Hästens värde

Sv: Hästens värde

LÄNK RADERAD AV MODERATOR

"varmblodstravare, ser dock inte ur som en sådan."
Varför tror alla ridtravarmänniskor att man lättare får hästen såld om man skriver så? Står i stortsätt i varenda annons om travare som man läser :crazy:

//Sofie som också har varmblodstravare men som aldrig skulle skriva i en annons att hon inte ser ut som en sådan. :grin:

Senast ändrad av en moderator:

De menar nog bara att den ser mer som en ridhäst än en tävlingstravare, fast jag håller med om att det låter okunnigt.

Kanske man istället borde skriva "Ridhästmusklad" eller "Ridmusklad" för att beskriva det man menar?

Varför tror alla ridtravarmänniskor att man lättare får hästen såld om man skriver så? Står i stortsätt i varenda annons om travare som man läser :crazy:

//Sofie som också har varmblodstravare men som aldrig skulle skriva i en annons att hon inte ser ut som en sådan. :grin:

Då nimbus verkligen inte ser ut som en travare så tycker jag inte det är något fel med att skriva så, men om det är en travare med mer travarutseende så blir det lite fel ju

Det blir ändå fel, en varmblodstravare är ändå en varmblodstravare och ser därför ut som en sådan. Även de ser ju olika ut men faktumet kvarstår att det är samma ras.
Tänk hur det skulle se ut om man försökte sälja ett halvblod genom att säga "svenskt halvblod som ser ut som ett engelsk fullblod säljes" eller shetlandsponny som ser ut som ett rus säljes", det är samma sak, man kan inte göra så.

Däremot gillade jag ideén som Kosmotanten kom med, varför kan man inte istället säga att "ridmusklad varmblodstravare säljes"?

Du skrev vad jag tänkte!:bow::bow:

Hela diskussionen är ju hur löjlig som helst och för övrigt ut-tjatad.:(
Låt folk ha de raser de vill utan att ska behöva känna att de borde "skämmas" för sin ras eller behöva bevisa något.
Jag väljer häst efter personlighet och kemi, inget annat.
Smaken är som baken.

Instämmer. Tycker bara att det ger uppfattningen av att säljaren är okunnig. :o
Håller med er 2 ovan!
Om man nu tycker så mycket om sin travare så ska man väl vara stolt över att den är och ser ut som en sådan också. :idea:
Man vill väl ändå inte sälja den till någon som inte tycker om travare (varför nu en sån person ens skulle kolla på en sådan) :D

Låt folk ha de raser de vill utan att ska behöva känna att de borde "skämmas" för sin ras eller behöva bevisa något.
Jag väljer häst efter personlighet och kemi, inget annat.
Smaken är som baken.
Fast så funkar det inte för alla. Vissa vill ha hästar med mer ridbarhet osv osv, och då passar absolut inte en varmblodstravare oavsett om den har bra personlighet.

Ingen ska såklart skämmas.
Och ang att bevisa något.. det behöver man inte.
MEN då och då, även här på buke, kommer det folk och skriver att "jag och min travare tävlar msv hopp" och så frågar man efter hästens namn (för jag skulle faktiskt tycka det var kul att ta en titt på detta!) och då får man 1. Inget svar 2. De minns/vet inte vad hästen heter :crazy: 3. De skriver namnet och det finns INGA som helst resultat på den hästen.
Då blir man faktiskt rätt lack. Att ljuga gör ju inte saken bättre.

Absolut, ridbarhet i all ära, men oavsett ras.

Om man nu "snubblar" över ett fantastiskt varmblod med goda meriter på banorna och störtskön personlighet så why not?
Låt säga att jag sen provrider häst nummer 2, ett lika fantastiskt halvblod, samma meriter men inte lika mysig, kanske en smula tjurig.
Ska jag då stå i valet och kvalet att ta häst nummer 2 för han/hon ser bättre ut på papper och dessutom kostade mer, så slipper man skämmas att hästen gick på under 10.000?
Lite högstadie märkesklädes varning fast i hästvärden.:grin:

Det jag tror jag försöker säga är att man nog ska vara öppen för förslag och inte vara så snabb att generalisera, överanalysera och dra allt över en kant.

Jag rider för tillfället en fantastisk arab, jag som trodde jag var kallblods människa.
Araber var ju nerviga och nippriga, otrygga.
Tji fick jag, tänk alla dessa underbara araber jag missat i alla år tack vare min egen trångsynthet.

ja,ja nog från mig. Som jag sa innan

Smaken är som baken;)

Det beror ju på vad man är ute efter.

Jag som letade hopphäst skulle ju ALDRIG ta hem en varmblodstravare oavsett hur trevlig den än var, det skulle liksom inte ge något. Även om den var välriden och lite tävlad så har den begränsningar. Och jag är lite utseéndefixerad :o

Om halvblodet jag tittar på inte är trevligt så får jag väl titta på ett annat helt enkelt?

Jag säger inte att en viss hästras inte är trevlig, alla hästar är ju individer.
Det finns snälla och mysiga och mindre snälla och mysiga individer inom alla raser.

Jag som letade hopphäst skulle ju ALDRIG ta hem en varmblodstravare oavsett hur trevlig den än var, det skulle liksom inte ge något. Även om den var välriden och lite tävlad så har den begränsningar. Och jag är lite utseéndefixerad :o

Lite ot, men nu blir jag förvirrad...är det inte du som rider bruksnordis? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
För det är ju inte direkt heller den ultimata hopphästen, även om det kan vara trevliga hästar ;)

kl

Varmblodiga travare är i grund och botten avlade för att TRAVA fort som 17 framför en sulky. I många många år har de endast avlats fram i detta syfte. Klart att dom kommer ha svårt med galoppen! Dom "ska" ju trava! Sen är det klart att travare kan hoppa, kan gå dressyr, kan gå western osv men de kommer aldrig ha samma förutsättningar som en ras som är avlad för det speciella ändamålet.

Quarterhästar är avlade till att ha en markbunden gång.
Men det finns dom som gör piaff och hoppar 160cm ändå, MEN:
Inte på samma sätt som ett halvblod, som är avlad från början till att göra piaff och hoppa hus (metafor, sorry)
Allt blir vad man gör det till.

Lite ot, men nu blir jag förvirrad...är det inte du som rider bruksnordis? Eller blandar jag ihop dig med någon annan?
För det är ju inte direkt heller den ultimata hopphästen, även om det kan vara trevliga hästar ;)

Jo jag har en bruksnordis.
Och jag letar(letade, har tagit en pause) hopphäst ;)
Hänger du med? :D

Haha.
Vart har du sett alla dessa balanserade travare? För jag har då aldrig sett dem.

Håller med allt som vanligt! :bow:

Fast det är ju det de gör! Alla värderar ju hästar olika.
Jag som föredrar kallblodshästar samt hästar med hög ridbarhet (Ex halvblod) värderar ju inte varmblodstravare ett piss. Det är inget att ha för mig.

En annan som tävlar högt i dressyr värderar ju kanske enbart halvblod avlade för ändamålet, och värderar varken kallblod eller travare alls, vilket jag förstår.

Du är ju ett levande bevis på fördomar som förekommer iaf.

Ja, att Lycan.. sa att hon bryr sig om utseendet må väl vara en sak.

Men faktum kvarstår: vb-travare har int samma ridbarhet som tex en PRE. Bland PREs kan många av dem göra piaff som är kvalitativ. Du kommer bara inte hitta så många vb-travare som kan utföra rörelsen lika bra. Inte heller pirouetter eller passage. På samma sätt som ett halvblod i sin tur gör bättre travökningar. En islänning är bättre på att ta sig genom oländig terräng.

Jag älskar verkligen min ponny. Han är i mina ögon duktig som kan det han kan trots sin fysik(och dessutom dåliga psyke och men från trassligt liv). Jag skulle inte, trots att jag kan byta ut honom mot en häst mer lämpad för dressyr, vilket är vad jag sysslar med.

Du kan fråga vilken tränare som helst. Det ÄR skillnader i hästrasers fysik. Har man mer erfarenhet så ser man det och inser att vissa hästar har svårare för saker än andra. Och det är ofta rasbundet, om än lite individuella skillnader givetvis. Det finns så klart individuella likheter över raserna. Det är ju en art. Men letar man svårklasshäst(jag pratar dressyr, hoppning kan jag inte så mycket om) så kommer man inte hitta många(jag tror inte en enda) vb-travare.

Det betyder inte att de är sämre individer. De kan vara jätterara hästar! Men att förutsätta att de ska kunna klara svårklass är att sätta orimliga krav på hästarna som i slutändan kommer slå tillbaks mot dem. Man bör ha rimliga krav då man tränar hästarna. För deras skull! Så man inte sätter dem i skiten i onödan. Alla hästar är värda bättre!

Nästa häst jag köper ska vara en häst som har kapacitet för svårklass dressyr. Och då kommer jag inte leta bland islands/new forest-korsningar trots att jag älskar min nuvarande. För det är inte en häst som har lätt för det. Jag vill även ha mer gång i hästen. Min nuvarande har ingen gång att prata om. Dressyrmässigt är han katastrof i gången. Bekvämlighetsfaktorn är dock hög då man rider barbacka och knappt rör sig där på ryggen.;)

Det är ju fortfarande lätta klasser som det pratas om i tråden.

Oj oj oj vilken diskution det blev..Har inte läst alla inlägg men fått mig en uppfattning..

Varför värderas hästraser i tävlingskvalitet?
Långt ifrån alla som har häst har det för att nå så långt i klasserna som möjlig. En del tävlar bara för att det är roligt och för att se sin häst utvecklas efter de förutsättningarna den har.
En del är inte ens intresserade av att tävla.

Och om man nu inte gillar en viss hästras av ngn anledning, varför måste man promt berätta det för ägare av just den hästrasen? Vad får man ut av det?

Förstår vad TS menar, i vissa stall är man definitivt inte värd lika mkt som de som äger halvblod om man har travare (jag har absolut inget emot halvblod) Man ses ofta som mindre vetande, sämre ryttare mm. Detta är ju inget man egentligen ska bry sig om, men är inte så jättekul i längden.

Jag har själv en travare som är en mkt trevlig häst, fin att rida och hantera. Finns halvblod som har precis samma kvaliteer som henne, som varken är bättre eller sämre. Även halvblodsaveln har sina brister. Och med det menar jag inte att varmblodstravarna har en massa brister, utan att jag helt håller med om att om man vill ha en tävlingshäst kanske ett halvblod passar bäst, men kanske inte att ALLA halvblod är bättre än de andra hästraserna.

Kan vi inte bara se hästen efter dess förutsättningar, vad dess ägare har för mål med sin ridning och inte efter "att jag själv som tävlar dressyr på hög nivå skulle aldrig köpa varmblod/kallblod/arab mm=värdelösa ridhästar"? Dessa hästar kanske funkar kanon i det sammahang de befinner sig i som hobbyhästar, skugsmullar , tävlingshästar eller vad det nu kan vara:laugh:

/Anne-Sofie

Senast ändrad:

*kl

"halvblodsmänniskor" har ofta en lite nervärderande syn på travare och kallblod tex, precis som att travarmänniskor och kallblodsmänniskor ibland tycker det är kul att kalla halvblod för tråkiga och opersonliga.
Det kan man väl få tycka om man vill. Grejen är väl att man inte ska döma och sätta ägare till dessa hästar i fack bara för att personen ifråga äger en häst som inte passar ens egna ramar. Förstår inte varför folk lägger energi på att lägga sig i andras val av häst eller ens bemödar sig med att fälla negativa kommentarer om dessa, oavsett i vilken riktning det går.

Slappna av, käka en macka liksom :D
Haha förlåt, men jag tycker bara det är så patetiskt att ens bry sig om vad andra människor har för hästar... eller lägga något värde i det.
Det är liksom inte så att man måste ha en travare eller ett fullblod, halvblod, islänning eller whatever om man inte gillar dem, man slipper.
Och kommentarer som vilken guldfisk somhelst inser kan uppfattas som sårande behöver man ju faktiskt inte ens yttra. Så onödigt och säger ganska mycket om människan ifråga.

Välkommen till hästvärlden :grin:

Det kommer alltid finnas folk som har fördommar mot raser. Det kommer alltid finnas folk som tror de är förmer än alla andra.

Jag äger både haflinger och travare och tro mig, been there done that.

Jag är däremot en människa som njuter av mina hästar pga. de individer dom är, inte pga ras.
Det som peppade mig när min travare reds var att "jag ska visa dom", vilket jag också gjorde:grin:.
Vi har hoppat, ridit dressyr och de sista åren ägnade vi oss westernridning.
Jag red min travare med stolhet och önskar så många gånger att hennes frysmärkning skulle synas under manen :D.
Får man fram en travare inom ridningen ska man istället vara stolt för det kräver otroligt mycket och eftersom det är mer "svårjobbat" så gör man i stället ett mycket bra arbete. Man har inte lika mycket "gratis" som de som rider de avlade ridraserna.

ALLA hästar kan men kanske inte lika bra....det är något man inte ska glömma!

När det gäller haflinger har jag än så länge inte stött på några fördommar, snarare tvärtom. Just nu är jag själv i en svacka och om det är någon som har fördommar så är det jag men i min inrikting är det en vanlig ras i andra länder där de också presterar väldigt bra.

Skit i vad andra tycker, huvudsaken är att du/ni själva tycker om era hästar och trivs med dom.

Håller med dig helt och hållet! Tänk vilka vilken utveckling och vilka framsteg man kan få vara med om när man rider en travare som funkar riktigt bra i ridningen! Jag skäms inte heller för min travare utan njuter när hon får komplimanger:D

*kl*

Jag tycker det är så tråkigt när man värderar hästar bara pga vilken ras de är. Jag tycker om de flesta hästraser, dock finns det några HÄSTAR jag inte tycker om pga deras personlighet.

Och är det så att man nu har som mål att tävla på nivå X (i valfri gren) så är det ju självklart att en viss typ av häst har bättre förutsättningar, självklart. Men varför måste man då säga om andra hästar att de är sämre, kassa, 'inte värda ett piss'. De passar inte mina behov, men de är trevliga ändå låter ju mkt trevligare.

Numera har jag islandshäst och jag har aldrig någonsin brytt mig om vad folk säger, har haft mestadels kallblod tidigare och även arab. Men jag kan känna nu att man blir inplacerad i ett 'fack' när man säger att man har islänning lite grann. De som inte är islandsfolk placerar en i ett fack och de som har islänning i ett fack (dvs lite åt Du är en av oss känslan, upplever jag).
Men eftersom mina mål i ridningen är att rida för det är kul och får mig att må bra och att få ett nära förhållande med min häst så kvittar egentligen rasen, det är personligheten jag vill åt. Och just jag fastnar ju oftast för de lite mer problematiska personligheterna vilket för MIG gör det så mycket större när något lyckas. Som att jag nu börjat få igång tölten på min Docka. Sånt gör mig lycklig på samma vis som det kanske gör någon annan lycklig att vinna MSV eller ett travlopp.

Yrkesskadad som jag är av att arbeta med 'problembarn' så tänker jag lite samma där. De gör vad de kan utifrån sina förutsättningar och varje gång de tar det där lilla extra steget uppåt som man kanske inte trodde de skulle klara så blir man överlycklig.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar