"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Borde inte kotan vara lite varm eller svullen då?

Satt länge och kände över båda frambenen och det var så svala och fina. Inte ett unns tjockare någon stanns eller ens någon galla. Hon har verkligen jättefina ben för att vara 18 år.

Hon brukar vara lite tjockare på morgonen och ibland lite varm men det släpper direkt hon börjar röra på sig.

Ska bli gott när hon kommer till det nya stallet för då kommer hon att gå ute flera timmar mer per dygn. Det blir kanon för äldre hästben:laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

om du är rädd för fång så dra ner på kraftfodret och ge henne mer lucern eventuell med olja istället .

lucern o olja brukar vara kanon för at få hästar o lägga på sig o de är minimalt med stärkelse i det samt att magarna håller sig i trim vilket är a och o för eventuella fånghästar.

Grannen hade ett sto som var som ett staket när hon köpte henne , den satte vi på lucern o olja o hö.

ställde helt enkelt en stor balja i boxen med lucern som hon fick äta fritt av.

tog inte lång tid innan hon mullat på sig.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

är gräser inte betat utan rejält övervuxet och du undviker dagarna med frost bör risken inte vara så stor.

Å andra sidan är din vackra TRULLA överviktig så hade jag i alla fall låtit bli.

Varför ändra på något som funkar och går du sedan o har ångest för de är de väl ännu mindre anledning

Dessutom blir e säkert mycket dyrare om hon skulle få fång än att stödfodra o då kan du ju inte rida på flera månader.

så kör du som du har gjort fång är en otäck sjuka som du aldrig blir fri från
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Åh va häftigt säger som cizma i den bile hade jag velt sutti och sett dem:laugh:

Inte behöver du vara orolig för dina vackra flingor inte , de är för stora för vargen och kan säkert försvara sig .

Har inte hört att varg attackerat hästar skrämt kanske men inte bitit , dessutom lär de finnas mat i överflöd i skogen nu när de är älgjakt och rovdjur är som jag lata av naturen:laugh:

se bara till att de inte finns någonting som är ätbart runt gården så är de ingen lockelse i att vara där.

finns varg någon mil härifrån med men inte varit några bekymmer för hästar däremot en liten kalv o något lamm.

Här har vi väldigt mycket mer bekymmer med alla jävla vildsvin som hästarna avskyr o som har sönder elstängslen o skrämmer hästar.

verkar som lukten av vildsvin är svskyvärd för hästar de blir totalt tokiga även om man inte ens ser svinen. tvi vale :mad:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo jag ska stänga hagen när ungarna kommer hem från skolan.
Sambon tycker att det är synd att de ska gå med lite gräs, när det finns i hagen bredvid, men jag vill ha koll på hur mkt de äter.
De kan få gå där på helger tills de ska vara i vinterhagen.

Idag är det gråväder och jag är inte speciellt ridsugen. Men, det kan ändra sig till i eftermiddag :)
Tror jag ska öva lite och få iväg Trullan på vägen. Blir ju där man får hålla sig under älgjakten sen.
Vi har skog runt på 3 sidor av 4 där det är en sjö, så vi är omringade av jägare :)
så snart blir det reflexjacka som gäller.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Du lugnar mig ;) Tack!!

Har dragit ner på kraftfodret lite nu när jag börjat med lucernpelletsen eftersom ökningen berodde på att jag ville mata på henne. Men jag kände att jag matade med fel mat för att hon skulle bli fin igen.

Bra tipps med olja. Ska börja med det också. Har ju lyckats köpa en flaska rapsolja extra kanske den kan få åka med till stallet i stället. Eller ska jag köra på en annan olja istället och hur mycket bör jag ge?

Fy vad man lägger av sig med dethär med foder när man inte varit den som bossat över havrehinken på några år. :crazy: Lite läskigt. Tur att buke finns :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vill inte skrämma dej men man behöver känna ngt på dem.
När tösens hade det en gång så var det enda man märkte att hon inte gick rent i longering.
Men hoppas att det är "bara" en sträckning om hon reagerade vid stretching
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

du har lucernpellets okey själv brukar jag köra med hacken men de är en smaksak . Är ju samma

fördelen med hacken är tycker jag att man slipper blöta den , lättare att ha på fri tillgång men som sagt en smaksak

Rapsolja vet jag att en del använder men foeskare säger att man helst ska undvika raps till hästar o i synnerhet märrar , va något med hormoner och brunst.

Men linfröolja soya olja är utmärkt och börja med 1 dl om dagen o efter 1 vecka kan du öka på .

dock inte mer än ca 4 dl vid varje mål för då kan inte hästen ta hand om det

men skulle tro de räcker med 1 dl 3 gånger om dagen till din häst o ökning av lucern , vilket är grovfoder och helt rätt till hästen

olja är utmärkt till hästar för energi o de enda som händer om den får för mycket för snabbt är att den blir lite lös i magen vilket försvinner om du då drar ner lite på oljan

men börja med 1 dl om dagen i en vecka o öka sedan med en dl ., bör räcka
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tack "Gubbe"


Då hoppar jag rapsen för mer hormoner är det sista min kuse behöver :crazy:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl.

Hemma efter en kanonkul heldags Nh-kursande på sidan om utan häst :angel:. Har lärt mej massor ändå som jag ska testa på mina donnor så fort armen tillåter lite ruskande i ledrepet. Men jösses vad jag har frysit, det har blåst halv storm hela dan och som tur var så hade jag med mej både vinterjacka och vantar men frös som en liten skit ändå.

Enda smolken i bägaren kom precis när jag skulle åka hem, då ringde det en sköterska från handortopeden på Akademiska i Uppsala och talade om att jag ska läggas in på tisdag och opereras där på onsdag :cry:. Jag vill INTE!!!!! Men har väl inget val, men varför kunde dom inte göra det i Falun, då vore jag ju nästan hemma iaf :(. Ja ja , det är ingen ide att gnälla och grina det är som det är!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL


Bidde ingen Kamelskump för Tant Cizma... behövdes som assistent till sonen för allmänt gårdsjobb.... Det skulle slås ner ett hjärnrör...:cool:


Sagt och gjord... sonen lyftes upp i traktorskopan och började bulta ner, mamma höll i.... sen hände det som inte fick hända:crazy:...Slägghuvudet lossna:eek:






SATAN i gatan vad det gjorde ONT:cry:

Som tur ä så föll den på min högra arm, fick en ordentlig svullnad och är öm som ett silkesblad.... men sonen höll nog på att få en HJÄRTATTACK:eek: när den slapp....

Så, nu är Tant Cizma öm å stel och känner inte alls för att skumpa Kamel....:cry:

så..... nu ska jag tröstäta:o med vänster arm och sen gosa kudde... nattinatt....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Ibland förstår jag inte hur jag bär mig åt. Förra måndagen hängde jag ju över en gren i skogen, idag lyckades Kelly dra ner brallorna på mig i hagen :o

Skulle ta in dem och på något mystiskt vis så lyckades hon sätta hoven liiite på mina pösiga joggingbrallor. Jag märkte ju det så jag stod still och skulle jusst flytta på henne när hon knuffar till mig. Jag tappar balansen och ramlar framlänges och ner glider brallorna. Givetvis var frun i huset ute och såg detta :crazy: Lyckades sträcka skinkan lite på kuppen. Så fräck är jag!

Har inte kollat om Kelly haltar idag. Det märktes ingenting i skritten i alla fall men jag ville att hon skulle få vila istället ifall att. Men i morgon ska jag longera henne lite igen och se.

Nu ska jag gå in i duschen och tvaga mig och fundera på om min häst går i hagen på dagarna och smider ränker mot mig och varför?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Arma Brimmis och Cizma....

Ni får krya på era kroppsdelar.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ha ha de där vill vi ha bildbevis på:rofl::rofl:

hon är smart din häst , hon har säkert kommit på att de är trevligare o gå o äta o gosa sig i hagen än att ha matte på ryggen o skumpa omkring..:angel:


man undrar ju om de är något smittsamt som går , när så många blir skadade

nåja ni överlever nog bäst o inget säga för då sitter man väl som ett frimärke runt någon tall:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

var glad du fick tid så snabbt o fixa till de , . Då är du ju snart fit för sadeln ju

å så väldigt långt hemifrån är du ju inte :) du är lika snabbt hemma igen o blir de för träligt får jag väl komma med en vinare o muntra upp dig lite:idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jovisst är det bra att jag fick komma så snabbt men jag är en sån där person som ska sova hemma i min egen säng när det blir kväller! Och än värre är det att ligga på sjukan :eek:. När jag låg inne för hjärtinfarkten sov jag inte på 4 dygn sen tjatade jag hem mej så jag skulle få sova :D. Men allting går utom barn som kryper :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

herr gubbe, jag tycker du skall bring en box of chocolates till brimmis nar hon ligger dar ochlider.. och blomsterkvast ocksa... och forhoppningsvis har brimmis en laptop sa hon kan folja allt som hander har...
brimm ma battre och lak snart.. och om du inte far enskilt rum skrik.. du behover det for att kunna sova.. lol..

har pa garn har det varit algar som vanligt, jag ar sjuk som vanligt och hostar ut lungor hoger och vanster.. Valdemar bulle fick sina totsingar gjorda idag och han blev sa trott att sta for de 20 minutes det tog han var tvungen att ligga i leran senare.. Dar forsvann min ridtur.. spenderade att forsoka fa av en ton av klibbig lera..
sa jag vilar och hostar och forsoker sova.. det blir battre i morrn.. natti yalls
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

VoffMEN herregud....Jag tror jag skrattar på mig... Hur underbart roligt måste inte detta sett ut.... Du är fanimig värd en Tapperhetsmedalj....:love:

Brimmis Nu ska vi se det positiva, tänk vad bra du kommer bli och hur härligt det kommer kännas när din arm är fixad... Vi hejjar ju på dig...

moholmarabs Hoppas verkligen att du snart är på benen och kan få vakna en morgon å känna dig frisk som en nötkärna, pigg som en mört och listig som en räv:rofl:

Iaf, min onda arm känns bättre idag... är lite svullen å öm men inget allvarligt... på dagens schema står tidig mockning och sen om allt går enligt planerna en Kameltur.... Imorgon kommer Farbror Hovslagare så då går hela förmiddagen åt till det... men, sen är det ju HELG....jiipiye...då jäklar anamma blir det skumpa av så mkt som vi orkar:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*

Är det OK att hoppa in såhär när det närmar sig 2000inlägg?

Känner mig numer som gammal hästkäring, blir 37 i år.
Lagt tävlandet på hyllan och har numer en gammal pensionär i hagen. En lugn (hmm, borde vara det men är oförskämt pigg) och stabil och helt trafiksäker gammal herre. Vi lufsar runt i skogen de dagar jag kan rida. Annars nöjer jag mig med att bara vara i stallet de dagar kroppen inte funkar.har ju även en
Jo, har ju även en shettis i hagen, men han har se´n i FEBRUARI!!! inte kunnat motioneras ordentligt då han åkte på akut fång på alla 4:cry: .
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

klart de är okey. Får lyfta på kepsen o hälsa fint:)

Kärring när man är 37 pytt heller:) Du har samma hästbesättning som jag har dock är min tokskalle 10 år yngre än din.

Sicken otur med den lille fång är en jävulsk sjukdom , hoppas de reder ut sig men en gång fång alltid fång tyvärr.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 209
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 272
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp