Helt ohanterad 5-åring..

Sv: Helt ohanterad 5-åring..

Bönder! Hästarna har fungerat som "betesdjur", därav ganska feta.

Tanten har klappat på stoet de två första veckorna, sedan drog märren ut på markerna med fölungen och höll sig borta.

Därefter har de inte gjort några större ansträngningar.

En sak som jag undrar....på frågan varför ägarna inte brytt sig om att hantera hästarna skrev du ovanstående? Skulle dom inte ha hanterat hästarna för att dom var bönder? Om dom var bönder så skulle dom väl knappast ha skaffat 1½ häst som betesdjur, finns ingen ekonomi i det. Att hästarna inte gick att hantera berodde väl mest på att dom inte brydde sig om hästarna!?

Fattar inte det du skriver att hon klappat stoet dom första 2 veckorna och sedan drog hon iväg med fölet ut på markerna och höll sig borta?

Kicki :)

FRAMSTEG! :bump:

Idag har jag rört vid stumpan för första gången! :love:

Vi avancerade från att smeka med "käppen" på ryggen till att helt enkelt börja klia manke! Hon rycker till när man nuddar henne och blir lite "trängd", kryper ihop lite och är på väg att gå. Roligt med henne är att om jag inte rycker till när hon gör det utan stadigt står kvar så stannar hon direkt upp.

Jag har således fått klia på manken och pilla på manen, plus att jag kan nu komma upp bredvid henne. Nu står jag lika nära henne som vilken annan häst som helst, skillnaden är att denna kan jag inte stryka över mulen! :o

Här är lite bilder på stumpan;

stjrna.jpg

stjrna4.jpg

stjrna-1.jpg

Jag är ingen skäckfantast men tycker att hon är ganska fint tecknad, brunt huvud med bläs och något ljusare fält på kroppen. Ett blått glosöga.

Ni som är uppmärksamma noterar det vinklade öra, mot mig, typ vad vill du? Hon är oerhört lyhörd hela tiden och så fort ja vänder ryggen till så vänder hon på huvudet och kikar nyfiket efter mig. :)

Någon som kan förklara vilandet av bakben? Nästan hela tiden vi har jobbat med henne så har hon avlastat ett av bakbena, hon växlar men då får man känslan av att hon inte kan vara helt vettskrämd? (noterar att det är endast vänster på bilderna, hon slant på golvet o tjongade i ena bakbenet i gallret, kan vara ömhet där just nu.)

Hovarna är faktistk, tro det eller ej, ganska ok. Inte speciellt långa och inte flisiga. Hon är ej avmaskad eller vaccinerad, samt lite småfet för tillfället.

Hej Kicki!

Jag förstår din undran, men ute på landet kan de mest underliga saker hända. Famlijen som har hästen är ökänd för att under flera år avlat fram häst efter häst som förblir mer eller mindre hanterade. De har försökt att klappa lite på dem och ha dem inne i stallet och uppbundna ibland. Ibland har hästintresserade kontaktat dem och frågat om de inte vill sälja sina hästar istället för att låta dem bli gåendes. Då har ägarna begärt rejäla överpriser för sina hästar.

Just i detta specifika fallet så tog alltså märren med sig fölungen ifrån människorna när de kom och klappade på dem. De har mycket stora marker att röra sig över och som sagt, tanten klappade lite första veckorna och sedan kom hon inte närmre mer. Hade hon försökt så hade det säkert gått men märren är ganska beskyddande (fortfarande) mot unghästen.

Att det finns människor som inte bör ha djur, det vet vi alla så det behöver vi inte diskutera. Det är ingen överraskning att vissa personer hellre har sina djur som gosedjur eller vackra att se på hellre än att se till djurets bästa.

Man kan bara konstatera att det var en positiv vändning att ägarna för en gångs skull bad om hjälp och insåg att en 5-åring är för ung för att gå till slakt!

Senast ändrad av en moderator:

NAMNFÖRSLAG???

Snabbfakta; 5-årigt skäcksto, halvblod/nf korsning, ett blått glosöga. Hon har tidigare "kallats" Stjärna.

Så vad säger ni??

stjärna är väl ett konamn? ;) hehe..
Jag har också en ovanlig skäck.. det heter något så orginellt som julia... :love:

Men jag har alltid villjat ha en häst som heter Navi (Ivan baklänges) lätt att uttala och lätt att stava till. ;)

Kan komma med hur många namn som helst när man börjar tänka på saken.. :P haha :bump:

Kul att du ger henne en chans! :bow::bump:
sådana som du behövs!

Fler åsikter?:idea:
Jag har haft en sån som foderhäst-inackordering-tillsvidareplacering ett år och hon var ensamhäst hos mig eftersom hon behövde lugn och ro och trygghet. Det blev hund av henne, hon fick vara med mig var jag än var och hon var inne i huset också utan att hitta på rackartyg. En mera lättlärd, busig och orädd häst får man leta efter när hon lärt sig lita på mig. Hon gick aldrig från gården och staket behövdes inte, däremot vaktade hon gården som den värsta vakthund. Hon var alltid lös när vi var i skogen, då fick hon leka hund på allvar.

Hon blev inriden av sin matte när hon lämnat mig och hon var till och med ridlägerhäst ett par somrar och det gick jättefint.

Vad fin hon ser ut! :love: och vad kul att ni gjort små framsteg redan. Det blir nog ett stort steg lättare när hon kommer ifrån morsan sin.

Jag har sen jag var liten drömt om en skäck med ett indiannamn, så mina namnförslag:
Cheyenne
Dakota
Cherokee
Oglala
Micmac

Fundera på hennes färg, går hon som brunskäck? Hon har ju svart panlugg o lite svart i svansen?

Min första unghäst vilade mycket på bakbenen i början, jag tror det bara berodde på att han var omusklad helt enkelt.
Och som du säger, jag tror inte hästen kan vara vettskrämd när hon står så, och hon ser heller inte vettskrämd ut någon annanstans :bow:

Supersöt var hon :love::d

Hej Kicki!

Jag förstår din undran, men ute på landet kan de mest underliga saker hända. Famlijen som har hästen är ökänd för att under flera år avlat fram häst efter häst som förblir mer eller mindre hanterade. De har försökt att klappa lite på dem och ha dem inne i stallet och uppbundna ibland. Ibland har hästintresserade kontaktat dem och frågat om de inte vill sälja sina hästar istället för att låta dem bli gåendes. Då har ägarna begärt rejäla överpriser för sina hästar.

Just i detta specifika fallet så tog alltså märren med sig fölungen ifrån människorna när de kom och klappade på dem. De har mycket stora marker att röra sig över och som sagt, tanten klappade lite första veckorna och sedan kom hon inte närmre mer. Hade hon försökt så hade det säkert gått men märren är ganska beskyddande (fortfarande) mot unghästen.

Att det finns människor som inte bör ha djur, det vet vi alla så det behöver vi inte diskutera. Det är ingen överraskning att vissa personer hellre har sina djur som gosedjur eller vackra att se på hellre än att se till djurets bästa.

Man kan bara konstatera att det var en positiv vändning att ägarna för en gångs skull bad om hjälp och insåg att en 5-åring är för ung för att gå till slakt!

Det jag mest undrade över var att du som del i förklaringen skrev bönder! Som om dom av den orsaken inte hade hanterat hästen/arna. Är själv lanbrukare, har 70 kor i mjölkprod. så av den anledningen så reagerade jag på ditt uttalande. Att det finns folk som inte borde ha djur är ju känt men att dom så självklart ska tillhöra en viss yrkesgrupp störde mig av naturliga själ.

Kicki :)

Varit sjuk i helgen så senaste besöket hos pållan var igår. Nu har vi avancerat från kli på manken till smeka ganascher! :D

Nu får man röra hela halsen, pilla lite bakom öronen och smeka ganascherna utan att hon tänker bakåt, dock vill hon inte ha något "framför" sig, hon accepterar vår närvaro men är ej redo att släppa hos helt intill henne. Stora framsteg på kort tid tycker ändå jag!:banana:

Igår kunde jag även sätta på en halsring, dels för att testa att det gick och dels vill vi ha "något" på henne om det skulle hända något imorgon.

Onsdag morgon är alltså den stora dagen, då skall mor och dotter skiljas åt. Märren skall till trappalanda och lillstumpan skall till oss. Vi har fixat fram en "kreaturskärra" som båda skall åka i hem till oss. Där skall märr och lillan lastas av, in med lillan i en box och få in märren på transporten igen...

Att få märren att lämna lillan blir nog det största problemet, hon är oerhört tight med henne och går rakt över folk, så detta är inget jag ser fram emot.:crazy:

Blev lite lack häromdan när tantan, som inte brytt sig om sina hästar de senaste 5 åren, talar om att "ja, ja klappade lite på ena igår, men de gilla hon inte...":eek:

Hur dum får man bli??!? Här har man precis börjat bygga upp ett förtroende som är oerhört skört och då skall tanten på klämma och känna på hästen!!???:mad:

Man blir så trött.....:(

Jaja, wish us luck tomorrow!;)

Hon har ingen ål, utan är helt vit på ryggen! :)

Fast om du tittar bak i svansen och på den färgade delen av rumpan på sista bilden så ser det ut som att hon har en decimeterlång ål. Jag vet inte om det räknas som ål om dom inte täcker hela ryggen, men iallfall.
Jättesöt häst! :love::d

Lycka till med henne i framtiden. :banana:

Hon har ingen ål, utan är helt vit på ryggen! :)

Ja vad skriver man i passet?

Jo, på rumpan har hon en brun fläck som ser ut att ha en ål! :) Ser svansen ut lite såhär bakifrån? Detta är nämligen en brunblackskäck och jag tycker de är rätt lika färgmässigt, din är det mera vitt på dock.
dd6b209c.jpg

Jo, det är en ål = brunblackskäck :d
Fast, jag tror att du inte skriver färgen i passet, utan det gör nog en id-kontrollant. Så är det med islänningar iaf.

Hääärligt att det går framåt för er :bump:
Men tänk på att det nog blir några steg tillbaka när mamma försvinner :(

Hejsan!

Förstår att du har hjärtat på rätta stället och vill hjälpa.

Men största frågan är. Hur stor kunskap har du?
Är du van vid unghästar och unghästhantering, för du kommer att få börja från ruta ett och behandla henne som hon vore en unghäst.

Och vart ska du ställa hästen med tanke på att den kan vara en fara för andra för att hon bara sparkar och bits.

Jag köpte en 3-åring som också var nära inpå ohanterbar och bara sparkade och bet en. Det är bara osäkerhet. men man måste vara konsekvent, det som var fel igår är också fel idag.

Om du ger dig in i det här så måste du vara beredd på att det kommer ta lång tid och mycket arbete och hästen är redan rätt gammal. Normalt ska en häst i den ålder ligga på LA nivå.
Men lycka tid med vilja och rätt metod så kan hästen bli jättefin!

Lycka till!

Gud vad spännande :D Vad fin hon var! väldigt lång man.. hihi :p Hoppas att ni fortsätter att göra framsteg! Lycka till

Jag köpte förra året ett sto som var 9 år och i princip ohanterad, dock hade hon gått i flock hela livet. Hon är en helt underbar individ, uppmärksam och försiktig. Jag har jobbat myucket med övningar från marken och fått tänka mer på mitt eget kroppsspråk med henne än jag gjort med någon av mina andra hästar.

Detta har jag inte sett som något negativt utan tvärtom så har jag lärt känna henne och mig själv bättre än jag hade gjort om hon vore hanterad eller värre felhanterad innan.

Jag skulle tagit stoet. Får du problem kan du alltid vända dig till någon som kan mer för att se om ni kan lösa det. Kan vara ett spännande projekt.

Har ett bra namn!:)

Blue Star

Kan det bli bättre???:rofl:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 805
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar