"Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Brimmis du skulle väl ha hästarna på halm i lösdriften va.

tänk på att halm endast ger Mj ingen smbrpr alls eller mineraler

Man brukar räkna på 5 Mj för halmen .

så du bör kompensera för de annars får du feta hästar :) eftersom de är för mycket Mj som ger fett.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Precis... det skall vara roligt och det skall vara en njutning... Helt enligt min filosofi....:D

Idag har jag kokat en jätteladdning med gulaschsoppa .... Älgkött som bas..
I morgon när alla gästerna anländer så är det soppmiddag som gäller. Nu får den stå och gotta till sig lite...

I kväll kom ägaren till beteshästen förbi... Hon tog ut henne på en liten promenad.. Det var inte populärt hos min dam... Hon protesterade högljutt och galopperade sig själv svettig i hagen ... Tokfranska...

1 åringen hängde med av bara farten... så nu har de fått en rejäl dos motion. Om några veckor så åker beteshästen hem och sen har jag bara mina två att ta hand om...

Skall bli rätt skönt att bara ha sina egna hemma igen.... Inhysningar i all ära.. men skönast är att bara ha egna att bekymra sig om...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mja de där med inhysningar är jag lite kluven till. Varit en del folk o frågat om de får hyra box här men jag vet inte .

Misstänker de blir lätt tjaffs om hur o varför . Dessutom är jag petig med hästarna. Sen har de en tendens till o bli rätt mycket spring o en drös med folk.

Så hitintills har jag sagt ifrån , lite synd är de ju för hittar man rätt folk så hade man ju kanske lite ridsällskap.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

ta bort soppan o ge hit älgköttet :laugh:

nu blev ja ju sugen på rökt älghjärta ... mummms :d
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Va GOTT det lät med gulasch! Mums! Synd att jag är så totalt ointresserad av att laga mat :crazy:

I kväll var jag ute med barnen o red en tur. Lånade min inackorderade gamla nordsvensk, sen fick barnen, 7 & 11 år varsin ponny o rida på. Tog en tur upp i skogen, såg en ungälg i ett skogsbryn och då säger jag till barnen att de ska prata hela tiden så älgen hör oss.
"-Jaha var det därför jag skulle följa med?" undrade 7 åringen :D
Det var första gången hon var med ut själv på större ponny och det blev någon ofrivillig galopp när storasyster satte av i lite för hög fart. Men annars gick det bra, trots lite tårar emellanåt när Tintin drog ner huvudet och var "jätte-elak".
I morgon får hon köra shettisen istället, den har hon bättre koll på när hon sitter i vagnen. :laugh:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Bra du sa det för de tänkte inte jag på. Ska väl sätta mej med dessa foderstater och försöka få till rätt siffror den här gången :angel:

Vilket konstigt väder vi har här, över 14 grader och ett äckligt klibbigt dis ligger överallt, känns nästan som om det ska bli åska. Och dessa vidriga knottsvärmar! I gårkväll när vi nattade hästarna så bara kryllade det av dom runt hästarna. Att det aldrig ger sej. Nej kallt och jävligt ska de va som dom försvinner ur vårt liv!

Ska försöka ta tag i hemmet medan jag väntar på att vetrinärn ska komma och ge Ina stelkrampsvac. Det är dax för de nu och så ska jag ta ett snack med honom om influensavac. Råder lite delade meningar kring det när man kollar runt. ATG säjer att man kan ta det när det behövs och andra säjer att dom ska ha det punkt slut. Så vi får se vilken linje vetrinär Torkel går på.

Over and out ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vågar jag fråga vad din vererinär Torkel heter i efternamn? Känner en sedan barnsben men vet inte var han sedan flyttade hän men han är ifrån Dalarna. Han heter inte Hjälmkvist?
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Hejsan svejsan. Är det någon som hunnit med någon ridtur i det härliga vädret idag? Eftersom jag börjar jobba först klockan halv fyra så tänkte jag plötsligt att baske mig så ska jag ta mig i kragen och rida nu på förmiddagen. För här kommer min bekännelse; jag tycker det är lite halvobehagligt att rida ensam, jag vill helst ha sällskap vare sig jag ska rida ut eller i paddocken. Åtminstone ska någon veta vad jag pysslar med och om jag nu ändå ska rida ensam så vill jag absolut inte galoppera. Fix idé.

Men som sagt. Jag hämtade in Leo från hagen (de går fotfarande ute dygnet runt och vi har inte ens börjat stödfodra ännu). Plockade ur högst 50 kardborrar ur pannluggen, på med sadel och träns och iväg till paddocken (någon måtta på hur jag utmanar ödet i alla fall) Jag tog till och med några varv i galopp!! :) Eftersom det gick så bra (för min självkänsla) gjorde vi inte så mycket mer sedan. Helnöjd är jag :cool:

Nu ska jag strax dra in till stan och uträtta lite ärenden helt snabbt och sedan ska jag möta upp gubben som har lastbilen vid RS-produkters fabrik och hämta torv. Min box har jag ströat upp men nu har vi äntligen lyckats övertala dottern att ha torvmix till sin ponny också så jag behöver mycket plus att vi ska ta till en stallkamrat också. Ha en härlig dag alla!!
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

mja de där med inhysningar är jag lite kluven till. Varit en del folk o frågat om de får hyra box här men jag vet inte .

Misstänker de blir lätt tjaffs om hur o varför . Dessutom är jag petig med hästarna. Sen har de en tendens till o bli rätt mycket spring o en drös med folk.

Har genom åren haft både bra och dåliga hyresgäster... Av erfarenhet har jag lärt mig att tydliga regler redan från början underlättar en hel del.
Dessutom gör jag det solklart för den som vill hyra in hos mig att....
"Mitt stall, mina regler"... "Take it, or leave it".... Detta har jag lärt mig genom de lite sämre hyresgästerna.

Det har medfört att allt tjafs har upphört... De som inte vill räta in sig i ledet får ingen stallplats.. Mycket enkelt.

Jag har endast helpension.. Dvs jag sköter fodring, mockning, in och utsläpp...
Inga täckesbyten ingår i priset utan vill man ha den servicen kostar det extra.

Har försökt att ha "kollektiv" liknande regler... men det funkar inte i slutänden. Alltid någon som "glömmer" bort sina dagar eller inte hinner med att mocka eller något annat som kommer i vägen för de sysslor de skall göra just den dagen och det slutar med att man står där och får göra det själv i stället.
Nä då tar jag redan från början betalt för det så kan ägarna bara ägna sig åt sin häst när de är här.

Men... de senaste åren har jag tröttnat på att jobba för andra... så vintertid blir det bara mina egna fortsättningsvis..

Beteshästarna är lite annorlunda.. De är ju bara här så länge betet ger möjlighet till det. Unghästar har det varit den här sommaren.. och kommer nog fortsättningsvis bara att få vara det också.. Jag har enorma marker som måste betas och mina egna hinner inte med det.. Där av beteshästarna.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Jag gillar att laga mat... Speciellt när det är gäster... Börjar få rätt stor vana på stora middagar och många gäster.. Det brukar nämligen kunna bli rätt mycket jaktmiddagar under hösten med varierande antal gäster...

I kväll blir det soppa.. efter som gästerna anländer i lite olika tid..
I morgonkväll serveras grillat vildsvin...
Frukost och lunch behöver ju inte vara så avancerat... Fram med lite mackor och goda pålägg bara... ;)
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

"Min" Torkel heter Östman i efternamn och har haft sin vetrinärpraktik i Smedjebacken sen urminnes tider :D. Nä då inte riktigt sååå länge men det är banne mej inte långt i från.

Nu har jag räknat om foderstaterna och nu hoppas jag att det är rätt och riktigt :angel: Ska ta dom med mej och åka till min uppfödare så får hon kolla.
Va bra att höra att detär fler som inte börjat stödfodra. Trodde att det bara var jag som var så elak åt mina djur ;). Med tanke på hur iaf Ina ser ut så kommer det att dröja till långt in på nästa år (om ens då) innan hon får ta del av sin nya foderstat Winnie däremot är fin i kroppen.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Vad härligt det låter... Hade också uppskattat en ridtur i solskenet i dag... Men i avsaknad av ridbar häst så får jag fortsätta att längta... :D
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Nej då... Inte heller jag har börjat stödfodra ännu... Har gott om bete kvar och unghästarna är mycket fina i hullet...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Här är det stiljte, 2 turer i Roliga Skogen är det enda som blivit av men idag har jag planerat att ta Tjuren, NÄ, förlåt:o KAMELEN i örat och skumpa iväg en sväng....:D

Hösten har vart lite smådassig denna veckan med mkt regn och surväder men det är väl egentligen som det ska va.... det handlar nog mest om att Tant Cizma legat av sig lite å blitt biten av latmasken... :o
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

jag skulle ju ut pa bullen, dock kom Linda, medryttaren till |tant fjanta i morse och sedan tant fjanta nu har gatt i officiell pension, far hon (linda) rida bullen istallet.. han maste hallas i form..
Men nu har jag en vat bulle darute, och vatt betyder kladdigt i skogen och sen ar de ute och ovningsskjuter for stundande algjakt.. sa kan inte rida upp. och det ar den enda vagen att ta sig ut i skogen (som har stigar).
Sa bullen far sta dar och vara kladdig idag och vanta till morgon dagen. Jag behover stada honshuset i alla fall..
Och sen en fraga. Linda har alltsa tant fjanta som medryttarhast, men da fjantus ar gammal och trotter orkar hon inte med en massa aktivitet.. sa vi har gjort sa att fjanta far en massa pyssel, och promenader nar honkanner for det, medans ridningen sker pa Valdemar. Och hon betalar den hemska summan av 300 kanoler per manad.. Vad tycker ni om den idean? att man ar medryttare/skotare at en hast och rider en annan?? Linda har inget emot det, men ville bara ha lite andras synpunkter.. Valdemar klarar ju av den ridningen hon gor samt vad jag gor latt, plus han maste vara i topshape om han skall orka Skagen runt.. OCH vara ridlagerhast nasta sommar igen.. Jag ar ju inte ute och galopperar honom runt heller direkt.. totalt blir det val kanske 3-5 timmar per vecka i lugn takt..
Annars har jag varit duktig idag och hallt grus pa leriga grind oppningar. visst kommer det att forsvinna ner i leran men en dag eller tva hjalper det.. och sen har jag faktiskt krattat utanfor stallet.. riktigt fint.. nastan sa jag kan ha besok...
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

vi har alla våra små fobier:) Men du kanske kan göra som så att du skickar ett sms till tex gubben , kompis föräldrar etc när du ger dig iväg och ett när du är hemma igen om de känns bättre . Då är de i alla fall någon som kan slå larm om du inte hörr av dig inom den tid du sagt.

Så gjorde en som var lite avog mot att rida ensammen , hon ringde eller sms a till mig eftersom jag är mycket hemmaa o lika när hon kom hem .

efter ett tag blev de längre mellan sms och till slut gick obehaget över.
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

Här fodras lika vare sig de är sommar eller vinter :laugh:

Har bara nästan stora skogshagar så betet är inget de kan överleva på däremot en massa sysselsättning så matkontot är lika vareviga dag.

8 ton hö till 1 stor häst och en shetties.:angel:
 
Sv: "Hästgalna tanter/gubbar" - vad håller ni på med?

KL

Då har jag varit och tittat på det nya stallet. och jag vet inte vad jag känner :crazy:

Ur pållans synpunkt är det nog perfekt. Men ur min... :confused: Vi är ju två som ska "bo" där.

Vet inte om jag kan ge upp möjligheten till paddock. Det är ju så förbaskat skönt att ha och nu har det verkligen lossat på dressyrfronten för oss.

Det som väger för är:

Ridvägarna och omgivningarna.

Mycket utevistelse i stora hagar

Lagom många hästar och folk.

Hyran är samma som nu 500kr.

Kallstall, bra för hästen.


Det som är emot är:

Ingen paddock

kallstall, kommer det vara kul å pyssla i det i smällkalla vintern?

Liten sadelkammare så begränsade möjligheter att torka täcken mm

Sommarbetet är ej på gården.

ligger på gränsen av maxavståndet fr hemmet.


Jag har två veckor på mig att lämna svar och har ännu inget annat alternativ. Känner lite panik. Stallet är nog bra men jag har blivit sååå bortskämd med ett perfekt, mysigt och billigt stall med paddock. Vill inte flytta henne i onödan eftersom hon har flyttat väldigt mycket i sitt liv så jag vill att det blir rätt från början.

Gaaah.....superförvirrad Voff.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 235
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
13 276
Senast: LovingLife
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Kropp & Själ Ber om ursäkt redan från början om det här blir långt, krångligt och invecklat. Mitt självförtroende och självkänsla är för närvarande...
2
Svar
26
· Visningar
3 192
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp