Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

Hej
Spännande projekt du givit dig in i. Hur gick det att skilja dem åt?

Det ser ut att vara en söt liten häst och med tanke på att hon levt som "vild" tycker jag hon såg helt ok ut i hovarna. Om hästarna har gått på stora arealer så har nog inte parasittrycket varit särskilt hårt så bristen på avmaskning tycker jag inte är något att oroa sig för.

Blir spännande att läsa om er i fortsättningen, lycka till!

Jo, det är en ål = brunblackskäck :d
Fast, jag tror att du inte skriver färgen i passet, utan det gör nog en id-kontrollant. Så är det med islänningar iaf.

Hääärligt att det går framåt för er :bump:
Men tänk på att det nog blir några steg tillbaka när mamma försvinner :(

Skuggi; Jo det gör "jag"! Morsan är ID-kontrollant!:D Ska bli kul att se om vad mams sätter för färg!
Såg ålen först nu, har alltid tänkt att den måste löpa över hela kroppen! Coolt....märren var black så det är ju inte så konstigt om det slagit igenom...

FLER NAMNFÖRSLAG??

Gillar Blue Star och Dakota, är helt inne på linjen med indiannamnt alternativt något som har med stjärna samt blått att göra, syftandes på det blå ögat.....
"Blue Eye" känns för uppenbart...:D

Det gick riktigt bra!:bump:

Igår gjordes den omtalade resan, var lite fundersam över hur detta skulle avlöpa men det kunde inte ha gått bättre! Märren lastades på en djurtransport och lillan följde snällt och mycket lugnt efter. Sedan körde vi till stallet, ca 5 minuter bort, och det gick jättebra. Hästarna var lugna och fina hela vägen. Såg ganska sött ut, de åkte "cabriole".:angel:....vinden susandes i manarna....

Sen av med märren i stallet och lillan efter, skiljde dem åt i varsina boxar. Efter en liten stund tog vi ut och lastade märren, hon var kanonlugn och jättesnäll. Kändes på något vis att hon redan hade gett upp om livet, tidigare så har hon blivit hysterisk så fort lillan rört sig i sin "box". Lillan blev kvar i stallet och gnäggade lite, skrapade i golvet några gånger, men efter en kvart så stod hon lugnt och utforskade sin box i stället.

Det har alltså gått över all förväntan att skilja dessa två åt. Nu beter märren på Trappalanda och "stjärna" som hon kallas än har fått börja sitt nya liv hos oss.

Ja kan idag gå in och röra henne, hon rycker till lite vid första kontakten men står alltid kvar. Hon är fortfarande spänd och lite osäker men vi har borstat och kliat på överdelen av kroppen. Mams har äntligen fått sätta fingrarna i manen! :love: Vi skall försöka behålla så mycket som möjligt av den nu till en början och längtar tills den dag då vi kan ge henne ett välbehövligt bad!

Vi har även avancerat gällande berörning, nu får man röra mulen, men det sitter långt inne, hon är lite misstänksam, men hon tillåter det.

Planen just nu är att hon skall få lugn och ro och att vi i princip bara skall hantera henne. Hon skall få vänja sig vid vanliga aktiviteter i stallet, att vi kommer och går, hon får mat, vi pysslar med henne utan att ställa krav. Målet är att få henne avspänd i vår närhet. Eventuellt en grimma på och när tiden är mogen en vistelse i hagen.

Några av er har funderingar över min erfarenhet och jag har tidigare arbetat mycket med unghästar, många av dem har varit ganska ohanterade tidigare. De flesta har varit kallblod och senast var en unghingst som första gången jag besökte honom i boxen vände rumpan till....

Tråden skapades då detta är den första verkliga "vildhäst" som jag kommit i kontakt med. Jag ville höra mig för om det var en "omöjlig uppgift". Allteftersom jag har hanterat denna lilla stumpa så anser jag inte att det kommer att bli några större problem. Hade hon dock bitits eller sparkats i trängda situationer eller varit oerhört känslig, hade det varit över min förmåga och jag hade fått avböja erbjundandet.

Jag har tillgång till ett "eget" stall, vi har i dagsläget de andra hästarna på bete så nu står pållan själv i stallet. Det finns hagar anslutna till stallet, dvs. man kommer från hagen rätt in i stallet. Jag har vänner runt omkring mig som är duktiga unghästtränare (halvblod) samt goda kunskaper inom både NH och Monty Roberts.

Omöjlig uppgift ?!, svar nej, det är det inte.
Men av egen tidigare erfarenhet är det väl inget att rekommendera. Den hästen blev aldrig riktigt bra vare sig att rida eller leda. Hon togs bort i förfjol 17 år gammal, fortfarande lika "bråkig" eller bestämd vilket man nu vill kalla det. Var inte jag som red in henne.

Min häst var oxå helt ohanterlig när han kom till sin förra ägare som tre-åring. Idag är han 9 och VÄRLDENS underbaraste....!!!
"Stjärna" är hur söt och fin som helst och du gör rätt i o spara så mycket man som möjligt!! :-)
Innan jag såg bilden på henne så var "Coyote Ugly" ett coolt namn, men inte nu, för "ugly" är hon definitivt inte!!! (Inte för jag trodde det innan heller...)

Siuox är ett fint namn?? (Som indian-stammen, stavning...??)

Stort lycka till och jag ser verkligen fram emot att följa denna tråden!!! Tänk när du visar upp dina första ridbilder!!!!!!!!

Även jag ser framemot att höra hur det går för dig, hoppas att ni kan bygga upp en ömsesidigt förtroende och att hon kan få utvecklas hos dig.

Lycka till

Tack!

Åh, Sioux var jättesött :love:, men hur uttalas det??! :angel:

Följer tråden med spänning . Ett namnförslag är Apache , men det är väl mer ett valacknamn . Lycka till . :D

Härligt att allt gick bra!

Hoppas allt fortskrider på samma lovande sätt, du får uppdatera om era fortsatta framsteg.

Jag tror att man utalar det "so" precis som ordet "zoo"

men är inte säker

Man kan väl uttala det lite som man vill... ;-)
Men jag tror oxå det är "zoo"! MEn man kan väl uttala det "Si-o", efter smak o tycke!

DAGSRAPPORT

Nästa delmål avklarat, dvs. Grimman sitter på! :bump::bump:

Lillan verkar ha slagit sig till ro och vi pysslar som sagt var bara med henne. Har borstat igenom man och svans och gått över hela kroppen.

Hon är så snäll! :love: Lite äckligt är det ibland, men hon står oftast blickstilla...

Kom även på ett namn idag!

Vad säger ni om "WILD DAKOTA STAR", typ kalla Wimla (Hon vimlar m ögonen och e lite vimsig).

Wild - hon har varit vild! :D
Dakota - lite indian
Star - stjärna, hennes gamla namn

BILDBOMBAR m bilder från idag!

Tveksam i början
tveksam.jpg

Skööönt
trt.jpg

Söötnooos!
st.jpg

Härliga manen!
vildofri.jpg

Hallå där
wimla.jpg

Fortsättning...BILDBOMB

Snygging

snygging.jpg

Matvrak!!
ta.jpg

Så här trött blir man
pmsig.jpg

Min nya grimma!
nygrimma.jpg

Matchar glosögat m grimman!:D
gamatchargrimma.jpg

Vilken underbar liten häst!!!!!
Jag är SÅÅÅ avundsjuk på dig som har så mycket roligt arbete framför dig!
Min lilla kuse var också "vildhäst" när jag köpte honom, och han blev precis allt jag kunde önska mig...:)

Stående ovationer till dig och hästen som ser cool ut i sin nya grimma!:bow::bow::bow:

Tja eftersom min väninna köpte sin 5-åring med exakt samma bakgrund skulle jag säga att det går.

Hon ägnade första veckan med att bara sitta i hagen så hon skulle kunna koma närma men så fort hon kunde få lite kontakt och fick på en grimma så flyttade hon hästen sen har det gått bra.

I dagsläget så har hon startat 1,10 och är en kanontrevlig häst att hålla på med. Kan ridas och hanteras utav alla.

Vet att denna "uppfödare" även skickade nästa häst fast då var den 2½ år till en tränare och när de väl kommer bort frpån hemmamiljön så brukar de anpassa sig väldigt snabbt. Denna unghäst gick det väldigt snabbt med 5-åringen tog lite längre tid.

Lycka till

Vilken underbar liten häst!!!!!
Jag är SÅÅÅ avundsjuk på dig som har så mycket roligt arbete framför dig!
Min lilla kuse var också "vildhäst" när jag köpte honom, och han blev precis allt jag kunde önska mig...:)

Stående ovationer till dig och hästen som ser cool ut i sin nya grimma!:bow::bow::bow:

TACK! :D

Javisst ser hon stolt ut över sin knallröda (julgrimma) och tjusiga grimma! Söötnoos! :rofl::rofl:

Vilken underbart vacker häst!

Hade inte tvekat en minut att ta henne om jagblivit erbjuden :love:

Du kan vara riktigt nöjd det är en riktigt fin häst!

Javisst är hon fin! Med tanke på vilken gatukorsning hon är och bristen på eftertanke vid val av hingst och sto m.m. så tycker jag att denna är riktigt trevlig!

När hon är bantad några kilo :angel: så blir hon nog inte så tokig. Exteriört sett tycker jag inte att hon är något att skämmas för...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar