"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag tycker fladdermöss är rätt fräcka... Och brukar roas av deras flyguppvisningar... Har rätt många i taket uppe på loftet... Dessutom tilltalas jag av att de äter enorma mängder med insekter...

Igår var det inga hästliga aktiviteter på schemat. Det var jakt i stället. Alla taxarna var överlyckliga över att åter få springa lösa i skogen. Men de åstadkom inte speciellt mycket om jag skall vara ärlig. Antingen är det ont om rådjur efter förra vintern... eller så har taxarna blivit lite väl ringrostinga efter som förra jaktsäsongen snöade in....

Idag tar jag dock en paus från denna aktivitet... Jag skall åka på fölmönstring i stället... Ardenner, nordsvensk och någon kallblodsras till är det som skall mönsktras. Dessutom skulle det vara saluhästvisning.... Det sistnämnda lockar mest eftersom jag faktiskt är på jakt efter en tredje häst....

Solen skiner från en klarblå himmel så jag tror det blir en trevlig dag...
Jag hoppas att ni också får en trevlig dag alla.... vad än ni har på programmet.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hahaha, en TAX kan väl aldrig någonsin bli ringrostig :rofl:. Växte upp med dessa underbara, egensinniga djur. Ja jösses!

Här har vi minsann ingen sol än men tjock dimma har vi så jag antar att bara den har lättat så kommer solen fram. Nej nu är det dax för lite frukost.

Ha en skön lördag!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

har har vi inte kommit langt alls. pallar ater frukost, med mig fodrande i rod tomatdrakt aka. morgonrock.. harligt nar man kan springa ut i jammers och pussa pa sina hastar....
skall forsoka stada idag, far nattbesok i kvall och maste i alla fall rensa soffan sa det finns ngnstans att sova... kanske lite tvatt ocksa.. NU skulle jag vilja ha en torktumlare....
vader har vi, gratt och mulet men inget regn och hoppas forstas att det stannar sa. det borjar att torka upp lite i paddockar.
hovis kominte men kommer onsdag, da blir det full fart pa valdemar igen, han har inte fatt den motion som han behover och skall vi ta oss runt skagern maste han OCH jag komma i kondition...
tranade Madeira med ikea pase i gar kvall.. hon var hungrig och hade bara foderhinken i ogonen men var duktig flicka och brydde sig inte alls.. jag fladdrade med den dar hinken overallt nar jag ledde henne in. till ock med over huvudet, och ingen reaktion.. PRECIS som jag vill ha det.. hon blir nog den dar bombproof saken jag onskar..
Hade algar pa gardsplan i gar morse, den stod och tittade pa hastarna i utestallet, hastarna tittade tillbaka och var valdigt intresserade. Jag behovde ga ut men vagade inte forstas, de dar algarna kan ju gora skada.... Tack och lov ar det algjakt snart..
Hoppas pa fin dag hos er alla, har ett problem men aterkommer med det.. under tiden mockar jag boxar.. jatteskoj.... NOT
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu är det snart dags att plocka fram chaps och dunväst! Visserligen väntar blött-kallt-lerigt-tungt perioden, men TÄNK om vi kan få en snöig vinter även detta år! Förutom alla tak-ras var förra vintern underbar! Här kommer en inspirationsbild - ett par av ridskolans hästar. Var säger du om kombon Kat? Lussekatt och Rabarber :d
26184_1320013835299_1079388511_2483585_7959768_n.jpg


Hoppas ni har en lika fin dag som det är här i väst! :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

2 Ett osynligt troll har varit inne i stallet och bytt ut hjälmen för han behövde en mindre.

3 En person med vattenskalle har lånat din hjälm och tänjt ut den.

4. Kamel har haft fest i stallet och utövat ett kul partytrick på dig. Det är säkert den där lömska vallacken i granngården som lurat i honom buset. Säg till honom att skaffa nya kompisar:mad:

Ja, nått av de ovannämnda MÅSTE ju ligga som orsak till det inträffade, men det föringrar ju inte faktumet att jag trodde min sista stund vore kommen:crazy:

MEN, jag är en kvinna av stål...

Idag är jag faktiskt osäker på om det blir nått Kamelskump, vädret är inte alls inbjudande och egentligen vill jag bara ligga på soffan och käka karameller och glo dumburk.... (måste ju testa om viktnedgången verkligen försakat skallförminskningen:angel:)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Satt och kikade runt bland mina foton och hittade kort på Ina taget i april hos uppfödaren taget när vi var dit och tittade på ett nyfött föl och jösses va hon har växt sen dess :eek:

31708854.jpg


och här är hon i slutet på juli!
31708945.jpg


Kanske inte syns så bra men jag ska försöka ta kort i dag som man ser skillnaden bättre på.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jo tack lussebulle och rabarber tillsammans ar vad jag har har i paddocken.. for tillfallet bada svarta/leriga da de tyckte de behovde en god rullning. forsoker ladda upp bilder pa zibbers, den knasige vallacken, ocksa pa facebook. kanske du kan posta har at mig??? men pic ar som har nastan... dock inte sa rent och fint lol...

ligga pa soffan later skont.. jag har tomt askladan, sa skall strax satta fart pa spisen.. nope jag skall INTE anvanda elektriska element som jag annars har.. vill ha snalla rakningar i vinter.. och nej MKT sno vill jag inte heller ha, just lagom sadar..
lol kamelskump later faktiskt skoj, med eller utan for stor hjalm, dock rekommenderar jag inkop av en ny.. tankte pa en sak, har du klippt haret? det kan ocksa forandra huvudstorleken upptackte jag en gang.. hjalmen gick inte pa lol...och for att vara pa den sakra sidan, prova ALLA hjalmar i stallet, din kanske har flyttat pa sig....ha det skoj pa soffan
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

kl .- idag har dottern hoppat lite med pållen, och när jag ser hur lugnt och fint han går känns det som att jag lätt skulle fixa det. Men när jag sen sitter där krånglar jag alldeles för mycket:(

Får träna lite mer...och våga lita på min häst.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

31709870.jpg

Och vad säjs om denna leriga bulle?Hon blev 23 år,vi tog bort henne för nästan precis ett år sedan.Hon ligger begravd här hemma på gården.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känns skönt att ha en häst som alla tidigare ägare säger " Hoppa henne inte" om. Då behöver man inte fundera på det ens :D

Fast en snäll och duktig liten D-ponny hade varit kul att ta små, små, små skutt med.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ingen ridning torsdag p.g.a aktivitet med jobbet till sent.

Trött fredag fm. och jobbade på kvällen.Ingen ridning.

Ledig idag men lite halvförkyld och oinspirerad.På em tänkte jag iallafall rida lite,går för att hämta H. -och fastnar som vanligt med henne i lösdriftens öppning.Har inte behövt vänta så väldigt länge innan hon går in den senaste tiden(ca 15-20 min)men idag...1,5 tim!!:devil:
En stalldörr blåste upp medans jag stog där så det blev tvärdrag, så när hon väl gick in var jag frusen, trött och förbannad,inte längre läge för att rida.Tog bara av henne grimman och gick.
Är ledig även i morgon,hoppas på mer energi för ridning,tänker i så fall ta den andra(lätta)vägen in i stallet.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Min pålle är ju ett engelskt fullblod som gått några löp, men omskolades som 4-åring. Tjejen som tränade honom är duktig fälttävlansryttare, och hon hoppade enmetersbanor med honom, men hon gav kanske ett bättre understöd...Nåja, några småskutt vågar vi ta iaf;)

Och här är en till som är halvförkyld, började igår:(
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu ska jag egentigen inte uttala mig när de gäller ridning , men jag tycker de låter som du har för stora krav på dig själv o pållen.

Skit i o krångla som du säger ett tag o bara rid och var med pålle och bygg upp förtroendet på er bägge tillsammans.

De brukar jag göra när mitt yrväder blir för frustrerad för ajg råjkar kräva för mycket av han .

går tillbaks till att bara ha kul o fara omkring i skog och leka med grunderna o när de funkar igen så flyttar vi ribban så sakteliga igen.

de ska vara kul o rida o vara med skrällena :laugh:

du kan ju , kanske för mycket men som sagt jag ska inte uttala mig om ridning:o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Fast jag har skojigt! Vi rider mycket i skogen, och jag dressyrtränar. Men jag tycker ju egentligen att det är så himla roligt att hoppa:crazy: Men efter min vurpa för två år sen är jag skraj, och då sitter jag och håller för mycket, och då får ju inte hästen möjlighet att göra sitt bästa.

Hoppade med min tränares häst för ett tag sen, och då gick det bra, det är bara med min pålle det knyter sig, för att jag inte riktigt litar på honom. Och det borde jag göra, eftersom han tränat två år sen detta hände.

Nåja, som du säger, vi tar det lugnt, jag skuttar lite småhinder nån gång ibland, och mycket mer blir det inte ännu på ett tag. Både för min och hans skull;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ahaa ja men då förstår jag om du varit med om en olycka .

Det är svårt o få sådant ur skallen blir som du säger att de knyter sig.

Men de låter väl bra de du gör , skutta lite med pålle när du känner för de som du gör på små hinder tills du tycker de känns helt okey o öka successivt när du känner dig säker. Att övervinna olust och rädslor är skitjobbigt de går men tar tid.

Du har ju alla svaren själv , kommer at gå så bra så.. tll nästa vår så hoppar du hus :idea:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hus...nja:) Men jag har ingen press så att jag ska tävla eller nåt, vill bara tycka att det är roligt att hoppa igen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Känner igen det där. Man känner sig gammal och feg:mad:

Jag gillade att hoppa med mitt gamla fullblod - tills han nästan krossade näsan och halva ansiktet för mig. Efter det kom jag av mig litegrann...

Ska försöka komma igång igen nu när vi "backat tillbaka" fullblodets träning till markbommar och 50-70 cm hinder, i avvaktan på att han hittar glädjen och självförtroendet igen. Han suger på alla hinder och har hoppat 1,10 bana med dottern på träning - men sen var det något som låste sig och han blev bara spänd och ängslig. Nu struntar vi i kraven ett tag och ungen och pållen "leker hoppning" på banan hemma istället. Och båda två ser lika nöjda ut.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Goddagens allihopen... Här är det ganska som vanligt, har tillbringat hela förmiddagen ute i stallet, mockat, donat, plockat och grejjat.... MEN, nu är det fiiiint....

Middag står på schemat och efter det blir det nog en Kameltur... ska försöka ordna detta med min hjälm för det är ju inte kul å få den över näsan...:crazy:

I övrigt är det väl i princip klart för den kommande vintern, vi har börjat stalla in pållarna nattetid nu och då blir det ju att hitta tbx till rutinerna igen....inte alltför lätt efter sommarens lättja...men men, just nu är min kropp mer än lovligt slut av att mocka och bära hö å vatten men det rätar ju till sig hyffsat fort ändå...

KRAM till er alla...


Over and out...:banana:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Låter som att du har haft en aktiv dag, men visst är det skönt när man gjort fint. Och konstigt att det är så mycket roligare att städa i stallet än inne i huset:crazy:

Jag hade en härlig uteritt med pållen idag. Det blåste rejält, men i skogen var det skönt, och pålle var pigg och glad:love:

Visst är det härligt med hästar!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 212
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 279
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp