Hästens värde

Sv: Hästens värde

KL

Tycker det är så tråkigt när någon klankar ner på ens häst, när jag var yngre och gick i skolan hade jag en klasskompis som trodde sig kunna allt om hästar, väldigt ofta fick jag höra att min häst är sååå tråkig (och alla av samma ras) hade inget temprament, ingen personlighet osv, hur kan man ens köpa en sådan häst?! Detta var väldigt tråkigt att höra, och jag tog åt mig ganska mycket, var ju inte så gammal (högstadiet).
Sen att jag kom mycket längre med min ridning på mitt "tråkiga" halvblod än vad denna person gjorde på sin perfekta arab, spelade ingen roll.
:D
Tråkigt när folk ska uttala sig om hästens personlighet när dom inte ens träffat hästen!!
Har personligen inget emot någon ras, tycker individen spelar störst roll:laugh:

KL

Tycker det är så tråkigt när någon klankar ner på ens häst, när jag var yngre och gick i skolan hade jag en klasskompis som trodde sig kunna allt om hästar, väldigt ofta fick jag höra att min häst är sååå tråkig (och alla av samma ras) hade inget temprament, ingen personlighet osv, hur kan man ens köpa en sådan häst?! Detta var väldigt tråkigt att höra, och jag tog åt mig ganska mycket, var ju inte så gammal (högstadiet).
Sen att jag kom mycket längre med min ridning på mitt "tråkiga" halvblod än vad denna person gjorde på sin perfekta arab, spelade ingen roll.
:D
Tråkigt när folk ska uttala sig om hästens personlighet när dom inte ens träffat hästen!!
Har personligen inget emot någon ras, tycker individen spelar störst roll:laugh:

precis det handlar om individen inte ras!
jag är beredd att kämpa med min travare men framförallt ska han ha kul,vi ska ha kul ihop!:D

Det är väl ingen här som uttalat sig om en hästs personlighet? :crazy:

precis det handlar om individen inte ras!
jag är beredd att kämpa med min travare men framförallt ska han ha kul,vi ska ha kul ihop!:D
Det handlar om rasen när det gäller vissa saker.

Det är väl rätt uppenbart att travare inte har så många fördelar vad gäller ridning.

NEJ!! Jag menade personen som klankade ner på min häst, denne sa ju att han var såå tråkig utan att ens ha träffat honom.
Menade ingen här!
Skrev lite rörigt kanske!
:)

Det är väl ingen här som uttalat sig om en hästs personlighet? :crazy:

Det handlar om rasen när det gäller vissa saker.

Det är väl rätt uppenbart att travare inte har så många fördelar vad gäller ridning.

Men, jag säger det för tusende gången: frågan är inte vilken ras som är den trevligaste ridhästen, eller hur vida varmblod är bra och fina hästar! Smaken är som baken, vi har alla förstått det nu. Frågan är varför vissa människor har ett behov att att klanka ner på andra hästmänniskor och deras hästar, istället för att acceptera och respektera att vi helt enkelt har olika smak. Kan man inte samsas och ha kul tillsammans om man själv hoppar 150-tävlingar på halvblod, och stallkompisen lufsar runt i skogen på ett gotlandsruss?

ja det är såklart sanning eftersom travare är gjorda för att trava absolut!dte är deras specialetet:D
men vem säger att man inte kan träna dom till bra ridhästar:D
min travare har till exempel en jädrans hoppteknink.jag har aldrig haft en travare innan som sagt och trodde aldrig jag skulle skaffa nån.
travare är precis som vilken häst som helst bara att man kanske får lägga ner lite mer jobb på dom.
men dom kan absolut bli skitbra ridhästar!

Men, jag säger det för tusende gången: frågan är inte vilken ras som är den trevligaste ridhästen, eller hur vida varmblod är bra och fina hästar! Smaken är som baken, vi har alla förstått det nu. Frågan är varför vissa människor har ett behov att att klanka ner på andra hästmänniskor och deras hästar, istället för att acceptera och respektera att vi helt enkelt har olika smak. Kan man inte samsas och ha kul tillsammans om man själv hoppar 150-tävlingar på halvblod, och ens stallkompis lufsar runt i skogen på ett gotlandsruss?

:D:p

Nej klanka ner på andra är ju onödigt.
Jag har inga problem av att stå i stall med skogsmullar med travare, tanter med islandshästar, tävlingsryttare med halvblod osv. Sålänge alla kommer överens och är vänner.

Det är väl jättebra att alla har olika smak.
Tänk om ALLA ville ha fjordingar! Det skulle ju vara synd för alla andra raser.

Du får gärna visa bild/film på din travare när den hoppar.
Skulle vara kul att se en travare med bra hoppteknik!

har tyvärr avrken kamera eller videokamra för tillfället men ska se om jag inte kan fixa det endå:D

Jag har aldrig sagt något ont om travare:confused:
Men du kanske inte menade att svara mig??
:)

Jag känner också igen det där och har funderat många gånger på varför det är så.
Själv har jag ett fullblod, och i vissa puckade människors ögon verkar fullblod också vara helt värdelösa hästar som bara kan galoppera fort på en galoppbana. De har usel, absolut inte taktmässig trav. De kan inte arbeta med ryggen och de är alltid hispiga och stressade och helt galet pigga att rida. Ungefär lika mycket sanning i det som att alla vita hästar gillar att bitas.

Tråkigt att en del ser det på det viset.

Har svårt att förstå hur man kan klanka ner på fullblod.
Några av världens främsta fälttävlanshästar är väl just sådana?

För mig är det en fråga om respekt och se djurs värde för alla djur har något bra. En riktigt hästmänniska är någon som gillar ALLA hästar oavsett ras. Sedan att man inte vill äga alla raser är en annan sak. Även om jag inte skulle köpa en haflinger så innebär det inte att jag fördömer rasen, har heller inget negativt att säga om rasen, jag råkar bara föredra andra typer av hästar. Sedan om man nu har ett så stort behov av att snacka skit om en viss ras, ja det tyder bara på dåligt sjävförtroende eller så gillar man inte hästar, då gillar man bara rampljuset som hästen gör att man står i.

För mig är det en fråga om respekt och se djurs värde för alla djur har något bra. En riktigt hästmänniska är någon som gillar ALLA hästar oavsett ras. Sedan att man inte vill äga alla raser är en annan sak. Även om jag inte skulle köpa en haflinger så innebär det inte att jag fördömer rasen, har heller inget negativt att säga om rasen, jag råkar bara föredra andra typer av hästar. Sedan om man nu har ett så stort behov av att snacka skit om en viss ras, ja det tyder bara på dåligt sjävförtroende eller så gillar man inte hästar, då gillar man bara rampljuset som hästen gör att man står i.
Det var väldigt mycket "skitsnack" i detta inlägg.

Man måste inte gilla alla raser för att vara hästmänniska, vad är det för snack!?
Man bör väl däremot inte hata hästar, men bara för att jag inte gillar Akhal Teker eller varmblodstravare, så betyder inte det att jag inte är någon hästmänniska.

Och inte fan har jag dåligt självförtroende för att jag någon gång säger något "taskigt" om en ras.

Senast ändrad:

Det var väldigt mycket "skitsnack" i detta inlägg.

Man måste inte gilla alla raser för att vara hästmänniska, vad är det för snack!?
Man bör väl däremot inte hata hästar, men bara för att jag inte gillar Akhal Teker eller varmblodstravare, så betyder inte det att jag inte är någon hästmänniska.

Och inte fan har jag dåligt självförtroende för att jag någon gång säger något "taskigt" om en ras.

mina åsikter är inte mer skitsnack än dina, vad har du fått det ifrån?
Sedan med gilla menar jag att, jag blir glad av att klappa tex en ardenner även om jag inte vill äga en själv, medans du då kanske tänker äckliga hästjävel då? eftersom du så starkt ogillar vissa raser?
Jag menar att om du måste gå och säga till Lisa att hennes travare är ful och oduglig, ja då har du ett problem
Förstår du bättre nu?

mina åsikter är inte mer skitsnack än dina, vad har du fått det ifrån?
Sedan med gilla menar jag att, jag blir glad av att klappa tex en ardenner även om jag inte vill äga en själv, medans du då kanske tänker äckliga hästjävel då? eftersom du så starkt ogillar vissa raser?
Jag menar att om du måste gå och säga till Lisa att hennes travare är ful och oduglig, ja då har du ett problem
Förstår du bättre nu?
Snacka om att överdriva :crazy:

Lycanthrope borde inte säga nåt, du har sagt flera gånger nu att travare har sämre förutsättningar och att du tror att alla visste det redan o.s.v, men du kan ju inte bara bestämma tvärt att det gäller alla dessa eftersom alla är olika individer. En del har väldigt lätt för sig och vissa inte, att skolas om.. Eller är jag helt uppe i det blå?

Individer vad gäller personlighet ja.
Men överlag så har faktiskt travare inte exteriören på sin sida.

Har ni svårt att förstå att de är avlade till ett annat ändamål?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar