HJÄLP behövs!

• Hundavel & Ras
  • Trådstartare Trådstartare erika nilsson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 381
  • Visningar Visningar 23 957
Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: HJÄLP behövs!

KL

Hu!

Collie hade jag inte vågat mig på att köpa :eek:. Inte bara pågrund av rasens dåliga mentalitet och sjukdommar utan hur alla collie uppfödare och ägare "bråkar" med varandra. :O

Känns sjukt att inte alla dom som strävar mot en friskare och sundare ras kan samarbeta och göra den bättre istället lägger dom ner tiden på att tjafsa och rasen blir ännu sjukare. träffade för någon vecka sedan en collieägare som total sågats på en utställning, hon hade köpt sin första hund för 3-4 år sedan och skulle ställa ut den första gången, glad och lite spänd anländer hon till collieringen. Allt eftersom dagen går kommer fler och fler människor och frågar varför hon köpt hund från denna otrevliga och hemska människa, dom ger sig på henne och orkar knappast titta på hunden utan läser bara i papprena. Kan sägas att denna hund kommer från en uppfödare som endast har "brukscollie" och vad jag förstår går det ofta bra för henne. Tydligen var väldigt många stött över det här och det är inte den enda historien collieägare har i hört.

Jag har väl träffat ett 10 tal collier och det har varit ungefär hälften som har varit mentalt dåliga. Men dom som är sunda och friska är nu till åren (ca 10 år) så jag antar att det mentala skräpet kommer nu.

En dag ska jag ha en collie, men inte innan collieägarna slutat bråka, rasen är fri från sjukdommar och den mentala biten är på sin rätta plats. Längtar:bump:.

och att skriva en sån dum sak som att hon ska ha den på gymnasium och ska lära sej saker ihop med den och för att utvecklas var det dummaste jag hört. om du inte visste det så är en collie en väldigt bra ras att utvecklas med och att lära sej saker med, det är en lättlärd hund dessutom. eller kan man inte utvecklas med en collie menar du?säg vilken ras hon ska välja istället som hon nu utvecklas såååå mycket bättre med och lär sej så mycke bättre saker med??? snacka om att man blir trött på allas sätt mot denna ras...

Jag säger samma sak som cillamuffins. Vad i hela friden är det med Colliefolket som får dem att gå lös på alla cylindrar?

Hur ska ni Collie-människor ha det egentligen????? Eftersom det är så förbaskat svårt att hitta en bra (vilket ni själva efter mycket om och men erkänner) som lever upp till alla de krav som man måste ställa på en hund som ska användas i utbildning så får väl även entusiasterna klättra ner från barrikaderna och se realismen i det hela.

Jag ville bara att TS skulle göra ett sansat val inför sin skolgång och inte ta på sig för mycket. Hon ska bo hemifrån med allt vad det innebär och hon ska träna hund i skolan och på fritiden och utöver det ska hon hinna med vanligt skolarbete att då "köpa en collie snabbt" med alla de fällorna som finns inom den rasen och det idoga grundarbetet man måste göra för att hitta en vettig. Eftersom risken är stor att hon får tag i något som inte alls är bra så ger hon i så fall sig själv ett onödigt merarbete som inte hjälper situationen det minsta och då finns det bättre alternativ i andra raser med bättre generell hälsostatus och mentalitet. Personligen håller jag tummarna för att den valp som TS har men som tyvärr inte är frisk, verkligen blir frisk så hon får uppleva sin skoltid ihop med den precis som det var planerat.

Jag tror inte att folk här på forumet gaddar ihop sig kring raser i allmänhet och Collies i synnerhet. Men det är ju min åsikt och den var ju dum :grin:

och att skriva en sån dum sak som att hon ska ha den på gymnasium och ska lära sej saker ihop med den och för att utvecklas var det dummaste jag hört.

Jag gick hundgymnasie förut, och hade med mig saluki där, en saluki som jag lärt mig otroligt mycket av, en hund som fått mig att utvecklas mycket som människa och allt sådant fint och bra.
MEN hon "passade inte in" på utbildningen. Det gjorde inte jag heller. Det var tävlingslydnad, spår och lite allt möjligt "sådant" som gjorde att man var tvungen att ha en riktigt arbetsglad, följsam, lättlärd och villig hund för att lyckas riktigt bra.
Min saluki lärde sig för långsamt, inte för att hon var korkad, utan för att hon och jag inte var tillräckligt motiverade och var tvungna att göra "på vårt egna lilla vis".

Söker man hundgymnasie och vill ha en hund att arbeta med och som passar när man ska gå utbildningen så behöver man troligtvis just en arbetsglad, orädd, positiv, samarbetsvillig hund - och det verkar ju inte som om det är det allra lättaste att hitta en sådan collie idag, framförallt inte om man ska ha en äldre omplacering, som ju TS vill ha.
Alla hundar passar inte till allt.

Visst får valpar efter hd-belastade föräldrar registreras, men de (valparna alltså) i sin tur får ett olyftbart avelsförbud stämplade i stamtavlan av skk.

Är lika samma på jämthundarna nämligen :cool:

Ja, det var en miss av mig. Det är ju så att valparna inte uppfyller krav för valpförmedling av rasklubben om föräldradjuren har sämre än B.

men vad ÄR det med collieägare och era bitska försvarstal? :confused:

".

Det har jag alltid undrat också!!!

KL.
Man måste kunna se kritiskt på sin ras för kunna föra den framåt, kan man inte det då är man illa ute. Och det har vi ju redan sett att så har det också gått.
Jag fattar faktiskt inte hur man kan försvara mentaliteten. Men ska colliefolket hålla på som de gör, så lär aldrig rasen bli bättre.
Ta tex detta med golvrädsla, och ändå så finns det inte enligt colliefolk.
När en kompis collie kommer hit, så får vi lägga mattor och filtar över alla golv, annars ligger han på samma plätt hela tiden, för han vågar inte röra sig.
En jättego hund, men för det måste man se bristerna som finns....

Ja finns ju hur mycket som helst att skriva. Se bara tjafset som var i hundsport för ett tag sedan...

Nu är inte jag för "snabbköp" av någon ras överhuvudtaget. Om man däremot tänkt igenom sitt köp av hund och vill ha en mysig och lojal kompis som är jättetrevlig att jobba med så är collien ett utmärkt val anser jag. Det finns ingen anledning att varna folk för att köpa just collie och det krävs inte mer av en köpare av collievalp än av någon annan ras. Som inom alla raser anser jag att man ska vända sig till erfarna uppfödare alternativt nyare uppfödare med goda rekommendationer. Jag skulle för övrigt heller inte rekommendera ras till folk via nätet eftersom man inte känner personen ifråga och inte vet någonting om dennes intressen och kunskaper.

För övrig kan jag bara konstatera att för att inte ha några åsikter alls om collie så har du förvånansvärt mycket åsikter....

Nu är det ju, återigen, så att ingen här har påstått att collien är perfekt, eller hur? Men att gå ut och direkt hugga i med att man inte ska köpa en av sveriges absolut sjukaste raser om man vill gå på hundgymnasium, det tycker jag är magstarkt. I synnerhet som man uppenbart inte har så stor kännedom om rasen som man vill låta påskina och i synnerhet som man räknar upp problem som finns inom alla raser. Så vilken ras skulle TS kunna ha? Det får INTE förekomma varken HD, allergier eller mentalt mindre bra individer någonstans inom rasen. Tja, rasvalet måste bli tämligen begränsat. Framförallt om det nu dessutom är så att TS skulle vilja ha en brukshund eller annan hund av storvuxen ras.

Att "många" har dålig erfarenhet av collie, ja, jag vet inte. Det är ju nämligen samma lilla klick som dyker upp i precis alla collietrådar och spyr galla. När vi som faktiskt äger collie och så har gjort i många år, eller någon/några som t.o.m har uppfödning, säger något som visar på motsatsen så har vi genast "gaddat ihop oss" och vet inte vad vi talar om....

Ärligt talat så undrar jag verkligen seriöst var t.ex. du har hittat alla dessa rädda och förskrämda collies? För vet du, jag hittar dem inte. Jag har ägt EN sådan hund, och en rädd hund vill jag aldrig mer ha, det kräver alldeles för mycket och är inget kul hundägande. Och då pratar jag inte om skotträdsla, för skotträdd det var denna hunden inte... Men nu är det ju faktiskt inte så att psyket sopas under mattan som Bukes lilla klick säger utan det har hänt en hel del sedan 50-talet när collien var omåttligt populär. För mig är psyket alltid viktigast, har planerat att avla på min unga collietik som är den mest positiva obekymrade hund jag träffat oavsett ras. Självfallet kommer jag att välja hane med bra psyke och som jag vet nedärver sitt psyke. Detsamma gäller när jag tar föl, jag vill ha fram hästar med hög ridbarhet och bra gångarter, MEN psyket är alltid prio 1. Att få slängt i ansiktet att man är inskränkt och inte ser till rasens bästa och inte vet vad man talar om, trots ägande av flera collies under många års tid, och sagt av personer med betydligt mindre erfarenhet (om ens någon) av rasen, DET är inte skoj. Snacka om att gadda ihop sig!

Det är ju tur att fler lagt märke till detta fenomen så fort en collietråd startas, klicken skrider genast till verket och ska banka in i skallen på oss andra vilka bedrövliga hundar det är och nåde oss om vi försöker få fram något annat. För klicken vet bäst! Jag brukar läsa rastrådar eftersom jag tycker det är intressant, men jag ser faktiskt inte detta i andra trådar.

Jättekul att du har så bra hundar! Verkligen. Men man kan ju ändå inte bortse från Mh-resultaten. Så det verkar ju ändå som om det finns fler hundar med mindre bra mentalitet än det motsatta. Så vår åsikt om rasen är ju inte bara personligt tyckande. Och har P-E Sundgren rätt att man endast använt hanar med stora rädslereaktioner i aveln, så verkar det ju helt tokigt! Om man nu har tillgång till så många bra hundar.
Det finns ju ingen anledning för oss att hacka på rasen, "bara för att"! Men vi tycker att det är tråkigt att vi inte ser fler inom tävlingsverksamheten! Och funderar kring anledningen....

Det jag säger är att det är inte en av sveriges sjukaste ras. självklart behöver det inte vara fel på en som visar aggressivitet, lika lite som det inte behöver vara fel på en hund som inte klarar MH:T. Okej vi jämför den med dom friska raserna, nämn dom.. Gud vad friska dom andra bruksraserna är, jätte friska!! Men ska vi tala raser så skulle jag kunna dra upp ett antal andra bruksraser som beter sej som totala nerv vrak som ni kallar collien.. sönder stressade nerv vrak.. men jag gör inte de för jag vet att det finns även bra, precis som inom collien.

collien är gärna med på tävlingslydnad & spår så jag förstår inte vad du menar med att en collie inte passar på ett hund gymnasium?jag har själv gått på ett internat gymnasium med mycket hund kurser och där fanns det collies som mer än gärna arbetade. En collie är i regel inte känd för att lära sig långsamt, saluki är en helt annan ras, fanns folk där med både afghan, saluki och andra sorters vinthundar och vissa av dom passade inte in enligt ägaren men det fanns några italienska vinthundar som gärna var med på notorna. Finns självklart collies som kanske inte vill heller men det är inte vanligt, det anser inte jag. Jag anser att det är en arbetsglad lättlärd trevlig hund mm.. och en helt perfekt hund att ha med på ett sånt ställe, kan verkligen inte förstå varför det inte skulle vara det...

Jo, jag anser faktiskt att en hund ska klara ett MH. Jag säger inget om hur den "måste" reagera på momenten, men man ska inte behöva bryta pga rädslor! Har en hund så svårt att avreagera, trots den väl tilltagna tid man har på sig, så anser jag att den hunden inte är bra mentalt.
Och att collien, som är en brukshund, har problem med detta anser jag är alarmerande!

Jo, jag anser faktiskt att en hund ska klara ett MH. Jag säger inget om hur den "måste" reagera på momenten, men man ska inte behöva bryta pga rädslor! Har en hund så svårt att avreagera, trots den väl tilltagna tid man har på sig, så anser jag att den hunden inte är bra mentalt.
Och att collien, som är en brukshund, har problem med detta anser jag är alarmerande!

Håller med. Säger som du, vad de får för reaktioner på momenten gör inte mig så mycket, men de ska klara att fullfölja ett MH.
Ett mh är ju en spott i havet om man tänker på vad en hund får bli utsatt för under sin livstid.

Det jag säger är att det är inte en av sveriges sjukaste ras. självklart behöver det inte vara fel på en som visar aggressivitet, lika lite som det inte behöver vara fel på en hund som inte klarar MH:T. Okej vi jämför den med dom friska raserna, nämn dom.. Gud vad friska dom andra bruksraserna är, jätte friska!! Men ska vi tala raser så skulle jag kunna dra upp ett antal andra bruksraser som beter sej som totala nerv vrak som ni kallar collien.. sönder stressade nerv vrak.. men jag gör inte de för jag vet att det finns även bra, precis som inom collien.

Det där var ett otroligt omoget och löjligt inlägg.

Tycker det är hemskt hur den där collie ägaren blev behandlad på utställningen, så ska det absolut inte vara och dom personerna som betedde sej så mot henne borde skämmas stort!! Helt oacceptabelt att man beter sig på de viset. Tyvärr förekommer detta i dom flesta utställnings ringar inom dom flesta raser.. förekommer även på brukshundklubbar, vissa är bra, vissa är katastrof och övriga mitt emellan, ren mobning överallt på såna platser och det är inte okej och inte kul heller för den delen, men har hört att dom ska jobba på att man ska känna sej mer välkommen, hoppas det sker.

klart det hade varit alldeles perfekt om fler klarade sina MH:n men jag tycker ändå inte att MH är det enda man ska se på, man ska se på helheten. Jag vet hundar som inte klarar sitt MH men klarar samhällets krav alldeles utmärkt, kan gå i stan bland allt liv där, höra på smällare, ja klara av precis allt i vardagen som sker och klarar en hund det så anser inte jag att det är en dålig hund för att den inte klara MH:t MEN självklart hade det varit väldigt väldigt bra om den gjorde det. Men en sak är säker och det är att det finns extremt många hundar som inte skulle klara ett MH, väldigt många.. Vissa raser kör dom ju inte ens MH på, men det verkar inte så noga över hur dom reagerar...

Möjligt att det var men det bryr jag mig inte om just nu, jag vill höra om alla dom friska raserna som påstås finnas, vill veta vad hon ska välja för ras istället eftersom det är så stora problem på collien. Är så sjukt trött på att rasen alltid nedvärderas och eftersom det sägs här att det finns betydligt bättre raser att välja så vill jag gärna höra vilka det skulle vara?

vi tycker att det är tråkigt att vi inte ser fler inom tävlingsverksamheten! Och funderar kring anledningen....

Collien är en mycket allround hund. Den är lättlärd och samarbetsvillig, men den tycker också om att mysa med sin ägare. Den hänger glatt med på allt. Att du inte ser fler som tävlar beror förmodligen på att många köper sin collie i syfte att få en trevlig kompis som hänger med överallt, men man är kanske inte så särskilt intresserad av att tävla. För min egen del så kan jag erkänna att ingen av mina hundar har tävlat och jag slarvar med träningen, även om jag lovat mig själv att bättra mig, och detta helt enkelt pga dels tidsbrist och dels ointresse av tävling. När vi "tagit oss i håret" och börjat träna mer så kommer vi med största sannolikhet ändå inte att tävla. Tyvärr.
Tävling i sig kräver ju tydligen för övrigt inte en mentalt stabil hund, den enda nervösa collie jag ägt ansågs som mycket lovande av bruksfolket. :crazy:

Ciindy: Mobbing av det slag du nämner förekommer lite varstans. Jag har själv fått en släng av sleven när jag var så fräck att jag dök upp på lydnadskurs med en chihuahua... En del av bruksmänniskorna var inte nådiga, tyvärr. Dock är jag en självständigt tänkande varelse och skulle aldrig tveka att skaffa hund av en ras jag gillar bara för att det förekommer gruff inom rasklubben. Att vara medlem där är ju helt frivilligt!

Ditt försvar är hela tiden att "andra raser är också så". Men det är väl inget försvar.
Det är som Olle skulle säga att min kompis slog till en kille, så då kan jag också göra så, för det gjorde Olle.

har du läst länken som jag la in? jämför gärna colliens MH-resultat med övriga bruksrasers (och gärna sällskapsrasers!) innan du påstår att collien är som vilken hund som helst. vad jag kunde läsa här så har ca 10 % brutit, det är en alarmerande hög siffra. att hunden ska kunna fullfölja ett MH med en etta eller tvåa på skottet är liksom det minsta man kan begära. jag ser också gärna att en bruksras blir godkänd på korningens mentaldel.

det är jättekul att du har fått tag på bra collies, det är det verkligen. jag hoppas också att fler med mentalt stabila collies använder sina hundar i avel för att bredda utbudet.

jag köper inte argumentet att man inte ser collies på tävlingsbanorna för att collieägare av någon märklig anledning inte vill tävla. man ser ju andra raser, som oftast används till sällskap?

om TS skriver vilken aktivitetsnivå hon vill ha på sin hund så blir det lättare att komma med tips. collien är ju ingen hund som måste aktiveras massor varje dag, så hon kanske bör titta på en helt annan rasgrupp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 961
Senast: Digbil
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 370
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 543
·
Hundavel & Ras Det är inte dags än, men vi pratar ibland om att skaffa en till hund. I dagsläget har vi en jaktlabbe som blir två år i vår. Han är vår... 2 3
Svar
49
· Visningar
4 878
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka