Skulle titta på eng. springer spaniel, låter som en ras som passar perfekt i det du vill göra. Jag har varit nära många finska lapphundar då det av någon anledning finns många sådana i området och min hund känner många av dom. Dom är alla väldigt väldigt självständiga och får dom så sticker dom gärna långa rundor själva. Dom som jag träffat har knappt kunnat ha dom lösa alls. Plus att dom skäller något otroligt mycket. Men dom som bor i hus har dock sina ute i trädgården ensamma utan problem, dom föredrar det lätt på vintern hellre än att vara inne vilket jag kan förstå med tanke på pälsen. I mitt tycke låter det som en ganska jobbig ras faktiskt även om dom är glada och trevliga och gillar människor överlag.Är det någon här inne som har mer erfarenhet om Finsk Lapphund? Hade varit matnyttigt att få mer info än det som jag hittar på skk, många kennlar kopierar bara den texten rakt av också, hade varit roligt att få höra mer personliga erfarenheter helt enkelt.
Livet blir för övrigt myket lättare med en lite mindre hund, det är mer hanterbart om man vill ha med den på många ställen som caféer osv. Även om stora hundar går bra så har allmänheten lättare att acceptera mellanstora hundar lite lättare verkar det som.