"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Blir inte klok på Kellys utseende nu. :confused: Jättemagen allan men lite revben syns. Pälsen är matt och trist. Inte likt henne alls. Ska avmaskas nu men stallpolaren tror inte mask för betet har varit vilande i flera år och det går bara två hästar där. Jag hoppas på mask så hon kan bli fin igen. Eller så är det fölis som suger musten ur henne.

Ger henne 6-7 kg hö per kväll plus full dos kraftfoder som hon fick när hon var i full gång vintertid. Under dagarna har de gott om mat i hagen. Unghästen och fölis är jättefina i kropparna.

Nä som sagt...en avmaskning gör nog susen. Sen blir det avvänjning nästa.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jag kor inte i sno period. eller om det regnar eller om det ar morkt.. jag kan inte se...

och det har snoat i norra varmland, frost har pa natten och snart maste jag borja elda och borja med hosilage... vintern ar nara...

och jag har busspass for hela varmland, kan aka gratis till amal och sen far jag rabatt resten av vagen.. till dig alltsa.. billigare an aka bil.. och jag kan sova pa bus/tag, det kan jag inte gora om jag kor.. haha....och sen ar du sa snall att du hamtar mig pa buss stopet.. se allt ordnar sig...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

OK ngt HELT annat an hastar....

Ar ju trogfattad det ar jag, men idag ramlade pengen ned.. Jag var pa COOP och handlade och de hade Ahlgrens bilar forstas och ocksa de rosa rattarna.... det ar ju brostcancer manad just nu.. och helt plotsligt slog det mig.. RATTAR!!!!!! det ar ju sjalvklart att rattar och brostcancer hor ihop.. hahaha, ngn var riktigt smart nar de kom pa att anvanda rattar som symbolen for brostcancer.. ja inte cancern biten men brost biten.. lol..
Sa dar star jag och gapskrattar hogt och tydligt framfor kassan. Ulla, som jobbar i kassan (yep jag ar pa forsta namn basis med dem nu....) undrade vad som var sa roligt, allt jag kunde klamma fram var.. rattar, brostcancer etc.. hon tittade pa mig en minute som jag inte var klok (och det ar jag ju inte...) och sa hmm ok.. Sa jag lagger upp mina saker inklusive en pase med rattar och far fnissanfall igen.. Och sa gar annu en minute och helt plotsligt borjar HON att gapskratta ocksa.. Pengen ramlade ner dar med... och tack och lov var det inte mkt folk i butiken.. sa vi var dar fnissande... Hon hade inte tankt pa det heller forut.. men nu, ja jag kan se det har, varje gang hon ser en pase sa tanker hon pa det.. och fnissar....
OK ar jag langsynt nu?? I mitt huvud har jag bilden av Lasse Aberg och kollega pa ett flygplan, med hander som de var pa en ratt, sagandes rat tat tat ta.... nar flygvardinnan gar forbi.. en gammal film fran 70 talet tror jag... fraga mig inte vad den heter.. lol. men langsokt visst, rattar och lasse aberg och brost cancer.. kop en pase, at en ratt.. hjalp brostcancer fonden....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sällskapsresan! Sven Melander och norrmannen kompisen:) Rattarattara...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

yep det var den... oh well, just en liten bit av min "out from the left field thoughts"... hur man nu forklarar det pa svenska....men jag har aldrig sagt jag var sane heller sa...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Lite märkligt med fodret för hon får samma som alltid innan och då var hon snygg i kroppen. Höet är jättebra i år. Hon har hållt sig jättefin på mycket sämre hö än så. Kraftfodret har hon ätit i åratal. I nomala fall får hon ca -4 kg hö på kvällen så ökningen är rejäl ( och det är väl den som buken kommer av :crazy: )

Ska prova att putta i lite extra protein till henne. Men som sagt Fölis kan ju vara en bidragande orsak till någon brist. Jag har ju inte sett henne med föl förut och vet inte hur hon sett ut då.

Nu får hon vila i några dagar då jag ska jobba häcken av mig igen. Sen börjar tyvärr älgjakten här så då blir det bara paddocken ett tag :(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nja buken kommer av för lite protein , men om jag fattat saken rätt så diar fölis fortfarande och du rider.

Då lär Kelly behöva rejält med mat, fölis tar en massa + ridningen

Om de var jag så skulle jag ge så mycket hö hon äter , du säger att värdena är bra.

Testa o se hur mycket hö du får i henne , kanske räcker med det , har höet bra värden bli hon inte bukig.

kolla eftr 3 veckor om de hänt något och räcker de int så öka på med kraftfoder.

jag tror e räcker med hö. lycka till

just de där med ful påls o bukig mage brukar tyda på för lite protein o känns revbenen så är de för lite energi.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl.

Skit oxå! Doktorn ringde i dag och röntgenbilderna från i går på min handled såg inge vidare ut så nu har han skickat dom till ortopeden på Falu lasarett och dom ska gå igenom bilderna under sittningen på måndag morron så vi får se då vad dom kommer fram till. Faan!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Seså inte ta ut något i förskott nu även om jag förstår din frustration.

Tur de såg att de inte var bra så de kan rätta till det . Annars hade du ju kunnat få större problem i framtiden.

Gå och pussa lite på dina fina hästar och unna dig något gott till tröst , de löser sig alltid tar bara lite tid ibland.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Min handled såg inget vidare ut i rtg heller när jag till slut sökte läkare för den. Operation i snaraste rappet och attan vad bra jag har blivit!!! Lite bök ett tag efter op men när man väl kommit tillbaka så inser man att man skulle gjort det för länge sen ;)...Lycka till!!!

Har precis kommit in från en härlig tur i den tuffa terrängen. Idag tog jag några bilder på vyn från berget. Red inte ända upp för det ligger ett par stockar lite dumt och i branten är det svårt att börja leta omväg så jag ska bita i det sura och gå själv för att reka längre fram...blir en rejäl motionsrunda, kan jag tala om. Här är bilderna ;)
101001View3.jpg

101001View2.jpg

101001View2.jpg

Passade på att cantra lite också på grusvägen nedanför berget. Lilly gillade det och tog för sig utan att bli forcerad...men sen visade hon sitt heta temperament och blev lite ostyrig för en stund...dock redde vi ut det och jag satt sen av och promenerade hem resten av vägen. Skönt!!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ska börja ge henne hö även i hagen. Betet är magert där. Det vill säga att det finns gott om nån sorts gräs att tugga på men det är inget raketgräs precis, rätt näringsfattigt.

Kelly kan äta obegränsat med hö. Det finns ingen botten i denna häst och har aldrig funnits. Blir lätt tjock och är väldigt lättfödd. Även under sina glansdagar då hon tränades och tävlades mycket så levde hon på lite.

Hade hon varit en hund så hade hon varit en labrador. Äter allt och blir snabbt fet ;)

Hon rids inte mycket ännu. ca 3 dagar i veckan. Har precis gått upp från 30 min till 45 min. Det är med igångskrittning och avskrittning. Inget hårt arbete precis. Ger jag mer kraft blir hon svår att hantera. Det märks nu att hon får mer än vanligt för så lite jobb. Så jag tror nog på att putta i lite extra protein plus mer hö som hon får under dagtid.

Har nyss börjat ge henne kraftfoder ensam i boxen och ställer fölis i en annan. Hon gav tyvärr bort mycket av det till honom. Hoppas hon tillgodoser sig mer nu när hon får äta i fred.

Tack för alla råden. Raporterar senare hur det går :laugh:


Voff
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Jag har ett problem... Jag är förstummad, förundrad, förbryllad och smått generad:o

Så, då undrar ni förstås vad som står på och det ska jag berätta...

Jag å dottern skulle ut å njuta hösten från pållarnas härliga ryggar, vädret var/är lite bistert just nu här i norr så vinterjackan letades fram ur sin gömma... Glad i hågen begav vi oss s å ut till våra nobla springare... Infångsten gick utan problem, lika så borstning och sadling, vi kvittrade som sälla lärkor och såg fram emot en skön stund....

Så långt allt väl.......

Vi var så redo att kliva upp i sadlarna och drog på oss hjälmarna.......



:eek:


MIN SKALLE HAR KRYMPT :eek:

Jag i min enfald trodde jag svammlat och tagit fel hjälm, kontrollerade snabbt den detaljen å fann till min stora förvåning att så INTE var fallet... Jaja, rediga kvinnor från norr som vi är skakade vi av oss denna lilla gåta och begav oss....

Hösten lyste med alla sina färger och friden var total, vi kom sakta fram till de ställe där vi normalt brukar galoppera lite och så även denna dag... Galoppfattningen redo, tyglarna klara, åååååååååååååå iväg vi drar......

och jag ser INGENTING för hjälmen skymmer min sikt :eek:


HJÄLP.....

Här kommer jag ångande på min KAMEL och inget ser.... förstår ni problemet???

Han är ju livfarlig redan som det är, har taskig avståndsbedömning och är ju klumpig som en dubbeldäckare och dessutom totalt oberäknerlig...Å jag SER ABSOLUT inget :crazy:


Ja, för att avrunda denna historia, vi överlevde ju det hela... men faktum kvarstår... MITT redan lilla huvud har tydligen blivit mindre.... hur ska jag nu få plats med allt som behöver vara där inne.... mitt redan dåliga minne...hur ska det överhuvudtaget ha en chans att existera... och hur i Jesu namn kommer jag se UT med ett ännu mindre hattmått.....:eek:

Ja, mina kära vänner... nu är min historia till ända och jag sitter kvar med ett kanske fortsatt krympande huvudmått... Imorgon kanske jag inte längre har kvar mitt närminne eller så skriver jag inte längre förståndiga ord... Vi får se å låta tiden utvisa, ikväll blir det iaf IDOL och lite chips... allt för att inte misströsta totalt...

GOD KVÄLL alla vänner... LEV, NJUT och MINNS, för en dag kanske viktig information försvinner i takt med att era huvuden minskar i omfång.... =)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men Cizma, du tog förstås lilltjejens hjälm! :)

Här blev inget ridet idag. Sambon lurade iväg mej för att hämta en bil för 100:e gången.
Han hade bytt till sig den mot en flaska whiskey och en bag-in-box :D
Jag trodde faktiskt det skulle vara en skrothög, men den var jättefin ju! Så nu är den på verkstan för att få en prisbild om den är värd att laga.

Jag har feber och är förkyld och ska nu snart äta sen middag. Kycklinggryta.

Sambon tröttnade på mina Hästnet-sadelaffärer-som alltid slutar med att jag säljer dem. Så nu ska jag få köpa ny sadel med öppet köp :)
Kul, men svårt att välja .
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Cizma...du hade inte satt hjälmen bak och fram ;)

Min skalle hade ju krymt i stället för min gamla hjälm blev för stor och ville gärna glida ner över ögonen, särskilt om jag tog ett skutt över ett bautahinder på ridskolan. Misstänker att det är stoppningen som packat ihop sig under en sådär 15 år :crazy:

Köpte en ny och godkänd hjälm på Höök för 279 kr. Jätteskön, bekvämare än den förra.

Du kanske har fått fukt i stallet som gjort att hjälmen krymt eller så har du drabbats av akut vattenskalle. Vattenskalle kan enkelt identifieras.

1. Skaka på huvudet, skvalpar det så är det vattenskalle

2. Om det ramlar ut en fisk ur munnen när du rapar, solklart vattenskalle. Medicin och dräneringsrör krävs.

3. Om det kommer ut en båt om du rapar, obotlig vattenskalle. Sök vård.

Lycka till med hjälmen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men Lobell...har vi samma gubbe?:eek:

Det låter som min gubbe i ett nötskal. Vet inte hur många märkliga bil och mopedaffärer jag fått utstå under dessa 10 år. Vad var det för Whisky som var värd en bil?

Själv skulle jag gärna byta bort min förbannade passat mot en folköl :devil:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Men, hur smarta är vi. Cizmas skalle hade ju krympt.. inte blivit större.

I våras bärgade vi bort 3 bilar som sambon samlat på sig, förutom de 2 som funkar. En vecka senare kom han hem med en skåpbilsvariant, för den kunde vi köra hö och vatten i. Fast, den funkar inte än..

Sonen ska ta över volvon, och då måste man ta hem en volvo till, för kanske den är bättre eller så kan vi plocka reservdelar.
Och nu en bil till.
Systemkassen gick på under 500 kr så det var en billig bil.

Verkstadskillen trodde det skulle gå på ca 3000 att laga allt, men han ska besikta den på måndag och kolla vad som måste göras.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ops! :o Inte smarta :D


Cizma

Nä men det är skitenkelt.

1 Det är en vattenhjälm ( jag vet, urdåligt skämt :crazy: )

2 Ett osynligt troll har varit inne i stallet och bytt ut hjälmen för han behövde en mindre.

3 En person med vattenskalle har lånat din hjälm och tänjt ut den.

4. Kamel har haft fest i stallet och utövat ett kul partytrick på dig. Det är säkert den där lömska vallacken i granngården som lurat i honom buset. Säg till honom att skaffa nya kompisar:mad:

5 Du har helt enkelt gått ner i vikt!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sätt på dej en toppluva under hjälmen så ska du se att den passar :angel:,

När jag var ner och nattade hästarna så svichade det 2 stycken otäcka fladdermöss runt lösdriften, jag höll på att krocka med dom flera gånger så till slut ställde jag mej inne i ligghallen bakom trasmattorna och kikade ut :eek:. Usch va otäcka dom är!

Få se om jag kan lura med mej gubben på Rättviks marknad i morron :devil:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ha en trevlig ridhelg allihop. Själv ska jag "roa" mig med att jobba precis hela helgen så allt som har med hästar att göra kan glömmas. Tråkigt. Idag ska alla fyra hästarna dock flyttas upp i sommarhagen (här är vi lite bakvända), våra två alltså och de två hagkompisarna Divan (även kallad Draken) och Herkules. De ska få gå där och ha sig någon vecka eller så innan vi stallar in. Den flytten tar tonårsflickorna hand om, de blir tvungna att pumpa vatten för hand, men det är bara över helgen, sedan får vår stalledräng sköta det i veckan :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 212
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp