Du kan läsa på hur mycket som helst men för att verkligen förstå hur de är så måste du träffa hundar av den rasen du är intresserad av. Det som står om vit herde är hur de ska vara, inte hur de är. Tyvärr avlar de allra flesta på utseendet och inte mentaliteten.Jag har hört det om vita herdens mentalitet också så jag har försökt sätta mig in i MH och tror jag har fått ett rätt bra hum om hur dem fungerar, försökt läsa på om kennlar också här i Sverige och brukar återkomma till Frostflakes, är det någon som har erfarenhet av dem eller så?
Tror jag ska ta ett varv till och läsa om hundraser. Det som är lite jobbigt som autistisk är att har jag fastnat/ställt in mig på något så är det SÅ svårt att liksom bryta det, även om jag VILL. Så jag är jättetacksam över att så många svarar med så bra info!
Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt.
Jag tänker inte diskutera specifika kennlar men är det just vit verde du är intresserad av så leta efter mer meriter än enbart utställningsresultat. Du vill att kenneln ska ha hundar med meriter i lydnad och bruks. Förutom MH och MT.