Häst som rusar ut ur transporten!

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

då kan jag berätta lite om en av mina pållar ;) ett halvblod som jag haft sedan han blev av vand (vi har haft både stall och lösdrift hemma). han gick redan som bebis/unghingst på vår lösdrift ihop med en väldigt bra val. jag fodrar, visiterar, har hovslagare, transporterade, promenerade med honom pricis lika mkt. som en stallad häst. han tog exakt lika mkt. tid i anspråk ;)

när han senare kastrerades så fick han en akut tromboflebit, vilken krävde låång klinkbeh samt op.(flera mån. då han bara stod på box och promenerades vid hand/sjukhage på kliniken) en dag när jag va där för att "titta till honom" så sa en assistent - han är så himla fin och trevlig att hantera, så snäll i alla situationer....det är så HIMLA skönt att slippa dessa förban***e lösdrifts hästar :o varpå jag va tvungen att svara - det har han varit hela sitt liv hiterdax......:angel:

bara för att en häst står på lösdrift så innebär inte det per automatik att man måste "glömma av dom" ;) många unghästar som växt upp på stall är oxå för lite/bristfälligt hanterade ("bortglömmda").....;)

ja ok jag kanske var lite snabb att dra alla över en kant, men det finns ju folk som släpper ut sina hästar på lösdrift och "glömmer bort dem" men är hästen lika mycket hanterad när den går på lösdrift som när den står i stall så är det ju ingen skillnad.. tyvärr blir oftast inte de hästarna på lösdrift så mycket hanterade som "stall hästar"

du har rätt i ditt inlägg.

Ett tips till din kompis- köp en bom i gjutjärn- en fet en;)

De håller även för att hästen sitter på den- jag vet:rofl:

jo visst, men lika många öppnar boxdörren och släpper ut sin häst (lös, direkt ut i hage eller via "avstängning") och tar in på samma sätt. det blir inte mer hantering det ;)

jag tycker det är lika åt båda håll, jag vill inte generallisera så, det har jag sett för mkt. åt båda håll för ;)

Vår häst hade också väldigt bråttom ut i början. Nu är det en vuxen häst, kanske fungerar inte samma metod på en unghäst, men så här gjorde vi i alla fall. (Obs, hästen är lättlastad). När hon mer eller mindre kastade sig ut, så fick hon gå på igen. Hon kastade sig ut, fick gå på igen, hon kastade sig ut.. fick gå på igen. Hon gick sakta ut - och fick bli ute! Hon fattade ganska snabbt vad som gällde - gå ut sakta = allt OK och vi kan göra något annat - kasta sig ut = gå på igen allt blir jobbigare.
Man måste känna ifall hästen fixar den här metoden, är den svårlastad så tar det ju onödigt med tid och kraft att hålla på så här och leder säkert ingenstans heller.

Precis den metoden tänkte jag tipsa om, men du hann före. :D Metoden funkade kanon på kompisens häst.

Precis den metoden tänkte jag tipsa om, men du hann före. :D Metoden funkade kanon på kompisens häst.
Med lite otur kan det även leda till en svårlastad häst.

Slappna av lite- Det går över- om man inte gör affär av det.

Jag tycker snarare att våra lösdriftshästar blir MER hanterade eftersom man kan ägna mesta tiden åt bara hästen istället för mockning (görs med traktor i ligghallen), grovfoderpåsar (våra äter rundbal), kraftfodring (man stannar kvar hos hästen tills den ätit upp eftersom den antagligen ska ut igen. Anledningen till att jag valt lösdriftsalternativet är alltså för att jag får mer hästtid än tidigare då en stor del gick ut på att leda andras hästar ut och in i hagen och göra stalljourer.
Men du har rätt i att vissa passar på att "glömma" sina hästar bara för att det inte syns lika väl så de går på lödrift.

då kan jag berätta lite om en av mina pållar ;) ett halvblod som jag haft sedan han blev av vand (vi har haft både stall och lösdrift hemma). han gick redan som bebis/unghingst på vår lösdrift ihop med en väldigt bra val. jag fodrar, visiterar, har hovslagare, transporterade, promenerade med honom pricis lika mkt. som en stallad häst. han tog exakt lika mkt. tid i anspråk

när han senare kastrerades så fick han en akut tromboflebit, vilken krävde låång klinkbeh samt op.(flera mån. då han bara stod på box och promenerades vid hand/sjukhage på kliniken) en dag när jag va där för att "titta till honom" så sa en assistent - han är så himla fin och trevlig att hantera, så snäll i alla situationer....det är så HIMLA skönt att slippa dessa förban***e lösdrifts hästar varpå jag va tvungen att svara - det har han varit hela sitt liv hiterdax......

bara för att en häst står på lösdrift så innebär inte det per automatik att man måste "glömma av dom" ;) många unghästar som växt upp på stall är oxå för lite/bristfälligt hanterade ("bortglömmda").....;)

Det låter som du (och Sar) har en väldigt bra syn på det hela. Det är ju självklart inte så att alla lösdriftshästar är ohanterade, det finns ju som vi nu hört bra exemplar också! :)
Men alltför många jag vet innebär lösdrift att hästen går där, dag ut, dag in, och får mat osv, ibland kraftfoder, men resten är man knappt där alls.

Skulle vilja se assistentens min när den hörde att den var en "lösdriftshäst" :D

Men det är bra här på buke - man får höra bra exempel av saker man har lite emot av nån viss anledning, och kan ändra sin uppfattning :)

Sen det med att släppa ut direkt från box rätt ut i hagen är oxå sådär känns det som. Däremot har vi lite sån funktion hemma, vi släpper de inhyrda (anser inte att fölungar, hingstar osv ska gå i gång till hage därav leds våra egna ut.) i gång ut i hagen. Däremot strävar vi efter lugna hästar. Vi leder varje häst till stalldörren där gången är, och släpper dom lugnt. Sen går de för det mesta ut i hagen, men det finns också ett par stycken som travar ut, men det är aldrig med vild panik eller världens vilda western :p Däremot leds de alltid på väg in.

Har hört skräckexemplar från ett stläle där en kompis har häst. Där släpper de varenda ridskolehäst på en o samma gång, jagar på dom nåt fruktansvärt, det är livat har jag hört :crazy: Finns hästar där som gått omkull på väg ut. Det är man ju absolut inte ute efter!
Hjälp vad jag glider ifrån, förlåt ts!!

Hmm, vi funderade på vad som hade hänt om han absolut inte kommit runt eller kunnat böja bakbommen och frågan är om han inte hade gjort ett stort hål i väggen på släpet o krupit ut den vägen...

Han är rätt svårläst och dessutom stoor o tung att hantera, när han backar så gör han det inte sådär lite i lagom takt utan det är högsta växeln bakåt. Jag har sagt ifrån att mina ljusa idéer på lösningar är slut och att om det vore min häst så hade jag tagit hjälp utifrån, från någon som har lång vana av ohanterade unghästar och lastning.
Blir det för farligt, både för häst o folk så får man ta sig en funderare på hur lösningen kan se ut och lägga upp det hela noga.

Just nu är jag väldigt glad att mina tre pållar är av den lättlastade sorten, har haft svåra hästar förut men är nu glad att slippa. Fast man vet ju inte, de KAN komma i trotsålder om ett år eller två, då de blir fyra:crazy:

Min lille rackare är/blir också ganska stor. i dag när han är 2,5 är han 1.65 i manken, nästa gång han åker transport blir det till en klinik den 11 oktober vi ska vara i väg halv 6 på morgonen. och ska vara framme vid 8 tiden (puh vilken tidig morgon får ju gå upp vid halv 4!! ) men då får han göra på sitt sätt när han ska ut men när vi kommer hem därimot ska jag lastträna honom mycket på det så att det blir en vana att åka. Vad dum man är som inte har gjort det innan!!.Hade alla vant sina unghästar att åka som små tror jag att det hade varit allt färre svårlastade hästar!!

Absolut är det lättaste sättet att få en lättlastad häst för framtiden att börja med dem så tidigt det bara går och sen åka regelbundet.
Att stå där med en 500-600 kilos klump och försöka övertyga den på olika sätt att gå in i den där lilla lådan det är inte så kul:(

Allt blir så påtagligt också just när man kanske måste åka till kliniken, har en tid att passa eller kanske en skadad häst som måste in så snart som möjligt!

Nu har jag tagit mitt förnuft tillfånga och gått ner lite i storlek på häst, jag menar 1,68 lång varför ska jag ha hästar som är 165+ egentligen? Så nu har jag en som lär sluta på ca 1,50-1,55 och två som är runt metern:D Perfekt! De två sista kan man lyfta in om det behövs:angel: Skämt åsido så har jag tränat och hanterat mina "småttingar" lika mycket som jag gjorde med halvbloden för det behövs ändå för att de ska uppföra sig bland folk.

Lycka till i vilket fall med din häst OCH med åkandet framöver - mitt råd är att ha en plan, tänk på säkerheten, var envis och om det barkar åt...ta hjälp utifrån. Ibland kan "nya ögon" på problemet räcka för att lösa det.

Det var ju det jag sa, man ska inte göra detta med en häst som är svårlastad, då fungerar inte metoden! Men hästen BLIR inte svårlastad av att hålla på så här - det tror inte jag i alla fall.

tack :) jo, den minen som assistenten fick va obetalbar :angel: ;)

han har åkt 5 gånger från att han var 6 månader till nu. har heller ingen egen transport och ingen jag känner direkt heller, men nu har min kompis skaffat transport så nu ska jag låna det och lastträna!! Han är ju lättlastad det är ju bara ett ltet problem när han ska av om sagt:angel:

det löser sig säkert ;) är pålle inte hysteriskt lagd så backa honom mot bommen lite lätt (så han känner den) innan ni öppnar. låt inte honom backa innan ni ber honom backa (eller ger ett lätt tryck fram på bogen, den "signalen" använder jag) vänta inte för länge bara innan ni ber honom gå ut ;)

Hej, nu har jag läst alla förslagen och kommer med ytterligare ett! fGaranterat effektivt. När du lastar så gör du det stegvis. Dvs först framhovarna på baklämmen och backa, gör så flera gånger, bara framhovarna på baklämmen.
Nästa steg, ett steg till upp på baklämmen, backa alternera med steg 1 och steg 2. Fortsätt med steg 3, nästan inne i transporten, backa, gör om steg 1 växla med steg 3, 2 och så vidare. Gör så tills din signal för backa är helt befäst. Gör gärna detta då och då även når hästen backar ut lugnt. Som favorit i repris. Skaffa dig en tydlig signal för att backa. Repetera ofta i början. Lycka till

nä min lille kabrat är ganska lugn faktist, har aldrig sett honom hysterisk. jag tänkte på den metoden som en del skrivit om att gå upp några steg, backa, gå upp backa. bara inte hästskrället får för sig att inte stå still sen när man vill det och ska stänga och i väg. :crazy: vet inte riktigt hur dom reagerar men jag vill behålla min lättlastade häst!

Hej!
Håller med om att det är läskigt när hästen kastar sig ur släpet.
Min ena häst gjorde likadant. Jag köpte ett släp med dörrar innanför lämmen - inte bommar. Väntar ut hästen, det vill säga så länge hon trycker, får hon inte gå ur.Jag väntar tills hon går fram ett steg från innerdörren. Hon fattar inte ens att dörren är öppen bak när jag väl öppnar den och problemet är löst nu.

Jag brukar släppa loss hästen framtill innan jag ens tänker på att öppna bak.

Lycka till!

:rofl:

Här bor alla kusarna på lösdrift, ses över VARJE dag.

Min går dessutom in och äter varje dag.

Sen glömmer de inte bort hur det är att bli ledd i grimma etc bara för att de står på lösdrift...

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka