Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!
Golden kan ju få rätt många valpar, så ge henne extra kalk-typ kalformavit,
om du har någon lämplig plats i bostaden så kan du göra en inhängnad där du bäddar, börja spara tidningar, då mena jag massor. mjölkersätning tror jag inte du behöver kladda med, skulle det bli absolut nödvändigt så kan du skaffa det om det blir aktuellt. För abortspruta är det försent. Lycka till, valpningsproblem är inte så vanligt på retriver, men kolla var närmaste vet finns och vilka som har öppet dygnetrunt, sätt upp telnr vid telephonen.
Detta är lite det som är ”felet” med forum…
Du kommer att få helt olika svar, så det gäller att bestämma sig för vem man ska tro på
(och det är inte lätt på Forum, där vem som helst kan gömma sig bakom ett nick)
Så det gäller att läsa själv eller gå på ”magkänslan” perfekt om du har någon uppfödare du känner som har erfarenhet och du kan lita på.
Jag har haft många (och då menar jag många) valpkullar och jag skulle INTE rekommendera dig att ge henne kalk.
Utan att ge henne ett högvärdigt foder istället.
Vad ger du henne i dag?
Tycker det är bättre att att man ger samma än att man gör en massa foderbyten så här sent i dräktigheten, skilnad om hon var ny parad då finns det gått om tid att vänja henne vid nytt foder.
Så då antigen ger ett med mer protein av samma sort.
eller (inte både och) ger henne det hon får nu + kött, blodkorv, malet kött, eller vad det nu finns med extra pris, kanske lite lever men var försiktig med lever, jättenyttigt men många får kraftig diare av lever och ev mjölk om hon tål det, alla hundar tål inte mjölk, ost naturligtvis och så vidare..
Mjölkersätning bör man ha hemma, en krissitation mit i natten, då går det inte att få tag i.
Förhopningsvis behöver du aldrig använda det.
Då är det ett bra tillskott till tiken, som behöver allt hon kan få när valparna är 2-3 veckor och suger som värst.