"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Aj då! Vad har hänt med dottern? Hoppas det inte är allvarligt.

Ja, sån här höst är skön. Det blåser lite väl mycket här, men är iaf soligt och hyfsad temperatur. Får se om det blir nån träning idag, är förkyld, så jag avvaktar och ser om det känns bättre eller sämre under dagen:crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL
Jag har inte hunnit läsa ikapp - lägger in en bild från Österlen-helgen så länge (en sådan helg där "känslan vara länge"). Ponnytanten skymtar med grön jacka.
33637_1512068036534_1079388511_2983421_809046_n.jpg

Jag har varit magsjuk och ELÄNDIG, men är bättre nu. Inget nytt annars. Till helgen är det hästmässa i Borås och helgen därpå åker vi till Skåne på clinic med Perry Wood. Det ska bli jättekul!

Kram på er. Be safe.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Å vad många fina flingor! Jag SKA ha en flinga till innan jag lägger näsan i vädret! /L vars eländiga pissemärr till arab fortfarande är obrukbar.....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

men inte säga så , hon kan ju höra och bli ledsen:cry:

araber är ju vackra och märrar är härliga och ha att göra med.

Är benet svullet än eller går de mot de bättre , vrickningar o sträckningar kan ju ta ett tag men man får va glad att de inte är värre .

seså inte vara sur på damen nu....:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lillstintan bröt ju armen förra söndagen under lite voltträning... men, gipset sitter som det ska å läkningen går alldeles ypperligt framåt.... så vecka 43 får hon ta väck det....

Iaf, Kamelskump efter en redig paltmiddag är inte ens å tänka på dessutom har mörkret nu lagt sig över nejderna så ikväll får Kamel muffla hö i godan ro....:D Tar nya friska tag imorgon å räknar med att komma iväg redan på förmiddagen......:D

Ponnytant: Ni ser ut å ha det alldeles underbart och fantastiskt.....:love:

Arna: Nu ska vi inte vara bittra här, du ska se att Arabtanten kommer igen.... men, är Flingan den rasen du håller kär ska du självklart ha en innan det är dags för pärleporten:p
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

glom inte bullarna!!!!!!

sager tant kat som ar sjuk som en doggie, fever hosta och virus i kroppen.. enligt VC racker den har virusen en hela tva veckor och man mar just pyton.. och i morgon kommer nina hovslagare och skall gora tassar.. det blir bara valdemar, var tvungen att kopa meds idag...sa de andra far vanta ett par veckor till.. lol hon var har senast i slutet av maj. dock har jag tur och mina pallefotter vaxer inte sa fort.. de sliter "naturligt"... visst maste man vinkla till och sant men de ar ju inte arbetade hart pa ngt satt.. faktiskt de ar inte arbetade alls lol..
sa om jag inte postar pa nagra dagar beror de nog pa att jag ligger dar med nasan i vadret.. men atrekommer nar nasan mar battre... alla ha det bra
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

tvärtom frk cizma :laugh: en redig paltmiddag :d är precis vad man behöver innan en rejäl skumptur , palten lägger sig som allra längst ner o tyngdpunkten kommer likt en rejäl ballast förskjuta tyngdpunkten till
absoluta lägsta punkt ..:laugh:

blev de några paltar över kan di hiva ner dem hit :d
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Klart du ska ha en flinga igen, arna! Ser ju helt underbart ut med det där gänget med vackra flingor vid bäcken :love:

Har inte fått nå svar på vad som ska göras med handledshelvetet. Ortopeden i Falun vet inte hur/vad dom ska göra så dom har skickat röntgenplåtarna till Uppsala för konsultation :( Dom skulle höra av sej så fort dom vet nåt så det är väl bara att vänta.

I morron drar jag på Nh-kurs över dan och det ska bli jättekul! Synd bara att kusarna måste stanna hemma. Måste ta med block och penna så jag kan skriva upp vad dom gör, blir nog lite svårt att komma ihåg annars. Det är ju lite lättare att lära sej nya grejer när man få traggla in dom med hästen i hand så att säja!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Kommer från stallet och är bekymrad. Longerade Kelly och kunde bara konstatera att jag har en halt häst:cry:
Hon haltar fram, lite i höger varv och rejält i vänster. Bara i traven. i skritten syntes inget. Känt över framben och hovar och allt är svalt och smalt. Klurar på en sträckning högre upp eller en smäll (troligtvis av oförsiktiga fölis:crazy: )

Så nu är jag tillbaka till mock och borsttjänst igen :mad:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Aj då, hoppas det bara är nåt tillfälligt som går över fort!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men, vad tråkigt! Hoppas det " bara " är en sträckning som snabbt går över.
Sambons häst brukar dra lite repor i hagen ibland, men det brukar gå över på ett par dagar.

Vi tog just en skogstur. Samma som sist, men det var inte lika mysigt när det började mörkna och Trullan blev lite stressad för det sprang älg bakom tallarna. Hon var ganska snabb med andra ord :)

Imorgon får det nog bli en åkertur istället. Var längesen och nu har vi nästan glömt att vi mötte älg sist.
Snart dags för älgjakt, så får börja öva på att rida på vägen istället, med alla dikena :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Aj då inte roligt att höra,kolla höger kota så att det inte är kotledsinflammation.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det går säkert bra med dikena hellre dem än älg tycker jag.
Själv tog jag ett dressyrpass med dotterns pålle o sen red vi ut med min och unghästen.Men höll ju på att blåsa bort
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tråkigt med halt häst, hoppas det går över fort.

Ponnytant - Det ser härligt ut med haflingerna, jag var lite sugen på en när jag skulle börja titta på häst. Men mina döttrar bara skrek nej - inga kallblod, så det blev ett fullblod istället;) Och han är en pärla:love:

Mina två ridkompisar köpte dock varsin flinga, men oj vad de får jobba;) Den ena är mer ponnytyp, och går helt ok, men den andra är lite tyngre, och envis som synden:crazy:

Då är jag jätteglad för min pigga pålle. Idag har vi t o m hoppat lite, det börjar släppa liiite iaf med min hopprädsla. Kändes skönt, och roligt!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men jösses va spännande!! Det stog i tidningen i dag att det finns en vargflock ett par mil härifrån uppe i skogen så när vi nattat hästarna nu i kväll så tog vi bilen och for i väg. Vi åkte högt upp på ett berg och stannade för att lyssna men det blåste för mycket så vi for i väg neråt igen.

Vi kom precis genom en kurva och vips så sprang det 2 stycken gråa djur framför bilen och lika fort var dom borta :eek:. Kan inte ha varit nåt annat än två vargar!!!! Vi stannade en bit bort men då jäklar var det otäckt att veva ner rutan och sticka ut huvudet, usch då!!

Dessutom har man sett varg här i byn och en granne har sett en på åkern alldeles bredvid här. Det fick jag veta på em i dag. Och mina pållar går ute dygnet runt :(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

:D Du är inte klok du gubbtjyv.... Kanske sant som du säger, men är man för tung i gumpen kommer man ju inte ens upp...fast det är klart, kanske man kan be käre maken att hissa upp mig i traktosskopan:idea:..Hmm, ska pröva det nästa gång:angel:

Voff: Vi hoppas självklart att det "bara" är en sträckning, men jag vet hur jag själv blir när nått är fel...man grubblar sig sömnlös...:cry:

Brimmis: Jag är ju en riktig vargälskare så hade jag fått chansen att beskåda dessa underbara djur hade jag gjort det, men, självklart vill man ju kunna känna att gårds/husdjur är fredade... men shit, vad jag hade velat sitta i bilen med dig:laugh:

Kat: Jag måste nog skjuta upp Bullerastningen till helgen för det ska regna småtroll här hemma;) å då hinner du ju kanske friskna på dig lite så att du orkar dela whiskeyn med mig...:angel:

Iaf, här blåser det snålblåst så in i Norden, men, jag planerar ändå på att ta ut Kamel för en runda senare under dagen... I värsta fall så blåser jag väl av honom men efter min rediga paltmiddag igår lär ju inte det hända:angel:

Hej hopp i galopp.... Vi höres senare....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Så tråkigt med hältan. Hoppas det inte är något allvarligt och att pålle snart är på G igen.

Och på tal om hältor. Igår var det dags för en sväng på hästryggen igen, kompisen Eva och jag tänkte ta en sväng i paddocken eftersom vi frös i blåsten så, det är lättare att jobba upp lite värme där än i snårskogen. Så vi började värma upp och Eva märkte direkt att hennes häst gick konstigt i traven. Efter lite koll upptäckte vi att sadelgjorden glidit fram så att han slog armbågen i den. Lätt fixat. Strax var det Leo som började tvärhalta. Men vad 17!!! Inget konstigt i hoven, inget konstigt när jag ledde honom. Inget svullet eller som verkade ömma vid visitering. När jag satt upp igen vände han lite på huvudet, kikade på mig och skrapade med vänsterhoven i sanden.

Eva och jag bestämde oss för att lämna paddocken och skritta försiktigt på den skördade ärtåkern. Ingen häst haltade, tvärtom så fick de båda nu en faslig stuns i stegen, glada spelande öron och man riktigt kände hur de tänkte "jihaaaaa ... nu ska vi upp i skogen och ut på fälten"!

När vi kom tillbaka till stallet träffade vi en av de andra hästägarna som tänkt rida sin Drake, hon hade också börjat halta så fort hon kommit in i paddocken. Vad är detta :confused: Kan hästar prata med varandra och bestämma sig för att driva med sina mattar? Ja, nu får gänget ta det lugnt ett par dagar så får vi se sedan.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl
Jag far runt som en skållad råtta för att hinna med allt nu, känns det som.
Men det gör inget för jag har kul under tiden.:D
Henflytten för hästarna närma sig me stormsteg. Vinterhagen är under kontroll. Ska bara gå runt en sväng och kolla steketet. Såg nämligen att en av kvigorna mosade en stolpe.:p
Stallet så gott som färdig skrubbat. (jobb tar en massa tid, har ni märkt det?)
Spån ska hämtas hem på fredag och nu är hö hembeställt. Det kan visst inte leveraras förrän efter älgjakten;)
Jagar ensilagebonden så jag får hem enbal sådant också.
Meningen är att de ska få fritt med ensilage i hagen och en tuss hö till natten.
Halm har jag på lager, men inte hemkört. Får bli en senare fråga. Ingen panik med den saken ännu.
Tant Bruns medryttare är duktig med kameran. I motsatts till mig:p
Så ni får hålla till godo med några fina bilder hon tagit. (lorelie här på buke)

img_3956_110083694.jpg

dotterns ponny
img_3949_110083478.jpg

Exotica (snörpa) aka Tant Brun
img_3881_110080603.jpg

Min vita springare:love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Det tråkiga med att ha hästar och även andra djur är ju att man blir så orolig när det händer saker. Jag kan grubbla ihjäl mej när man märker att nåt inte är bra.
Jag är ju livrädd för fång, fast våra gått i skogshage med ganska snålt med gräs. I anslutning till hagen har vi en ängshage med mkt gräs , där vi släpper ut dem då och då för att de ska få äte lire extra. Jag har undvikit den hagen hela sommaren och låtit grannen använda hagen istället.
Nu verkar det ha vuxit klart för i år så sambon tyckte de kunde få gå över och äta istället för att stödfodra.
Så nu har jag ångest för att Trullans kan få fång.
Tyckte att hon verkade seg igår vet inte om jag inbillar mej. Sambon tror att hon var trött eftersom vi tog den långa rundan i skogen häromdan, där de fick kämpa sig fram.

Är risken för fång stor nu, fast gräset inte växer och vi har inte haft frost i kombination med sol på morgonen?
Jag funderar på att stänga igen hagen i eftermiddag.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tror inte det är risk för fång nu. Gräset är ju rätt näringsfattigt nu i alla fall här. Vårat bete är så magert att vi måste stödfodra.

Jag har också fångnojja. Har hört att Kelly lär ha haft något som påmint om fång vid ett par tillfällen i samband med betesutsläpp förr. Det skulle dock vara så difust och gått över på bara ett par dagar att det aldrig blivit fastställt att hon haft fång men det gör mig lite extra eftertänksam.

Hon äter ju väldigt mycket mer kraftfoder nu p.g.a att hon magrat av när hon ger di och nu har jag även börjat ge lucern så nu är jag ju givetvis övertygad om att jag ska fodra sönder henne på nått vis :crazy:

Men hovarna var svala igår så det känns inte som fång. Sen går hon ju faktiskt med en tvååring och ett föl så det leks mycket i hagen.

Stretchade henne efter jag tog in henne igår och longerat något som jag brukar göra efter ridning. Hon blev ursur när jag försökte stretcha det halta benet vilket stärker min teori om att det är en sträckning eller smäll högt upp.

Vila för Kelly och stallmurp för mig :(



Tack alla gulliga ni för er omtanke om Kellys hälta :love:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 209
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 272
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp