Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

En riktigt fin häst du har!!!! :love: Har alltid önskat mig en indianhäst (skäck, med andra ord....)
Det namnet som du skrev...Wild Dakota Star är ett BRA namnförslag! Sen så hoppas jag verkligen att du låter henne ha kvar den lååååånga manen. Så ska en "indianhäst" se ut på det sättet :love: :bump:

Roligt att allt går så bra för er! Lycka till i framtiden....Börjar bli smått sugen på en skäck....En liten en..... :d

Hej!

Vilken fin häst med tanke på att den inte varit hanterad!!
Hästar som behöver mycket träning blir ofta de bästa efersom man måste tillbringa mer tid med dem samt att man gör allt själv från början. Många ger inte sina hästar den tid de igentligen behöver.

Det kommer fungera bra för er det är jag övertygad om.

Lycka till i fortsättningen!

Tack för alla värmande ord!

Än så länge har vi inte haft några direkta bakslag. Dock börjar hon bli lite rastlös, och jag förstår henne! Urtråkigt att stå i en box hela tiden....:(

Igår hade vi på repgrimman för första gången, att köpa denna grimma är den bästa investering vi någonsin har gjort!:banana: Vet inte hur jag skulle ha klarat alla bångstyriga unghästar utan denna, det är så häftigt att hästarna lär sig så fort!

Jobbade med att lägga ett tryck och få pållan att gå framåt, det blev några duster då hon inte gillade att "sitta" fast till en början. Bättre att hon slänger och kastar sig när jag håller i grimman än när hon sitter fast i väggen, fasar för de första gångerna man skall ha henne uppbunden....:crazy:

Ganska snart stod hon stilla och väntade på mina "kommandon" istället för att agera på egen hand, det är en smart liten häst!:) Fick för första gången igår gå fram och klappa henne i ansikte, fick henne ståendes rakt framför mig och kunde klia i hela huvudet! :D Skööönt!

Gick lite i stallgången och hon förstod efter en stund att det vara bara att följa mig så var jag nöjd! Borstade av hela henne, även benen! Hon är så tjusig nu!:love:

Återkommer med rapport för dagens händelser, senare idag!

INGA FLER ÅSIKTER OM NAMNET`??? ;)

Ev blir det en liten ändring, WILD DAKOTA STAREYE....m tanke på blåögat!:D

det va en fin häst du har! låt manen vara så :-)

tyckte wild dakota star va finast...

Little Star tycker jag är fint på henne, då har du både Lillan som du kallade henne och Stjärna....=) Jättefin totto! Ska bli kul å se hur det utvecklar sig så fortsätt skriv!

Little Star tycker jag är fint på henne, då har du både Lillan som du kallade henne och Stjärna....=) Jättefin totto! Ska bli kul å se hur det utvecklar sig så fortsätt skriv!

Det var fint, känns dock lite "vanligt" och framför mig ser jag en liten B-ponny av någon anledning! :D

En sån fin liten häst :love: Jättebra gjort! Ska följa tråden:)

Wild Dakota Stareye är ett fint namn.... Tycker inte det spelar ngn roll direkt, med eller utan "EYE". Annars kan du ta bort "Wild" och bara döpa henne till Dakota Stareye.

Kul att höra att hon inte tappat hoppet om människan i alla fall, många framsteg har du gjort på kort tid!

Hejar på Er för fullt!!!!

Jag hade inte uppfattat att hon var skäck , och bilderna hade inte laddat , när jag såg Wild Dakota Star . Det första jag tänkte på var en skäckig häst med låång man som galopperade på prärien :D :rofl:
Det tyckte jag var ett mkt bra namn ! Tycker inte att du ska ha Stareye , dt blev lite för mkt ! Hon var jättefin förresten ! Hoppas ni behåller manen så lång ! Bra att det finns människor som du ! :bow:

Jag hade inte uppfattat att hon var skäck , och bilderna hade inte laddat , när jag såg Wild Dakota Star . Det första jag tänkte på var en skäckig häst med låång man som galopperade på prärien :D :rofl:
Det tyckte jag var ett mkt bra namn ! Tycker inte att du ska ha Stareye , dt blev lite för mkt ! Hon var jättefin förresten ! Hoppas ni behåller manen så lång ! Bra att det finns människor som du ! :bow:

Vad komiskt! Då ger namnet rätt associationer!:banana:

Manen skall behållas, har inte hjärta att ta bort det! Sen är hon ju så söt!:love:

Lutar åt att det blir Wild Dakota Star då, enligt Bukes räkning!
Kunde döpa henne till Bukefalos Star annars!:angel::rofl:

:banana::banana::banana:

Idag har vi haft ett "bonding moment", hanterade pållan själv en stund idag och ÄNTLIGEN vågar hon ty sig till mig! :love: Idag har vi stått och kelat, kliat och myst. Hon tycker att det är jättegott att bli kliad i pannan och idag har jag kännt att hennes förtroende för mig har ökat avsevärt! Det är som mams säger, finns inga pengar i världen som kan ersätta den känslan som när en skygg häst äntligen vågar släppa in dig.....

Hon var genast med på noterna idag och nu följer hon mig vart jag än går, behöver knappt använda grimman. Eftersom hon var så "med mig" bestämde jag att det var dags för utomhusdebut idag!:angel:

Hon har inte varit utanför stallet på två veckor, det är helt sjukt egentligen vad hennes liv har ändrats!

Hon skötte sig dock utmärkt! Precis innan vi skulle gå ut kom ridskoleknattarna tillbaka, pållan fick stå i dörröppningen och vänta men gjorde detta helt lugnt och fint!

Hon var helt okomplicerad i hagen, tycker fortfarande att det är lite otäckt om man helt plötsligt bara kommer rakt fram till henne. Med hjälp av grimman kan jag dock "häva" hennes vilja att vända och springa, hon upptäcker då att det inte var så farligt! De ville ju bara klia!:D

Fick henne t.o.m att trava runt i hagen, liten hage, blir nästa som en rundkorall. Hon rörde sig ganska ok, faktistk! Kul!:)

Hoppas att jag skall kunna köra en join-up med henne, men får ta det när jag har gott om tid!

Nästa inlägg följer en bildbomb på en "vildhäst i det fria"!! :angel:
Bilderna är retuscherade, så jag höll i henne hela tiden...

Jag tycker att det är oansvarigt av ägarna att låta en häst bli sådan, men jag tycker du ska göra ett försök allafall & försöka göra den lite stackare lite gladare & mer vänlig av sej;) Men du måste ju också vara med om att du kanske får avliva henne om hon blir för farlig & går inte att handskas med för ¨sånt kan ju faktist hända:(

På väg ut! Nyfiken!

wds1.jpg

WILD AND FREE
wds8.jpg

Ena sidan....blueeye hit...
wds2.jpg

wds16.jpg

Lite rund om magen fortfarande...
wds7.jpg

wds4.jpg

Vacker!
wds12.jpg

Heejj koompiis!
wds13.jpg

wds10.jpg

Heeej...
WDS3.jpg

Vad händer där?
wds11.jpg

Sööt...
wds15.jpg

Ibland blir jag bara så trööött på er!:D
wds14.jpg

Gonatt...
wds6.jpg

Jag tycker att det är oansvarigt av ägarna att låta en häst bli sådan, men jag tycker du ska göra ett försök allafall & försöka göra den lite stackare lite gladare & mer vänlig av sej;) Men du måste ju också vara med om att du kanske får avliva henne om hon blir för farlig & går inte att handskas med för ¨sånt kan ju faktist hända:(

Visst är det oansvarigt av ägarna! Tyvärr finns det dock sådana människor, folk som inte borde ha häst eller ens hantera dem.

I dagsläget är jag dock glad att de låtit henne vara, de var mycket okunniga och hade troligen gjort större skada än nytta. Personligen tror jag att hästen varit ganska lycklig under sina första levnadsår, hon har ju fått leva ett "riktigt hästliv", obehaget framkommer nu när vi tvingar oss på henne, detta är något hon inte känner till.

Dock försöker vi så snabbt som möjligt få henne att förstå att vi är "kompisar", och inga som vill äta henne! :angel: Detta tror jag att hon redan har förstått, på mindre än 2 veckor har alltså en totalt ohanterad häst blivit som nästintill vilken unghäst som helst (tänker på lösdriftsuppfödda m sporadisk kontakt m människor). Jag hyser inga som helst tvivel om att det kommer bli en liten härlig ponny!

Vi rör idag henne över hela kroppen, inklusive ben och huvud (öron med!). Går att sätta på och av grimma utan problem och hon följer mig. Nästa steg är att lyfta hovarna, den ultimatia "förtroendeförklaringen". En häst som ger upp sin förmåga att fly litar till fullo på dig....
Om du har läst hela tråden så borde du inse att jag redan är på mycket god väg med denna lilla häst. Hon har ALDRIG uppvisat några tendenser att vara direkt farlig mot mig, varken sparkar eller bitande har förekommit. Hon har varit vaksam mot mig men aldrig varit riktigt hotad och därför aldrig ovänlig.

Jag vill poängtera detta då få hästar är otrevliga mot oss människor om inte vi är det mot dem!!! Man måste vara lyhörd för hästens signaler och inte pressa den mer än nödvändigt, det är dock sällan en häst föds "människohatande".

Vad bra att det gått bra med henne & jag har nog inte fölt tråden så mycke hehe:D

nu har jag läst hela tråden men hade inte fölt den så mycket då 6 visste inte att du tagig hem henne men jag hoppas att det fortsätter så bra som det gått & att du även någon gång kan börja rida henne, har hon ridits någon gång eller är hon inte inriden?

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden