Hästens värde

Sv: Hästens värde

tråkigt med människor som inte kan vara glada för ens utveckling.

skulle jag ställa frågan om min häst hoppade bra så skulle jag inte mena i jämförelse med en bra hopphäst utan istället utifrån min hästs utgångspunkt.
det går helt enkelt inte att jämföra olika raser, de har olika förutsättning för att klara saker, mer eller mindre bra.

jag håller med i diskussionen om att hästar är avlade för olika ändamål.. men.. man måste respektera och accepera andra människors val av hästar..vi har inte samma mål med våra hästar, det bara är så!

jag har upplevt en nedsättande syn på min häst och mig.
jag stog i ett stall med många "fin"hästar, en dag var vi ett gäng som skulle rida ut, min häst fick en del snea blickar från personen som satt på sitt fina dressyrsto, han hade ju mycket bättre steg än henne. jag fick under inga omständigheter rida först för då kunde hon inte hålla sin häst(på pessoabett) medans jag som också hade en het häst skulle klara av min(på ridbett).
personens syster var ridlärare och hon tyckte snarare det var roligt med min häst, där fick jag mycket beröm och överlag har jag fått ett bra bemöttande..min grabb är travare.

Oftast kommer ju det där från travarfolk som vill hävda att deras hästar minsann kan lika bra som ett halvblod, men så är det ju inte. De är avlade för ett helt annat ändamål, många verkar ha svårt att förstå det.

Inte tusan går jag runt och tror att min nordsvensk kan mäta sig med ett halvblod.
Hon har vunnit någon liten dressyr och har vunnit lite mindre hopptävlingar javisst, men det är inget märkvärdigt enligt mig.

Jag anar ett litet mindrevärdeskomplex här..
Varför nedvärdera din egen hästs framgångar på detta sätt? Har din häst i dessa tävlingar haft mage att gå och vinna över halvblod?:angel:
Hade du tyckt att dessa prestationer varit mer märkvärdigt om hon i själva verket hade varit ett halvblod?

Var stolt över din och din hästs prestationer istället!;)

Alla hästar funkar som hobbyhästar.

Jag tycker inte att någon är direkt nedvärderande mot rasen i sig.
Men om någon skull tex hoppa med sin häst i paddocken, (som ju var TS första inlägg) och det såg "dåligt" ut, och ägaren därefter sa till mig att "Det var väl fint!?" så skulle jag svara ärligt, oavsett om det var en travare, halvblod, fjording, eller älg.. som hoppade. ;)

De som har travare överdriver så mycket och tar allt personligt.

MalinSophia ger ännu ett sånt exempel.
Jag har svårt att tro att så mycket folk tittar snett faktiskt.

Jag som har dålig självkänsla tex, kanske kan känna att folk på stan tittar snett på mig, kanske ser jag konstig ut? Fula byxor? Tjock mage?
Men det är ju bara en överdrift i min hjärna.

Ja vi har vunnit över halvblod, och vart placerade bland dem.
Men vi har bara tävlat småtävlingar och jag tycker inte det är något att skryta om direkt! De hade givetvis inte vart märkvärdiga om det vart halvblod heller :laugh:

Däremot vet jag hur duktig hon är för att vara bruksnordsvensk.

Jag är stolt över henne, däremot bryr jag mig inte vad andra tycker.
Och jag har aldrig fått sneda blickar direkt, men det beror nog mer på min inställning! Förväntar man sig att man ska få massa sneda blickar så "får" man nog det också (tror man :D).

Jamen skulle inte du tycka att det var hemskt onödigt om någon kom fram till dig på stan och kommenterade detta? Eller förklarade tydligt för dig varför det är så mycket bättre att köpa en "märkes jacka" istället för den H&M jacka du har på dig? Det är ju rent okunnigt att köpa en jacka som inte är i kvalitet med de "dyrare" jackorna? Alla vet ju att de är mycket sämre!

Jag tycker att det här skulle vara på ungefär samma låga nivå som att kommentera andras val av häst.

Vad roligt för dig och din häst!!:banana::laugh:

Man ska vara stolt om man lyckas bra på den nivån man själv är på! Inte jämföra sig med de som tävlar högre!

Men om någon skull tex hoppa med sin häst i paddocken, (som ju var TS första inlägg) och det såg "dåligt" ut, och ägaren därefter sa till mig att "Det var väl fint!?" så skulle jag svara ärligt

Ärligt behöver inte innebära brutalt och otrevligt.
Varför i hela friden inte låta människan få fortsätta vara glad och stolt över sin häst...det är väl inte så svårt att bara le artigt och säga "Jodå"?
Jag tycker detta hör till vanligt hyfs, och egentligen har rätt lite att göra med hästen i sig.
Och om det nu såg alldeles fruktansvärt illa ut finns det diplomatiska sätt att föra fram även det, tex "Ja han tog sig ju över fint! Men kanske behöver ni jobba lite på avsprången"

Brutal ärlighet kan också ha sin plats, men bara om den är önskad, typ "Säg helt ärligt nu vad du tycker om hans hoppteknik, jag vill verkligen veta".
Då är det en helt annan sak.

Jag tycker iof inte att jag "kläcker ur mig dumma kommentarer" med det jag skrev? ;) Jag personligen har somsagt ingenting alls emot travare då jag själv har ridit många och skulle kunna tänka mig att köpa en.

tråkigt med människor som inte kan vara glada för ens utveckling.

skulle jag ställa frågan om min häst hoppade bra så skulle jag inte mena i jämförelse med en bra hopphäst utan istället utifrån min hästs utgångspunkt.
det går helt enkelt inte att jämföra olika raser, de har olika förutsättning för att klara saker, mer eller mindre bra.

jag håller med i diskussionen om att hästar är avlade för olika ändamål.. men.. man måste respektera och accepera andra människors val av hästar..vi har inte samma mål med våra hästar, det bara är så!

:bow:

Håller med!

Problemet ligger väl inte så mycket i folks fördomar mot en speciell ras, men folks fördomar om folk som äger en speciell ras.

Det har ju konstaterats många gånger nu att raser är avlade för olika ändamål och vissa raser har lättare för sig i vissa grenar. Det kan väl ingen motsätta sig.

Men man behöver ju inte anta att folk som äger varmblod, fjording etc. är okunniga för det. Man kanske bara har andra mål med sin ridning.

Jag kan känna ibland att folk ser ner på mig för att jag har en ponny. Men jag har valt den hästen jag har för att jag tycker om hästen och jag tycker att det är kul att utvecklas med just den hästen. Jag behöver väl inte vara en dålig hästägare bara för att jag inte är interesserat av att tävla?!

En del verkar tro att bara för att man har en "skogsmulle" häst, så har man inga mål med sin ridning och är allmänt tråkig och okunnig.

Jag vet att det finns många som är duktigare ryttare än jag och många hästar som är duktigare än min, men jag gläds åt våran utveckling tillsammans och det roliga vi gör tillsammans. Jag har en massa jag gärna vill uppnå med min häst, men allt tar tid och det är bara att inse att vi kanske inte hinner med allt, men man kan i alla fall försöka.

Jag känner att denna attityden med att "mäta sig med varandra" är mest utpräglad inom "vanlig engelsk ridning", sen jag började på AR har jag träffat mycket folk med olika raser och på olika utbildningsnivåer, som alla kan glädjas åt det enskilda ekipagets framgånger utan att jämföra med sig själv. Jag vet inte om det beror på att det inte är en tävlingsgren eller på att det är en speciell sorts människor som söker sig till "alternativa" ridformer.

Men om någon skull tex hoppa med sin häst i paddocken, (som ju var TS första inlägg) och det såg "dåligt" ut, och ägaren därefter sa till mig att "Det var väl fint!?" så skulle jag svara ärligt
Alltså seriöst, det är så fruktansvärt tråkigt med sånt, är någon glad över sin häst och tycker det går bra, dom kanske har utvecklats och är glada över det och frågar om det såg fint ut så måste inte någon tråkig typ komma och berätta hur illa det såg ut och hur långt dom har kvar. Håller man inte med så kan man bara nicka lite medhållande. Sen får man väl tycka precis som man vill.

De som har travare överdriver så mycket och tar allt personligt.
Men är det så konstigt att folk med travhästar blir sårade/tar illa upp och tar det personligt när folk som du nedvärderar och talar om hur illa hästarna går jämför med dressyravlade halvblod liksom. Och att dom inte har någon chans att mäta sej med "riktiga" hästar som halvblod. Låter ju som att det överhuvudtaget inte är någon ide att ens tänka tävling med en travhäst.

Jag som har dålig självkänsla tex, kanske kan känna att folk på stan tittar snett på mig, kanske ser jag konstig ut? Fula byxor? Tjock mage?
Men det är ju bara en överdrift i min hjärna.

Ser jag en överviktig person så ja jag kan erkänna att jag tänker mycket men jag säger ingenting, precis som när jag ser någon kanske rida lite sämre. Jag vet att det säkert finns folk som tittare snett på mej pga min vikt och har säkert massor av åsikter men dom säger ingenting, dom vet inte vad jag kämpat med tex så dom håller tyst istället. Desamma med mina vänner när jag frågar om jag ser bättre ut i kroppen och jag vet att det egentligen inte är någon större skillnad så håller dom med.

Lite känsla måste man ha, man måste inte berätta ärligt vad man tycker hela tiden. Däremot om någon frågar att den ärligt vill veta hur hästen rör sej eller hur den hoppar så är det en annan sak.

Senast ändrad av en moderator:

Hehe, sorry, blev fel;) Menade inte att just du kommenterar andras hästar, utan det som var riktat till dig var att de flesta vet att travare är avlade för trav.

Precis!

Hänger ihop lite med hela disskutionen om att det är farligt att sälja sitt varmblod, för alla "vet" ju att de flesta som köper "billig" häst är okunniga eller hästmisshandlare:o
Nu kommer jag få många emot mig:angel:

Fördomarna är nog som sagt mycket riktade till oss människor som inte köper/äger "dyrare" hästar...

Vill man ha hela världen emot sig, så får man hela världen emot sig. Vill man se något negativt, så lär man se det.

Jag är för gammal för att rida ponny, jag rider min ponny som stor häst, jag har aldrig hört något nedvärderande från varken ridskoleungar eller elitryttare.

Desamma med mina vänner när jag frågar om jag ser bättre ut i kroppen och jag vet att det egentligen inte är någon större skillnad så håller dom med.

Lite känsla måste man ha, man måste inte berätta ärligt vad man tycker hela tiden. Däremot om någon frågar att den ärligt vill veta hur hästen rör sej eller hur den hoppar så är det en annan sak.

Jag vill ha ärliga svar, ser det förjävligt ut så vill jag veta det, inte spelar det roll vilken häst jag rider, utan att få reda på vad som är dåligt så går
det ju inte att förbättra sig. Nu förstår jag varför vissa tränare hela tiden sitter och säger "jamen så fint lilla du, jäääätteeee bra där" trots
att det inte är bra, de är rädda för att om de säger som det är, så förlorar de sin kund, för vissa människor vill inte veta av det som de gör dåligt.

Här i sverige är det lite roligt, Jantelagen gäller liksom lite överallt. Ingen får vara bättre än den andre, alla är lika bra och alla ska vara lika bra
annars är det fult fult fult.

Jag vill ha ärliga svar, ser det förjävligt ut så vill jag veta det, inte spelar det roll vilken häst jag rider, utan att få reda på vad som är dåligt så går
Men nu handlade det inte om att fråga efter om vad man kan förbättra eller hur illa det ser ut utan någon som bara kom med en kommentar att det var väl fint..man måste inte då om man inte är tränare eller så förklara hur fruktansvärt illa det såg ut och att man inte alls ska tycka det gick bra på något sätt. Som sagt så är det där känslan kommer.

Frågar däremot någon och vill ha ett ärligt svar så ja då kan man väl säga hur man tycker. Men inte efter en kommentar som - det var väl fint..då tycker iallafall inte jag att man måste trycka ner personen och säga att fan va fult det ser ut.

det ju inte att förbättra sig. Nu förstår jag varför vissa tränare hela tiden sitter och säger "jamen så fint lilla du, jäääätteeee bra där" trots
att det inte är bra, de är rädda för att om de säger som det är, så förlorar de sin kund, för vissa människor vill inte veta av det som de gör dåligt.

Det är inte så jag överhuvudtaget menar eller skrev ens, jag vill också ha en tränare som säger som det är och inte säger att allt ser jättefint ut när det inte är det. Men tränare som säger att fan va dåligt du rider och att man förstör hästen osv, sånna tränare fixar inte jag iallafall.

Dessutom handlar det inte ens om en tränares kommentar utan någon annan i stallet som man berättar för att man är nöjd med sin häst och tycker det går bra.

Här i sverige är det lite roligt, Jantelagen gäller liksom lite överallt. Ingen får vara bättre än den andre, alla är lika bra och alla ska vara lika bra
annars är det fult fult fult.

Så är det väl inte alls? Jag tror att den där männskan på travhästen vet om mycket väl att nej dens häst är inte någon dressyravlad halvblod och kommer aldrig att bli det heller men det betyder inte att folk har rätt att gå och snacka skit om hästen och att folk måste berätta för ägaren hur hästen är om den inte bett om en åsikt om det.

Som sagt så lite känsla får väl folk ta och skaffa sej, man går inte och nedvärderar andra människor och andras hästar utan att dom har frågat efter ärliga svar.

Senast ändrad av en moderator:

kl.

Vad finns det för fördommar mot islandshästar då? (vill gärna läsa mer om det än travare vs halvblod för att det känns lite tjatigt). :p

Hm.. Att de är små håriga bollar som bara duger till skogsmulleridning, och att de bara ägs och rids av höjdrädda tanter som inte får plats med rumpan i sadeln! :idea:

Jag håller inte med om ovan, men det är sånt man hör.

Om tanten då äger ett halvblod (låt oss säga på runt 170 cm) och en islandshäst och tävlar båda dessa i olika grenar. Räknas hon då som ett STORT undantag eller?

(Är själv lite höjdrädd, men då pratar jag inte på hästryggen utan om verkliga höjder, typ kaknästornet och katarinahissen.)

Jag har inga som helst fördomar mot olika hästar, själv är jag ju överårig ponnyryttare.
Om någon frågar mig "Åhh, visst är han fin nu" och den inte är det, då står jag inte och ljuger,
då säger jag inget eller konstruktiv kritik. Men oftast så hör folk inte det som är bra med kritiken.
Folk hör bara ordet "blalblalblalabla konstruktiv kritik blablalblalbllaalbla... MEN det där skulle kunna vara bättre"
Och då har personen som gav kritiken fördomar emot rasen, emot färgen, emot höjden, storleken, längden på manen osv osv.

Man får skriva om snobbiga halvblodsfolk som ser ned på andra och hur hemska de är,
men man får inte skriva om luffiga islandshästar, travare, russ eller nordsvenskar - DÅ är det fördomar och nedvärderande :eek:

Fy va tragiskt att det ska vara så! Ingen är bättre än någon annan, vi har bara olika mål och inriktningar med våra hästar. Hon möter säkert själv andra som ser ner på henne och hennes hästar så då tar hon ut d på dig...What goes around comes around.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 316
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar