Jag är så glad att du stog emot de hårda metoder
. Visa råd är skrämande och ibland farlig.
Så här kommer min
...
Jag tror det med att det är en "förtroende" problem är rätt, inte med dig, men med hästens egen självförtroende.
Det vanligast med hästar som kastar sig ut är att de gjort det en gång av nån anledning, det skrämde han, och han är nu bered för den "moment" som kommer efter lämen är ner och bomen är bort. Han koppla inte själva lastning, lämen och resten (som det låter) men när du ta bort bomen det är hans "cue" (signal) att slänga sig ut. Dvs det har blivet en lärd respons. Det är det ända sätt han vet att komma ut och det skrämer han varje gång. =Panic attack. Det mest av gångerna är skapat för folk har inte förbrett lastningen fullt, glömt ett steg att träna, eller vanligast nån försökt att bromsa med grimmskaft ner hästen vill ut.
Ditt jobba är att träna bort det, och lära han ett nytt sätt att komma ut. Det är faktis inte så svårt. man behöver inte nackrems eller bevisa att du är starkare. Du behöver inte köpa linjor eller har nåt annat än en grimma, grimmskaft...tid och tålamod.
Har han gå en bit upp för rappen sen backa av, göra det tills han backa lugnt från det samma ställe. Om han känner han måste backa du alltid till låta det, jag vet många är emot det min du faktis kommer längre fortare om du bevisa hästen det inte kommer skadas eller är tvingat att stanna. Det den biten är klart så går du ett par steg längre fram. Sen backa av tills det är lugnt och fint. Sen ett par steg fram och backa ut och så vidare. Tills hans kan backa ur transporten från hela vägen in.Han måste känna bekväm och är avslapnat att det ska gå in i skallen på han. dvs att han lära av det. Om han här nervous, högt huvud, spänt så är det mer träning som behövs. Komihåg att du ska också klanga med bakbomen lite så det är ett ljud som har ingen betydelse. Framför han, på sidan av han och bakom han. Om han bli nervous och vill backa ut, låt han så fortsätt med ljudet(i samma tempå när han bliv nervous eller mjukare) tills han slutar backa, så fort han stå still så sluta du med ljudet. På sättet belöna du att han stog still och inte att han backade.
När det är klart, då kan du prova med stänga och åka en bit.
Den svåra delen är klart, han gå in. Som sagt av Axel en väldigt viktig del är
inte har något tryck alls på grimmskaft om hästen försöker att backa. Så fort han back ut av sig själv (hans sättet), låt honom utan motstånd, sen lasta om han och fråga han att backa ut. Repatera det Tills han backa ut snällt. Om det strulla så börja från att backa från steg ett (att backa från mitten av rampen t ex).
Denna biten bruka lösa sig fort men du måste alltid vara bered att ta tid att lasta om, och styrka din postion som ledare inte "tvingare". Träna gärna först hemma innan man behöver åker nånstans.
Lycka till