Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 9 833
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Extra kalk ska man absolut inte mixtra med! Ett bra fullfoder (högenergi eller valpfoder) ger tiken allt hon behöver. I värsta fall kan kalktillskott ställa till det så att tiken inte mobiliserar sitt eget kalk ordentligt med värksvaghet/eklampsi som följd.

Ge inte tiken large breed valpfoder bara, det är många som tänker Large vuxen = large valpmat till dräktig, det är för lite energi i den. De ska oftast ha small eller medium (helst smal) om man ska ha valpfoder. Alt. som Gnist sa ett högaktivfoder.

Golden kan ju få rätt många valpar, så ge henne extra kalk-typ kalformavit,
om du har någon lämplig plats i bostaden så kan du göra en inhängnad där du bäddar, börja spara tidningar, då mena jag massor. mjölkersätning tror jag inte du behöver kladda med, skulle det bli absolut nödvändigt så kan du skaffa det om det blir aktuellt. För abortspruta är det försent. Lycka till, valpningsproblem är inte så vanligt på retriver, men kolla var närmaste vet finns och vilka som har öppet dygnetrunt, sätt upp telnr vid telephonen.

Detta är lite det som är ”felet” med forum…
Du kommer att få helt olika svar, så det gäller att bestämma sig för vem man ska tro på
(och det är inte lätt på Forum, där vem som helst kan gömma sig bakom ett nick)
Så det gäller att läsa själv eller gå på ”magkänslan” perfekt om du har någon uppfödare du känner som har erfarenhet och du kan lita på.

Jag har haft många (och då menar jag många) valpkullar och jag skulle INTE rekommendera dig att ge henne kalk.
Utan att ge henne ett högvärdigt foder istället.

Vad ger du henne i dag?
Tycker det är bättre att att man ger samma än att man gör en massa foderbyten så här sent i dräktigheten, skilnad om hon var ny parad då finns det gått om tid att vänja henne vid nytt foder.

Så då antigen ger ett med mer protein av samma sort.
eller (inte både och) ger henne det hon får nu + kött, blodkorv, malet kött, eller vad det nu finns med extra pris, kanske lite lever men var försiktig med lever, jättenyttigt men många får kraftig diare av lever och ev mjölk om hon tål det, alla hundar tål inte mjölk, ost naturligtvis och så vidare..

Mjölkersätning bör man ha hemma, en krissitation mit i natten, då går det inte att få tag i.
Förhopningsvis behöver du aldrig använda det.
Då är det ett bra tillskott till tiken, som behöver allt hon kan få när valparna är 2-3 veckor och suger som värst.

Senast ändrad:

Åh, jag lider med dig.. Jag hade också vart arg på min vän. Förstår dig, hoppas att allt går som det ska. Håller tummarna för er!

:bow:

Egentligen....... Är hon inte för ung..... Som en gammal uppfödare sa på en klubbföreläsning en gång. Enligt naturens lagar så är hon i rätt ålder, eftersom hon löper så är kroppen färdig. Det är vi som förmänskligar våra djur. Sen är det bättre med en ung och elastisk tik, än en äldre mer stum, när de ska föda. Men, visst, det är väl inte det absolut roligaste att få en blandraskull, som ska födas upp och säljas. Dåligt av kompisen att inte säga något.

Egentligen....... Är hon inte för ung..... Som en gammal uppfödare sa på en klubbföreläsning en gång. Enligt naturens lagar så är hon i rätt ålder, eftersom hon löper så är kroppen färdig. Det är vi som förmänskligar våra djur. Sen är det bättre med en ung och elastisk tik, än en äldre mer stum, när de ska föda. Men, visst, det är väl inte det absolut roligaste att få en blandraskull, som ska födas upp och säljas. Dåligt av kompisen att inte säga något.

Enligt ditt resonemang skulle även 11 åriga mänskliga flickor vara mogna nog att bli mammor? Det håller inte.

Enligt naturens lagar så är hon i rätt ålder, eftersom hon löper så är kroppen färdig. Det är vi som förmänskligar våra djur..

Dravel! Det finns tikar som löper så tidigt som vid 6 månaders ålder första gången (eller ännu lite tidigare) - det betyder inte att hon är redo för att bli mamma. Att hennes kropp är rent fysiskt könsmogen är något helt annat. Att prata om hur det fungerar "i naturen" är ju bara löjligt; dels är våra hundar domesticerade tamdjur, inte vilda djur; i så fall är det väl vargen man vill dra paralleller till men i en vargflock är det endast alfatiken som får valpar och till en sådan post lär knappast flockens tikvalpar/unghundar bli aktuella...

Med det resonemanget så måste det ju vara helt ok att para tiken varje gång hon löper också. För om hon löper och blir dräktig så måste ju kroppen vara återställd nog för en ny kull.... :crazy: Tikar löper dessutom livet ut så då måste det väl vara ok att para tikar i 10-13 års åldern också... nej, det håller inte!

Förlåt om jag stött mig med er, på något vis. Påståendet är för övrigt inte mitt och jag kommer inte att vare sig försvara eller nämna det mer. Meningen var endast att möjligen "trösta" tikens ägare, att hon inte skulle klara detta eller att hon skulle ta skada. / Frej

*Kl*

Snudd på OT, men om man vill ge hunden mjölk men den inte riktigt tål det, så brukar det gå bättre med laktosfri mjölk. Har inget alls med valpning etc att göra, men slog mig när jag läste om 'ge mjölk om hunden tål det' här i tråden.

Mina är tokiga i mjölk, alla mina hundar varit. Äldre riesenherrn tål det dock inte. Jag är laktosintolerant, och av en slump 'provade jag igen' med mjölk efter jag upptäckt laktosintoleransen, att ge laktosfri. Gick utmärkt även till äldre hanen.
Kom då på att prova samma sak med den av katterna som inte tål mjölk, samma sak där, ingen laktos och det gick fint. Nu kan det vara en slump och inte alls universellt. Men om man verkligen vill ge hunden mjölk eller yoghurt eller mjölkprodukter överlag och den inte tål det så kan man prova laktosfritt.

Jag har inga tips och råd att ge dig tyvärr men jag önskar dig Lycka till med valparna.;) Synd att det skulle bli av ett misstag bara :(

Alla katter ska tydligen vara laktosintoleranta står det på förpackningen till "kattmjölk" iaf..

Mm, fast det finns ju gott om ladugårdskatter som utan problem år ut och år in dricker 'vanlig' mjölk. Så jag vet faktiskt inte om det verkligen ÄR så eller ett 'säljknep' bara. Men helt klart värt, om man nu vill ge mjölk, prova laktosfritt på de som INTE tål vanlig mjölk.

med allra största sannolikhet är de flesta djur laktosintoleranta. det är en mutation som gör att européer kan dricka vanlig mjölk i vuxen ålder.

JO, rent logiskt borde det vara så. Haken är hur förklara alla de katter som dagligdags dricker mjölk, utan problem. Iofs, vi kanske har ganska mkt muterade katter med. T ex en ladugårdskatt/katt som är med i ladugården, som inte tål laktos, den borde slås ut. Mest borde det märkas bland 'rena' ladugårdskatter, de som inte är sällskapsdjur utan 'nyttodjur'. En laktosintolerant katt som blir dålig elimineras nog. De som tål laktos blir kvar och förökar sig?

Samtidigt så tål båda mina siameser mjölk. Inte för de brukar få det så ofta, men det händer. Bodkatten däremot tål inte vanlig mjölk.

Eller så märks inte symptomen? Utekatter som blir dåliga i magen, det märks ju inte. ('Lådkatter' däremot). För ofta är det ju just det som är symptomet, både bland folk och fä, att magen blir dålig av laktos.

Senast ändrad:

jag tror mest på alternativet att man inte märker när stallkatterna blir dåliga i kistan.

Finns mängder med hundar som klarar att dricka mjölk också!:D

Annars för att återgå till den dräktiga tiken, tål hon inte mjölk så kan man ge ost istället för att få i henne kalk på ”naturlig” väg.

Jag vet inte om detta är sant. Men jag har hört att fortsätter man att ge mjölk från det de är små, så ska de klara att dricka mjölk som vuxna. Men slutar man och sen börjar igen, så är det inte säkert att de tål det.
Det var något i kroppen, som jag inte minns vad det var. Som inte fixade mjölk om man slutade och sen började.
Ska se om jag hittar något om detta ...

Det sägs ju också att vi människor tål det just för vi aldrig slutar dricka mjölk. Men att slutar man så kanske man inte tål det igen.

Fast det stämmer inte, ang människor alltså. Man kan bli laktosintolerant i vuxen ålder, 'mitt i mjölkdrickandet'. Så var det för mig. Alltid druckit mjölk/mjölkprodukter, aldrig haft problem. Tills för ett par år sen. Jag trodde INTE det var laktosintolerans, just för jag aldrig haft problem förr. Fast det var det ju.

Däremot, visst stöd får det. Först bytte jag bara mjölken jag drack i glas mot laktosfri. Gick jättebra, sen började jag reagera på vanlig grädde. Bytte den, gick bra ett tag men sen började jag reagera på vanlig mjölk i pannkakor och liknande mjölkbaserade rättet. Bytte ut den. Gick bra ett tag, sen började jag reagera på yoghurt. Nu tycks det slutat iaf, dvs inte bli 'värre'.

Följer tråden med spänning. Har du någon uppdatering om hur det går för din lilla tjej?
hoppas det går bra för er. :)

Jag sitter i samma sits som dig, fast med min häst.. =/ (tjuvbetäckt av förrymd hingst)

så funkar det oftast om man har mutationen som gör att man fortsätter att producera laktas som kan bryta ner laktos. ca 90 % av svenskarna har mutatuinen, medan den är betydligt ovanligare i t ex asien.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 710
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka