"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

herr gubbe, du kliar dem pa fel stalle om de forsoker bita dig.. eller sa ar det ratt stalle men de vill "klia" tillbaka.. lol.. nat ar det..
jag har hittat en ny plats pa Mirri hingst.. bakom hans oron, han alskar det och han lagger huvet pa sne sa jag tror han skall svanga halsen runt.. Forstas ar favourite platsen en annan stalle.. mellan bakbenen och sen latt scratch pa behagen.. DA ar han bade elephant och giraffe pa en gang.. och star sa bredbent som han kan.. ... de andra har platser ocksa, madeira under ganascherna, det ar gott det.. medans tant fjanta alskar att bli kliad pa bringan... ja vad skulle man gora utan en goo klistund?? det ar ngt pa outsidan av hastar som ar bra for insidan av folk...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ha, ha, precis, man får hitta rätt ställe att klia på.
Shettisen vet i katten vad han gillar för han vill hellre nafsa :devil: än att bli kliad förståss. Norsvensken är vid juvret, hon blir helt gaaalen! Och slutar du klia så kommer hon och jagar dig och går bokstavligen på dig för att du ska fortsätta.
Dessan är mer svårflörtatd, juvret är ganska bra,men annars halsen mot bringan. Åringen Spexet gillar att bli kliad på rumpam :D

Jo, Gubbtjyv jag är nog mer för ponnyer än stora hästar, kanske beror på att jag började rida för 4½ år sen och det är inte så långt till marken från en ponny. Tyvärr väger jag lite för mycket för att rida "lagligt" men någon tur ibland går ju bra, oftast är det dottern som rider ändå.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu tänkte jag ju mer på varför de flesta är så lyriska över att rida ponny.

Har hört så många gånger av de som idag rider stor häst att de saknar när de kunde rida ponny.

Jag som aldrig upplevt någon ponny tid eller kan rida ponny undrar ju ..vad är de som är så speciellt med att rida ponny. Finns de några specifika skillnader förutom storleken då

berätta för mig så jag kan sluta undra över de där :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Tja, jag kan ju bara tala för mig, men..
Jag tycker att ponnyer oftast är tryggare och lugnare. Även om de kan vara istadiga som åsnor så tycker jag de är behagligare i psyket. De blir inte rädda för en katt som kommer skuttandes eller en blå plastpåse. Visst kan min ponny titta till och studsa lite, men inga jätteskutt som jag upplever att stora hästar gör.
Ungarna klättrar på dem o sitter och rider dem bak och fram i hagen.
Sen är det full racerfart på uteritt och efter en bit kan vi gå på långa tyglar igen.
Oftast är de ulliga o gulliga o runda o behagliga på alla sätt o vis. :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vågar egentligen inte försöka förklara vad det är hos ponny i allmänhet som gör att det är så speciellt... Det är nog svårt att sätta fingret på det. En känsla, upplevelse mer än något konkret skulle jag tro..

Jag upplever ponnys generellt som lite mer humorfyllda.. Du får bus och upptåg som för det mesta är roligt.... eftersom storleken gör att det är hanterbart så upplever man att det är roligt helt enkelt..

Samma typ av bus samma typ av bus och upptåg hos en stor häst i 165 cm klassen ... då blir det läskigt och faktiskt ganska farligt. Alltså har man inte överseende med bus och upptåg hos en stor häst på samma sätt som hos en mindre häst. I och med det så förlorar man nog även det som gör ponny så speciellt.. Antar jag....

En ponny upplevs ju som smart, påhittig, levnadsglad, busig, och framför allt gullig.
Att tilltalas av gullighetsaspekten är kanske lite typiskt kvinnligt... Vi tilltalas av gullighet. Jag tror inte män är lika lättpåverkade och lättcharmade av gullighet..;)

För min del så har jag som så många andra kvinnor alltid gillat ponny... Men är begåvad med en kroppshydda som gör det omöjligt för mig att ha dessa som riddjur... Därför har det varit stora hästar för min del... Dottern tappade hästintresset tidigt... så jag hade inte ens en anledninge till hålla ponny av den anledningen.

Jag tränade modern femkamp på elitnivå som tonåring så fick jag lämna ponnysarna betrydligt tidigare än normalt. (Man tävlar bara med stor häst i de sammanhangen).. Jag red ju dessutom på K1... där fanns inga ponnys... Så jag har egentligen inte en massa "ponnyår" att längta tillbaka till. Några få år med ponny på ridskolan... Innan mina föräldrar tykte att tiderna passade bättre med storhästgrupperna och jag fick byta upp till stor häst.

Numer bestämmer jag själv. När jag fick konstaterat av läkarna att jag har en åkomma i min rygg som gör att jag kanske inte kan rida alls om några år... (okänt hur fort detta kommer att gå) så har jag fått börja tänka i andra banor än ridning..

Det är därför jag tänkt ta upp körningen igen. Då behöver jag ju inga jättehästar längre. En ponny orkar ju med mig lika bra som en stor häst när jag sitter bakom i stället för på... Så med lite positiv syn på saken så kan jag i mitt fall ta igen de förlorade "ponnyåren".
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag hade en d-ponny innan jag köpte min nuvarande häst.
Hon var lite lat, lite busig och väldigt cool.
Man kunde nästan sova på henne. Om sambons häst hoppade till av nåt prassel i en buske så rörde hon knappt på öronen.
Däremot om jag lånade ut henne till nån annan så sparkade hon mej på knät när jag skulle hålla henne.
Hon sparkade även sambon på knät när han fixade med henne :)
Om jag nån gång borstade på sambons häst så drog hon tänderna över boxgallret :D

29011184.jpg


Söting :love:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kan ju bara tala för mej själv,red o tävlade häst ett antal år då jag föll för åldersstrecket.Sen hjälpte jag bara till med kompisars hästar ett x antal år,råkade sedan trilla över min bushäst i en hage och så blev det ponny igen:)
Men har alltid tyckt ponnyer är sötare, busigare o envisare på ett annat sätt än stora hästar.Dessutom mkt kvickare i benen:)
th_candy-2.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nu tänkte jag ju mer på varför de flesta är så lyriska över att rida ponny.

Har hört så många gånger av de som idag rider stor häst att de saknar när de kunde rida ponny.

Jag som aldrig upplevt någon ponny tid eller kan rida ponny undrar ju ..vad är de som är så speciellt med att rida ponny. Finns de några specifika skillnader förutom storleken då

berätta för mig så jag kan sluta undra över de där :laugh:

B-ponnytiden var underbar :love: Det var helt enkelt busigare!!! :D Jag hade en pigg och välutbildad welshponny som lärde mig massor! :bow:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kan bara hålla med om ponnytiden. Så mycket kul man hade. Och tur att det var små ponnyer annars hade man brytit ihjäl sig :crazy:

Blir det någon mer pålle efter Kelly så blir det ponny. Har aldrig ägt någon. Bara halvblod. Ändå var det en maxad D-ponny jag var ute efter :o och likt förbaskat så står ett halvblod på 163 cm i stallet.

Vilovecka för Kelly. Knappast för mig. Vågar inte räkna på hur många timmar jag jobbat denna vecka. Är ledig i morgon och sen jobbar jag hela helgen med. Och nästa! Dock ingenting i veckan (men det hinner nog att ändra sig)

I morgon klockan tre ska jag hälsa på i det nya stallet och se om det är något för Kelly och mig. Spännande och nervöst. Hoppas de har kommit så pass på vägen att man ser lite hur det kommer att se ut som färdigt (det är under byggnation)

Nu bär det av till stallet och mockningen :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

har inget nytt.. har inte varit pa palle, har borjat fa riktigt ont och ar radd att jag ar pa vag in i ett skov av sorts..dock far jag inte skov i vanligt bemarkelse men ont har jag.. och sover gor jag.. orken ar slut... aven med nappar och uppladdningar, detta har jag inte tid for..
dock maste ut och ge pallar vatten och mat sa det ar val lika bra jag ger mig av. sen diska min kopp och ha en varm cuppa tea...skall forsoka ge mig upp pa palle i morgon, hela weekend skall de skjuta runt har sa ingen bra idea att vara i skogen.. kanske far gora som kompis i usa, skriva HORSE pa pallarna sa jagarna fran stockholm och andra stallen inte skjuter lol....
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Aha det genomgående slutsatsen jag alltså kan dra efter denna seriöst vetenskapliga enkät :laugh:

1 Storleken har betydelse i så motto den upplevdes mindre farligt att göra saker med en ponny än en stor häst

2 ryttarens ålder var oftast yngre och i de åldrarna hade man inte samma skall vi säga begrepp om vad som var farligt :)

Känns som jag missat något tror jag :cry: och nu är de ju för sent att göra något åt de.

Fast jag har kört shettisar i par , kanske kan tillgodo räkna mig lite i alla fall:grin:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Varit en vidunderligt vacker dag . Min ädle springare med vidhängande barlast skulle ta en test runda eftersom hovis och jag ändrae till ny balans och testade ny typ av skor runt om.

Springaren hade nu en annan uppfattning om vad han ville göra så de blev en 2 timmars med en yster sprakfåle som absolut skulle galoppera och visa upp ett antal gångarter jag inte vet namnen på. :o

Dock var de väldigt trevligt o Sprakfålen var väldigt nöjd o glad med sig själv , barlasten var mindre nöjd :)

Nya balansen o skorna utföll dock med stort MVG .

nu laddar vi för morgondagen och nya utmaningar , tur man har semester :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Ungefär så ;) Allt som hör barndommen och bus till verkar härligt i gammal och stel ålder du vet....

Men ponnyerna har ett go i sig som stora hästar saknar. De är kvicka, villiga, och förlåtande på ett sätt som stora hästar oftast saknar.

För egen del är ponnyers gångarter ett plus då jag har stora ryggproblem och kan i princip inte sitta ner alls i traven på en stor häst för det är sånt swung i stegen. Ponnyns trippande är lättare att sitt i. Och det är inte så himlans långt till backen när man åker av. Och ryggen är närmare när man sadlar. Ett stort plus när man bara är 160 lång. :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Förr red jag alltid under jakten men nu vågar jag inte längre. Kanske för att jag har min första bruna häst. De två jag hade tidigare var skimmlar och så hade jag knallröd jacka och alla reflexer jag kunde hitta på mig och pållen. Nu vågar jag mig knappt ut i paddocken. För några veckor sen blev ju en lugnt betande travhäst förväxlad med ett vildsvin i sin hage :eek: och senast igår blev en gubbe skjuten när de jagade småvilt. För åtta år sen förväxlades en littauisk bärplockare med en älg.

Bäst att hålla sig i stallet.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Igår och i kväll red jag och sonen. Fint höstväder och jättemysigt.
Det började röra sig i full fart i salixen 10 meter från oss. Vi blev lite nervösa.
Sen såg vi mamma älg galoppera med unge längs vägen :p
Sadeln verkade klämma lite fram så nu är det gamla sadeln som gäller ett tag till. Orkar inte leta igen.

Imorgon ska jag och sonen plus småskruttar åka och storhandla, sen blir det ridtur igen. Vi tänkte ta med fika och leta upp en stor sten så jag kommer på igen :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ähh va fasen jag har ju aldrig lyckats med de där o bli vuxen annat än i längd då:laugh:

ahaa efter din beskrivning av hur ponny är så förstår jag att Springaren min är besläktad med ponny:o

Sitta ner i traven ?????? den gångareten har vi hoppat över totalt :)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Sitta ner i traven ?????? den gångareten har vi hoppat över totalt

Får man det??? :eek:


Då skippar jag den med. Bara skumpit och jobbigt. Och andnödd blir jag!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Kl.

Men är jag skärpt eller?! Har hållit på och räknat på mina förbenade foderstater och det har gått som en dans. Har fått till några olika till båda flickorna och jag var så nöjd så. Nu innan Idol skulle jag räkna ihop en lite snabbt med bara hö och lite soja så jag fick upp proteinet och då Tjo Jävla Ho, jag har räknat med fel siffror :eek: Alla är fel, och gubben, vars plånbok jag använder, fick sej ett gott skratt :cool: Varför tar du inte hjälp av nån som kan, säjer han. Tja, varför när man kan jävlas och göra helt fel på egen hand :grin:.

Så nu tar jag hjälp av dej gubbtjyv: När jag ska komplettera grovfodret tex med havre, räknar jag MJ x 6 på havren och får fram smb rp då oxå eller. Urdum fråga, jag vet men nu är det totalt stilltje och tomt ända ner mot axlarna :angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp kvoten på foderstaten ska vara minst 6 . räkna ihop alt foder och se vad MJ blir sen tar du gånger de

tex 8 kg hö a 6 mj / kg = 48 mj
1 kg havre a 8 mj/ kg = 8 mj
ger tillsammans 56 mj

gör likadant med smbr , säg att de blir hö 8 kg a 40 gr smbr / kg = 320 smbpr
havre 1 kg a 85 gr smbpr/ kg = 86
ger 406 gr smbrpr

56 mj dividerat med 406 ger en kvot på 7,56 vilket är bra

blev de lite klarare annars hör av dig :)

glöm inte å räkna på mineralerna de är viktiga . lycka till
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

japp absolut :laugh:

trots att jag har en travare så är han hiskeligt stortravande o stötig som f-n och dessutom galoppar han hellre.

Man bestämmer väl själv vad som är bekvämast. De ska vara njutbart o rida ingen självplågare heller .:laugh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 235
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Min arga lilla hund.
  • Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp