HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

Jag antar man menar meriter från annat än just Bruksgrenar och Utställning - dvs jakt, vallning etc etc, där hunden bedöms efter hur duglig den är i sitt arbete.
Jag tycker det är lite ledsamt att man, hur förälskad man än är i "sin" ras,, inte vill se att rasen kan ha problem som behöver åtgärdas. Det ÄR lätt att gå i Försvarsställning när man känner att en (ras) man älskar blir attackerad, men man behöver vara öppen och mottaglig och lägga ner taggarna om man vill sin ras väl. Jag har själv en hund av en Bruksras, tidigare Boskapsvallare, som är känd för sina problem med tillgänglighet, nerver etc etc, och jag skulle aldrig gå ut och förneka dessa problem. Det gör varesej rasen eller mej något gott. Det är inte roligt för en hund eller hundägare när hunden har mentala svagheter, i form av ängslan, otillgänglighet, ljudkänslighet, etc etc och vill man sin hund väl försäker man förbättra den, inte försvara eller förneka problemet!

Försvarar inte problemet, vet exakt vad som behövs jobbas med & inte men man kan ju bli lite irriterad när saker & ting inte framförs lite bättre om man säger så..

Sen när blev vi sådana vänner så att vi kallar varandra för gulliga saker? :grin:

Ja du, det var en bra fråga :) Vänner kan jag ju inte påstå men tycker ju inte det skadar att ha lite humor i de hela eller måste allt tas på blodigt allvar :laugh:

man kallar inte äldre personer för "lilla du". knappt yngre personer heller för den delen. jag hoppas att du inte använder uttrycket till vardags, för det anses i allmänhet vara mycket provocerande.

om du sett platsliggningar i LKL 1 så kan de vara stökiga med många hundar som går upp. du får inte gå och hämta din hund i en sådan situation, utan endast när domaren väljer att bryta alt tiden har gått ut. händelsen jag mins starkast är när en stor s:t bernhardshund började tugga på en mycket mindre hund. det tog en stund innan de lyckades få besten att släppa taget om den andra hunden.

att hunden skulle klara både det ena och det andra "om den bara var mer upptränad" är ett vanligt argument. kanske tror man också på det själv. men helt säkert vet man inte innan man har provat. min knepiga tik går väldigt snygga fria följ, hon lär sig nya saker jättesnabbt och en dag, utan någon vidare förberendande träning, provade jag 3:ans inkallning. hon hade utan tvekan fått godkänt om det var på tävling. hon är väldigt lydig och vill verkligen vara till lags! MEN det räcker inte. i tävlingsmiljöer klappar hon ihop. hon måste ha koll på allt, hon tycker det är jätteobehagligt att alla står och tittar. trots det har vi skrapat ihop till ett par förstapris. men vi kommer inte längre än så. denna hunden har inga direkta problem i vardagen, hon är skottberörd så att hon gör utfall mot skotten istället för att bli apatisk eller ta till flykten. hon är modig och gör sådant som hon egentligen är rädd för. men hon är otroligt vek, hon har dåliga nerver och hon saknar egen "motor". kamplusten är upptränad och föremålsintresset är från början litet. det jag ville komma fram till är att jag vet hur det är att försöka satsa på en dålig hund. OM det överhuvud taget går, så är det jättesvårt!

Okej, det har jag inte märkt innan men det beror ju såklart på på vilket sätt man säger de men allt är verkligen på allvar här inne och det kallar jag trist. Okej men det är klart man inte kan ställa upp i en tävling utan att ha tränat in momenten på hunden, ganska självklart tycker jag. MEN är ju som sagt inte ett dugg intresserad av lydnadstävlingar så varför vi ens pratar om just lydnad fattar jag inte.. Jag köper inte en hund för att köra lydnad med den så för mig är detta ovesäntligt just nu :) Men nu är jag trött på denna tråden, leder ingenvart som vanligt så nu ska jag lägga min energi på bättre saker. Varför jag ens tjaffsar framför en skärm vet jag inte för jag tycker det är rätt patetiskt att sitta & tjaffsa framför en dator så just därför tänker jag sluta med de nu :)

Okej, det har jag inte märkt innan men det beror ju såklart på på vilket sätt man säger de men allt är verkligen på allvar här inne och det kallar jag trist. Okej men det är klart man inte kan ställa upp i en tävling utan att ha tränat in momenten på hunden, ganska självklart tycker jag. MEN är ju som sagt inte ett dugg intresserad av lydnadstävlingar så varför vi ens pratar om just lydnad fattar jag inte.. Jag köper inte en hund för att köra lydnad med den så för mig är detta ovesäntligt just nu :) Men nu är jag trött på denna tråden, leder ingenvart som vanligt så nu ska jag lägga min energi på bättre saker. Varför jag ens tjaffsar framför en skärm vet jag inte för jag tycker det är rätt patetiskt att sitta & tjaffsa framför en dator så just därför tänker jag sluta med de nu :)

Det tycker jag också är så himla underligt. Det är så himla många som sitter och klagar "typiskt buke" och "jag tycker att det är löjligt att diskutera" med mera med mera. Ändå ser man samma personer i tråd efter tråd??! Vad gör ni på ett forum från första början om ni inte är intresserade av diskussion?

Man FÅR visst avla på C-höfter.

Du och jag har redan diskuterat rasen en gång innan. Och då kollade jag igenom din mammas superkennel som inte alls imponerade på mig. Du skrev själv att en hane ni använt i avel heller inte kampade och lekte.

Dessutom kollade jag MÅNGA MH:n i från er avel och det var skit det också. Så du kan få försvara enstaka individer i er avel hur mycket du vill, men statistiken säger något helt annat.

Javisst får man avla på C-höfter men du får inte regga valparna. Att en uppfödare då skulle avla på en hund med c-höfter verkar då jävligt konstigt.

Den hanen leker och kampar. Idag lekte vi med ett ridspö som han drog och slet i. Så visst leker den hunden. Men vad tusan gör det om en hund inte leker eller kampar??????? Den är väl en underbar hund för det??
Kan inte en brukshund gå som en sällskaps hund eller måste man hålla på med bruks eller annat? Det verkar ju nästan vara så för man blir ju nästan idiot förklarad så fort någon inte gör något med sin hund...

Vi har fött upp 66 valpar, 28 har gått MH, 12 av dessa har 1:a på skott, 3 st 5:a och 1 avbryten. 11 st har mellan 2-4. 7 st(om jag räknat rätt) är ej i rätt ålder
Vi har 2 KORADE, en med 146 poäng och en med 108, båda SKOTTFASTA!!
42 har ej gått då valpköparna ej velat gå med sina hundar ngt som naturligtvis vi tycker är himla synd men det går ju inte att tvinga dem.
Och jag har sett mkt värre så kallat statisktik hos andra uppfödare.
Men inga av våra hundar vi har hemma är varken golvrädda eller ljudkänsliga.
Att kalla mammas kennel super kennel är ju att ta in. Men hon har i alla fall inte gjort ett dåligt jobb!!

Och den så kallade statistiken ngn länkade till är ju från 2004 och jag kan säga att det har ändrats mkt sen dess. Det är ju för 5 år sen, inget man kan räkna med och säga att det gäller nu.

Sen finns det oseriös avel inom alla raser inom alla djur.
Är man heller inte ivolverad i rasen ska man heller inte yttra sig och säga att rasen är mentalt skräp. Det går bara inte att bedömma en hund genom att titta på en siffra. Det är ju bara löjligt.

Men vad tusan gör det om en hund inte leker eller kampar??????? Den är väl en underbar hund för det??
Kan inte en brukshund gå som en sällskaps hund eller måste man hålla på med bruks eller annat? Det verkar ju nästan vara så för man blir ju nästan idiot förklarad så fort någon inte gör något med sin hund...

det som gör mig lite brydd är att collien är en bruksras, inte en sällskapsras. att en sällskapsras är lugn/slö är väl bara positivt, men en bruksras ska ju kunna jobba. därmed inte sagt att varenda brukshund ska tävlas i elit i samtliga grenar, men den bör ju kunna ta sig igenom en lägre klass i alla fall utan att braka ihop fullständigt.

för hundens skull, alltså oavsett ras, är det också viktigt med så få rädslor som möjligt. det är inte rättvist att avla fram hundar som ska behöva vara rädda hela tiden. det är på gränsen till djurplågeri att medvetet avla fram hundar som får 5: or på skotten! (att det kan hända av misstag räknar jag inte hit, men skotträdsla är ärftligt, därför ska man inte avla på hundar som har sämre än en 2:a).

KL

Vart var ni alla collie-skeptiker idag???
Ni skulle befunnit er i O-hamn, där fanns flera collie idag (ca 20-25), inte en enda visade några nervösa eller stressade tendenser. Inte en enda!

Jag har haft collie i drygt 15 år, jag är medveten om att det finns problem, men ju mer "Lassie-tiden" har läkt desto bättre hundar har det kommit fram.
Vi har själv inte några hundar utan problem, men helt ärligt, det kan fan inte finnas en enda hund utan något problem. Jag har ALDRIG stött på någon sådan.

Sveriges sjukaste ras??? Nä nä nä, så mkt skit som finns tex. inom schäfer o rottis så är nog collien helt frisk skulle jag vilja påstå.

Detta är MINA åsikter, vad ni har för åsikter det är upp till er. Men satsa på att besöka en rastävling någon gång :)
Ses där!

Wow, hela två korade hundar. Den där statistiken är faktiskt inget att skryta med. Det är snarare skamligt för en uppfödare av bruksras.

Har Colliefolket helt glömt att det är en bruks-och vallras det handlar om. Var är bruksmeriterna, den praktiska vallningen och den lämpliga mentaliteten. En hund av bruksras som inte leker eller kampar är en mycket dåligt avelsresultat. Det går ju inte att arbeta med en sådan.

KL

Vart var ni alla collie-skeptiker idag???
Ni skulle befunnit er i O-hamn, där fanns flera collie idag (ca 20-25), inte en enda visade några nervösa eller stressade tendenser. Inte en enda!

Jag har haft collie i drygt 15 år, jag är medveten om att det finns problem, men ju mer "Lassie-tiden" har läkt desto bättre hundar har det kommit fram.
Vi har själv inte några hundar utan problem, men helt ärligt, det kan fan inte finnas en enda hund utan något problem. Jag har ALDRIG stött på någon sådan.

Sveriges sjukaste ras??? Nä nä nä, så mkt skit som finns tex. inom schäfer o rottis så är nog collien helt frisk skulle jag vilja påstå.

Detta är MINA åsikter, vad ni har för åsikter det är upp till er. Men satsa på att besöka en rastävling någon gång :)
Ses där!

Vart fick du Sveriges sjukaste ras från? I tråden står det EN av de sjukaste raserna. Dessutom är det ingen som har en åsikt om att det är en av de sjukaste raserna, det är ren fakta. Tråkigt men sant.

Var det ett MH du var på i Oskarshamn?

Oj, DÅ förstår jag att du tycker som du tycker. Man måste nog ha träffat en hund utan problem för att förstå skillnaden. Först då inser man hur en hund SKA vara.

Det tycker jag också är så himla underligt. Det är så himla många som sitter och klagar "typiskt buke" och "jag tycker att det är löjligt att diskutera" med mera med mera. Ändå ser man samma personer i tråd efter tråd??! Vad gör ni på ett forum från första början om ni inte är intresserade av diskussion?

Har du sett mej tjaffsa här innan kanske? Har inte sagt ett ord om att det är löjligt att DISKUTERA men säger att det är patetiskt att tjaffsa bakom en skärm, iaf när det inte leder nån vart och särskilt inte när många har fel ton, tycker att man kan framföra sina åsikter på ett lite snyggare sätt. Man behöver inte skriva : Bra att du skaffar en av sveriges sjukaste raser och låta hur negativ som helst, man kan framföra det på ett bättre sätt, om du förstår vad jag menar nu. Sen en sak till som bör tilläggas och vet du vad det är? Jo jag tror ju inte att folk här hade haft samma dåliga attityd om det inte var bakom en skärm...................

Jag har bevistat en Collieutställning och ett gäng MH:s med collie och har inte sett en enda godtagbar hund. De har antingen varit nervvrak eller halvdöda hösäckar. De sistnämnda fungerar ju förvisso som icke krävande sällskapshund, men det kan inte vara avelsmålet för en ras som ska tillhöra brukshundarna.

Sedan har jag också sett ett antal som helt felaktigt bedömts som stabila och oberörda av sina ägare och uppfödare när det i själva verket handlat om att hunden dragit ned en rullgardin för ögonen därför att den inte kunnat hantera situationen.

Som bruks- och vallhundsras är Collien helt förstörd så det bästa är väl att förpassa den till sällskapsraserna, där den i dagsläget hör hemma. Helt avlad på utseende och med en mentalitet som det kompromissats med alltför många gånger.

halv kl

Och jag blir alltid lika chockad när jag hamnar i dessa trådar! Kanske är jag bortskämd då jag har nära kontakt med en av Sveriges bästa uppfödare och inte träffar alla nervvrak, men ändå. Har under flera helger passat dennes hundar (upp till 13 st, en gång även med 9 valpar) och de är helt otroliga :love:. Skälliga, det kan jag gå med på, men vilken flock hundar gapar inte när man släpper ut dom? Ingen är det minsta vaktig när man kommer utan de är superglada och "kastar sig över en" av glädje, även när jag var helt främmande. Inatt trängdes alla om att få sova i bäddsoffan med mig ;).

De har aldrig visat tecken på rädsla, och busar gärna och kampar. Uppf. både vallar, kör sök och div annat. Ang insändare etc i Hundsport (hette den så?) så är det en dam som är fullständigt koko och både är bakåtsträvande och förtalar folk. Tror "min" uppfödare gav svar på tal men är inte säker.

MEN! Jag har även träffat ett par som varit osäkra och knappt velat hälsa, så jag kan förstå att problemen finns. Vad jag vill få fram är att det finns faktiskt fantastiska hundar därute, fortfarande :).

Tänk om alla kunde tänka lite mer som ovanstående. Hon sa en sådan bra sak att jag lade det på minnet, för ett bra tag sen. Tyvärr tänker ju många inte alls så...
"Jag tar ju en valpkull för MIN skull, inte låter jag min tik gå igenom en dräktighet med alla risker det innebär bara för någon annans skull, eller för att tjäna pengar!"

Tror inte att man får skriva ut hemsida, eller? PMa gärna annars, så kan ni både kika på hundar och läsa i dagboken vad hon gör med sina fina hundar :)

(och oj vilket svamligt inlägg! Får skylla på att det är mitt i natten!)

Så vitt jag vet får man visst regga valparna.

Vad det gör om en bruksras inte kampar? Det är en bruksras! Den ska ha driv nog att leka och ha uthållighet. Köp en annan ras då om man inte vill ha en hund med lite mer driv än en sofflufs?

Jag undrar genast vad ni säljer era valpar till för idioter? Som inte ens kan MH-beskriva sina Collies? Men av er fattiga statistik kan man säga att 25% av hundarna är skotträdda. Sen anser jag att 3-4-5 på skott är ICKE önskvärt. Att skryta om ett korningsresultat på 108 är väl inte heller mycket till världen. På det berömde håret godkänd.

Om jag inte såg fel så hade ni flera stamtikar med icke godkända karaktärer. Så nej, jag tycker inte den aveln är sund någonstans.

Det går att få ett intryck av att se MÅNGA Collies. Tittar man dessutom på över 1000 hundar som gjort sina MHn så inser man snabbt att intrycket man hade av den klungan man sett stämmer generellt. Är inte det skrämmande?

Wow, hela två korade hundar. Den där statistiken är faktiskt inget att skryta med. Det är snarare skamligt för en uppfödare av bruksras.

Har Colliefolket helt glömt att det är en bruks-och vallras det handlar om. Var är bruksmeriterna, den praktiska vallningen och den lämpliga mentaliteten. En hund av bruksras som inte leker eller kampar är en mycket dåligt avelsresultat. Det går ju inte att arbeta med en sådan.

Vi hade gärna Korat fler hundar men det har varit oerhört svårt att för oss att kora våra hundar och sen kräver inte vi att valpköpare ska gå korning med sina hundar, vill dem göra det så får de naturligtvis göra det. Men som sagt vi tvingar inte våra valpköpare att gå korning. Vi ser däremot som ett önksemål att de gå MH. Btw så har vi haft två till som gått korning men inte fått tillräckligt med poäng. Men som va skottfasta!

Så bara för att två hundar var korade så betyder det att statisken va dålig?? Detta är ju så himla löjligt och sjukt så det är inte klokt. Innan snackade vi om MH och nu helt plötsligt måste man kora sin hund. Det är ju för fasiken frivilligt.

Vill du ser bruksmeriter så har vi två tikar hos en tjej som är himla intresserad av bruks, framförallt lydnad
LP1, LP2 har den ena tiken(född 06) som titel. Övrigt så har hon blivit på Kils brukshundsklubb:
Årets nybörjade Lydnad 2008
Årets lydnadshund 2008
Årets Allroundhund 2008
MH med skott 2.
Utställning har hon tagit 7 CK, 1 CERT.

Andra tiken(född 08) har tävlat i lydnad och vann med 160 p.
MH skott 1
Ställts ut två ggr. En off, och inoff. Officiella: BIR valp. Inoff: BIR, BIG och BIS 3.

Men vi säljer våra collie som SÄLLSKAPSHUNDAR. Men våra valpköpare får naturligtvis tävla bruks osv för det. Men det är ju upp till dem.
Vi har intresset med att ställa ut det är vad våra hundar och vi själva gillar.
Men här blir man ju näst intill idiot förklarad när man stället ut hundar, speciellt med en brukshund:cool: Alla har vi våra olika intressen. Det måste man ju få ha eller??

Senast ändrad:

Så vitt jag vet får man visst regga valparna.

Vad det gör om en bruksras inte kampar? Det är en bruksras! Den ska ha driv nog att leka och ha uthållighet. Köp en annan ras då om man inte vill ha en hund med lite mer driv än en sofflufs?

Jag undrar genast vad ni säljer era valpar till för idioter? Som inte ens kan MH-beskriva sina Collies? Men av er fattiga statistik kan man säga att 25% av hundarna är skotträdda. Sen anser jag att 3-4-5 på skott är ICKE önskvärt. Att skryta om ett korningsresultat på 108 är väl inte heller mycket till världen. På det berömde håret godkänd.

Om jag inte såg fel så hade ni flera stamtikar med icke godkända karaktärer. Så nej, jag tycker inte den aveln är sund någonstans.

Det går att få ett intryck av att se MÅNGA Collies. Tittar man dessutom på över 1000 hundar som gjort sina MHn så inser man snabbt att intrycket man hade av den klungan man sett stämmer generellt. Är inte det skrämmande?

Collie är en perfekt allround hund!! Den passar alldeles utmärkt att bara vara som soffhund till att vara en brukshund. Och vi älskar rasen precis som den är! Men naturligtvis önskar vi att rädlsan försvann men som sagt klubben och uppfödarna jobbar på detta och det går frammåt.
Man kan inte jämföra en collie med en schäfer tex. Alla raser är olika!

Ja visst men den är ju ändå skottfast! Du gnäller på att vår kennel är dålig men ändå visar jag att fler hundar är skottfasta än dem inte inte är det.
25 % är icke skottfasta, visst men vi har ändå 75% som är det!!

Vår stamtik har både gått MH och är KORAD. Och fler stamtikar har vi inte. Så nog har du sett fel alltid!
Vi har behållt 4 valåar efter denna tik. De har fått 2-3 på skott alltså som är godkänt skott! Valparna efter dessa tikar har inte visat ngr tedenser av att vara rädda när dem lämnat oss. Dem har varit tuffa, lekt och kampat i allt som gick att få tag på. Har inte varit rädda för höga ljud eller hala golv.

Att det är idioter till valpköpare kan jag deffenitivt INTE hålla med om!! Du verkar ju inte vara så seriös du heller precis. Du verkar ju kunna sätta dina valpar i vilka händer som helst bara dem går MH sen skiter du i om hunden kommer i ifel händer.
Vi är väldigt noga med att våra valpar kommer i rätt händer. Vi hittat helt underbara hem till våra valpar där de får leva som hundar.

Som sagt så säger vi till varenda valpköpare att vi önskar att de går MH med sin hund, javisst säger de flesta. Men vill dem inte så vill de inte. Vi kan inte tvinga valpköpare att gå MH!! Och det är väldigt frustrerande för oss!

Nu skriver jag inte i denna tråden längre. Varför ska man förklara för folk som inte är insatt i rasen och sen inte ens gillar den, och sen tros sig veta mer och kunna mer än den som har varit ivolverad i rasen i flera flera år. Jag lär ju inte kunna ändra era uppfattningar om rasen.

Tack och hej från mig!!

Om man som uppfödare gärna vill att sina sålda hundar ska göra mh eller gå en korning, så kan man betala det själv och visa sitt engagemang.
Vill man så går det, så enkelt är det.

Man kan inte jämföra en collie med en schäfer tex.

Jasså?

Brukshund båda två, oavsett vad du tror/skriver om den perfekta allrounda sällskapshunden.

Varför väljer man att starta avel på en bruksras om man inte ämnar att satsa på på bruks? Det finns ju en rejäl hög med allrounda sällskapshundar redan, varför väljer man inte en sådan ras?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 953
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 537
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 855
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Vad heter den här?
  • Valp 2025