Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

nu har jag läst hela tråden men hade inte fölt den så mycket då 6 visste inte att du tagig hem henne men jag hoppas att det fortsätter så bra som det gått & att du även någon gång kan börja rida henne, har hon ridits någon gång eller är hon inte inriden?

Om du har läst hela tråden så borde du insett att hästen inte är riden då den inte ens har haft grimma på sig tidigare.
Hon har varit helt OHANTERAD tidigare, mer vild än tam.

Är jag så otydlig?:confused:

vilka fina bilder!!!!

kul att det går så bra för er!!!!

men varför inte ute på 2 veckor??? är inte det lite "djurplågeri"?
nån liten hage måste ju finnas så hon får röra på sig (kolik annars???)

vilka fina bilder!!!!

kul att det går så bra för er!!!!

men varför inte ute på 2 veckor??? är inte det lite "djurplågeri"?
nån liten hage måste ju finnas så hon får röra på sig (kolik annars???)

Om du har en häst som inte kommer fram till dig, utan försöker på alla sätt att undvika kontakt, släpper du ut den i en hage då?

Om hästen alltid har gått med sällskap, litar du att den håller sig innanför stängena? Vill du riskera att få en lösspringandes häst som du kan glömma att du får tag på?

Vi var inte villiga att ta den risken. Ev. hade vi kunnat fösa in och ut henne i en hage, men dels hade det skadat det förtroende vi försöker bygga upp och dels ville vi inte ta risken med att hon skulle gå igenom om det kom hästar förbi.

Hur mycket får tävlingshästar respektive avelshingstar gå ute? Jag tycker inte att det är bra på något sätt, men tror inte att hästen i detta fall har varit utsatt för djurplågeri.

En vecka kunde vi inte styra över, då var hon kvar i sin gamla ladugård, där gick hon och hennes mamma, märren var dålig (fång) så hon stod inne de sista dagarna innan det blev Trapalanda. Sen i onsdags har hästen varit hos oss, grimma kom på i Lördags och idag har hon varit ute. Vi har jobbat så snabbt vi har kunnat.

Självklart är det värt ett försök ;) Det viktigaste är att allt måste vara på hästens villkor så att den inte känner sig trängd/tvingad. Jag fick en islänning för ett par år sedan som var 3 år och helt ohanterbar, rädd för människor och även andra hästar.dem hade försökt att tämja den i 2,5 år med dem klarade det inte och då föder de upp både islänningar och haflinge (alltså vant duktigt hästfolk) men kemin stämde helt enkelt inte, så den skulle skjutas. Jag tog hem den, tyckte det var synd på en sån fin pålle. Han kom hem ställdes in i en box, nästa dag fick han gå ut, men utan grimma med mig före och en bunke med betfor och lite havre gick han efter, alltså på hans villkor. Stallplanen här hemma är inhängnad med staket runt om, så där fick han gå. När vi kom ut ställde jag ner bunken och backade några meter. när jag skulle ta in honom kände han igen bunken och följde faktiskt efter mig in i boxen och där fick han sin belöning. Så gjorde jag i 3 dagar sen kom han fram till mig och jag fick stryka han på halsen. 2 dagar senare fick jag sätta på han grimman. Och han fick en egen hage brevid de andra hästarna. Där gick han i 3 veckor och släppte sedan ihop dem och han var som vilken häst som helst. Så visst går det.

Ta det lugnt så ska du se att du kommer att lyckas:)

Lycka till och berätta gärna hur det går;)

Åh, vad fin hon var, tröttna du, kan du alltid skicka hit henne ha ha;)

Kanon fin!!! Jag hade en skäckponny förut som kom från england, gått som vild där tills han va tre. Fick honom som penisonär men han tävlade Sm i hoppning på yngre dar, så ingenting är omöjligt Han blev 30 år!!
Har ett namnförslag Blue Eyed Girl.
Hoppas det går bra för er.

Tusen :bow: till dig!

Du gör ett kanonjobb och jag tror du fick en riktig guldklimp där :love: jisses vad snygg :d

Jag har också plats i hagen här hemma om du tröttnar :angel:

Härligt att läsa om hur det går framåt för er :bump:
Jag har själv en liten "hur jag tämjde vildhästen"-blogg, men jag har inte skrivit i den på länge :o

Va fin hon ser ut, smalare, piggare, ja allt! Jag tror inte du behöver göra nån sk join-up på henne, det är ju redan gjort verkar det som. Hon verkar ju ha förtroende o hon följer dig, räcker inte det?

När min häst skulle köras in ville killen som höll i det göra en join-up och jag som aldrig sett det sa OK. Hmm, men hon blev rädd tyckte jag. och då visste han vad han gjorde....hmm. Hade jag vetat det så hade han inte fått gjort det....men, men folk gör som de vill...

nä inte i årets sommarbetshage :) men det ser ut som att hon står utanför stallet på bilderna i någon mindre inhängnad... jaja, jag tycker iaf att du gör ett strålande jobb, så inte bli sur!! :)

Härlig tråd det här, denna ska jag följa! :D Väldig söt liten häst <3
Hoppas allt går bra, och Lycka till! :)

Så fin hun er! Det virker jo som om det går bra, håper dere får det fint fremover. Vet du hvilke raser det er i henne?

Hej!
vad är paeaelli metonden?
och vad är Montys metod sk MR metoden?:confused:
MVH Beccan

Så fin hun er! Det virker jo som om det går bra, håper dere får det fint fremover. Vet du hvilke raser det er i henne?

Visst är hon!:D

Mamma är fullblod/fjordkorsning och pappa är halvblod/? (welsh,arab lr liknande?). En härlig gatukorsning alltså! :angel: Mamman såg ut som en fjording i både kropp och färg, iof rejält överviktig så svårt att bedöma den egentliga massan i hästen...

Verkligen en jättefin häst! Underbar man :love: Tänk om någon av mina hade sånn...:smirk:

Efter att ha kikat på exteriörbilderna så tycker jag att hon ser riktigt bra ut. Inga direkta skavanker vad jag kunde se.

Grattis till en jättefin häst och lycka till i framtiden!

hah jag skulle väl ge henne nåt dumt namn som typ dauntless lr så.. xP annars tkr jag Coyote är otroligt fint på ljusare skäckar (;

hej! läste att du fått svaret av någon som skrev att du skulle släppa i hop hästen med en stor flock, men gör INTE det, har erfarenhet av tidigare liknande fall och dom släppte ihop hästen med ca 15 andra på en gång! det blev katastof hästen hoppad över staketet det var (140)
mitt råd till dej är att släppa i hop hästen med max 2 nya hästar och se till att de blir kompisar och gärna då någon äldre häst. och sen släppa in kanske 2 nya till, så att hästen är kompis med minst ett par stycken. alltså ta det väldigt lungt med att blanda in för många hästar!

Japp, dags för lite putt! :D

Hallå alla kloka!

Lillan har nu varit ute i en mindre rasthage bakom stallet, och detta har gått mycket bra, hon håller sig innanför stängena!! :banana:

Dock har vi haft våra första "konflikter", därför vänder jag mig nu till er kloka bukare för lite tips och råd!

Situationen är som denna...hästen har sedan några dagar fått gå i en hage och hon märkte direkt när hon var "lös". När jag jobbar henne i repgrimman så är hon ganska avslappnad och följer mig utan att jag behöver använda grimman. När jag tog av grimman så sprang hon lite och jag försökte mig på något liknande "Join-Up". Dvs, fick henne att springa runt mig, och genom att ta ett steg framåt, framför henne, typ "blocka" henne så stannade hon upp och vände in mot mig. Detta funkade mkt fint det första gångerna och även om inte kom hela vägen fram så står hon stilla så att jag får gå fram och ta henne i grimman. Jag kliar och smeker mkt i pannan och berömmer henne varje gång hon tillåter detta.

Häromdagen försökte jag få henne att även löst följa mig, jag hade då gjort precis som ovan och stod och kliade henne. Sedan vände jag ryggen till, sänkte inner axel och sneglade ner i backen, och försökte "bjuda" in till att hon skulle följa mig. Då tog hon chansen och gav mig ett tjuvnyp i midjan, jag uppfattade det mer som en varning än ett dirket anfall, då hade hon kunnat göra mkt mer skada! Nu kändes det mer som om att hon blev osäker och därför reagerade på detta sättet när jag "sjönk" i min ledarroll. Jag han dock vända runt och schasa iväg henne.

En liknande sak hände även någon dag senare och jag gjorde då samma sak, föste undan henne när hon visar agg. Detta verkar dock grunda sig i osäkerhet och i efterhand undrar jag om jag inte förstärkte hennes känsla av osäkerhet och obehag genom att "bestraffa". Skall se vad som händer om jag försöker vara lite kall i det här läget nästa gång.

NÄSTA GREJ; Idag gick vi till ridhuset, det var jättespännande. Hon går ganska snällt bakom mig och fungerar att leda, dock kan jag ibland känna att hon är lite för nära i min "zon", svårt dock då vi jobbat med att få förtroendet och vill att hon skall söka kontakt.

I ridhuset jobbade jag henne i repgrimman. Först följde hon mig, och gjorde detta fint, var mkt uppmärksam. Sen ville jag skicka ut henne på en volt. När jag sträcker ut armen i rörelsens riktning och använder "bakre" handen till att driva så får jag väldigt stora utslag. Hon skjuter iväg med bakåtstrukna öron och ser mkt arg ut. Först blev jag själv lite tveksam och funderade på om hon verkligen blir arg, hon ser onekligen lite förargad ut. Kom dock ihåg en film som jag sett på youtube....

Titta här; http://www.youtube.com/watch?v=Ow2yDdRK_Zc
Vid ca: 1,05 så vänder han hästen, det beteende ni ser, dvs bakåtstrukna öron gör även min pålla....hon går iof sig på en större volt och springer lite, men hon vinklar in örat mot mig och när jag hukar ner och tar ett steg bakåt så vänder hon upp och kommer in till mitten...

Jag har hört diskussioner om att hästen på denna film är fokuserad och koncentrerad, därav öronspelet...

Vad tror ni? Kan det vara så?
Jag får se om jag hinner filma henne imorn!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar