Hästens värde

Sv: Hästens värde

kl

Jag har lite svårt att följa hur denna tråden blev någon slags debatt om travare/halvblod.
Poängen är vad jag förstår det att det är inte speciellt skitkul att höra att ens häst, oavsett ras, "besudlar" hela dittenochdattenrasen genom att ha några likheter med sistnämnda ras.
Förolämpningar är aldrig roligt och aldrig okej, oavsett om en av raserna skulle inneha en egenskap man själv inte är ute efter.

Absolut inte! Men frågan är om det beror på att personen som sa det är en idiot eller om det är för att alla tycker så om travare?
Det pratades om att inte dra alla över en kam. Och det bör man ju inte göra med människor heller.
Men man väljer samtidigt lite hur man ska hantera det man får höra. Man kan gräva ned sig eller låta det rinna av sig. Allt beror på hur man själv hanterar det.

För lite konstigt är det att vissa individer få höra enbart skit om sina hästar. Medans en del andra av oss med samma typ av hästar inte får höra något negativt.

Min häst uppför sig som ett arsel ibland med de som jobbar i stallet. Det kan jag få höra. Men det har ju inget att göra med hans ras eller värde som häst. Det är ett kvitto på att han som individ varit dum just den dagen.

Min tränare poängterar ofta "det är en islandshäst" etc. Är det en förolämpning? Nej, men han HAR svårare för sig. Jag skulle nog om jag ville kunna hitta mycket elakt i det hon säger. Jag väljer att se det som hon avsett, fakta för att hjälpa oss.

Det kan ju vara så att en hel del av de som får höra skit om sina hästar sätter sina hästar i situationer de hästarna inte kan klara av på ett icke-slitsamt sätt. Jag har sett det många många gånger själv. Jag säger sällan något. Men jag reflekterar om det och lider med hästen. Inte för att den kanske mår dåligt för stunden. Men för att den om ett par år kommer vara slut fram.

Fast det är ju en himla skillnad mellan att höra "Den hästen har svårt att bära sig i galoppen" och "Den hästen var det fulaste, sämsta kräket jag sett" Personligen tar jag åt mig om det är något som inte är konstruktiv kritik och det är riktad mot någon/något jag älskar, till exempel en häst. Just saker man älskar är väldigt känsligt och elaka kommentarer "rinner inte av" de flesta människor.

Det säger ju en hel del om de som uttrycker sig så tycker jag.
Med den inställningen missar de mycket och de har säkert en trång syn på mycket annat här i litet.
Visst finns det trångsynta människor med massor av fördomar. Men det finns också vidsynta människor tack och lov.
Sådana människor är bäst att försöka inte bry sig så mycket om. Förhoppningsvis kommer de också till bättre insikt och når en högre mognad en dag.

Fast det är ju en himla skillnad mellan att höra "Den hästen har svårt att bära sig i galoppen" och "Den hästen var det fulaste, sämsta kräket jag sett" Personligen tar jag åt mig om det är något som inte är konstruktiv kritik och det är riktad mot någon/något jag älskar, till exempel en häst. Just saker man älskar är väldigt känsligt och elaka kommentarer "rinner inte av" de flesta människor.
Fast det sistnämnda säger man väl inte till någon, även om man nu skulle tycka så?? :eek:

När jag höll ridlektioner tidigare fanns det en tjej med travare med, och de verkade ha lite väl snabba förhoppningar på den förvirrade hästen. Jag förklarade att de skulle tänka på att han var en varmblodstravare och att de inte har så lätt för sig jämfört med tex ett halvblod osv.
Det var ju inte menat som elakt utan bara att man får anpassa träningen efter hästens förutsättningar.

Det säger ju en hel del om de som uttrycker sig så tycker jag.
Uttrycker sig hur?
Jag skulle aldrig säga till någon att dennes häst tex är (som ovan skrev) :"Den hästen var det fulaste, sämsta kräket jag sett". Ingen häst är ett kräk, även om jag inte tex vill ha den.

Men jag är inte trångsynt för att jag anser att travare har sämre förutsättningar. Det trodde jag alla var medvetna om.

Men TS skrev ju vad människan i stallet hade sagt, det är väll ändå en ganska liknande kommentar? Om att inte "dra hela rasen i smutsen". Det säger ju ganska mycket om vad man tycker.. Och inte är det speciellt positivt, utan en ren och skär förolämpning. Det är ju 1000 mil ifrån konstruktiv kritik som i ditt exempel.

Jag tänker såhär: Det blir var man gör det till. Tar du åt dig, så sätter du dig själv i den kategorin.

Vore jag du skulle jag faktist bevisa att din häst kan. Det är trots allt din häst, och dina mål. Vad någon annan anser om din häst borde inte spela någon roll.. vare sig du har en arab, ett halvblod, en ponny eller någon annan ras.

Ja tror att det beror otroligt mycket på ägaren!
Ett varmblod är annorlunda att rida om och ganska känsliga och stressade. Om man inte kan hantera de så blir det bara pannkaka... Min klasskompis har ett varmblod som rent utsakt ser förj*lig ut! Det för att hon sliter, drar och bestraffar med sporre och spö när hennes häst inte gör det hon ber om. Min förra häst, ett franskt varmblod gick som en klocka med jämna, ren och väldigt fina gångarter. Hon kan betydligt mer skola än många utav de halvblod som fanns i samma stall. Jag tycker inte att man ska döma efter ras utan snarare efter ägarens kunnighet... Dessutom så e det så att halvblod exempelvis KAN inte vara "finare", möjligen duktigare på klassisk ridning men inte finare, för dem är inte renrasiga. Om man korsar ex ett fullblod med en tysk inport så är det genast ett halvblod, ett varmblod är helt rent. Nu exempelvis så har jag ett jättefint halvblod som jag tränar dressyr med.. Vi tränar bl.a. för Stefan Jansson :)Tack för mig

Senast ändrad:

Hur kan du ens jämföra varmblodstravare med människor i rullstol?

Jag ser inte ner på varmblodstravare, men tycker absolut inte om dem (överlag).
De har inte ridbarhet som jag söker, och jag tycker oftast de är väldigt fula.

Fula vill jag inte hålla med om iaf...finns mängder med ursnygga travare faktiskt och JAG har sett flera med balanserad fin galopp gå rundor upp till 120 cm.
Här är min förra som jag iaf inte anser vara ful:

4435345.jpg

Jag har i dagsläget en trakehner och anser i mitt val av häst att det mer handlar om individen och vad jag för tillfället vill göra med hästen. Väljer man en varmblodstravare så får man mer jobb och med min förra var det precis vad jag ville ha. Min nya har ingen bärig galopp ännu trots att han har bättre förutsättningar...så allt handlar om träning o jobb, man får väl i stort sett aldrig nåt gratis när man har häst??

KL

Jag har ett halvblod som jag värderar skyhögt (för det mesta, ibland är han en ful skrutt :p). Jag skulle varken köpa ett varmblod, en islandshäst, en PRE, en ponny eller en fjording. MEN jag tycker att dessa hästraser kan va grymt snygga/fina/söta/trevliga och så ändå. Det beror ju på individen! Det finns halvblod som är "skithästar" också i vissas ögon (garanterat). Det är lätt att dömma andras hästar om man inte känner dom personligen (hästen alltså). Och om de verkligen ser ut som på några bilder jag såg på buke på rent missbildade hästar, ja då kan de vara trevliga individer ändå och betyda lika mycket för sin ägare som min häst gör för mig. Han är inte bäst i andras ögon, men i mina är han det.

Hästens värde är olika från person till person. Känns som att det inte finns så mkt att säga om det egentligen? Alla värderar man olika!

Det är svårt ibland, men man ska INTE ta åt sig av vad andra säger. Om det inte är ngt positivt, då ska man suga i sig allt :D

En sak som slår mig i sådana här trådar är att vissa ser sig manade att upprepa in absurdum hur mycket sämre förutsättningar för ridning vissa raser har. Det är nästan lite skrattretande, för vad är det egentligen man jämför med - tävlingsavlade ridhästar för elitklass?

Ärligt talat, hur många av alla tyckare här på Buke skulle själva ha förutsättningar att tävla dressyr på så hög nivå att ni verkligen skulle behöva en häst som klarar det? :angel:

I stort sett VILKEN häst som helst går att träna till att rida dressyr på upp till LA-nivå, eller hoppa en 90-bana. Om man kan rida.
Det är verkligen trist att ridning blivit så jäkla prestationsinriktat numera, det verkar bara vara tävlingsresultat som räknas för många.

Jag kan tycka att det är en minst lika stor prestation att rida en godkänd LB på tex en travare, ardenner eller bruksnordis som motsvarande MSV klass på ett dressyrstammat halvblod, eftersom det förmodligen krävs ungefär lika mycket arbete. Varför se ner på den ena prestationen, men hylla den andra? Egentligen?

Faktum är att när man ser riktigt dåliga ekipage ligger felet väldigt sällan i hästens ras, utan problemet brukar snarare vara SBT - Skit Bakom Tyglarna :cool:

Fula vill jag inte hålla med om iaf...finns mängder med ursnygga travare faktiskt och JAG har sett flera med balanserad fin galopp gå rundor upp till 120 cm.
Fast jag skrev att JAG tycker det, om du inte tycker det rör inte mig i ryggen. :grin: Den på bilden är knappast ett fint exemplar.

Jag har sett ett par fina travare. bla tycker jag breakdowns travare är fin modell! Jag skulle gärna vilja se alla dess travare med balanserad galopp som går 120 rundor :crazy:

kl
Tror att många inte ens tänker på det när man ser en fint och bra riden travhäst att det ens är en travhäst, har en kompis som har en travhäst som inte gått på travet och som inte är frysmärkt och som tävlar både hopp och dressyr på lättare nivåer, det är ingen som ens tänker tanken på att det ska vara en travhäst.
Den ser ärligt talat inte alls annorlunda ut än normala halvblod, många halvblod som ser ut som travhästar i exteriör också.

Därför så antar jag att dom som är på dom tävlingarna som den travhästen inte säger sen att det var en travhäst med.

Det ligger som sagt i ryttaren, travhästar kräver mycket mera av sin ryttare, kräver lite mera hjälp av sin ryttare, precis som alla andra hästar gör med lite sämre förutsättningar. Men med rätt träning kan man komma väldigt långt, långt ifrån alla travhästar har svårt med galoppen.

Ärligt talat, hur många av alla tyckare här på Buke skulle själva ha förutsättningar att tävla dressyr på så hög nivå att ni verkligen skulle behöva en häst som klarar det? :angel:

I stort sett VILKEN häst som helst går att träna till att rida dressyr på upp till LA-nivå, eller hoppa en 90-bana. Om man kan rida.
Det är verkligen trist att ridning blivit så jäkla prestationsinriktat numera, det verkar bara vara tävlingsresultat som räknas för många.

Faktum är att när man ser riktigt dåliga ekipage ligger felet väldigt sällan i hästens ras, utan problemet brukar snarare vara SBT - Skit Bakom Tyglarna :cool:

Första stycket; Ptja, dessa tyckare kanske inte vill göra det svårare än vad det är :idea: genom att köpa en häst som har lätt för sig.

Andra stycket; Hur kul är det då om man är duktig på att rida, och vill tävla att endast ha en häst som begränsar sig till LA?
För ofta så tycker jag att de som är duktiga på att rida, ofta siktar högre än LA.

Tredje stycket; Håller med, hästen rår inte för att den är illa riden och outbildad, det är ryttaren som har det ansvaret - men
självklart så har en häst i uppförsbacke lättare för sig än en häst som är en dm högre bak än fram ;)

Fast jag skrev att JAG tycker det, om du inte tycker det rör inte mig i ryggen. :grin: Den på bilden är knappast ett fint exemplar.

Jag har sett ett par fina travare. bla tycker jag breakdowns travare är fin modell! Jag skulle gärna vilja se alla dess travare med balanserad galopp som går 120 rundor :crazy:

Jag tycker då att pållen på bilden är fin. :)

Den här tråden handlar som sagt inte om hur vida varmblodtravare kan hoppa banor på 120 (eller är det jag som är ute och cyklar?).

Jag tycker att det är så himla trist att folk ska hålla på och trycka och se ner på varandra, beroende på vilken ras man äger.

Smaken är som röven, klöven, men det betyder inte att man ska behöva ha taskig attityd mot dem som tycker annorlunda.

jag läser mkt på buke att folk kommenterar negativa saker om vbl..
jag har ALDRIG vart med om det med mitt vbl. jag får bara höra positiva saker. Hur fin han är, hur bra han är. Det är ingen som ens drar upp diksussionen om vbl på honom...för dom flesa tror inte ens att han är det :D

Första stycket; Ptja, dessa tyckare kanske inte vill göra det svårare än vad det är :idea: genom att köpa en häst som har lätt för sig.

Men tyckarna talar oftast inte om vad de själva vill köpa, utan missionerar om vad alla andra borde köpa. Som om folk inte kan tänka själva.
Som sagt, de allra flesta som rider är hobbyryttare som aldrig själva kommer att ta sig över LA-nivå/110hoppning i sin ridning...varför i hela friden skulle inte en haflinger/travare/whatever duga att rida på då?

Hur kul är det då om man är duktig på att rida, och vill tävla att endast ha en häst som begränsar sig till LA?
För ofta så tycker jag att de som är duktiga på att rida, ofta siktar högre än LA.

Jamen alla är ju inte intresserade av att tävla!
Jag skulle vilja hävda att det krävs en rätt duktig ryttare för att ta upp tex en travare eller bruksnordis till LA-nivå. Och för många är detta en tillfredsställelse i sig att lyckas med, själva tävlandet är inte så intressant.

Jag skulle vilja hävda att det krävs en rätt duktig ryttare för att ta upp tex en travare eller bruksnordis till LA-nivå. Och för många är detta en tillfredsställelse i sig att lyckas med, själva tävlandet är inte så intressant.

Nej jag vet, det är inte jag heller.
Men även om jag inte tävlar, eller ja startar någon tävling då och då på skoj, så vill jag ha en häst att utvecklas med.
Min ponny utbildas för att vara redo för ett MSVB program i höst, även om vi inte kanske skall tävla det, och efter att
hon kan dessa rörelser så siktar vi ännu högre.

Precis! Köpte en varmblodstravare 1995 för att komma ut i naturen, riktiga långresor alltså. Mina ben är krassliga så jag behövde hjälp där ;) . Självklart arbetades hästen för hållbarhet, bärighet och då med westerninriktning. Han överraskade mig rejält och jag blev nyfiken på hur långt han kunde gå. DET blev en häftig resa. Han var körd/tävlad i trav med hyfsade resultat. Omskolningen blev tuff men det gick. En dag kändes han så pass fin att jag dristade mig att tävla honom i lite olika westerngrenar på D-nivå och vi till och med placerade oss!!! Wow...det var värt hur mycket som helst. Fortsatte tävla varvat med de långa resorna i skogen. Debuterade i C men då hade åren med felaktig skoning börjat visa sig och det slutade med att han fick somna in 17 år gammal. Jag hade honom i 9 år. Den hästen gjorde tränarna snopna...att få kommentarer som "Oj, den här hästen kan, verkligen"..."Vilken trevlig häst"..."Mycket bra jog" o.s.v. sa ju en del om vilken kapacitet han i grunden hade.

Mötte ofta folk som hittade "orsaker" till att han var så bra. "Han kan aldrig ha startat" - Jo, han hade sprungit in 250.000...ok, då är han "unik"...Nä, bara välriden!:cool:

Jag drar mig inte för att köpa en travhäst om den är rätt byggd och har bra skalle. Jag tränar och tävlar i western, siktar på utveckling ja men kan inte tänka mig att resa utomlands. Själva grejen att föra upp en individ, oavsett ras, är det som lockar mig och då är det lite extra kul om man gör det med en häst som inte anses ha förutsättningar för grenen :D

Min nya travare har jag upptäck är en riktigt duktig hoppare:D
travare är också hästar!trodde aldrig jag skulle stå här ute i stallet med en travare men så blev dte visst för han är en helt fantastisk häst.
travare är också en ras precis som halvblod bara det att olika raser är gjorda för olika saker.
men det betyder inte att en travare inte kan bli en behaglig ridhäst.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 321
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 406
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 043
Senast: Nahar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar