Hästens värde

Sv: Hästens värde

ja har en kallblods travare som ja hoppar med

å så min lilla nordis.
Kallblodstravare har bättre exteriör och gångarter jämfört med varmblodstravaren. Har aldrig upplevt några svårigheter med en kallblodstravare.

Kalla INTE din häst för nordis, för det är den inte under några omständigheter. ;)

Ser inte ut som en travare... Nu är de så här att de finns varmlod som inte ser ut som ett i kroppen, vanligaste formen på ett varmblod är smal man ser nästan revbenen ingen rumpa, ingen hals, som ett staket, men så finns de varmblod som är grövre, å inte så små, å de är mer mot hbls hållet.
Vadå vanligaste formen? En sådan finns det knappast, de ser väldigt olika ut i kroppsbyggnad och att påstå att något är vanligast är dumt tycker jag. Särskilt att de inte har rumpa eller hals.. Vältränade travare är väldigt fint musklade för sitt ändamål=trav.

Jag har också hört liknande, jag har själv ett varmblod nu som ska säljas, visst har han bronkit men är en väldigt fin ridhäst, inte minst så kan han hoppa 1.20-1.30 och jag har satt försäljningspriset på 5000 kr då det är hans livförs. En jag känner säger hela tiden att jag ska vara glad om jag får 3000 kr för honom, men hon kan banne mig inte sänka priset på sina hästar.... Jag vet både många varmblod och kallblod som hoppar bättre och är bättre i dressyr än vissa halvblod/fullblod.

Precis.

Varför ska man behöva säga till någon "Den hoppar iaf bättre än din...!" med snorkig och nedsättande ton.

eller

"Dra inte ned halvblodsstammen i smutsen!"
bara för att man liknar sin häst vid någon annan.

Det hela handlar inte om raser utan om MÄNNISKOR. Det handlar om trångsynta egoister som inte ids glädjas åt andras medgångar, som bara är trevliga om man pratar om DEM och DERAS hästar.
Sånna finns det alldeles för många av i hästvärlden (ja i den andra oxå...)

Att tjafsa om de olika rasernas förutsättningar och begränsningar kan göras i oändlighet. Summa summarum så finns det stjärnor och avartarer inom ALLA raser och grenar.

Det JAG tycker är viktigare är att istället lyfta upp MÄNNISKANS roll i hästarnas värld. Med lite ödmjukhet och glädje så blir allt så mkt trevligare! :)
Som i fallet med TS kompis travare som hoppat 90 cm. och TS gladdes åt detta men fick världens urdummaste kommentar tillbaka av nån egotrippad kärring. Istället kunde "kärringen" bara ha sagt
"Nämen! oj! vilket jobb hon lagt ned, kul att det går så bra för dem!"

Man behöver inte älska någon för att vara trevlig.

Och det HAR ju gått bra för ekipaget som hoppade 90! det är ingen lögn! Bara för att den inte hoppar som Camaro M så kan ju hoppet vara enormt bra för just den hästen.

Om nån säger att dennes häst är lik min så kan man ju bara säga "ja de är så fina så" le och gå därifrån. Inombords kan man "hata" hur mkt som helst, men varför måste man vara så dryg o hela tiden påpeka hur värdelösa "den och den " rasen är?

Lite fler leenden och mer glädje för andras skull skulle göra hästlivet MYCKET trevligare!

oj vad stor min tråd blev. hihi

håller med dig totslt. trodde det handlade om hästarna och raserna men man skall nog ta tag i människorna istället :D

Kan dem? Det visste jag inte, och jag är ändå ute på en del tävlingar och kikar ibland.
Och att många av dem är bra hopphästar upp till den nivån stämmer inte.

En bra hopphäst innebär inte bara att kunna kasta sig runt en bana, vilket de flesta travare gör. (inte alla! De flesta) Det kan älgar också göra.
De har varken exteriör eller gångarter för ändamålet.
Alla fyrbenta djur (utom elefanter) kan hoppa, det är inget speciellt.
Men det krävs också en bra galopp, vilket många travare saknar.

Så visst kan en travare vinna genom att skena runt banan, inget märkligt med det. Frågan är också hur det ser ut, och hur hållbart det är för hästen :crazy:

Ja fast nu är det hoppning vi talar om och det spelar det faktiskt inte så stor roll hur det ser ut utan det handlar om att ha minst fel och snabbast tid (omhoppningen). Får ett halvblod 4 fel och långsammare tid så ja, då var travaren bättre den dagen :p

Tror du seriöst att hoppning handlar om att kasta sig runt en bana snabbast möjligt? Visst är det på sätt och vis så i omhoppning, men hästen ska hålla hela livet också!

Ja självklart men nu snackar vi lätt klass ;) Hälften av de som startar lätta klasser har ganska orutinerade hästar, oavsett ras. Ja, det handlar om att ha minst fel och snabbast tid, det är ju det hoppning är? Det är ju dock en fördel att hästen kan bära sig om den ska hålla för tävlande. Självklart är halvblod mycket mer lämpade och de flesta som startar har halvblod och det finns ju också en anledning till det. Men travaren har många bra egenskaper och hoppar också ofta bra med rätt träning. De är inte lika fördelaktigt byggda som halvblod på något vis men absolut något att ha roligt med i tävlingssammanhang på lätt nivå.

Summan av kardemumman ;) Ska du satsa, skaffa en häst för ändamålet men vill du ha en häst att ha roligt med och utvecklas med på lägre nivå så är en travare inte fy skam heller.

Det är ju dock en fördel att hästen kan bära sig om den ska hålla för tävlande. Självklart är halvblod mycket mer lämpade och de flesta som startar har halvblod och det finns ju också en anledning till det. Men travaren har många bra egenskaper och hoppar också ofta bra med rätt träning. De är inte lika fördelaktigt byggda som halvblod på något vis men absolut något att ha roligt med i tävlingssammanhang på lätt nivå.

Summan av kardemumman ;) Ska du satsa, skaffa en häst för ändamålet men vill du ha en häst att ha roligt med och utvecklas med på lägre nivå så är en travare inte fy skam heller.

Nämen, då är vi ju ganska överens ändå :D

:bump::idea::D:bump::banana::banana::bump:kl

kan informera alla som varit så egagerade att ickapeltz´s oro och ångest för att gå till stallet har släppt då kvinnan i fråga och hennes dotter flyttade ut i fredags. nu är det bara vettiga människor kvar där och min älskade haflinger har fått den bästa boxen i stallet

Men förstår du inte?
En bra hopphäst innebär inte bara att ta sig över hinder, det ska även vara hållbart och balanserat, och det saknar många travare! Att ta sig över hinder är inget märkvärdigt.

Jag tycker att de finns många fina (svin dyra) halvblod också som skenar runt banan med både fel, korsgalopp så jag tror inte att det bara av travare som är dåliga hopphästar. Var på en tävling för ett tag sedan där det tyvärr var många icke travare som var stressade, skenade runt banan och vägrade hoppa för att dom tyckte hindrena var otäcka så jag tycker inte att du ska dra alla travare över samma kam eller ens flera st. Hur duktiga dom är beror ofta på hur duktig ryttaren är.

Jag gillar hästar i alla former och raser:) och har just nu en arab som jag är super nöjd med :love:
jag låter individen bestämma och inte rasen när jag köper häst, tränar och ska börja tävla på L:B i dressyr.
Ok ska man satsa på tävling på hög nivå i en spec gren så måste man ha en häst som passar den gren man vill träna och tävla i.

Hej hej!
Jag tycker precis samma sak. Inte att de är mindra värda utan att folk uppfattar dem som mindre värda. Det har troligen med hästens ändamål att göra. Man själv vill hoppa och på tv har man bara sett halvblod som hoppar, då köper man ett halvblod i hopp om att bli minst lika bra. Jag ska inte dra folk över en kant utan det har ju guvetvis med och göra vad man själv gillar också, alla gillar inte alla hästraser.

:bow::bow::bow:
Mycket bra skrivet:D

Tyvärr ses det ner på alla möjliga raser och korsningar.
Och tyvärr tycker jag det kommer från ägare till en viss ras för det mesta.
Jag är inte ensam om att tycka så, och det är väldigt trist att det finns en kategori hästägare som tycker att endast en speciell hästras är ensam avlad till tex dressyr och hoppning.

Vill man nu inte ha den rasen, utan väljer att köpa en annan och även tävla så tävlar man utifrån just den hästens kapacitet.
Själv har jag haft Fjordhäst som var uttagen till Ponnyallsvenskan i dressyr i vårt län. ( laget blev 1:a, och hon ind. 2:a ) Nu har jag en Kallblodskorsning som hoppar 130 banor. Stannar aldrig och river mycket sällan.
Men något erkännande från just nämda kategori hästägare har han aldrig fått.
Däremot av ägare till andra raser.
Ska bli spännande när han går ut och tävlar i storhästklasser.

Dottern tävlar dressyr med sin Lipizzaner och även honom tittas det snett på.
Men bara tills resultaten kommer upp :D
Finns det några hästar som är avlade för dressyr, så är det väl en sån.

Inte alla vill ha, eller tycker om den svenska "standardhästen".

Jag har nog aldrig sett ett "svindyrt" halvblod skena runt banan i korsgalopp.
Har man råd med en sådan häst har man råd med ridlektioner också ;)

Senast ändrad:

Och tyvärr tycker jag det kommer från ägare till en viss ras för det mesta.
Menar du ägare till varmblodstravare då? För det är faktiskt därifrån jag hör flesta fördomar. Det gnälls hela tiden om att alla är sååå dumma mot de som har travare och sedan snackar de själv skit om tex halvblod och drar dem alla över en kant.

Nej det kommer inte från dem.
Har stått i stall där det funnits Varmblodstravare, och upplevt att även de blir sedda som en "andraklassens" hästar.

Tycker det är väldigt synd att det är så här. För jag tror de flesta köper just den häst de vill ha. Lägger ner jobb, tid och pengar på att utbilda, och kanske tävla. Ägnar mycket tid åt sin häst, och så är den inte riktigt "rumsren" enligt en del andra hästägare.
Köper man inte en häst just för att ( hoppas ) komma upp i klasserna, utan ha den till all-round bryr man sig kanske inte så mycket om stam och hästens ekonomiska värde.
Men man älskar sin häst ändå och accepterar dess begränsningar.
Varför gör inte andra det?

kl

Människor med korta ben är inte lämpade att rida stora hästar, men visst gör dom det och klarar det galant.
Att travare inte är lämpade att rida på pga sin exteriör betyder inte att det är omöjligt. Jag säger så här: allt beror på ryttaren. Om ryttaren har lagt ner tid och arbete på ett bra sätt kan vilken häst som helst bli bra.

Det var en väldigt konstig jämförelse. :crazy: Går ju inte riktigt att jämföra.

Människor med korta ben är lika lämpade som någon med långa ben, man måste inte rida med vader och hälar. Det finns vikthjälper m.m som funkar lika bra ändå.

Ja, men det är ju för att de har lärt sig att inte bara använda benen eller hur?
Ville bara poängtera att det är okunnigt att skylla på en hästs exteriör.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar