Hästens värde

Sv: Hästens värde

Oftast kommer ju det där från travarfolk som vill hävda att deras hästar minsann kan lika bra som ett halvblod, men så är det ju inte. De är avlade för ett helt annat ändamål, många verkar ha svårt att förstå det.

Inte tusan går jag runt och tror att min nordsvensk kan mäta sig med ett halvblod.
Hon har vunnit någon liten dressyr och har vunnit lite mindre hopptävlingar javisst, men det är inget märkvärdigt enligt mig.

:bow::bow::bow:

Ja det är ett hemskt uttalande.
Vilken hästras man än har, så vill man väl att den ska vara någorlunda rastypisk. Att man ska se på den vilken ras den har.

En fråga: Varför jämförs alltid hästar med Halvbloden?

Menar du ägare till varmblodstravare då? För det är faktiskt därifrån jag hör flesta fördomar.

Nja, jag tycker nog det finns de som är betydligt värre :idea:
vissa användare här på Buke tex missar sällan ett tillfälle att kategorisera hur dåliga ridhästar travare (och travarkorsningar :angel:) är...men utan att kunna bestyrka påståendena med någon som helst personlig erfarenhet, utan till stor del baserat på...fördomar.
Kanske ett sätt att försöka framhäva sig själva som mer erfarna och kunniga än vad som egentligen är fallet?

Min erfarenhet är att de verkligt kunniga ryttarna/hästmänniskorna snackar inte så mycket alls om raser, utan anser helt enkelt att en bra häst är en bra häst är en bra häst.
Tex så vet jag åtminstone tre ryttare med vbltravare som tränar dressyr för en fd landslagsryttare...hon gör ingen som helst skillnad utan tycker bara det är kul att se att även dessa hästar kan tävla dressyr med rätt träning.
Min egen tränare (inte på samma nivå, men dock en duktig dressyrryttare) tillåter inga som helst ursäkter beträffande hästen, utan hävdar att om hästen går dåligt är det INTE pga ras, utan på 'skit bakom tyglarna'
Och jag håller helt med...(naturligtvis med förbehållet att vi inte snackar elitnivå, men det är ju en helt annan diskussion)

och drar dem alla över en kant.

OT, men "över en kaM" heter det ;)

Det är snarare okunnigt att inte förstå att en hästs exteriör faktiskt spelar roll.

En hästs exteriör spelar roll jag vet, men det betyder som sagt inte att det är omöjligt att rida på en häst och kanske tävla i lättare klasser med en BRA RYTTARE.

tuaphua berättade ju om sin häst, som verkligen har exteriören emot sig, men som klarar det bra ändå och detta beror nog på att hon är en bra ryttare för hästen och har arbetat hårt. Med fel ryttare kan vilken häst som helst bli dålig. Halvblod som varmblod.

En hästs exteriör spelar roll jag vet, men det betyder som sagt inte att det är omöjligt att rida på en häst och kanske tävla i lättare klasser med en BRA RYTTARE.

Mäh, nu håller vi ju ändå med varandra tydligen?
Självklart kan man rida alla hästar och antagligen lätta klasser också.

Detta har jag funderat på ganska länge och undrar om detta är generellt i alla stall. Jag har min häst i ett stall m 11 boxar. Flera tävlingshästar och ponnier. Jag har en Haflinger och min kompis har ett Varmblod. Men det känns hela tiden som att våra hästar inte är lika mycket värda som de andra (halvblod, arab mm). Ska ge exempel:

Vi hoppade i paddocken en dag och min kompis hoppade 90 med varmblodet och jag tyckte det såg jättebra ut! En annan i stallet kom och jag sa kolla vad häftigt när hon hoppade och kvinnan sa då : ja hon hoppar ju bättre än din iallafall (med undermening att hennes dotters två hästar givetvis är bättre)

Ett annat exempel:
min kompis påpekade att hon tyckte att varmblodet liknade ett utav halvbloden i stallet litegrann och fick då till svar att : hon minsan inte skulle dra hela halvblodsstammen i smutsen!

Är det så det är? Är kallblod och varmblod mindre värda i hästögon? Isf VARFÖR????:confused::confused::confused:

alla människor ser ju olika på hästars värde, jag har ett varmlodssto och för mig är hon värt allt mer än alla andra. men jag tror att många människor (dom som tror dom är bättre än alla andra) tycker att andra raser är finare och mer värda. men ingen människa i hela världen kan säga vilken häst som är värd mest. Men tänk på vilket värde du sätter på din häst. Det är ju faktiskt inte pengar som är störst utan KÄRLEKEN till din häst. Om du tycker din häst är värd mycket, så självklart är den det, struna i vad andra säger.

Jenny

men jag tror att många människor (dom som tror dom är bättre än alla andra) tycker att andra raser är finare och mer värda. men ingen människa i hela världen kan säga vilken häst som är värd mest.

Varför drar du alla över en kam sådär? :crazy:
Varför får man inte tycka att vissa raser är finare än andra? :crazy:

Självklart är vissa raser mer värda, det beror helt på vad man menar med värde!
Jag har bla en bruksnordsvensk, givetvis förstår jag att hon aldrig kan komma upp i samma värde som Cardento. Och jag både förstår och accepterar att min kompis som är dressyrryttare inte tycker min nordsvensk har så stort värde, även om hon förstår mitt sentimentala värde för min häst.

Men det beror ju som sagt på hur man tolkar värde.
Pengar? Kärlek?

Jodå... jag känner igen det... För några år sen när jag bara hade min fjording så var man väldigt ointressant. Hände flera gånger när man träffade hästfolk ute och dom frågade vad man hade för häst och svarade fjording så blev det oftast bara ett "jaha..." sen var man inte speciellt intressant längre.
Har märkt skillnad på det nu när jag har en connemara istället, då är intresset mycket större bland "tävlingsfolket". Men när man sedan berättar att det är en c-ponny som BARA rids i skogen så svalnar intresset igen:angel:

Varför drar du alla över en kam sådär? :crazy:
Varför får man inte tycka att vissa raser är finare än andra? :crazy:

Självklart är vissa raser mer värda, det beror helt på vad man menar med värde!
Jag har bla en bruksnordsvensk, givetvis förstår jag att hon aldrig kan komma upp i samma värde som Cardento. Och jag både förstår och accepterar att min kompis som är dressyrryttare inte tycker min nordsvensk har så stort värde, även om hon förstår mitt sentimentala värde för min häst.

Men det beror ju som sagt på hur man tolkar värde.
Pengar? Kärlek?

Självklart har alla hästar olika värde, det var verkligen inte meningen att göra någon upprörd. Men visst en tävlingshäst är värd mer än en skogsmulle. men spelar pengarna igentligen någon roll? det är ju som om vi männiksor skulle sätta värde på varandra, inte är väl en kändis värd mer än en vanlig människa. Visst den kända duktiga och berömda människan/hästen kanske är värd mer i vissa ögon men inte i mina. Det är ju vad som finns på insidan som räknas. men visst är en framgånsrik dressyr häst bättre en än skogshäst, men då handlar det ju om kapacitet. givetvis får man tycka mer eller mindre om olika raser.

Jag håller med dej precis alla tolkar hästar olika, även dess värde. men vad spelar det mej för roll om jag älskar min häst. man ska väl inte döma levande djur efter pengar? den som kostar mest kanske inte är mest värd. ?

Haha, bra skrivet!!:bow:

Jag tycker egentligen att detta ämne är så himla komiskt:D
Ni som högljutt hojtar om travarnas brister gentemot halvbloden, lägg energin på något bättre!;)

Ni lär ju knappast "omvända" oss ägare till travare i alla fall. Så vad vill ni uppnå? Det enda som händer är att det blir osämja och dålig stämning, inget positivt kan komma ur att nedvärderande kommentera andras hästar.

Ni lär ju knappast "omvända" oss ägare till travare i alla fall. Så vad vill ni uppnå?

Kanske att travarryttare ska ständigt liksom ursäkta sig?

"Jag VET ju att min häst inte är byggd för ridning, är ful, har usla gångarter och inga förutsättningar att förbättra dem, att den aldrig kommer bli en riktig ridhäst...jag lovar, jag försöker inte hävda att min häst är bra öht och den kan SJÄLVKLART inte mäta sig med ett Halvblod på något sätt"

Man kanske skulle trycka upp sådana t-shirts att ha på sig för att slippa tjatet :idea:
De kan ju användas även av dem som rider fjordhäst, ardenner eller annan pestsmittad hästras :rofl:

Alla hästar har olika värde, för människor och i tävlingssyfte. Men jag tycker att "finare" hästfolk ska sluta yttra sig om billigare hästar (travare o dyl). Jag fattar inte varför dom gör det? Vill dom kränka för att känna sig bättre?

Om man nu kanske har ett varmblod som precis gjorde sitt bästa hopp någonsin och man blir jätteglad och berömmer och säger att det var ett jättefint skutt. Så kommer Hopp-Britta där med sitt elit-halvblod och säger att det såg skit fult ut. Hur känner man sig inte då?

Alla köper hästar för olika syften, vill man ha en bästa kompis att rida lättare träningar med köperman ju självklart rasen med lagom utb nivå efter vad man vill göra. Man köper ju ingen dyr häst med fin stamm för att "passa in".

Även om man kommer med Varenne eller Järvsöfaks till en ridtävling kommer man bli nertittad även fast det är några av de bästa travhästarna i världen med mer vinstpengar i nacken än alla på tävlingsplatsen tillsammans.
(det kanske var ett dåligt förslag, men ändå :angel:?

kl

Varför tror så många att travere skulle vara biliga?

Dom som är bra är ju svindyra omdom ens är till salu och har ni tittat på vilka avgifter det kan handla om om man vill ha en bra hingst till sitt sto.

Trav och galop hästa är väl dom som är dyrast.

jaghar inget i mot hästarna i sej men jag har svårt för folk som inte inser att raser är avlade för olika ändamål.

kram

Senast ändrad:

Kanske att travarryttare ska ständigt liksom ursäkta sig?

"Jag VET ju att min häst inte är byggd för ridning, är ful, har usla gångarter och inga förutsättningar att förbättra dem, att den aldrig kommer bli en riktig ridhäst...jag lovar, jag försöker inte hävda att min häst är bra öht och den kan SJÄLVKLART inte mäta sig med ett Halvblod på något sätt"

Man kanske skulle trycka upp sådana t-shirts att ha på sig för att slippa tjatet :idea:
De kan ju användas även av dem som rider fjordhäst, ardenner eller annan pestsmittad hästras :rofl:

Klockrent!:bow::bow:

Jag har inga som helst fördommar om någon hästras då jag ridit alla möjliga och älskat alla på något sätt. Men att man inte kan inse att hästar är avlade för olika egenskaper är tyder bara på okunskap, för det är ju så, vissa hästar är avlade för hoppning, andra trav osv. Och köper man en travare som hopphäst får man nog räkna med mer jobb än ett toppstammat halvblod, men det betyder ju inte att det inte GÅR att nå sina mål med en sån ras.. ;)

kl

Varför tror så många att travere skulle vara biliga?

Dom som är bra är ju svindyra omdom ens är till salu och har ni tittat på vilka avgifter det kan handla om om man vill ha en bra hingst till sitt sto.

Jo, bra starthästar är svindyra. Men nu talar vi om fd. travare som har slutat sin karriär på banan och har blivit ridhäst ;).

Det finns väl ingen som inte vet att travarna är avlade för trav, galoppörerna för galopp, islänningarna för tölt mm, men det har ju inte med saken att göra.

Det är det enda argument jag hört hittillls som talar mot travarna och det har upprepats om och om igen i den här tråden.
Och visst, det håller i frågan om många travares kapacitet på tävlingsbanan, men inte om rasen som hobbyhäst. Där funkar den mer än utmärkt!

Denna tråd handlar om att man inte behöver vara så satans nedvärderande gentemot de som äger en travare eller annan ras som inte är halvblod. Och om man ändå är det så kan man väl hålla det inom sig istället för att kläcka ur sig dumma kommentarer.:laugh:

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar