Häst som rusar ut ur transporten!

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

har hört en del skräckhistorier om fronturlastning.. De körde en häst i en fronturlastad transport (hästen kastade sig ut ur en "vanlig" transport) de anväde en gång en frontutlastad och nästa gång en vanlig transport hade öppen lilla lukan fram, hästen får panik när de stänger luckan bak och hoppar över bommen och tar sig ut i lilla lucka fram! :eek: blir rejäla skador på hästen och transporten var att lämna in den på lagning.. vet inte om jag vågar.. han är mycket lättare att lasta ur nu kastar sig inte alls lika ofta :) der hjälper att lastträna sin lille älskling!!

Vi har fronurlastning,och det passade jättebra för vår egna uppföning skulle alltid vända inne i transporten när vi lastade ut.... till slut blev hon för stor,och eftersom hon blev rädd av att backa, öppnade vi fram och lastade ur...efter ett par ggr så provade vi att lasta bakåt genom att bredda melanväggen och med övning gick det hyfsat....dock började hon dumma sig med att slänga sig bakåt,så då körde vi med att lasta ut framåt igen.... samma sak med lastningen, vägrade gå in...då öppnade vi fram så hon såg rakt igenom och så ställde vi transporten så hon såg de andra i hagen...då gick hon inte,då var det ju inte så mörkt.... nu går hon in perfekt!!har fönster på bägge sidor fram,även i luckan så hon ska kunna se ut när vi kör.

Jag förstår inte skillnaden:confused:
Man öppnar ju alltid fram- vid lastning för att det just inte ska vara en mörk grotta att gå in i.

När hästen sen är lättlastad behöver man inte det, men jag gör det ändå.

Sen har jag givetvis tränat att lasta med stängd dörr o i fullt mörker- bara som en åtgärd utifall att man inte skulle ha ngt ljus alls- ens i trailern.

Senast ändrad:

Vi hade en C-ponny som lyckades spränga bakbommen två gånger. (Har Värmlandsvagn och gillar inte deras bakbommar). Sedan lyckades ponnyn krypa under bommen två gånger!!! och fick sår på rygggen som följd. Nu har vi en nyinköpt d-ponny som är lättlastad, men kan ha lite bråttom ut. Funderar på att montera dörrar istället för bakbom. Vad tror ni?

Vi hade en C-ponny som lyckades spränga bakbommen två gånger. (Har Värmlandsvagn och gillar inte deras bakbommar). Sedan lyckades ponnyn krypa under bommen två gånger!!! och fick sår på rygggen som följd. Nu har vi en nyinköpt d-ponny som är lättlastad, men kan ha lite bråttom ut. Funderar på att montera dörrar istället för bakbom. Vad tror ni?

Dörrar är otroligt bra, har absolut inget engativt att säga omd et alls, snarare bara positivt!!
Dels är risken att du blir sparkad bra mkt mindre, och den ser inte baklämmen fällas ner på samma sätt, alltså börjar det inte tänka bakåt förrän allt verkligen är loss. Asbra:) Fungerat otroligt bra på vår 2.5 åriga pojk iaf!

Dörrar är jättebra - såvida man inte har en häst som tenderar att bli panikslagen i transporten dvs. Dörrarna håller inte för så värst mycket tryck. Fast å andra sidan kan man kanske undvika skador på hästen och man hinner ju i a f få ner lämmen innan de ger vika.

Jag har dörrar i min transport och är nöjd men har f n rätt lättlastade och "lättavlastade" hästar så det enda bekymret är att dörrarna ibland är lite tjafsiga att öppna ( en sprint i golvet plus en "hasp" upptill ), man måste hålla upp sprinten hela vägen annars hakar den i golvet och böjs OM hästen skulle ha bråttom ut.

Men det måste väl finnas dörrar med annan konstruktion, som är lättare att öppna? Vill gärna slippa onödigt krångel.

Jag vet faktiskt inte om det finns så många olika märken på transporter som har innerdörrar. Jag har en Boj och har haft i flera år. Vill understryka att jag är mkt nöjd med Bojsläparna och även med dörrarna men det kan vara värt att nämna att det är något mera "jox" då man ska öppna o stänga. En bom hakar man ju som regel snabbt och lätt av med en hand så det är lite skillnad.

Just sprinten i golvet irriterar mig mest för den åker ju ner igen när man dragit upp den, om man inte håller kvar handen alltså. Det perfekta vore ju om man drar den upp till ett läge där den hakar i och blir kvar. Men det är kanske ett I-landsproblem:crazy:
Fördelarna med dörrar överväger nackdelarna i a f och framförallt har det gjort att mina hästar åker väldigt lugnt.

Det jag har börjat gör med den ena unghästen, när jag åker själv med honom, det är att jag lägger grimskaftet över halsen på honom så att jag har lite grimskaft på vardera halsen och sen får han backa ut själv. Jag tar öppnar innerdörrarna och tar emot honom. I annat fall blir det liksom att jag lossar honom, öppnar lämmen bak och sen innerdörrarna, kilar runt släpen och in till honom för att backa ut. Det är ett riskmoment för vår del eftersom han gärna kan tänka sig att knalla ut medans matte kilar runt hörnan på släpen:angel: Nu funkar det bra eftersom han inte vräker sig ut så jag hinner nappa tag i grimskaftet i tid.

Just sprinten i golvet irriterar mig mest för den åker ju ner igen när man dragit upp den, om man inte håller kvar handen alltså. Det perfekta vore ju om man drar den upp till ett läge där den hakar i och blir kvar. Men det är kanske ett I-landsproblem:crazy:

På vårt Boj finns det en typ ... grej som sticker ut lite som vi fäster den sprinten på :idea: Jättebra!
Men tror inte det gör det på alla och vårt är dessutom typ helt nytt så är ditt några år gammalt så kanske de inte hade kommit på det ännu.

Man vrider alltså så att haspen så att säga fastnar i "uppe"läget. Fungerar fint!

Köpte ett helt nytt Bojsläp för 14 dagar sen, med innerdörrar även det. Har jag missat denna nymodighet?:o Det måste jag kolla i kväll!

Du menar alltså att man bara vrider sprinten så hakar den fast i "läge upp"?

MKT bra om det är så för jag har retat mig länge på detta!

Köpte ett helt nytt Bojsläp för 14 dagar sen, med innerdörrar även det. Har jag missat denna nymodighet?:o Det måste jag kolla i kväll!

Du menar alltså att man bara vrider sprinten så hakar den fast i "läge upp"?

MKT bra om det är så för jag har retat mig länge på detta!

Hmm nej.... inte riktigt så. Det finns en svart typ grej som man kan hänga upp den på. Den där sprinten är ju böjd åt ett annat håll längst upp. Den som stannar på väg ner så att säga. Den "böjen" hänger du på den lilla svarta grejen som står ut. Men jag vet inte, kanske något dom gjort extra på vårt?? Det går liksom inte att missa..

Drar igång en lite halvgammal tråd.

Var nämligen iväg och tränade med russet idag. Jag VET att hon har bråttom ut, men idag gick det undan. Första gången vi lastade ur kastade hon sig ut och kom under bakbommen men fastnade halvägs och gick fram igen. Sen gick det fort ur när bommen väl var borta. Lika andra gången när vi kom hem.....

Nu känns det lite läskigt...

Känns som om jag har 3 alternativ.
1. Träna träna träna som nån skrev, gå upp på lämmen, backa, gå upp lite till, backa... Men funkar det verkligen???

2. Använda froturlastningen. Men då måste ju frambommen bort, tänk om hon har superbråttom då oxå och man inte hinner fa av den bommen ordentligt. Eller som nån skrev kastar sig ur lilla dörren om hon vet att man kommer ut fram. Eller kanske uppmuntrar till att hoppa över bommen?

3. Köra ensam utan vägg och vända henne innan urlastningen. Så gjorde vi då fölet var med och då gick det kanon!!!

Tips????

Lär aldrig hästen att vända sig om vid urlastning!! det finns fler trådar om dem som inte får ut sina hästar på grund av det! Annars tycker jag att träna är det bästa sättet! Jag har fått bort dessa fasoner på min kille nu och det var igenom träning, träning och åter träning..
Lycka Till //Katarina

Fick själv ett tips från en gammal hästkarl, ställ transporten framför en stor vattensamling- då de kastar sig ut hamnar de ivattnet och de ska tydligen ha en bra effekt så de går ut lite försiktigare. ganska snäll metod ändå- finns nog lika många knep som hästfolk.......
Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka