Hästens värde

Sv: Hästens värde

Galopp behövs väl även i lättare klasser!?
En häst ska ridas i form även i galopp i lägre klasser.
Men vill man inte ha en hållbar häst så varsegod....:crazy:

Galopp behövs väl även i lättare klasser!?
En häst ska ridas i form även i galopp i lägre klasser.

Hästen kan ridas i bra form även ifall galoppen inte är perfekt. Jag såg senast idag ett halvblod med taktfel. Och det var endå ett halvblod med känd stam.

Då menar du att travhästar inte ska ridas alls om dom inte har en perfekt galopp?

Självklart har inte alla halvblod perfekt galopp, men de har jäkligt mycket bättre förutsättningar för det.

Klart travare ska/kan ridas!
Men det är inte rättvist att åka och tävla med en häst som inte är balanserad och jobbar i form.

Klart travare ska/kan ridas!
Men det är inte rättvist att åka och tävla med en häst som inte är balanserad och jobbar i form.

Bara för att galoppen inte är perfekt så kan den endå vara såpass balanserad att den orkar med att hoppa en bana. Jag har inte sett i syne då jag sett travhästarna hoppas och ridas, det är balanserade rundor även ifall inte galoppen är perfekt för att tävla dressyr med.

Det är liksom inte antingen eller, det handlar som sagt om hur skolningen av travhästen sett ut.

Det finns väl en anledning till varför vissa problem är vanliga hos travarna. :angel:

De (vissa) har helt enkelt inte lika stora krav på bärighet som andra (med undantag) människor har.

Givetvis ska en häst som hopptävlas (nåja 90 kan väl alla pallra sig över utan att dö) ha en rund och bärig galopp.
Detta gäller oavsett ras.
Tycker inte man öht ska hoppa mer än pyttehinder förrän hästen är (STARK och) bärig.
Det kan vara både farligt och skadligt.

Ang. ursprungsfrågan så tror jag att allt blir vad man gör det till sas.
Jag har haft fjording i många år men ändå inte direkt märkt av något "allvarligt". Visst kollar folk snett ibland, men det finns hästar som i mina ögon är asfula eller "värdelösa" också.
Alla har inte samma åsikter och värderingar.
Och.. Ställer du en fråga får du väl räkna med att få ett ärligt svar tillbaka. :angel:Vad förväntade du dig? Ett "Wooow"?

Och.. Ställer du en fråga får du väl räkna med att få ett ärligt svar tillbaka. :angel:Vad förväntade du dig? Ett "Wooow"?

TS mening var nog inte ute efter att få höra att "WOW, hoppar din kompis varmblod 90 cm?!", eller liknande, utan snarare att få ett svar på varför folk ser ner på varmblod och kallblod (och för den delen också människorna som äger dessa hästar). Det var det jag uppfattade att tråden handlade om.

Jag har själv haft hand om en fd varmblodstravare. Det var en underbar häst som hade gått i genom eld för sin ryttares skull, men hon var varken vacker eller "duktig". Det betyder då inte att hon är mindre värd (och nu menar jag inte rent ekonomiskt).

Senast ändrad av en moderator:

Bara för att galoppen inte är perfekt så kan den endå vara såpass balanserad att den orkar med att hoppa en bana. Jag har inte sett i syne då jag sett travhästarna hoppas och ridas, det är balanserade rundor även ifall inte galoppen är perfekt för att tävla dressyr med.
Haha.
Vart har du sett alla dessa balanserade travare? För jag har då aldrig sett dem.

Det finns väl en anledning till varför vissa problem är vanliga hos travarna. :angel:

De (vissa) har helt enkelt inte lika stora krav på bärighet som andra (med undantag) människor har.

Givetvis ska en häst som hopptävlas (nåja 90 kan väl alla pallra sig över utan att dö) ha en rund och bärig galopp.
Detta gäller oavsett ras.
Tycker inte man öht ska hoppa mer än pyttehinder förrän hästen är (STARK och) bärig.
Det kan vara både farligt och skadligt.

Ang. ursprungsfrågan så tror jag att allt blir vad man gör det till sas.
Jag har haft fjording i många år men ändå inte direkt märkt av något "allvarligt". Visst kollar folk snett ibland, men det finns hästar som i mina ögon är asfula eller "värdelösa" också.
Alla har inte samma åsikter och värderingar.
Håller med allt som vanligt! :bow:

Det betyder då inte att hon är mindre värd
Fast det är ju det de gör! Alla värderar ju hästar olika.
Jag som föredrar kallblodshästar samt hästar med hög ridbarhet (Ex halvblod) värderar ju inte varmblodstravare ett piss. Det är inget att ha för mig.

En annan som tävlar högt i dressyr värderar ju kanske enbart halvblod avlade för ändamålet, och värderar varken kallblod eller travare alls, vilket jag förstår.

*KL

Läste en annan tråd om fördomar mot ridtravare tidigare och måste bara dela med mig lite av mina erfarenheter.

Jag själv föredrar ponnyraser trots att det är ett par år sen jag fyllde 18. Finns dock en hel del halvblodshästar som jag uppskattar också tack vare deras höga ridbarhet. Här där jag håller till finns det mest fördomar mot ridtravare som inte omskolats ordentligt. Har en tjej i stallet dock, som är fullkomligt allergisk mot halvblod. Hon brukar ge utlopp för åsikter som att halvblod bara går sönder, bruna hästar ser tråkiga ut, de flesta halvblod har alldagliga rörelser, de är instabila m.m. När vi var ute och tävlade dressyr i lätt klass fick min bruna häst en bättre placering med en kommentar om "flott häst" vilket hon spydde galla på.

Så även om de flesta fördomar riktas åt andra håll än halvblod finns det de som inte gillar dem heller. Smaken är som baken. Förstår inte varför folk måste hävda sig hela tiden med vems häst som är bäst? Min är garanterat inte bäst på att dressyra, han hoppar snällt i lätta klasser men räcker inte mycket längre än så. Distans går han gärna, men inte med några fantastiska tider. Han är inte inkörd och han är lättskrämd. 17 år i år och ponny. Men han är ändå den bästa hästen jag vet. Passar mig utmärkt, och det borde ju spela mer roll? De som kommenterar honom negativt bryr jag mig helt enkelt inte om.

Jag har också sätt massvis med balanserade travare, allting beror på hur mycket jobb ryttaren/ägaren har lagt ner på att få hästen i bra balans, precis som med vilken annan unghäst som helst.
Första gången du galopperar på en unghäst är inte den välbalanserad den går inte i form de första gångerna. Med en travare är det samma sak, den ska jobbas med precis sim en unghäst. Ridas in på samma sätt så kommer den välbalanserade galoppen.
Jag tycker att ni gott och väl kan gå in och kolla här. Det är en travare och mjo, nog tycker jag i alla fall att den kan galoppera välbalanserat.
Hör till saken att den travaren blev klubbmästare i dressyr.
http://www.youtube.com/watch?v=wCzDg15BcZs

Förstår inte varför folk måste hävda sig hela tiden med vems häst som är bäst?

Oftast kommer ju det där från travarfolk som vill hävda att deras hästar minsann kan lika bra som ett halvblod, men så är det ju inte. De är avlade för ett helt annat ändamål, många verkar ha svårt att förstå det.

Inte tusan går jag runt och tror att min nordsvensk kan mäta sig med ett halvblod.
Hon har vunnit någon liten dressyr och har vunnit lite mindre hopptävlingar javisst, men det är inget märkvärdigt enligt mig.

Kanske det, men hon tävlade mot massa halvblod och jag tror inte att hon utsågs till klubbmästare "bara för att travare också kan" utan snarare för att dem tyckte den var värld den vinsten.

Och nej, nu menar jag inte att travare är bättre än halvblod. För mig spelar det ingen roll vilken ras det är, bara jag och den passar ihop.

Jag tycker det är trist att höra om sånthär. Vet inte varför folk envisas med att gnälla på olika raser. Huvudsaken är väl ändå att hästägaren och hästen mår bra ihop och har kul! Det är ju ändå därför man har häst!
Sen kan jag ju ärligt säga att jag har mina favoritraser och några som inte står lika högt på listan. Men jag skulle ALDRIG tveka att ge en häst chansen oavsett ras! :banana:

Tyvärr måste jag väl säga tycker jag ridsporten blir mer och mer tävlingsinriktad för varje år som går många glömmer att ha kul med sina hästar och det tror jag bidrar till det hela om rastjaffset.
En annan faktor är nog även just det med den ekonomiska biten man dömmer ägaren efter hästen... Alltså det är lätt att dömma en Travarägare som en skogsmulle med låga ambitioner... Men det tycker jag är lite fel faktiskt men skaffar väl ändå hästen som kan utföra det man vill uppnå och som sagt alla rider intre med ambitionen att tävla varje helg...

Jag tycker det är trist att höra om sånthär. Vet inte varför folk envisas med att gnälla på olika raser. Huvudsaken är väl ändå att hästägaren och hästen mår bra ihop och har kul! Det är ju ändå därför man har häst!

Tack, det är just det jag försöker få fram. :bow:

Varför kan inte folk få njuta och ha kul med sina hästar utan otrevliga kommentarer om sig själv och sin häst? Olika hästar är skapade för olika ändåmål, olika människor gillar olika slags hästar? Är inte det underbart?

Somsagt, smaken är som baken!
Men bara för det så ska man inte se ner på andra hästraser. Vissa kan tycka att exempelvis varmblodstravare är sämre p.g.a galoppen men det finns vissa som gillar det också. Det skulle vara som om vi människor såg ner på dom som sitter i rullstol, eller dom som inte kan göra vissa saker. elr om vi skulle se ner på nån med t.ex. blondt hår bara för vi tycker det ser tråkigt ut etc etc.. Hur låter det egentligen?

Förresten, jag har inte så mycket koll på det här men är det så att vissa har nåt emot islandshästar också? Ex. om man skulle flytta en islandshäst till ett stall med halvblod, skulle folk klanka ner på den då eller..? En liten fundering bara..

Hur kan du ens jämföra varmblodstravare med människor i rullstol?

Jag ser inte ner på varmblodstravare, men tycker absolut inte om dem (överlag).
De har inte ridbarhet som jag söker, och jag tycker oftast de är väldigt fula.

Jag ser inte ner på varmblodstravare, men tycker absolut inte om dem (överlag).

Jag tror du och jag har ungefär samma inställning till travare. Jag brukar sammanfatta den ungefär så här:

Jag skulle aldrig köpa en travare, eftersom jag har ett annat mål med min ridning. Men om det brann i ett stall och det stod en travare där inne, skulle jag göra allt jag kunde för att rädda den.

Man behöver inte älska alla olika raser som finns, men man skall in i det längsta undvika att såra någon som faktiskt gillar den ras man ogillar.

Men precis.

Det kan ju fortfarande vara trevliga rar hästar/individer.
Men de passar inte min ridning över huvudtaget.

Jag tycker det där med hästrasism är lite överdrivet. Jag har själv en gammal korsningsponny. Han är Islänning/New Forest och har inte bra fysisk för ridning.
Han är överbyggd, har korta ben, kort och lågt ansatt hals och islandshästens förmåga till fler gångarter än vanligt och även en mängd olika, orena korsningar mellan dessa. Jag älskar min ponny och vi har hängt ihop i runt 17 år nu.
Vi tränar dressyr och iom att jag är dressyrryttare rids han som vilket dressyrhalvblod som helst. Jag har faktiskt aldrig stött på några som helst elakheter rörande min ponnys fysik eller ras(-er). Självklart har jag fått höra att han kan ha svårare för vissa saker än de med bättre fysik. Men det ser jag inte som en förolämpning utan som ren fakta som hjälper mig träna min häst efter hans förutsättningar.
Man MÅSTE för hästens skull inse att vissa individer har svårare för vissa saker. Jag hoppade tex inte min häst förräns han började kunna samla sig i galoppen. Annat tycker jag är att sätta hästen i skiten i onödan.
Och jag galopperade inte förrän han kunde röra sig normalt och samla sig och bära sig i skritt och efter det trav.
Som tack har jag en häst som är 26 år och inte har någon som helst frambensproblematik trots att han med sin fysik och ålder borde ha det.
Jag rider för väldigt kända tränare med min skitponny. Och ingen säger något elakt om oss på träningar. Tvärtom tycker folk det är väldigt roligt med en "skithäst"(mina egna skämtsamma ord, ingen annans) som kan dressyr.

När man pratar om att travare snackas illa om och folk har fördomar beror det ofta på egen okunskap. Travare HAR svårare för sig generellt än ridhästraser. De är ju avlade för att springa fort med vagn bakom. De är däremot fasen så mycket bättre på det än vad ett dressyhalvblod eller en PRE är. På samma sätt som en Islänning är bra på att transportera ryttare från punkt A till punkt B genom oländig terräng.

Kollar man bara på travarnas fysik så ser man ju hur långa och ofta raka bakben de har som är positionerade bakom kroppen för att skjuta på. Att samla ihop de benen, vinkla bäckenet och få in benen under magen samtidigt som de vinklas mer kräver enormt mycket mer muskelstyrka än för en häst som är byggd mer för samling, som tex en PRE.
Dock har vb-travare ofta en väldig arbetsvilja. Så de kan vara roliga att jobba med. Men jag tycker de flesta rör sig mindre roligt. Jag vill ha ett annat rörelsemönster att sitta på.

/Tua, dressyrryttare som jobbat med travare och numer roar sig med sin älskade ponnyusling

Självklart har jag fått höra att han kan ha svårare för vissa saker än de med bättre fysik. Men det ser jag inte som en förolämpning utan som ren fakta som hjälper mig träna min häst efter hans förutsättningar.
Man MÅSTE för hästens skull inse att vissa individer har svårare för vissa saker. Jag hoppade tex inte min häst förräns han började kunna samla sig i galoppen. Annat tycker jag är att sätta hästen i skiten i onödan.
Och jag galopperade inte förrän han kunde röra sig normalt och samla sig och bära sig i skritt och efter det trav.
Som tack har jag en häst som är 26 år och inte har någon som helst frambensproblematik trots att han med sin fysik och ålder borde ha det.
Jag rider för väldigt kända tränare med min skitponny. Och ingen säger något elakt om oss på träningar. Tvärtom tycker folk det är väldigt roligt med en "skithäst"(mina egna skämtsamma ord, ingen annans) som kan dressyr.

När man pratar om att travare snackas illa om och folk har fördomar beror det ofta på egen okunskap. Travare HAR svårare för sig generellt än ridhästraser. De är ju avlade för att springa fort med vagn bakom.

Kollar man bara på travarnas fysik så ser man ju hur långa och ofta raka bakben de har som är positionerade bakom kroppen för att skjuta på.
Håller helt med!
Synd att inte fler tänker som du gör.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar