Hästens värde

Sv: Hästens värde

Får man fram en travare inom ridningen ska man istället vara stolt för det kräver otroligt mycket och eftersom det är mer "svårjobbat" så gör man i stället ett mycket bra arbete. Man har inte lika mycket "gratis" som de som rider de avlade ridraserna.

Fast det där är faktiskt lätt att störa sig på!
Man är varken bättre eller duktigare för att man rider travare.
Och att tro att det är gratis att rida vanliga hästar.. jovisst.
En välstammad dressyrhäst är nog allt annat än enkel att rida skulle jag vilja säga.

En travare är dessutom ofta välhanterad sedan ung ålder om den kommer från travträning/banan tidiare.

Jag vet inte. Jag hade inte köpt den formuleringen om jag ska vara ärlig. :D Jag hade sagt "välriden och i god form" om hästen var väl musklad för ridning och väl inriden och utbildad. :)

Att det ska vara så himla mycket fördommar om istortsätt alla raser.. :crazy: Jag har testat de flesta raser, och har inga som helst fördomar för en hel ras liksom, det är ju individen som räknas. ;)

Som ett varmblod som hopptränade 110, hade RENA gångarter och gick stadigt i form. Dock hann den inte tävlas mer än på klubbnivå innan man upptäckte att ryggen var paj. Tyvärr är det nog ofta så med varmbloden, att de har gamla skador och/eller är slitna från tiden på banan... :( Men det var ju fortfarande en otroligt schysst häst för det, som jag gillade hur mycket som helst.

Och sen ett kallblod, nordsvenskkorsning, som hoppade 130 och kunde seriebyten osv. Det är nog inte jättevanligt kanske, men det gååår ju. :grin:
Sedan en liten renrasig arab som går Msv B i dressyr och 125 i hoppning. Den hästen kan REN piaff och passage, byten i varje, piruetter och allt annat i den "högre skolan". Så ja - det är nog inte vanligt att just sådana raser är så högt utbildade, men omöjligt är det ju knappast. :angel:

Fast det där är faktiskt lätt att störa sig på!
Man är varken bättre eller duktigare för att man rider travare.
Men alltså, tror inte det menades att bara för man rider en travhäst så är man grym utan att om man klarar av att utbilda och forma om en travhäst till en trevlig balanserad ridhäst, då är man duktig för det är inte lätt.
Och att tro att det är gratis att rida vanliga hästar.. jovisst.
En välstammad dressyrhäst är nog allt annat än enkel att rida skulle jag vilja säga.
Halvbloden som är avlade för dressyr, mycket får man gratis pga exteriören osv, desamma som att PRE har väldigt lätt för samling osv.

Man får helt enkelt inte mycket "gratis" av en travhäst som inte har fullt så bra exteriör, likadant som man inte får det av ett halvblod med sämre exteriör.

Vad menar du med att det skulle vara allt annat än lätt att rida en dressyrhäst med bra exteriör? Min erfarenhet är att det faktiskt inte med rätt hjälp särskillt svårt på det sättet att få en häst med bra exteriör i en bra balans och form.

Senast ändrad av en moderator:

Jag håller med Lycan... lite där. Att tro att det är bara att åka på en välutbildad dressyrhäst är helt fel. Att rida en svårklasshäst är ju att RIDA. Varje steg, varje sekund. Att sitta på en häst med riktigt bra gång är riktigt riktgt svårt! Har man inte koll på sin kropp kan man heller inte rida en sån häst mest för att de är så känsliga, att tänka trav och så blir det passage händer fler än en gång.

Jag har arbetat lite hos en OSryttare och jag frågade henne lite om det här med svårklasshästar. Hon sa att det är svårt att rida sådana hästar mest pga den enorma gången och hon skulle aldrig sätta upp en en som bara ridit hästar med dålig eller medelmåttig gång oavsett hur länge de har ridit.

Jag hör då och då att d som ridit travhästar "kan så mycket mer" eftersom de faktiskt suttit på en travare.

Alla får ha de hästar de vill ha, jag skulle aldrig skaffa en varmblodig (eller kallblodig) travhäst oavsett om jag fick den gratis eller ej. Men det är jag det.

Jag är inte så ivrig att visa andra och jag går aldrig med inställningen "jag ska visa de", det är för mig ett tecken på omoget beteende, däremot gör jag det jag trivs med och är det att köpa en mula istället för en häst, so let it be. Varför skulle jag låta andra påverka mig?

Jag håller med Lycan... lite där. Att tro att det är bara att åka på en välutbildad dressyrhäst är helt fel. Att rida en svårklasshäst är ju att RIDA. Varje steg, varje sekund. Att sitta på en häst med riktigt bra gång är riktigt riktgt svårt! Har man inte koll på sin kropp kan man heller inte rida en sån häst mest för att de är så känsliga, att tänka trav och så blir det passage händer fler än en gång.
Det är svårt att rida, ingen som sagt nåt annat heller väl. Det är svårt att rida alla hästar. Rida är inte lätt.

Jag har arbetat lite hos en OSryttare och jag frågade henne lite om det här med svårklasshästar. Hon sa att det är svårt att rida sådana hästar mest pga den enorma gången och hon skulle aldrig sätta upp en en som bara ridit hästar med dålig eller medelmåttig gång oavsett hur länge de har ridit.
Det är konstigt sagt tycker jag, jag har haft praktik hos OS ryttare och ridit två OS hästar, den resonerade mer så att det var bra att faktiskt få lära sej att sitta på sånna hästar, rider man bra annars så förstör man inte dom hästarna. Visst hade dom stor gång men så mycket svårare att sitta på dom en andra var det inte, det är en vanesak och man lär sej. Jag hade inte särskillt svårt att sitta in mej på dom hästarna alls. Man vänjer sej snabbt vid en hästs gångarter och då är det iallafall inte för mej svårt att sitta på dom. Inte svårare än att sitta på min med medelgångarter.

Jag hör då och då att d som ridit travhästar "kan så mycket mer" eftersom de faktiskt suttit på en travare.
Det har jag aldrig hört någon säga och säger man på det sättet så är man antagligen inte särskillt duktig..iallafall inte särskillt mogen.

Men det säger väl sig självt att det är enklare att utbilda en dressyrstammad häst till dressyrhäst än det är att utbilda en travhäst till dressyrhäst? En travare är ju inte gjort för ridning öht. Då är det en jätteprestation att utbilda den till till exempel lätt a dressyr. Naturligtvis får man en del "gratis" när man köper en häst som är ämnad att användas till det man ska göra med den. Men lätt behöver det inte vara för det, det är det ingen som dagt.

Du säger ju emot dig själv. Först är det självklart att en travare inte kan konkurrera med halvbloden, sedan är det plötsligt enklare att rida en travare än ett hbl? Det är inte enklare att RIDA en travare än det är att RIDA ett hbl.

*kl*

Vill bara tillägga en sak, har varit mkt snack om huruvida travare är gjorda för att vara ridhästar, vilken häst är gjord för att vara ridhäst? Det är vi människor som har bestämt att vi ska rida på hästar. De är inte skapta enbart för att människor ska rida på dem. Hästar är hästar.

Det var precis det jag menade! :D

*kl*

Vill bara tillägga en sak, har varit mkt snack om huruvida travare är gjorda för att vara ridhästar, vilken häst är gjord för att vara ridhäst? Det är vi människor som har bestämt att vi ska rida på hästar. De är inte skapta enbart för att människor ska rida på dem. Hästar är hästar.
Fast det där argumentet är helt utan värde faktiskt.
Alla förstår väl vad som menas när man skriver "häst som är gjord att rida på"?
Jo, att hästen ifråga är framavlad för syftet ridning, och inte trav eller annat.

Självklart skapades inte hästen från början för att ridas på, det förstår väl alla. Men numera avlas ju faktiskt en hel del raser i den riktningen.

Är det ngn som minns vad denna tråden handlade om?!
TS tyckte att det var tråkigt att få nedvärderande kommentarer bara för att hon inte hade ett halvblod. Och undrade varför andra raser var sämre i vissa människors ögon.

Som jag sa-hästar är hästar oavsett hur de ser ut, alla raser GÅR att rida på men om man inte satsar på tävlingskarriär, vad spelar det då för roll vilken ras man har sålänge man själv och hästen är nöjd?

Och speciellt, vad spelar det då för roll för ANDRA vilken hästras jag har valt?? Varför fälla dumma onödiga kommentarer? För att man anser att man själv minsann har en "riktig" ridhäst och vill att andra ska veta det? Jag förstår inte riktigt det här??:confused:

Be nice people!:mad:

Alla HÄSTAR är lika bra som INDIVIDER! (Tex skogsmullehäst, hopphäst, dressyrhäst osv osv)

Men alla RASER är inte lika bra på olika GRENAR! (Tex vissa raser är avlade för att dra, vissa är avlade för att springa fort, vissa är avlade för att hoppa osv)

Tex en "travare" kommer ALDRIG att kunna få samma bärighet och teknik i tex hoppning som ett "halvblod" eftersom att de två individerna är avlade för helt olika saker! Hopphästen är avlad för att kunna hoppa och travaren för att trava! Svart på vitt är det så!

Som det skrevs tidigare i tråden, jag umgås och rider gärna ett kallblod (som exempel), men det är ingen ras som jag vill äga och som passar min egentliga ridning, hoppning! :)

Senast ändrad:

Ja håller me dej om att de är många travare som rusar runt en bana, men de beror på att hästen har inte fått rätt träning från grunden, ja har en kallblods travare som ja hoppar med, men han skenar inte runt på banan pgav att han fick lov att kunna grunderna innan ja började hoppa han.Man vill ju ha kontroll på hästen å dessutom kan dom skada sej om dom de går i 700. Men som du säger dom inte avlade för de ändamålet,de är avlade för att springa brett med bakbenen. Själv har ja fått höra från de i mitt stall, där vi står 11 häst alla halvbod eller hopp ponnyer å så min lilla nordis. De tycker ja ska köpa mej en riktig häst, men vad är en riktig häst?

Ser inte ut som en travare... Nu är de så här att de finns varmlod som inte ser ut som ett i kroppen, vanligaste formen på ett varmblod är smal man ser nästan revbenen ingen rumpa, ingen hals, som ett staket, men så finns de varmblod som är grövre, å inte så små, å de är mer mot hbls hållet.

Citat av Lycanthrope: En bra hopphäst innebär inte bara att ta sig över hinder, det ska även vara hållbart och balanserat, och det saknar många travare! Att ta sig över hinder är inget märkvärdigt.

Håller med vad som står där.

Har läst den här tråden lite till och från. Har själv ett varmblod och har haft de i ca fem år och har aldrig kommit i kontakt med någon som ansett att tex fullblod är bättre och så vidare.

Men på sista april var jag på en fest där det var en annan hästtjej som tävlar högaklasser i dressyr. Hon var jättetrevlig mot mig och vi pratade om hästar och allt mellan himmer och jord.
Efter lite hästprat så frågade hon vad jag hade för häst och jag talade om och fick till svar

"Ja, såna brukar ju alltid få sin stämpel"

Sen vägrade hon prata med mig, tittade inte ens på mig under resten av kvällen. Men berättade gärna för andra hur duktiga hennes tävlingshästar är.

Vad finns det för människor egentligen?

De tycker ja ska köpa mej en riktig häst, men vad är en riktig häst?

En riktig häst är ju ett halvblod förstår du väl..inte kan man väl ha andra raser än dom heller.

Jag har också blivit tillsagd många gånger när jag hade min angloarab att skaffa mej en riktig häst som kunde hoppa och allt, trots att hon var bättre i dressyren än deras halvblod, hoppa gjorde hon okej men klarade inte mycket mer än lätt klass där. Men det dög inte endå tydligen för hon var inte någon riktig ras.

Man hör nästan bara sånt av just folk som tävlar halvblod, alltså att man ska skaffa sej riktiga hästar. Jag har iallafall aldrig hört det av någon annan.

KL
Allvarligt talat dom flesta hästar blir vad man gör dom till, det finns travare som hoppar dåligt och det finns halvblod som hoppar dåligt. Tror att dom flesta vet det. Bara för att man har ett halvblod så kommer man inte ingå i OS laget, däremot om man köper ett bra halvblod så har man ökat sina chanser till det. Tror inte dom flesta som köper travare vill nå elitnivå. Alla hästar har lika värde men alla hästar har inte förutsättning att nå högsta nivå, det gör inte en häst sämre som individ endast sämre vad gäller kapacitet.
Själv har jag hoppstammade halvblod och skulle inte kunna tänka mig att köpa en annan ras men det gör inte att jag inte att jag inte tycker om andra hästraser för det.

Har varit med om samma. I ett stall om 14 hästar var min den enda som var ett varmblod. 2 st d-ponny av finare hoppstam och resterande hästar var halvblod med inriktning mot hopp. Jag märkte också att många nerverderade min häst, det innan dem ens sett henne vid ridning. Efter dem alla sett mig rida så blev många mycket mer positiva mot mig och min häst. Tydligen tyckte alla jag gjort ett fantastiskt jobb, och att jag sedan red barbacka för det mesta var helt otroligt xD (tycker personligen det är lättare utan sadel)

I vilket fall var där en tjej i min ålder som verkligen hade något emot mig och min häst, personligen tror jag hon hade emot mig för att jag hjälpte hennes mamma som var lite mindre erfaren med sin häst (vilket gav bra resultat) och jag tror hon hade emot min häst för att trots att hon betalade nära 200 000 för sin ponny och så gick det inte ens hälften så bra för dem som för min 6000 kr häst ^^

Dessutom löshoppade vi några av stallet hästar, så klart var min med och hennes Maxade d-ponny började vägra redan vid 120 cm (hon försökte så klart pressa över den:cool:), medans min häst 153 cm hoppade 140 cm utan att tveka. Tror det kanske var lite avundsjuka på något konstigt sätt:p

Det är kanske så att visa inte tåler att dem har lagt ut 100 000 tusen + för sina hästar och sen trivs dem inte lika bra med sina dyra fina hästar som jag kanske gör med min billiga lilla häst.

Vad vet jag, innan jag köpte mitt första varmblod och bara hade ridigt "dyrare" hästar var jag vad jag kommer ihåg alltid mer öppensinnad. Jag dömde aldrig någon och deras häst utan att veta lite mer bakrunds fakta och har sett dem vid ridning, försvisso sa jag aldrig en travare:angel: fast när jag fick ett varmblod till inridning stannade hon i två år istället för dem där 4 måaderna hon skulle;)

Och speciellt, vad spelar det då för roll för ANDRA vilken hästras jag har valt?? Varför fälla dumma onödiga kommentarer? För att man anser att man själv minsann har en "riktig" ridhäst och vill att andra ska veta det? Jag förstår inte riktigt det här??:confused:

Be nice people!:mad:

Förstår inte detta heller, alla hästar är riktigt hästar så länge de inte är uppstoppade eller gjorda av trä eller något sånt löjligt:p och låt den som äger hästen bestämma över om den vill ha en sådan häst eller en annan.
Förstår inte varför vissa blir upprörda över att man kanske som travhäst ägare säger att ens häst är lik deras halv/fullblod. Tänk om den är det då? tänk om trav-aveln misslyckats och fått fram en individ med ikke trav extriö, för det händer faktiskt.

Min häst råkar faktiskt vara väääääldigt lik min före detta klasskompis häst. Vilket är ett halvblod, förutom att hennes häst var ca 10 cm högre var de verkligen lika. Samma hals ansättning, samma lutninga på korset, samma form på ryggen, samma överlinje och minst inte samma tecken(nästan:p) och färg:eek:

vi gjorde något roligt av det istället och red en uppvisning på våra nästan identiska hästar :love:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar