till vardags så åker jag mest bil eller går men åker ju en del tåg och buss när jag hälsar på vännerna. När jag tältar på medeltidsevent kan det nog också vara skönt om man inte har en storlek sankt Bernard eller grand danios.
Men som sagt, 50-65 är nog ideal tycker jag.
Ingen av hundarna i grupp 9 tilltalade mig utseendemässigt och även om jag inte vill välja helt baserat på det så vill jag inte riktigt skaffa en typ av hund jag inte tycker om utseendet på heller, om man får tänka så.
Men jag har ju inte gått igenom VARJE ras i ALLA grupper så jag kan ju missat sällskapshundar som ligger i andra grupper...
Jag kan leva med viss skällighet, ett "boff boff" för att uppmärksamma att någon närmar sig till exempel, men vill inte att det skälls konstant på allt och alla oavsett vad jag säger. Min farbrors hundar skäller och hoppar redan innan man hunnit knacka på dörren och sedan gärna 15 minuter efter att man kommit in också. Måttligt irriterande. ^^'
Den behöver kunna fungera med andra hundar och djur, särskilt katter.
Hmm, jag vill inte att det ska vara en "robot" men vill nog ändå att den ska lyssna mycket på mig. Lite självständighet kan nog gå bra men om det uppstår en situation där jag kräver kontroll så ska det ju funka. Om man går med den lös till exempel och det kommer en älg eller om man möter andra så är det mitt ord som ska gälla över hundens, för allas säkerhet tänker jag. Men det kanske inte var riktigt det du menade?
Sedan vill jag gärna gosa i soffan om man ser på film och så, jag är nog rätt sällskaplig av mig men vill inte att hunden ska vara konstant klistrad på mig heller.
Det behöver fungera att hunden kan vara ensam några timmar när den är vuxen och ensamhetstränats (såklart). Samt att jag kan lämna hunden i sällskap av en vän (som den hunnit få lära känna såklart) och jag går iväg en stund utan att hunden får panik. Jag var på ett event och i lägret hade vi en hund med väldigt mycket separationsångest, även efter 10 dagar tillsammans kunde ägaren knappt lämna hunden med oss för att gå på toa utan att stackarn tyckte det var riktigt obehagligt, hon rymde en gång till och med. Så sådant vill jag undvika.