Häst som rusar ut ur transporten!

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

*raderat* (tidigt ju, inte riktigt vaken)

Senast ändrad av en moderator:

Tryckte på fel knapp, ska vara svar till Hilona :o

Men.. om de först glatt promenerade in i "den farliga grottan" som TS säger att hennes häst gör, kommer de sedan på att "oj, det ligger i mina flykt instinkter att vara rädd för det här!!" också skenar de ut? :confused:

Det är det jag menar med att hästen litar så på personen, men sen tar instinkten över och den kastar sig bakåt, då det är enda flyktvägen.
:)

han kastar sig inte ut när han har komit in. han kastar sig när vi har åkt en sväng och sen ska ta ut honom. När han har gått på transporten är han lung och fin och väntar snällt på att vi ska fälla upp bommen och lämmen. :)
det är när man har kört och sen kommit fram som han kastar sig.

Vänj hästen att man inte går ut direkt man stannat transporten utan öppna framdörren och låt honom smälta allt ett tag. En gammal man rådde mig faktiskt att ta med fika och fika utanför (med framdörren öppen varje gång man transporterat, man har större chans att få en lugn backning när hästen är lugn i transporten. Sätt ett långt grimskaft på grimman och låt hästen backa ut löst, då hinner ändå medhjälparen ta fast hästen.
Det absolut dummaste man kan göra är att sätta nacktryck (hålla fast) på en häst som har bråttom ut, det blir bara ett incitament att fly ännu snabbare.
Det brukar gå över väldigt fort när de fått prova några gånger. Lycka till!

de gånger han har åkt har han fått stå en stund med lemmen ner men med bommen uppe, men ska nog testa att bara stå still i transporten så att han fatta att han inte kommer ut fortare. nä ett sk nackryck skulle jag aldrig göra det är ju att skrämma en redan rädd häst då blir det bara ännu värre, då kanske han inte vill gå in i transporten ens och det vill jag inte riskera!
tack för "fika" tipset:banana:

Vår häst hade också väldigt bråttom ut i början. Nu är det en vuxen häst, kanske fungerar inte samma metod på en unghäst, men så här gjorde vi i alla fall. (Obs, hästen är lättlastad). När hon mer eller mindre kastade sig ut, så fick hon gå på igen. Hon kastade sig ut, fick gå på igen, hon kastade sig ut.. fick gå på igen. Hon gick sakta ut - och fick bli ute! Hon fattade ganska snabbt vad som gällde - gå ut sakta = allt OK och vi kan göra något annat - kasta sig ut = gå på igen allt blir jobbigare.
Man måste känna ifall hästen fixar den här metoden, är den svårlastad så tar det ju onödigt med tid och kraft att hålla på så här och leder säkert ingenstans heller.

oj vad många bra tips jag har fått!!:) det där med att lasta han igen kanske man skulle testa.. men fällde ni upp bommen och lemmen eller gick ni bara in och sedan ut?

Det var bra.
Tävlingshästar lastats ej ur innan man har gått o lämnat in Hästägarförsäkran i Sekretariatet.

Sen finns det hästar som tror att de ska få komma ut så fort man stannar- även vid varje rödljus:crazy:

Jaha...ännu en tråd som till största delen gått ut på att snacka skit om varandra!:eek:
Alla hästar är olika individer och jag tror att mycket handlar om att lära känna varandra för att se vad som fungerar.
NH är topp!
Avlastning framåt är oxå topp. Vi körde med ett släp med frontavlastning ett tag. Då visste hon tillslut inte om hon skulle av framåt eller bakåt och stod snällt och väntade tills vi sa varsågod.
Repgrimma är oxå topp. Går utmärkt att ha ovangå tränset vid avlastning/lastning.
Sen är det ju så att inte alla hästar tycker om att åka släp. En det hästar blir aldrig bra tävlingshästar pga transportproblem. Jag skulle inte heller vilja stå instängd och försöka hålla koll på balansen ngn längre stund.;)

Lycka till alla med lastproblem!!!

Tycker det är tråkigt att du tycker att det är en tråd som går ut på att folk snacker skit om varandra. Alla gör vi olika med våra hästar men det är bra att få många ider så kan man ju välja den/dom man tycker verkar bäst för en själv. så kan man ju sålla bort dom man tycker är minst lämpliga.
Tack för alla tips!

Hörde om en häst som hade varit snabb ut ur transporten och de hade använt en frontutlastad transport problemet var bara det att när de sen körde en "vanlig" transport hade hästen klämt sig ut ur den lilla luckan framtil och förstört både sig själv och transporten (läskigt!!) men jag vet ju inte hur min polle skulle reagera men det lät himla otäckt det där.

Men hjälp!
JAg har varit lite rädd när vi lastat våra unghästar, då denena tänker mkt framåt, blir den rädd så backar den inte,utan går snarare uppåt/framåt... Så har haft dörren fram stängd vid lastning. men samtidigt vill man ju kunna kasta sig ut oma llt skulle gå åt helvete,..

Jag tycker inte heller detta är en tråd med skitsnack, meningskiljaktigheter - men inte skitsnack!

Man frågar ju något här frö att få veta iolika alternativ, och ajg tycker det är kul att veta hur folk motiverar sina åsikter osv. En sak som fungerar för någon behöver dock inte fungera för en annan, men det är jättekul med folk som vill ge sin syn på saken och ge råd!

KL

En liten tankeställare till alla här som hänvisar till att problemet är löst om man öppnar baklämmen men låter bommen sitta i och att hästen därmed stannar för att den stoppas av bommen;

Vi har en här hemma som väger ca 600-700 kg, 170+ i mkh och som, i mina ögon, är dåligt skolad, lite hanterad=svårlastad. Inköpt som 4-åring för ca ett halvår sedan. Inte min häst, har bara varit med och försökt lösa problemet.

Han böjde bakbommen som ett V, slet sig lös, vände sig inne i släpen och hoppade ut. Han var inte fastbunden innan bommen sattes upp, enligt konstens alla regler, och kunde därför slita sig från mattes som fick slänga sig ur.

Hästen har åkt några gånger, är svår att få upp ( har tagit 1-2 timmar ) men har inte kastat sig förut när han väl är uppe och har bommen bakom sig. Nu har han kommit på att det går...

Så akta er för att se bommen som en helsäker lösning på att hästen inte kan eller försöker ta sig ut.

I mina ögon är i 9 fall av 10 lösningen på alla lastningstrubbel att börja åka med dem redan som åringar, åk en gång i veckan eller varannan vecka så slipper man alla dessa krig i transporten.
Sen finns det alltid specialfall men generellt så tror jag på den metoden.

Håller annars i stort med TRAV här, som fått på öronen lite, men som har rätt i att det är stora djur och de måste behandlas som såna. Nu vet jag inte om TRAV är travmänniska men jag misstänker det och då kan jag som ridmänniska passa på att ge travfolket en eloge för att travhästar nästan alltid är; lättlastade, välhanterade, klarar av de flesta miljöer utan problem, kan stå uppbunda, bli skodda utan tjafs m m! Varför? Jo, de är oftast hanterade av yrkesfolk och sedan åringar=bra kombination.
Halvbloden ska ofta "bara gå och få lov att vara hästar" tills de är 2,5-3 år gamla, SEN ska de ridas in och hanteras, skos, bindas upp och lastas-inom ett halvår.

Tror att du har många poänger i det du säger.

Det där med att ta ned lämmen och låta hästen stå med bommen som spärr är en risk. Då jag fick hem min tvååring hann han försöka ta sig under bommen och fastnade med ryggen, (inga bestående men och han lugnade sig då uppfödaren som lyckligtvis var med kom fram till transporten och vi kunde plocka isär innandömmet och få lös honom) men nästa gång kommer jag att vara ohyggligt snabb med att plocka ut hästen då baklämmen väl är nere. Det såg riktigt ruskigt ut, vi höll oss lugna bägge två, men oj så skakade vi var efteråt, jag och uppfödaren. :o

Ja, alla lösningar är nog tyvärr inte 100% tyvärr. :(

Jag håller med dig, travhästar verkar ofta mkt mer hanterade, jag menar..gå runt o ha en hingst som står på bakbenen hela tiden i ett travstall är väl ingen hit direkt. tror man har enormt mkt att lära av varandra "ridfolk" o "travfolk".

Många anser ju att det absolut bästa är en lösdrift och det förstår jag inte riktigt tanken med, just hanteringsmässigt. Vissa hästar ser ju knappt skymten av en människa under kanske något år, enligt mig inte alls bra.

Dock är våra unghästar (hbl) otroligt mkt hanterade, promenerade med, utsatta för lite olika saker typ täcken, sadlar, träns, benskydd osv så att det ska underlätta så mkt som möjligt i framtiden när de ska ridas in. Men är otroligt glad över att inte ha en helt ohanterad unghingst hemma, usch!
Dock har vi slarvat med lastningen en del, skulle börja i vintras men inte kul o lasta en ovan häst när det är isigt ute kände vi. Så RObin som 2åringen heter har inte åkt sen han var bebis, då 2 ggr i sitt liv. Däremot har lillebror åkt en hel del trots han är ett år yngre, fram o tillbaka från betäckningsstation osv, till fölvisning, sen till rikschampionat osv osv, så han går bara rakt på, och har gjort i hela sitt liv :) På väg hem från riks lät jag honom gå fram o nosa på transporten, i väntan på gubben som var o lämnade nrlappar osv, och han gick raka vägen in, utan att fundera..liksom "mamma, foort, ta in Maxia, jag kan inte stanna honom nu!"... hehe. Vill inte gärna bromsa en häst som frivilligt o med gläde går in i lådan :p

Jag är så glad att du stog emot de hårda metoder :eek:. Visa råd är skrämande och ibland farlig.

Så här kommer min:D...

Jag tror det med att det är en "förtroende" problem är rätt, inte med dig, men med hästens egen självförtroende.

Det vanligast med hästar som kastar sig ut är att de gjort det en gång av nån anledning, det skrämde han, och han är nu bered för den "moment" som kommer efter lämen är ner och bomen är bort. Han koppla inte själva lastning, lämen och resten (som det låter) men när du ta bort bomen det är hans "cue" (signal) att slänga sig ut. Dvs det har blivet en lärd respons. Det är det ända sätt han vet att komma ut och det skrämer han varje gång. =Panic attack. Det mest av gångerna är skapat för folk har inte förbrett lastningen fullt, glömt ett steg att träna, eller vanligast nån försökt att bromsa med grimmskaft ner hästen vill ut.

Ditt jobba är att träna bort det, och lära han ett nytt sätt att komma ut. Det är faktis inte så svårt. man behöver inte nackrems eller bevisa att du är starkare. Du behöver inte köpa linjor eller har nåt annat än en grimma, grimmskaft...tid och tålamod.

Har han gå en bit upp för rappen sen backa av, göra det tills han backa lugnt från det samma ställe. Om han känner han måste backa du alltid till låta det, jag vet många är emot det min du faktis kommer längre fortare om du bevisa hästen det inte kommer skadas eller är tvingat att stanna. Det den biten är klart så går du ett par steg längre fram. Sen backa av tills det är lugnt och fint. Sen ett par steg fram och backa ut och så vidare. Tills hans kan backa ur transporten från hela vägen in.Han måste känna bekväm och är avslapnat att det ska gå in i skallen på han. dvs att han lära av det. Om han här nervous, högt huvud, spänt så är det mer träning som behövs. Komihåg att du ska också klanga med bakbomen lite så det är ett ljud som har ingen betydelse. Framför han, på sidan av han och bakom han. Om han bli nervous och vill backa ut, låt han så fortsätt med ljudet(i samma tempå när han bliv nervous eller mjukare) tills han slutar backa, så fort han stå still så sluta du med ljudet. På sättet belöna du att han stog still och inte att han backade.

När det är klart, då kan du prova med stänga och åka en bit.

Den svåra delen är klart, han gå in. Som sagt av Axel en väldigt viktig del är inte har något tryck alls på grimmskaft om hästen försöker att backa. Så fort han back ut av sig själv (hans sättet), låt honom utan motstånd, sen lasta om han och fråga han att backa ut. Repatera det Tills han backa ut snällt. Om det strulla så börja från att backa från steg ett (att backa från mitten av rampen t ex).

Denna biten bruka lösa sig fort men du måste alltid vara bered att ta tid att lasta om, och styrka din postion som ledare inte "tvingare". Träna gärna först hemma innan man behöver åker nånstans.

Lycka till:banana:

jag läste innan om lösdrift och det tycker inte jag heller verkar som en bra metod, Min 2,5 åring är mycket hanterad från början, jag började leda honom i grimma och grimskaft när han var 4 månader, (utan mamma) lyfta benen ta överallt på kroppen osv. Hade sadel på sig första gången när han var 7 månader gammal. Det senaste året har han fungerat som handhäst varit med morsan på promenad i skogen osv. jag har en kopis som hade sin unghäst på lösdrift men när den kom tillbaka från det som 2 åring var han väldig jobbig att hantera :devil:. Det är ju bättre att lära dem en del saker innan de blir för stora för då blir det oftast mycket tyngre och jobbigare.. oj då halkade visst ut på det där med lösdrift när vi ska prata om lastning osv.. ;)
mer bra tips!! har fått jättemånga men det är aldrig fel!!

Jag tror inte att det har nånting med att de är på lösdrift eller stall det är helt o hållet till den som hantera den och när. Känna många som har de i stall och är också jobbiga. Som sagt hästen är vad du vill att det ska blir. Vill man har en jobbig häst så hantera det så sällan så möjligt och inte ta tag i problemer när de kommer. Vill man har en lugn och säkert häst är det upp till den som hantera hästen att har kunskaper att lära/utbilda/visa hästen.

Ute eller inne har inget med det att göra.;)

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 203
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 085
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka