlingsmeriter på en så bra hund? Du kan låta någon annan tävla om du är så nervös.

Sen när kan vi jämföra människor och hundar? Ytterligare en sak som visar på ditt sätt att tänka hund. Jämföra matteprov, social fobi på människor och hundar. Men om vi ska vara så krassa så kan man väl säga att en människa som är schizofren, har stor social fobi, tvångstankar, rädd för sin egen skugga inte är en stark människa? Sen om människan är världssnäll och trevlig är mindre relevant.

Jag hade eg. tänkt hålla mig utanför denna diskussion, men jag kan bara inte låta bli att :rofl::rofl: åt detta;
jag kan nog lova att en chihuahua är räddare än vad en collie är.

För alla vet ju att Chihuahua är en utpräglad brukshund!:angel::rofl:
Nej du, ingen vidare bra jämnförelse där.

Men lilla du?

Jag säger inget om att just din Collie inte klarar ditten och datten. Jag säger att om den nu är så lymla bra så vore det väl perfekt att få tävlingsmeriter på en så bra hund? Du kan låta någon annan tävla om du är så nervös.

Sen när kan vi jämföra människor och hundar? Ytterligare en sak som visar på ditt sätt att tänka hund. Jämföra matteprov, social fobi på människor och hundar. Men om vi ska vara så krassa så kan man väl säga att en människa som är schizofren, har stor social fobi, tvångstankar, rädd för sin egen skugga inte är en stark människa? Sen om människan är världssnäll och trevlig är mindre relevant.

Jo klart de hade vart bra men tyvärr är det ju så att alla har fullt upp med sitt liv & sina hundar så det är inte så lätt att få nån att tävla med hundar som inte är deras egna.. Jag hade klarat tävla spår & sök tror jag, utan att va dö nervös men jag ska ta en sak i taget, ska först & främst få nerver till att tävla andra grejer. Lydnads tävling intresserar inte mej, tycker inte det är så kul att träna de eller att se på de.

Har inte sagt att hon är super bra trots brutet MH, säger bara att bara för att en collie har brutet MH så betyder inte de att den är ett helt nervöst vrak för de.. nej det är kanske ingen stark människa men ingen skit människa för att personen har tvångstankar & social fobi, kallar inte personen för skräp för de liksom..

Åter igen, så är det jättetrevligt att din mamma är seriös uppfödare och att ni har hundar som kampar, inte är rädda osv osv, men majoriteten av collie ser inte ut så. :)

Men majoriteten av alla collies är ju faktiskt inte med i statistiken. Då tycker jag din slutsats blir lite märklig.

men hur kan det egentligen komma sig? Varför åker man inte på Mh med alla bra hundar så att statistiken blir bättre?

Kan du möjligen svara på vad du tycker bör göras för att göra rasen ännu bättre? Vad är det som fattas i åtgärder tycker du? Jag förstår att det är lätt att gnälla utifrån några hundar man träffat, men när man gnäller så borde man ju rimligtvis ha en konstruktiv idé om förbättring också. Annars blir det bara mycket väsen och lite verkstad...

För det första lägga större vikt vid MH. Höja kraven på var kryssen ska vara. Fler måste beskrivas. Fler borde visa att rasen fortfarande duger som tävlingshund.

Om det nu finns så många bra hundar, varför åker ni inte med dom på MH o korningar och visar att den tidigare statistiken ljuger?

Ja du, DET får du nog skicka runt en enkät och fråga alla collieägare i landet om. Hur ska jag kunna svara på hur alla andra resonerar tycker du?
Jag har skrivit om mina erfarenheter och det jag sett, detta räknas dock inte på buke, så du får nog fortsätta att undra...
Något "bra" har det dock kommit fram av allt skit som skrivs och det är att i alla fall jag bums ska leta upp ett tillfälle till MH för min unga tik och inte dra längre på det.

För det första lägga större vikt vid MH. Höja kraven på var kryssen ska vara. Fler måste beskrivas. Fler borde visa att rasen fortfarande duger som tävlingshund.

Om det nu finns så många bra hundar, varför åker ni inte med dom på MH o korningar och visar att den tidigare statistiken ljuger?

Återigen så undrar jag hur du tänker när du tycker att jag ska stå till svars för vad alla sveriges collieägare gör och resonerar?:confused:

Annars, tack för förslag;) (även om frågan återigen ställdes till Aliide, men det är bra med förslag från fler). Jag håller med till viss del. Dock funderar jag på när du skriver "tävlingshund". Borde man inte tänka ut vad som ska krävas av hunden för att den ska klara av det den var tänkt till från början, alltså vallning? Vilka egenskaper den behöver ha för att klara av en arbetssituation ute i praktiken. Då tycker jag att "tävling" låter lite lättvindigt, collien är ju inte framavlad för att några personer ska ha skoj ute på tävling, förstår du hur jag menar?

Tänkte väl mest på att det brukar pratas en hel del "inom" rasen.
Vi har ju också skrivit om våra erfarenheter och det vi sett! Och detta verkar ju heller inte räknas! Så vi är tydligen samma kålsupare allihop....
Men tycker du verkligen ärligt att de krav som klubben ställer för valphänvisning är bra? att man tycker att det är okej med avelsdjur som undandrar sig kontakt och som har kvarstående rädslor?

Ja du, DET får du nog skicka runt en enkät och fråga alla collieägare i landet om. Hur ska jag kunna svara på hur alla andra resonerar tycker du?
Jag har skrivit om mina erfarenheter och det jag sett, detta räknas dock inte på buke, så du får nog fortsätta att undra...
Något "bra" har det dock kommit fram av allt skit som skrivs och det är att i alla fall jag bums ska leta upp ett tillfälle till MH för min unga tik och inte dra längre på det.

Precis som att alla andras erfarenheter inte betyder ett jota för dig heller vill säga? Ja, typiskt buke.:)

Visst vore det väl guld om rasen kunde komma tillbaka till ursprunget som vallhund! Men det är kanske en utopi att komma dit. Det var väl väldigt länge sen den användes i vallning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 957
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 540
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 859
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • FÅRtråden
  • Annonsera mera hundar 2