Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

Jo då jag förstog det på din mor att hon inte ville att pållan skulle säljas.
Jag hade tänkt visa mina shettisston i Svenljunga nästa sommar med föl förhoppningsvis o lär säkert behöva en hjälpande hand, inte lätt o visa 2 ston med föl i samma klass o vi bara är 2 personer (jag o Marica), våra övriga vänner har inget hästintresse o har därmed ingen förståelse för våra små utflykter så fort det nalkas häst.:eek::p

Mams vill inte sälja henne, det stämmer, men samtidigt gör hon inte mkt med hästarna heller.....är lite emot att ha djur gåendes i hagen bara för att de är vackra att se på, tycker att de förtjänar något bättre....

Jag är redan inbokad till Svenljunga nästa år, tror att det blir 3, ev 4, 3-åriga fjordston samt en inridning och stamboksföring, så jag lär vara där! :D

Du får tjoa till när det närmar sig! ;)

Gammal tråd, jag vet... Men jag måste få veta hur det går med lilla sötnosen? Har du henne kvar? :bump:

Jag vill också veta. Hittade den här tråden nu och har läst igenom hela:) Hur mår den fina damen?

Jag vill me veta! nu har jag minsann kollat igenom HELA tråden så nu vill jag veta vart hon är och vad hon gör nu! :D underbart snygg må ja säga:d

Verkar ju vara en otroligt smart och lättlärd häst! Hon var ju väldigt vacker.

Jag tycker det är så synd att man inte har tid eller råd för en egen häst...

Om du har möjlighet så tycker jag absolut att du skall göra ett försök:laugh: är hästen inte sjuk el har ont nånstans så klart det går att tämja den:bow:

Att hon är ohanterad är inte det stora probelmet, tycker jag.
Om jag fattade det rätt så har hon inte gått med några andra hästar än sin mor, och DET kan göra att det kan bli svårt att hantera henne, eftersom hon då inte lärt sig det flockbeteende som är grunden för all respekt och inlärning.

helt rätt, et är ALDRIG omöjlig ellerpå någt sätt slöseri med tid att jobba med en helt ohanterad häst, görs det på rätt sätt så går det att "tämja" vilken häst som helst om det görs på rätt sätt! Jätte många nh tränare har (självklart helt utan våld) kunnat efter 1-2 veckor suttit upp oc ridit runt i repgrimma på vilda mustanger som tagits diret från prärien som kanske aldrig tidigare har sett en människa! Men det som kan bli probem ä ju förstårss att hätenbara gått med sin mamma, ö at vara i en flock och lära sighästens beeteende är ju äldigt viktigt. Men det går att "vänja" en häst med andra hästar och att gå i en flock, bara flocken är väl sammanatt och det är lugna och trygga individer som kan hjälpa din häst och lära den hur den ska bete sig. Då kan du få en toppen ponny!

*kl*

Gör ett försök at väcka denna gamla tråd till liv igen. vad hände med pållan??

Jaa jag hittade den oxå, men det skulle va skoj och höra från lite från ägaren..=)

Hej
Tyvärr ser det ut som "ägaren" Wimsi (?) inte har varit inloggad på buke sedan 1 år tillbaka.

Hade en liknande häst hemma i somras.Totalt livrädd för människor.Det lilla han träffat människor var när han fick stryk.Import från Holland.Man fick inte röra honom.Han kröp ihop i boxen.Jag hade inte hjärta att låta honom stå inne så jag bestämde mig för att släppa ut honom med mina ungston.Han jagade dom rätt ut genom staketet,dom var skräckslagna.Så han fick gå ensam.Jag satt i hagen varje dag,flera timmar (hade semester,det var fint väder)Efter ca tre dagar kunde han ta en morot ur handen på mig vilket var otänkbart första tiden.Tyvärr valde hans ägare som var en dåvarande kompis att sälja honom vidare.Jag vet inte vart han är nu.
Det bästa är nog faktiskt att släppa ut hästen i en människokär flock.Så lär den sig av dom andra att människor är okay.jag tycker inte att man ska isolera såna här hästar från andra hästar.

hej jag har en helt ohanterad 4 årig sto hemma nu som jag inte ska ha kvar (kan säga att jag är femton år) dock är det för att primadonnan jag har är domenan t till tusen och har aldrig behövt tagit årder i hela sitt liv och är villig att gå skrämmande långt för att hålla positionen. Dock är man villig att lägga ner mycket slit och mycket jobb så kan det ju bli bra!
Du kan ju satsa och funkar det inte ahr du gjort det du kunnat tänker jag men gå igenom allt i huvudet då det är en stor investering och det tar tid innan m an kan ha roligt med hästen

wow, vilken härlig tråd. med ett mysitiskt slut. vad hände igentligen med "wimsan"? *nyfiken*

Hej på er som undrar hur det gått med Wimsan! Såg denna tråd då jag googlade på mitt kennelnamn.

Jag kan berätta att hon mår bra och vi har nu ägt henne sedan september-08.

Wimsan är en fantastisk fin och duktig ponny, väldigt lättlärd. Min dotter kör mycket trickträning och NH just nu. Och Wimsan gillar det jättemycket, hon är smart som få ;)

Hemsidan vi har ska göras om, därför har det inte fyllts på med något sedan maj-09. Men snart så kommer en ny omgjord sida till Wimsi upp så ni får väl hålla ögonen öppna!

http://www.kellibells.se/wimsan/Wild Dakota Star.htm

mvh Wimsans mattes mamma :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38