Hästens värde

Sv: Hästens värde

Fast om de nu generellt sett inte har sämre förutsättningar för ridning, varför kostar många travhästar runt 10-20 000, varför skänks de bort, varför stod vi alltid med minst 2-3 stycken ntravare vi försökte hitta hem åt på Solvalla som annars skulle avlivas? Varför har man inte lika stor efterfågan på de travhästarna som på ridhästar? De vi försökte hitta hem åt var alla inridna.
De är underbara individer. Men avel GER olika saker i hästar. Visst kan det finnas undantag och visst varierar graden av utmärkande rastypiska drag. Men faktum är att fler vb-travare än halvblod har sån bakdel och rörelsemönster. De kan vara hur snälla och rara som helst. Men kommer för den sakens skull .
Ett halvblod skulle inte prestera lika bra på travbanan. För de är inte avlade med bakbenen lika långa och lika långt bakom sig. De paddlar inte på och skjuter på lika bra med vagn bakom. För at göra det så bör man han en annan konstitution av kroppen. Annars kommer de bli trötta i musklerna efter bara en kort bit. De skulle få en helvetes mjölksyra. Precis som vb-travare har svårare att vinkla sina bakben iom att det kräver sån enorm muskelstyrka hos dem. Piaff på en sån häst skulle kräva otroligt mycket. Det är tungt redan för en tränad häst avlad för det, dvs bättre vinklar och bättre balans.
Om ni kollar noga på travhästars rörelser så kommer ni märka att nästan samtliga har ett visst rörelsemönster.
Under alla år som jag jobbade med travhästar passera en hel del förbi. Och det var EN som rörde sig snarlikt en ponny och en som rörde sig snarlikt ett halvblod. Båda hade fransk stam om jag inte minns fel.
Jag hjälper till att träna en del travhästar idag med. Och ridhästar och andra körhästar. Det är vb-travarna som har det som svårast. Och då är det iaf en del av dem som har mer lämpad fysik än andra.
Är de för det sämre som individer eller mindre värda kärlek? Nej, absolut inte! Men har de det svårare och bör man tänka på det i träningen, för attt de ska hålla och man sätter realistiska krav på hästar och realistiska mål för att inte ryttaren ska bli besviken och arg på hästen? JA! Just för att hästen ska ha det så bra som möjligt. Jag tycker det är super att någon vill ha vb-travarna. För vi har avlat fram dem. Och jag tycker det känns hemskt att vi avlar fram för vårt höga nöje och sedan slaktar då travkarriären är slut efter halva livstiden.
Men man ska veta att det är betydligt mer jobb och att begränsningarna kan vara större. Och det ska man veta för att inte säötta hästen i skiten i onödan.
Vb-travare har ofta en väldigt trevlig arbetsvilja. Men vill man satsa på mer än lätta klasser så bör man kanske tänka om.

Har varit varmblodsägare i sammalangt 6 år nu så man har hört det mesta..
Det värsta är ändå folket som försöker vara snälla genom att säga att pållen inte liknar en travare, för dom tror jag skämms över det.
Jag vet själv att kallblod och varmblod inte är odugliga, men är därmot också medveten om att alla travare inte har så lätt för galoppfattning etc. Alla ardennrar kan inte hoppa osv..
Tråkigt att ha sådana stallkamrater dock, det förstör stämningen så mkt. Finns vissa raser jag gillar mindre men inte går jag och tänker att dom då automatiskt måste vara sämre, och jag går då definitivt inte och är otrevlig mot hästägaren..

Varför lägger du ut filmer på en Kallblodstravare, som du dessutom har mage att kalla nordsvensk? ;) Det är inte samma raser!

Den var dock söt.

Fast om de nu generellt sett inte har sämre förutsättningar för ridning, varför kostar många travhästar runt 10-20 000, varför skänks de bort, varför stod vi alltid med minst 2-3 stycken ntravare vi försökte hitta hem åt på Solvalla som annars skulle avlivas? Varför har man inte lika stor efterfågan på de travhästarna som på ridhästar? De vi försökte hitta hem åt var alla inridna.

Det är väl egentligen inte så konstigt att dom är svårsålda, dom kräver mer kunskap och bättre träning än "normala" ridhästar för att hålla och bli trevliga. Även om dom är inridna så antar jag att dom inte är utbildade. Jag red många inridna travhästar på åby men det enda dom kunde var i princip balanserad trav rakt fram, men himla trevliga och la man ner mer jobb på ridningen så skulle det inte vara några problem att få en bra ridhäst.

Jag tycker annars det är vettigt att inte köpa en travhäst om man vet att man kanske inte har kunskapen eller viljan att lägga ner såpass mycket träning dom faktiskt kräver för att bli bra ridhästar.

nej vi förstår precis!dom är avlade för att trava liksom men dom kan fungera alldelles utmärkt till vanlig ridhäst också!

Aha, det kanske inte är din häst? :o

Det står iaf ovanför filmen: Nordsvensken Olle.

Nej det är inte min pålle, jag äger en varmblodstravare jag :)
Det är hästägaren som lagt in filmen, så om hon skriver att han är en nordsvensk så är han nog det.. Och nordsvenskar kan ju i sin tur tillhöra gruppen kallblodstravare om jag förstått det rätt?

Det jag försökte få fram med det är att de är billigare för att de ofta har sämre förutsättningar. För du får inte mycket mer pengar för en ostartad inriden och välriden vb-travare heller. De som inte är inridna och startade kan man ju få ännu billigare eller tom gratis.
Jag har sett och ridit välridna vb-travare. Det blir aldrig samma sak som att rida en välriden häst a la PRE tex.
Och rider man dressyr med sikte på samling så är en vb-travare inte bästa valet oavsett hur mycket tid man vill lägga ner.

Jag har som sagt själv en ponny med taskiga förutsättningar. Så jag dömmer inte någon som väljer att köpa ett vb eller annan ras med svårare för sig. Men man ska inte göra de hästarna en otjänst genom att hävda att de är lika väl lämpade(du gjorde det inte, men jag hör det ofta) och kan nå lika långt.
De kan mycket väl bli roliga hästar för någon som vill rida lätta klasser. Men att påstå att de kan nå toppen bara genom mer arbete tycker jag är att göra de hästarna en otjänst. För i slutändan är det oftast de hästarna som får lida. Och inte lika mycket den besvikna ryttaren. Hästarna är värda bättre.

Men många som vill laborera med steget och ha större register kommer inte inte det i de flesta vb-travare. Hittils har jag inte sett en vb-travare göra en korrekt piaff. Även omjag sett någon som hävdat att dennes gör det.

Kallblodstravare however kan ha väldigt lätt för samling en del av dem.

Och rider man dressyr med sikte på samling så är en vb-travare inte bästa valet oavsett hur mycket tid man vill lägga ner.
Det är det väl inte heller någon som påstått heller egentligen. Men dom klarar endå utan större problem med en bra utbildning och skolning och bra ryttare hävda sej i lätta klasser. Vill man högre så tror jag faktiskt ingen ens tänker travhäst, om dom inte är väldigt okunniga, om man nu vill kunna mäta sej med halvbloden, långt ifrån ens alla halvblod klarar ju av någon direkt samling.

Hittils har jag inte sett en vb-travare göra en korrekt piaff. Även omjag sett någon som hävdat att dennes gör det.
Det är sällan man ser halvbloden göra eller ens ha möjlighet till att göra en korrekt piaff heller.

Tycker inte man ska rikta in sej på rasen alls nästan, man ska rikta in sej på individen och hur den har exteriören. Långt ifrån alla travhästar är ju bra på att trava och långt ifrån alla hopp och dressyravlade hästar har lätt för hopp eller dressyr och blir då skogsmullar istället.

Senast ändrad av en moderator:

Det stod en vb-travare i det förra stallet jag stod i. Han var inte kör el något innan dom red in han dock. Men han kunde piaff och hade mycket finare steg än vissa halvblod.

Det är sällan man ser halvbloden göra eller ens ha möjlighet till att göra en korrekt piaff heller.

Tycker inte man ska rikta in sej på rasen alls nästan, man ska rikta in sej på individen och hur den har exteriören. Långt ifrån alla travhästar är ju bra på att trava och långt ifrån alla hopp och dressyravlade hästar har lätt för hopp eller dressyr och blir då skogsmullar istället.

:bow: Håller helt med dig här. Bra sagt!

Nej det är inte min pålle, jag äger en varmblodstravare jag :)
Det är hästägaren som lagt in filmen, så om hon skriver att han är en nordsvensk så är han nog det.. Och nordsvenskar kan ju i sin tur tillhöra gruppen kallblodstravare om jag förstått det rätt?

Hu okunnig är du egentligen!?
En nordsvensk finns bara i EN variant = Bruksnordsvensk.

Sedan finns det kallblodstravare, som är en annan ras! Den får INTE kallas nordsvensk. Hästen på filmen har frysmärkning på halsen, alltså är det en kallblodstravare.

Du har förstått det fel.

Nöjd? ;)

Senast ändrad:

långt ifrån ens alla halvblod klarar ju av någon direkt samling.
Vad är det för okunnigt påstående? Att långtifrån alla halvblod klarar samling :crazy: ALLA halvblod kan bli välridna och samla, de är avlade för det. Alla blir inte superhopphästar/dressyrhästar, men alla kan bli mycket välridna beroende på ryttarens mål/eventuella skador.

Vadå inte ens ha möjlighet? Under rätt ryttare tror jag i stort sett alla halvblod kan tränas till piaff också.

Såna här påståenden är ju bara så låga. Varför hacka ner på halvblod?
Just det.. avundsjuka. Så heter det.

Det går utan problem att rikta in sig på raser, som att exempel travare har dåliga förutsättningar.

Det stod en vb-travare i det förra stallet jag stod i. Han var inte kör el något innan dom red in han dock. Men han kunde piaff och hade mycket finare steg än vissa halvblod.
Det tror jag faktiskt inte på om jag ska vara ärlig.
Jag har sett sådan piaff som många ponny/travar ryttare kallar det.
Man smackar lite så hästen blir stressad, och sedan håller man in den så den tar lite stressade små travsteg. Piaff! :idea:

Hu okunnig är du egentligen!?
En nordsvensk finns bara i EN variant = Bruksnordsvensk.

Sedan finns det kallblodstravare, som är en annan ras! Den får INTE kallas nordsvensk. Hästen på filmen har frysmärkning på halsen, alltså är det en kallblodstravare.

Jag kan bara skratta åt din sista mening.
Du har förstått det fel.

Vad är du för människa som skrattar åt andras okunnighet??
Detta är väl ändå ett forum där man får ställa frågor, men vem vill ställa frågor när man får sådana svar?? Får bara kunniga hästmänniskor ställa frågor här, eller hur f*asen menar du med ditt "Jag kan bara skratta åt din sista mening"
Och man måste väl inte ha koll på alla raser och deras benämningar.
Eftersom hästägaren själv kallar honom för nordsvensk, så trodde jag att han var detta, men har aldrig påstått att han är det..

Tror det är så i alla kategorier, i hundvärlden så är inte blandrashundar värda att leva typ...
I vissa männs värld så är kvinnor inte värda nått förutom att slava för dem, kvinnor kan inget, de ska ju bara vara hemma med barnen, städa och göra mat. *grrr*

Synd att det e så men det visar å andra sidan att personen inte är någon djurvän eller är extremt ego.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar