T
Tingen och Lina
Sv: HJÄLP behövs!
Försvarar inte problemet, vet exakt vad som behövs jobbas med & inte men man kan ju bli lite irriterad när saker & ting inte framförs lite bättre om man säger så..
Jag antar man menar meriter från annat än just Bruksgrenar och Utställning - dvs jakt, vallning etc etc, där hunden bedöms efter hur duglig den är i sitt arbete.
Jag tycker det är lite ledsamt att man, hur förälskad man än är i "sin" ras,, inte vill se att rasen kan ha problem som behöver åtgärdas. Det ÄR lätt att gå i Försvarsställning när man känner att en (ras) man älskar blir attackerad, men man behöver vara öppen och mottaglig och lägga ner taggarna om man vill sin ras väl. Jag har själv en hund av en Bruksras, tidigare Boskapsvallare, som är känd för sina problem med tillgänglighet, nerver etc etc, och jag skulle aldrig gå ut och förneka dessa problem. Det gör varesej rasen eller mej något gott. Det är inte roligt för en hund eller hundägare när hunden har mentala svagheter, i form av ängslan, otillgänglighet, ljudkänslighet, etc etc och vill man sin hund väl försäker man förbättra den, inte försvara eller förneka problemet!
Försvarar inte problemet, vet exakt vad som behövs jobbas med & inte men man kan ju bli lite irriterad när saker & ting inte framförs lite bättre om man säger så..