Hästens värde

Sv: Hästens värde

Speciellt du Lycanthrope verkar ha ENORMA fördomar och verkar inte veta att jo, det finns faktiskt många renrasiga nordsvenskar som är sk. "kallblodstravare". Akta dig så att du inte en dag har ett varmblod istället för ett halvblod utan att veta om det bara för att den inte är frysmärkt.

(Och nej, jag har inte själv ett varmblod utan en korsning 25% halvblod 75% lipizzaner)
Inga fördomar, däremot fakta.
Vill du tro att travare är så bra ridhästar så kan du få leva i din drömvärld.

Hur skulle en renrasig Bruksnordsvensk kunna vara en kallblodstravare? :idea:
Helt olika stamböcker.

Hur skulle jag kunna stå med ett varmblod istället för halvblod?
Det var något av det mest korkade jag hört!
Hästar ska ha pass, om någon försöker lura mig så lär jag väl isåfall se det däri ;) Så jäkla korkad är jag inte så någon kan lura mig på ett halvblod.

Oj! Det måste ju betyda att ALLA travare kan göra så! :idea::rofl:

Oj! Det måste ju betyda att ALLA travare kan göra så!
Det sa hon väl inte heller?
Det är förhållandevis få hästar överlag som tar sig till den nivån om man gämför med hästantalet och ryttarantalet i det här landet .

Men varför stå i ett stall med så ohyffsade människor? :crazy:

Såklart att fördommar påverkar människor. När jag skulle köpa min vbl-travare och letade stallplats ringde jag ett stall där en hyresgäst svarade och sa att de inte hade några lediga platser, jag hörde fnitter i bakgrunden och sen la hon på. Där fanns 2 lediga platser enligt säkra källor.

En del stallägare vill helst bara ta in tävlingshästar eller exotiska individer. Stallet där jag till slut hamnade hade sagt nej till vbl-ägare som letade plats tidigare, men fick sen så ont om hyresgäster att de "tvingades" sänka sina krav gissar jag. Det handlar kanske också om vad man vill omge sig av för människor. Är man tävlingsryttare kanske man gärna vill ha andra tävlingsryttare omkring sig med lika tänk. Fullt förståerligt. Dessutom kanske man vill undvika att ta in riktigt tunga/stora kallblod om man inte vill riskera för hårt tryck på hagarna och liknande.

Men att folk beter sig så illa i ett stall där ni redan står tycker jag är otroligt ohyffsat, ffa som de pratar så nedvärderande och elakt.

Nog finns det fördommar, men jag tror inte att folk i allmänhet beter sig sådär illa i stallarna. Jag hade genast tagit upp detta med personen i fråga och flyttat om det inte blev skärpning.

*tidigare vbl-ägare, numera brukshästägare*

Senast ändrad:

Inga fördomar, däremot fakta.
Vill du tro att travare är så bra ridhästar så kan du få leva i din drömvärld.

Hur skulle en renrasig Bruksnordsvensk kunna vara en kallblodstravare? :idea:
Helt olika stamböcker.

Hur skulle jag kunna stå med ett varmblod istället för halvblod?
Det var något av det mest korkade jag hört!
Hästar ska ha pass, om någon försöker lura mig så lär jag väl isåfall se det däri ;) Så jäkla korkad är jag inte så någon kan lura mig på ett halvblod.

Oj! Det måste ju betyda att ALLA travare kan göra så! :idea::rofl:

1, jag VET att _varmblod_ är bra ridhästar som tävlar i höga klasser i både dressyr, hoppning och fälttävlan. Förstå nu att det är skillnad på travare som gått på bana, och vanliga varmblod.

2. Det är FAKTA att det finns nordsvenskar som tävlar i trav, förstår du inte det? Jag har själv kört flera och innan du säger mer tycker jag att du kan skaffa dig lite mer erfarenhet

3. Jag sa absolut inte att alla kunde göra så, men du säger att ingen kan göra det så jag helt enkelt överbevisade dig.

Och till sist, du har fruktansvärt dåliga argument och kan tydligen inte opponera dig mot det faktum att en häst blir så som den tränas:grin:

Hej!

Jag lägger mej inte i er diskussion, då jag tycker den är lite... löjlig. En häst är en häst är en häst.. Travare eller ej. Travare är avlade för trav- det BÖR alltså vara där dom är bäst, men vissa av dom kan, tillsammans med rätt människa, utvecklas till trevliga och bra ridhästar och ett fåtal kan tom hoppa högt eller trava fin dressyr...

Däremot...

1: Svenska halvblodet ÄR ett varmblod. Det är skillnad på varmblodig travare och varmblodig ridhäst (eller vad dom nu heter nuförtiden) så att man ser många varmblod som tävlar dressyr och hopp är inte konstigt.

2: Som jag förstår det är nordisarna nuförtiden uppdelade i kallblodstravare och nordsvensk bruks.. En bruks (dvs nordsvensk) på travet kan ju vara trevligt, men jag tror inte den kommer särskilt långt. De hästar som far runt på travet kan mycket väl vara av den gamla "nordsvensk travare"-rasen, men den har (tydligen) bytt namn till kallblodstravare..??

Annars tycker jag mest diskussionen är fånig.. Mn får väl gilla vilken häst man vill och om nu en ras är så mycket bättre än en annan får man väl ge sej f-n på att BEVISA det, istället för att sitta på nätet och spy galla över dom som ännu inte sett någon häst av den rasen åstadkomma något.

/ Lavinia

Vill bara tillägga att Nordsvensken är en brukshäst som inte används inom trav. Däremot är rasen Kallblodstravare utvecklad ur bla Nordsvensken och kallades tidigare för Nordsvensk travhäst i Sverige. Det är dock idag ingen nordsvensk utan en egen ras med egen stambok och rasens namn är kallblodstravare. Så har jag förstått det hela.

Jag har haft och ridit både nordsvenskar, varmblodstravare och kallblodstravare, och den sistnämnda är för mig mer lik varmblodstravaren än nordsvensken ridmässigt och rörelsemässigt. Dessutom blir den lättare och lättare i typen upplever jag det som.

Det känns inte så lönt att fortsätta denna diskussionen och det var inte detta tråden handlade om egentligen. Det finns varmblodiga ridhästar och varmblodiga travhästar, båda två kan komma upp sig mycket högt i klasser helt beroende på vilken skolning de har från att de var små.
Det finns också nordsvenskar och kallblodstravare som tävlar i trav. Det trav ni tänker på är säkert á la V75 på tv4 men många mindre banor med mindre tränare och amatörtränare kan mycket väl starta en nordsvensk. Som i t-ex- istravet.

KL

Jag lägger mig inte heller i.

Men jag har haft både varmblod (en hög), en fjording kvar i ägo, ett fullblod och ett nu halvblod.
Alla dessa är i grunden avlade för olika ändamål, varmbloden för att trava fort, fjordingen som en allround/brukshäst, fullblodet för galopp och halvblodet för dressyr och hoppning.

Alla dessa hästar har av någon alltid tyckts illa om.
Man har alltid fått höra nedsättande saker, liksom folk klankar ner på andras kläder eller andras val av partner.
Det bara är så, vi människor fungerar så i mångt och mycket.
Tyvärr så spelar det ingen roll om man har en häst för fyra tusen eller fyrahundra tusen för den som har den billiga har inte råd med bättre och den med den dyra är bortskämd eller har tagit massa lån.
Ni förstår poängen?

Mitt varmblod gick bra för att vara varmblod, min fjording gick bra för att vara fjording, mitt fullblod var trevlig för att vara fullblod och mitt halvblod är inte alls lika bra som andra halvblod om man ska dra det över en kant. Men hon kommer kanske bli.

Bara för att en smal människa springer fort eller är smidig så är inte alla det.
Se till individerna och deras förutsättningar och ta dem för vad de är.

Ja, och man kan även ställa upp i kapplöpningstävlingar (galopp) med vilken ras man vill men jag trodde att vi talade om travare. :o

1, jag VET att _varmblod_ är bra ridhästar som tävlar i höga klasser i både dressyr, hoppning och fälttävlan. Förstå nu att det är skillnad på travare som gått på bana, och vanliga varmblod.

2. Det är FAKTA att det finns nordsvenskar som tävlar i trav, förstår du inte det? Jag har själv kört flera och innan du säger mer tycker jag att du kan skaffa dig lite mer erfarenhet

3. Jag sa absolut inte att alla kunde göra så, men du säger att ingen kan göra det så jag helt enkelt överbevisade dig.

Och till sist, du har fruktansvärt dåliga argument och kan tydligen inte opponera dig mot det faktum att en häst blir så som den tränas:grin:
Varmblod som i halvblodshästar ja, självklart går de höga klasser i alla möjliga klasser. Men det var väl inte det tråden handlade om?

Finns inga bruksnordsvenskar som tävlar i vanligt trav.
Man får väl inte ens starta med vilken ras som helst i kallblodsloppen, precis som att ett halvblod inte får starta bland vbltravare har jag för mig.

Däremot finns det säkert annan trav för bruks, men inget i samma stil.
Det var runt 1964 som stamböckerna delade sig och den svenska kallblodstravaren kan inte kallas nordsvensk längre. Det är felaktigt.
Erfarenhet? Och det ska komma från dig :rofl:

Finns säkert en och annan, men det där är nog den enda travare jag sett som kommit dit. Det betyder liksom inget.

En häst blir inte bara som den tränas.
Det är som att säga att om jag lämnar min nordsvensk på träning hos Malin Baryard så kommer hon kunna gå 150 hoppning sen. :rofl:
Eller kanske hos Kyra och så får jag en nordsvensk som kan gå OS i dressyr? :D
Hästar har olika förutsättningar! Jag trodde det var uppenbart.

2: Som jag förstår det är nordisarna nuförtiden uppdelade i kallblodstravare och nordsvensk bruks.. En bruks (dvs nordsvensk) på travet kan ju vara trevligt, men jag tror inte den kommer särskilt långt. De hästar som far runt på travet kan mycket väl vara av den gamla "nordsvensk travare"-rasen, men den har (tydligen) bytt namn till kallblodstravare..??
Ungefär.
1964 delade sig stamböckerna och de är inte samma ras.
Så de som påstår sig ha en nordsvensk när de i själva verket har en kallblodstravare har inte läst på! :D

Får man verkligen ställa upp med vilken ras som helst i vanlig galopp?

Det finns ju speciella galopper för shire och ardenner osv ibland, men just vanlig galopp för fullblod?

Tänk vad kul att komma med nordis där :rofl:

I trav tror jag inte ens man får vara med med annan ras.

Det finns "klasser" som är öppna för "ridhästar". Eller fanns iaf för några år sen, på Täby. Mest för skojjs skull förstås. Jag funderade på att ställa upp med min travare men sen rann det ut i sanden. Han var snabb som attan. :D

Tror inte heller att man får använda sig av andra raser inom travet rent generellt. Men som ngn skrev ovan så var det tydligen ok i "istravet" (detta vet jag inte vad det är faktiskt). Det finns säkert alternativ för den som vill prova på inom det mesta.

För en sekund fick jag för mig att jag ville prova detta med täby ändå. Men sen kom jag fram till att min bruksnordis nog inte har så mkt att säga till om mot ev kallblodstravare eller andra raser, när det kommer till galopp. :angel:

Senast ändrad:

Det känns inte så lönt att fortsätta denna diskussionen och det var inte detta tråden handlade om egentligen. Det finns varmblodiga ridhästar och varmblodiga travhästar, båda två kan komma upp sig mycket högt i klasser helt beroende på vilken skolning de har från att de var små.
Det finns också nordsvenskar och kallblodstravare som tävlar i trav. Det trav ni tänker på är säkert á la V75 på tv4 men många mindre banor med mindre tränare och amatörtränare kan mycket väl starta en nordsvensk. Som i t-ex- istravet.

Men...vad du envisas. Nej, nordsvensk brukshäst tävlas inte i trav. Inte ens på istrav och definitivt inte på småbanor av amatörtränare/mindre tränare. De har inte ekonomi att köra hästar som inte får tävlas. Deras existens hänger på att bli framgångsrik med antingen varmblodig travare eller kallblodig travare för att få hästar i träning.

Mycket intressant fråga. Jag har ju både 2 ponnier och 2 ardenner. Jag håller på med distansridning med den ena ponnyn (russ/halvblod) och där är man välkommen oavsett ras (och många tycker att det är roligt när man kommer med lite tyngre hästar) även om man vet om hur det är när hästen ska ner i puls etc. Kallblod är generellt sett svårare medan araber och varmblod har lite lättare. Däremot har jag träffat arabmänniskor som aldrig skulle kunna tänka sig att skaffa ett kallblod, eller över huvudtaget något annat än araber och de kanske ser ner på mina hästar men det visar de inte på samma sätt. Jag upplever att detta är vanligare inom hopp, dressyr och sådana grenar.

gjorde du en kl eller va hände?
jag skrev väl inget riktat till dig? :confused:
Ja det var inte meningen :D
Svarade bara på det jag citerat. :o

Men...vad du envisas. Nej, nordsvensk brukshäst tävlas inte i trav. Inte ens på istrav och definitivt inte på småbanor av amatörtränare/mindre tränare. De har inte ekonomi att köra hästar som inte får tävlas. Deras existens hänger på att bli framgångsrik med antingen varmblodig travare eller kallblodig travare för att få hästar i träning.
:bow:
Precis.

länk raderad av moderator

Senast ändrad av en moderator:

Det finns alltid någon häst som "dras ner". Araber får mycket iförtjänt skit, varmblodstravare får ALDRIG jämföras och liknas med ett halvblod (vet ni inte det? :D *ironi* ), shettlandsponnyer är envisa och jäkliga små rackare, islänningar är små och håriga osv.

Vissas mål är ju givet lägre än andras, som era och den där tantens. Ni är jättenöjda med att hoppa och klara av 90 cm, göra det snyggt och få ut något av det, medan tantens döttrar förmodligen (???) har högre krav och satsar på yävling (så förstod jag det).
Jag tycker att det här är väldigt tragiskt, varför kan man inte bara säga att "det såg fint ut, det gjorde ni bra"? Många undrade nog vad jag höll på med i helgen när jag kastade mig om hästens hals efter ett töltprogram vi red nästintill i bara trav :crazy: Jag var överlycklig över att vi hade klarat oss utan att skena, gjort programet i rätt tempo (om än i fel takt och ibland fel gångart :D ).
Vad är det som gör att vi "vaktar" oss själva genom att hacka på andra? Varför kan man inte bara säga "bra gjort?".

Jag har också hackat på olika hästraser i mina dagar men idag har jag både en arab och en islänning själv :grin:

Sen är det en helt annan sak vad det gäller att satsa och tävling. Olika hästar har olika exteriör och så är det bara. Det gäller alla hästraser, inte bara varmblodtravare som det oftast diskuteras om. Har jag ett halvblod med opassande exteriör för hoppning, ja, då kan jag inte förvänta mig att komma upp i elitklasser heller.

Spännande utveckling av tråden - jag har läst alla inlägg.

Jag rider själv en oreggad varmblodstravare i western, tycker att hon är duktig UTIFRÅN SINA FÖRUTSÄTTNINGAR. Har inte stött på något förakt för min häst eller mitt val av häst, utan snarast fått kommentarer om att hon går bra.
Det görs då inga jämförelser med andra raser utan man tittar på hästen utifrån hennes förutsättningar och ser att hon gör ett bra jobb.

Samma sak med min fjording som också gör ett bra jobb utifrån sina riktigt usla förutsättningar (hon var i dåligt skick när jag fick henne) och jag har bara mött positiva attityder.
Utom förstås kvinnan som tyckte att jag ska köpa mig en quarter och att fjordingen kan bära omkring på barn i skogen - vilket jag tycker är slöseri med trevlig och arbetsvillig häst...men i nästa andetag sade hon själv att hon inte förstår sig på fjordingar.

Å andra sidan försöker jag inte hävda att mina hästar är bättre än andra raser, heller, utan jag vet vilka förutsättningar de har och är nöjd över att utvecklas med dem.

Jag tycker inte att det är fördomsfullt att påpeka att travare eller fjordingar eller vilken ras som helst, har sämre förutsättningar än andra, däremot tycker jag att det är barnsligt och onödigt att uttrycka sig föraktfullt om dem. Människor har olika skäl till varför de väljer den ena eller den andra hästen, och det är trist att andra föraktar dem. Oavsett om det är travaren eller varmblodet man inte vill ha.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 326
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar