Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 9 833
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Givetvis kan du börja annonsera redan nu, var jätte noga vem du säljer till och allt det där moral predikandet :rofl:
Ju längre tid du har på dig att annonsera och välja mellan köpare, desto bättre.

TITTA på dem kan ju köpare göra idag;)
Tafsa och pilla kan dom göra efter ha använt handsprit!
Fasst hur roligt är det och kika på små korvar som sover eller äter som valpköpare? Betydligt roligare när de är runt fyra veckor och börjar knata runt. :D

Du kan lägga ut annons redan nu!
Ju längre tid du har på dig ju större chans är det att de blir sålda runt 8 veckor.

Däremot hade jag inte släppt in någon i huset förrän de är minst 3 veckor gärna äldre…
Orsaken är att späda valpar har inte så mycket immunförsvar, och man kan aldrig veta vad folk har med sig.
Hjälper inte att tvätta händerna som någon föreslog, kan ju lika bra sitta baskelusker i kläder/skor. :eek:

De får helt enkelt nöja sig med foto och att du berättar om de små och så är de välkomna när valparna har fyllt 3 veckor, sötare då också!

Grattis till valparna! Det blir kanske ett lyckligt slut på historen :D men jag skulle nog inte förlåta den där kompisen i fösrsta taget.

Ä det där med baskilusker tror jag inte på, tiken går väl ut oxå.
men man bör inte ta hem en massa blivande valpköpare och för många bekanta för att tiken kan tycka det är jobbigt, dom första veckorna vill dom oftast bara att dom hon känner och lita på få röra, skyddsinstint.

Springer spaniels är vanligen svart-vita och den bruna hanen hade förmodligen de anlagen i sig. Sen kan inte jag färggenetik så jag bara gissar. Grattis iaf! Hoppas tiken tar sig. :)

Spaniels och retrievers har till viss del liknande färger. Jag tror att "golden-färgen" genetiskt sett är röd (e), som finns hos cocker, welsh, tollare m.fl. Denna är recessiv i förhållande till svart (E) - som hos en svart labbe eller en flat.

Brunt är ett blekanlag (b) som bleker den svarta färgen till brunt. Hunden måste ha anlag för svart för att den skall se brun ut. Genuppsättningen är Ebb = brun hund, t.ex. brun/vit springer, brun labb eller brun flat.

Finns inte E utan hunden är röd - ee - så blir den "tollarfärgad" d.v.s. röd med ljus nos och ljusare ögon.

Brunt (bb) finns troligen inte hos golden. Alltså fick dina valpar ett anlag för rött (e) från sin mor, men fadern har troligen inget sådant (rött/vitt finns inte hos ESS) så då blev valparna Ee = alla blev svarta. Från sin far fick alla ett anlag för brunt (b), men eftersom modern inte har något sådant så blev det inga bruna. Genotypen är troligen EeBb. Alla kommer att ha anlag för "skäck" eftersom fadern är brokig.

Skulle man rent hypotetiskt (!!!!) para en av valparna med en brunvit springer skulle man statistiskt få enfärgade svarta, enfärgade bruna, svart/vita och brun/vita valpar. En parning med tollare skulle kunna ge svarta, röda och bruna valpar. Detta är som sagt RENT hypotetiskt!

TS- grattis till olyckorna! Ett tips inför försäljningen är att du kollar med din tiks uppfödare om h*n har några Välkommen valp-DVD:er liggande (uppfödare brukar ha det) som du kan befria henne/honom från. Dessa skivor är bra info för valpköparna.

Ett tips inför försäljningen är att du kollar med din tiks uppfödare om h*n har några Välkommen valp-DVD:er liggande

Och om inte, så får ts gärna höra av sig hit, för jag har ett dräll av de där liggandes i nån låda nånstans som säkert går att rotas reda på :D

spännande läsning? men hur funkar det med färgerna fawn (blekt brun) och blå (blekt svart)? är det ett annat blekanlag?

Och om inte, så får ts gärna höra av sig hit, för jag har ett dräll av de där liggandes i nån låda nånstans som säkert går att rotas reda på :D

Och jag kan donera en, om det behövs, med obruten plast givetvis. Fick ju en med herrn här, men dels har jag sett den förr, och dels kändes den inte riiiktigt aktuell att titta på igen med en sexmånaders buffel ;)

Ä det där med baskilusker tror jag inte på, tiken går väl ut oxå.
men man bör inte ta hem en massa blivande valpköpare och för många bekanta för att tiken kan tycka det är jobbigt, dom första veckorna vill dom oftast bara att dom hon känner och lita på få röra, skyddsinstint.

Du får självklart ha din tro..
Jag vet folk som mist hela kullar för att de inte trode "det var så farligt"...
Och jag chansar aldrig när det gäller mina valpisar, du får naturligtvis göra det

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 710
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka