Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ang. HD så vet jag det där. Men jag har sett allt för många kennlar som avlar på mamma B pappa C. Sen sket man visst i att deras syskon till större del led av D, C, E, lite armbågar här och var. För vaddå? Föräldrarna är fria ju.
Det är ingen hemlighet att Collie idag är en ljudkänslig hund som dessutom inte varken leker eller kampar.![]()
Det hon sa va att dra alla över en kant. Hon sa att rasen är ett mentalt skräp.
Länken har jag inte kollat på...
Varken leker eller kampar?? Kom hem till oss så får du ett x antal collies som både leker och kampar.
För det första så får man inte avlar på C höfter! Så det är ytterst tveksamt att en uppfödare har avlat på detta. Så att föräldrarna var fria är ju inte sant då det är bara tillåtet att avlar på HD A och B.
Armbåge problem finns inte inom rasen vad jag har läst. Men om det nu finns så förvånar det mig inte då vissa uppfödare avlar lite hur som helst men det förekommer allra mest i andra länder! Här i sverige har jag inte hört ett enda fall där en hund har armbåge fel.
Varken leker eller kampar?? Kom hem till oss så får du ett x antal collies som både leker och kampar.
men lilla duså du tror att min collie inte skulle klara ett lydnads prov för att hon har ett brutet MH?Vilket värld kommer du ifrån i så fall? Hade jag varit intresserad av lydnads tävlingar så hade jag inte haft problem att ställa upp nej
och om jag hade nerver för de.. och vadå mina andra veka hundar?dom är inte veka de minsta så vad du fått de ifrån är ju frågan.. Jag gjorde bara en jämförelse med en person som inte klarar tex ett matteprov eller ett annat exempel här, en person som har social fobi exempelvis.. är de sketna personer då?eftersom det är skit hundar som inte klarar ett MH enligt dej...
jag kan nog lova att en chihuahua är räddare än vad en collie är.
Men lilla du?
Jag säger inget om att just din Collie inte klarar ditten och datten. Jag säger att om den nu är så lymla bra så vore det väl perfekt att få tävlingsmeriter på en så bra hund? Du kan låta någon annan tävla om du är så nervös.
Sen när kan vi jämföra människor och hundar? Ytterligare en sak som visar på ditt sätt att tänka hund. Jämföra matteprov, social fobi på människor och hundar. Men om vi ska vara så krassa så kan man väl säga att en människa som är schizofren, har stor social fobi, tvångstankar, rädd för sin egen skugga inte är en stark människa? Sen om människan är världssnäll och trevlig är mindre relevant.
Åter igen, så är det jättetrevligt att din mamma är seriös uppfödare och att ni har hundar som kampar, inte är rädda osv osv, men majoriteten av collie ser inte ut så.![]()
För det första lägga större vikt vid MH. Höja kraven på var kryssen ska vara. Fler måste beskrivas. Fler borde visa att rasen fortfarande duger som tävlingshund.
Om det nu finns så många bra hundar, varför åker ni inte med dom på MH o korningar och visar att den tidigare statistiken ljuger?
Ja du, DET får du nog skicka runt en enkät och fråga alla collieägare i landet om. Hur ska jag kunna svara på hur alla andra resonerar tycker du?
Jag har skrivit om mina erfarenheter och det jag sett, detta räknas dock inte på buke, så du får nog fortsätta att undra...
Något "bra" har det dock kommit fram av allt skit som skrivs och det är att i alla fall jag bums ska leta upp ett tillfälle till MH för min unga tik och inte dra längre på det.