"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

*kl*
Jisses sicken rallytur jag varit med om idag.
bjöd hem mina 3 arbetskamrater att rida ut i skogen och en av dem transporterade med sitt halvblod hem till mig (nästan 4 mil att köra) så vi kunde ge oss av ut ihop.
En ville inte rida idag (hon hade svimmat stackarn o fått en lätt hjärnskakning trodde hon o ville inte rida) så vi tog vagnen bakom Destiny istället. Och jisses va det gick av i skogen här. En ny stor brunhäst att springa på kapp med!!! Vaddå inte galoppera med vagn, vem kan bestämma sånna dumma grejor undrade Dessy o drog iväg så gruset sprutade!!! Jag har valkar i händerna efter körturen kan jag tala om. Och då satt vi två vuxna tanter bakom henne och hon sprang på som om hon hade eld i rumpan :devil:.
Arbetskompis nummer 3 fick förhinder så då fick dottern på 11 år följa med istället. Hon sken som en sol och galopperade iväg för det vilda på gamlemannen som är 24 år.:crazy: Vid ett tillfälle stack gamlemannen iväg så det tog väl 100 meter innan hon fick fötterna i stigbyglarna o fick stopp på honom, då var vi inte så jättelångt hemifrån, så dottern hade slappnat av rejält o trodde galoppen var över, men det tyckte inte gamle farbror.
Regnet hängde i luften, men det kom inte ner förrän vi tog fika efter turen :bow:

Vad har ni andra pysslat med idag då?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Idag har jag ridit igen, trots blåst som jag avskyr!Tog en väg som jag inte ridit på hela sommaren.Nu när det går betesdjur kan man inte komma fram till den så lätt som på vinter och vår.

Nu får man passera över ett hygge och sedan är det trångt,trångt mellan träden och nedfallna träd att kliva över.Det är väldigt lätt att komma i kläm mot något träd och björkslyn på hygget hade växt mycket sedan senast men vi kom igenom.Både dit och hem för det dumma är att man måste vända (som vanligt här).
Har man väl kommit igenom detta så är det en jättefin ridväg som börjar så här:
31714238.jpg

Och sedan fortsätter den i en kilometerlång grusväg med gräs i mitten,perfekt att trava på för oss:).
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ingen ridning har. petra hasttjej skulle ge sig ut pa valdemar, valdemar var dum, slet sig flera ganger och drog ivag till graset for att mumsa.. till slut fick vi in honom i boxen och fardig.. han var inte pa bra humor alls.. men petra ville rida, sa upp kom hon och ivag gick de. jag gick in for att varma upp, har varit frusen hela dagen har.. 10 minuter senare kom petra flasandes, ja valdemar hade allra redan dykt upp pa garden och stod och at gras.. idioten... jag trodde hon var halvdod, men icke, han hade slangt av henne och atervant till huset. tack och lov var det inte mig pa honom.. i morgon bitti i stallet for skon stund med ho, blir det longering tills han ar genom svettig, sen vila och lite ho, sen mer longering.. han tar sig "friheter" och jag kan inte ha en hast som gor sant. kompis foreslog kedja i munnen och det blir nog det, jag tycker inte om att anvanda det men ibland maste man ta till.. problemet ar val att han inte respekterar varken mig eller petra, men han ar sa stark och ja, jag kan inte halla honom om han bestammer sig for att ga. eller springa rattare sagt.. han drar sig inte heller for att springa over folk..
sa hardhandskar pa monday morning for sure..
hoppas ni alla har haft en bra weekend..
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ser härligt ut!

Vi har det så bra att vi har travet i närheten, så de har slingor i skogen som är bra underlag på året om. Fyra ordentliga rundor i närmsta skogen, sen kan vi rida en liten bit till, och då har vi en ännu större skog som är kommunägd. Så det är bara att välja, vill man rida en, två eller tre timmar;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tänk om man ändå fick rida....min märr har ett svullet bakben:mad: Hon haltar inte utan belastar och springer som vanligt, knepigt värre. Hittar inget sår heller. Igår så bandagerade jag med Arnikaomslag i idag så har svullnaden gått ner betydligt. Hon har nog stukat sig ändå.
Skulle ringt o bett vet komma i morgon men nu avvaktar jag nog ett par dagar till. Hästar är som bilar de ska helst bara fungera.....;) /L
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Blir otroligt avundsjuk när jag hör om sådana vägar!Men man tager vad man haver:)!I vintras när det var som mest snö och dessutom halt red jag i ett traktorspår bort och fram ett antal gånger:crazy:.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja, vi är jätteglada så länge vi får använda skogen på det här sättet. Men här är många hästar i området, och det gäller ju att visa hänsyn vid jakt och sånt, så inte skogsägaren får för sig nåt;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag har varit helt seg och haft huvudvärk hela helgen, vilket är väldigt typiskt när sambon väl är ledig.
Men idag kom vi ut i skogen, och hittade en underbar gammal traktorväg med omkulllfallna träd över och smalt så man fick peka in tårna för att komma emellan. :)
När vi kom till träna så kollade Trullan som att - Va, jag e ingen jäkla hopphäst.
Sambons häst klev bara rakt över, medans Trullan kolla de över hela trädet, och sedan valde hon den smalaste sidan att gå över.
Hon e för söt!

Vi var ute i 1,5 timme och hästarna var svettiga och tunga i bena när vi kom hem.
Så skönt i skogen. Känns som en annan värld utan klocka och allt lever i sin egna takt.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter som att du har haft en aktiv dag, men visst är det skönt när man gjort fint. Och konstigt att det är så mycket roligare att städa i stallet än inne i huset:crazy:

Jag hade en härlig uteritt med pållen idag. Det blåste rejält, men i skogen var det skönt, och pålle var pigg och glad:love:

Visst är det härligt med hästar!

Ja, hästar är faktiskt rena livselexiret...Efter middagen blev man ju däst och trött men jag å dottern tog ändå tjuren vid hornen och drog iväg på lite hästskump... Först var det kallt så in i H-vete men efter ett tag blev det riktigt skönt....

Vi hade förberett oss på att det nog skulle hinna skymma innan vi var hemma så hjälmarna utrustades med skärmlampor men....:cool: som vanligt så avger dom sitt lyse för blinda ögon...hösten är förädisk eftersom alla ljuspunkter lixom försvinner ut i rymden...:angel: men men... vi känner ju våra stigar så vi kom oss hem hela och rena:D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jisses:D Du har verkligen haft en "Action Jackson" dag:banana: Jag tolkar det som om ni hela bunten haft breda leenden från öra till öra.... :p Hur härligt som helst....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ja vad har jag pysslat med idag?

Blir lite avis när jag ser att ni alla fått tillbringa en söndag med pållarna. Själv har jag gjort 520 smörgåstårtor och 104 räkmackor :(

Åkte till stallet vid 18-tiden för att göra stallet och ta in hästarna. Kelly hade som vanligt varit på Spa-avdelningen den grisen. Fick kämpa en bra stund med torkad lera. Hon hade blivit utsläppt utan täcke i morse. Okej idag eftersom jag ändå inte tänkt rida men från och med nu är det ett tunt regntäcke som gäller. Kan inte lägga 45 min varje kväll på att tälja lera. Då hinner det bli svart ute innan jag kommit av stallplanen.

Halt har hon varit en dag också. Vet inte varför men jag fick loss en sten ur hoven och hoppas på att den var osaken. Idag var hon ohalt i alla fall.

I morgon ska det inhandlas lusernpellets så hon får i sig mera protein. Hoppas på att hon ska återfå sin fina kropp med hjälp av lusernen.

Nu ska här sovas. Har redan somnat i sonens säng så nu ska jag gå till min egen. Natti natti...Zzzzzzz.........
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Spännande dag idag!!!! Drog iväg med fröken rödhätta och utforskade stigarna på den här sidan ån...sen vadade vi över nämnda å. Det var högt vattenstånd och strömmen rätt stark så fröken rödhätta fick kämpa för att inte dras med...på andra sidan såg vi fantastiska stigar som gjorda för galopparbete. Vi vände dock utan att prova dom och vadade tillbaka. När jag nästa gång ska vada över får nog vattennivån vara lite lägre för det är kraft i strömmen :o ...sen roade vi oss med klättring i skritt och trav och vilken skön känsla det är att känna hur hästen verkligen använder sig av sina muskler :D ...Så nöjd med dagens äventyr!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oj imponerad av pållan , det där är bra gjort . Vete fasen hur jag lyckas men får alltid tag i hästar som vattenskräck :crazy:

Minsta vattenpuss tycks i deras ögon vara rena havsdjupet.

Lägger sig bärkraftig is på ån i vinter eller är de för strömt .

Kan du komma över i vinter låter de som vidunderliga galoppvägar och virvla fram i yrsnön.

duktig pålla pussa lite på mulen:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

hmm hur sjutton hinner man göra så många tårtor:confused:

blir du jätteglaad om du blir bjuden på smörgåstårta på kalas :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

då har man jobbat färdigt i helgen så nu är man ledig i 14 dagar :angel:

Röde springaren har ju vilat i 3 dagar så vitaliteten var på topp :) vädret utmärkt och efter et par timmar hade energin kommit på normal nivå :)

Råkade på jaktledaren i grannskapet så vi kom överens om att de sätter upp en skylt på skogsvägen i de område de jagar den dagen så behöver vi inte irritera varandra.

Alla nöjda och belåtna . Förvånantsvärt så göada de blev över förslaget så testa de om ni är tveksamma i älgjaktstider.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

När Voff jobbar står blixten stilla. (Gammalt tårtordspråk)

Hehe..jag är ju inte ensam utan vi var tre till men visst, det tar lite tid. Närmare bestämt 9 timmar + rast. Men till mors dag hade vi över 3000 tårtor:eek:

Förra torsdagen så gjorde jag 600 tårtor på jobbet och en hemma bara för att det är gott. Men jag föredrar mina egna men annars så äter jag allt en liten bit om jag blir bjuden. :)

Stallet har varit som vanligt och det var sådär extra mysigt att pyssla i dag. Varför vet jag inte. Hoppas på bra väder i morgon för då blir det ridning.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

oh shiiiiiiiiiiit :confused: 3000 tårtor

haha måste vara som i tomtens verkstad på julafton:idea:

här kommer vädret att stå sig i minst 10 dagar de känner jag i högra knäet :o

bara och sadla upp springaren o njuta av vädret
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Godmorgon alla goa....Idag blir det röntgen av dotterns avbrutna arm och sen höhämtning...har jag tur hinner jag en Kameltur innan det becksvarta mörkret slår till annars får jag njuta skumpet imorgon istället..... :D

Känner mig faktiskt riktigt taggad och motiverad till att rida just nu, älskar ju hösten så det r nog därför...:laugh:

På fredan kommer Farbror Hovslagare så då blir det nya fina fötter till alla pållar och det är inte en enda sekund förtidigt.... :angel: Har medvetet skjutit upp det ca 2 veckor så att han kan sätta vintermunderingen på dom, det enda vi behöver göra då sen är skruva dit lite brodd....

Höres senare ikväll...:rofl:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 211
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 272
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp