Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare lie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 68
  • Visningar Visningar 9 833
Sv: Herregud, hon är dräktig!!! HJÄLP!

Hejsan!

Jag är lite nyfiken på hur det går för er?? har det kommit några valpar??

/ M :bow:

Är tiken höftleds/armbågsröntgad och ögonlyst ??? Vet du om hannen är de oxå ??? :crazy: Ursch lider med dig...

Vad spelar det för roll NU när det redan är valpar på G? Ändrar ju inte precis utgången av valpningen eller valparnas ev status.

Nu är valparna här! De kom den 1 mars! Hela 8 stycken blev det. Och 7 hanar och bara en tik. Lite märkligt för alla är svarta, med lite vitt på tassarna, magen,bröstet. Hanen är ju brun/vit? Söta är de i alla fall! Och allt gick bra, bortsett från at en var livlös när den kom men jag återupplivade honom och nu mpr han bra, dock lite mindre än de andra. Tiken skötte det hela jätte bra:)
Men hon har haft diarre och spytt gala sen i morse, temp 39.1. Ska jag ringa veterinären ? Hon hävde i sig alla 8 efterbördar. kanske hon inte skulle ha gjort?

Eftersom hon har lite förhöjd temp, föder 8 valpar, både kräks och har diarré, så vore det nog bra att rådfråga en veterinär i alla fall.
Tänker då på uttorkningsrisken i första hand!

Grattis till valparna och vi vill ju se BILDER givetvis :D

Nu är valparna här!

Va roligt, Grattis! Så bra att allt gick bra för den nyblivna modern och bebisarna :D Du får lägga in bilder på de :love:

De är födda exakt fyra år efter min Jack Russell/Whippet tik! :angel: :D

Absolut ringa veterinären nu direkt och höra iom att hon har temp och kräks galla sen imorse.

Grattis till valparna, och uppdatera gärna hur det går med tiken =)

Lite märkligt för alla är svarta, med lite vitt på tassarna, magen,bröstet. Hanen är ju brun/vit?

Springer spaniels är vanligen svart-vita och den bruna hanen hade förmodligen de anlagen i sig. Sen kan inte jag färggenetik så jag bara gissar. Grattis iaf! Hoppas tiken tar sig. :)

och tiken är redan tingad...utav mej:D myyyyys

Grattis lie!

Ring vet och håll oss uppdaterade!
Så vill vi ju se bilder också. Och så vill jag veta om du meddelade hanhundsägaren, eller om du lät bli?

De kanske vill veta, även om de inte har några rättigheter eller skyldigheter. Kan ju vara roligt att veta, de kanske vill ta en av valparna, de kanske kan hjälpa dig?

Lycka till!
/Syrsa

Okej, ska ringa vet. Nej jag har inte meddelat hanhunden men jag får väl ta mig i kragen och göra det. Ska lägga upp bilder snart så ni får se:)
Ja hon är ju det:love:

Men vad ska jag ge henne att äta nu när hon är dålig i magen? Har gett henne buljong, rå köttfärs och dofilus. Men ris är väl bra när de är dåliga i magen?

Fråga veterinären om skonkost samtidigt som du ringer. Normalt brukar man ge skonkost (typ risavkok, kokt ris, kokt fisk, morotspuré (barnmat), men frågan är om traditionell skonkost är tillräckligt för att hålla både tik och åtta valpar igång?

Rå köttfärs är dock inte skonkost. :)

Grattis till en lyckad valpning!

8a efterbörda kan vara anledningen till att hon är lös i magen, det ger nog med sej.
39,1 är niormaltemp, vätska är ju viktigt att hon får i sig + kalk har hon alvarlig diare så får du svälta henne 24 h och sedan börja ge mat försiktigt i småportioner.
lite köttfärs en nypa salt blandat i 5 dl vatten kan du ge för att få henne att dricka lite mer, saltet är viktigt för att vatnet ska binda i kroppen och inte bara rinna rakt i genom. Detta borde räcka om hon är pigg för övrigt, en del tilsätter lite druvsocker för att öka ernergin.

Tog tempen på henne nu och då hade hon 38,9..

Grattis till valparna! hoppas allt fortsätter att gå bra.

Du hade trots allt tur i oturen kan man kalla det =)

Bilder??? :love:

Ska försöka lägga upp bilder här i morgon:) Ja de är väldigt söta. När kan man låta ev valpköpare komma och titta på valparna?

Okej=) men då väntar man att lägga ut annons på dem tills dess eller kan man lägga ut nu?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 871
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 710
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 899
Senast: Edla
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 926
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka