Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

Hmm.. bitandet vet jag inte om jag kan säga nått om, det kan väl iofs ha varit en inbjudan till lek?
Mina valacker gör ju sådär, den ena vänder bort och ska gå därifrån och då får han ett nyp av den andra, då nyper den förste tillbaka lite och snart står de på bakbenen och busar. Kanske ville hon inte att du skulle vända dig bort och gå, utan stanna och vara med henne? Hur gör hon om du är vänd mot henne, kryper ihop lite och backar inbjudande?
Hon kan ju kanske också trott att du vände rumpan till för att hota henne?

Det där med bakåtstrukna öron ser jag ofta på min unghäst. Både när den äldre valacken flyttar den yngre och när jag jobbar med unghästen på ridbanan. Särskilt tydligt blir det när jag driver hans framdel så han måste flytta den undan för mig.
Jag tolkar det som att han ifrågasätter lite och alltså inte känner sig helt säker på att det verkligen är jag som är den trygga bestämda ledaren. Antagligen är jag lite för försiktig med honom och utstrålar inte rätt bestämd energi... Så, kombinerad osäkerhet och ifrågasättande tror jag. Kan också vara en osäkerhet för att han undrar varför jag gör som jag gör, alltså, han undrar vad jag vill när jag gör just så. Det kan väl hända att han tror att jag vill leka lite mer fysiska lekar, som han leker med sin kompis, och att hans utseende bara är samma "elak vildhäst"-min som när han busar med vännen...

Bra svar va? :crazy:

Sammet? Kan inte du tolka lite här??

Tack för ditt svar!

Jag har aldrig tänkt på att bitandet kan ha varit en inbjudan! :D Din idé är inte helt fel, men just i detta fallet så tror jag att det var en markering, hon strök öronen så markant bakåt och gjorde detta när jag var i rörelse bort från henne. Kändes mer som ett tjuvnyp i stil med "flytta på dig!"...

Ibland står hon dock och småpillar lite i min jacka och det vet jag inte hur jag skall tolka. Ev är det som du säger, en inbjudan till lek. Det sker nämligen när vi står och myser och jag känner att jag har kontakt med henne....

Hon beter sig precis som din unghäst och jag får också känslan av att det är osäkerhet i kombination med att hon inte riktigt förstår "syftet".

Såg även denna videon och hästen här har också öronen bakåt....http://www.youtube.com/watch?v=ht2T7x5AXIE&mode=related&search=

Har svårt att tro att hästen var helt ohanterad för bara nån vecka sedan, du har gjort ett fantastikt jobb:bow:. Du har nog fått en vän för livet

Hade man tagit bort staketet och repet hade man trott att du höll på att tämja en vildhäst ... Ni är jättefin ihop :love:

det ser helt:love: ut. Snygg häst! Jag gillar ditt sätt att jobba med hästen! Använder du rösten när du jobbar med henne? (bara undrar:D)

det ser helt:love: ut. Snygg häst! Jag gillar ditt sätt att jobba med hästen! Använder du rösten när du jobbar med henne? (bara undrar:D)

Ja hon e en goding!

Kul att du gillar mitt sätt, ja e "självllärd" och har försökt att läsa och studera (hästar!) mig till kunskap om "kommunikation med hästen". Lite blandning av Monty R och "vanlig" NH....

Vore dock kul med lite diskussioner och tips och råd hur man kan fortsätta att jobba med henne....

Jag använder rösten lite, dels vid "inkallning", sträcker ut handen mot henne och pratar lite, vill att hon skall bli säkrare i detta moment. Dels smackar jag lite när jag skickar iväg henne, endast för att försöka få henne att förstå att smackningen är framåtdrivande, detta kan jag använda mig vid longering och ridning senare....

Det ser härligt ut, tycker jag!
Syns att ni håller på att bygga upp ett förtroende för varandra.

Jag skulle nog jobba mest med 'promenader' i det här läget, men det kanske ni redan gör? Alltså att traska runt, i repgrimma och långt ledrep, och se till att hon lär sig våga följa dig överallt...med gradvis ökande svårigheter. Det är ju guld värt att ha hanteringen perfekt innan man börjar jobba med inridning/övningar inför inridning såsom longering, tömkörning etc. Tänk tex att ha en häst som går lätt att lasta, sko, tvätta, leda in i trånga utrymmen etc...då har ju själva inridningen alla möjligheter att bli rätt odramatisk :)

Vad gäller bitandet tycker jag det låter som om hon inte respekterar din zon och anser sig ha rätt att komma för nära...kanske tycker hon att du inte visar tillräckligt tydligt var din gräns går någonstans?

Hur som helst, bra jobbat :bow:
ser fram emot fortsättningen

KL

hej hej! vet inte om man kan kalla mig en NH människa. Men jag har iaf haft hit en nh-tränare som lärt mig grunderna så har jag, såklart, läst om den väldigt facinerande monty roberts.
Bland de första saker jag tänker på när jag ser filmen på dig och henne är att du ber henne att komma in till dig? Jag anser själv att det är mkt bättre att du kommer till henne. Att lära hästen att respektera ditt personliga utrymme är A och O i NH och i er framtida relation. Ett tips också på hur du ska stanna och vända in henne är att kryper ihop som du gör och stirrar på bakdelen sen räcker det med att du fingrar lite med repet så brukar det fungera. Då får du henne att stanna vänd mot dig. Sedan kan du gå fram till henne och belöna. När du sedan ska skicka ut henne på volten igen så räcker det med att du börjar med att stirra på ena sidan av bogen (vänster sida för höger varv och tvärtom.) Händer det inget då så gungar du repet mot bogen också. Då brukar de reagera. och hon som är så känslig tror jag reagerar bara på blicken. Meningen är att hon ska flytta bara framdelen ut till volten och sedan gå runt. Håll er till skritt!

Du skriver även att hon inte tycker om att backa. Det är något du måste ha tålamod med. Just backning brukar sitta långt inne, hon måste först lära sig att lita på dig till hundra procent. Eftersom hon inte ser vad som är bakom henne.

Angånde öronen så handlar de om att det du gör fungerar, hon känner att du utmanar hennes plats som ledaren. Fortsätt bara att vara konsekvent mot henne så kommer hon att acceptera dig som ledare. (Man kan även vara konsekvent med små rörelser.)

Sedan har jag en ide till hagen, som jag tror jag fått av monty roberts. Gå in och ställ dig vänd bort mot henne i fyrtio graders vinkel och var noga med att du inte tittar på henne alls. Kikar du det minsta så förstör du. Detta är ett tecken som säger att du är inte farlig och du kan komma fram. Får du stå länge så här så kan du börja gå i halvcirklar (tittar fortfarande inte på henne!) beröm när hon kommer fram. Gör så här varje gång du kommer in så kommer hon att vilja komma fram till dig.

Lycka till! (om det är rörigt är det för att jag har läst ur båda dina trådar och minns inte i vilken allt stod i.)

Har fått ett erbjudande om att en 5-årig D-ponny skäck. Ett sto som gått med sin mor hela sin uppväxt och endast gått ut och in i en ladugård.:crazy:

Är helt ohanterad, man får stå 1m nära henne, men inte röra. Mamman går till slakt om en vecka, pga fång och då blir denna ensam kvar. Därför vill ägarna ge bort henne så hon får leva.

Ja har suttit i boxen med morötter och äpple i hink, det äter hon men hon är oerhört osäker. Bits och sparkas inte i trängda lägen men blir rädd när man rör vid henne.

Vad tycker ni? Går det att få en hanterbar häst eller är det att ödsla tid och kraft (livet?:eek:) på ett hopplöst fall?

Värt ett försök :) Skriv gärna hur det går för er! Kul att veta :) Men vf har dom inte tagit hand om henne?

fin flicka du har! ser ut att bli en supertrevlig liten häst! om ja va du skulle jag nog bara fortsätta som tidigare.. det har juh funkat hittills för er juh! lite "saga" över eran historia juh! lycka till!!

Hur går det med Lilltjejen? Vill ha uppdatering! :D

Hur går det med Lilltjejen? Vill ha uppdatering! :D

Allt går finemang! Har haft semester själv, därav dåligt med uppdatering, men det är på väg! :)

Nyfikna kan även följa "En vildhästs kroppsspråk", en tråd där jag får tips och ideér om hur jag skall jobba henne.....:bow:

Vilket fantastiskt jobb du gjort med henne, stor eloge till dig :bow: Hon ser hur fin ut som helst, och vilken kropp hon börjar få!

Tack så hemskt mycket!:)

Under veckan jag var borta lyckades hon gå upp i vikt, trots att hon går i en grushage bakom stallet! :eek:

Mams e visst lite frikostig med maten.......;)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar