Häst som rusar ut ur transporten!

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

Prova att lasta hästen utan att du ska någonstans, lasta låt den äta hö/havre inne i transporten & stå där inne ett tag, så den får en anvgenäm upplevelse. Ha någon som står på sidan som kan smacka på frammåt / lägga på en hand på baken eller ev ha en pisk att snärta till med om den går bakåt. Lasta sedan ur den efter en liten stund genom att säga backa & trycka den lätt på bogen. När det fungerar bra så stäng bommen bara, & gör lika dant, sen luckan, åk ev en liten sväng. Träna det här flera gånger flera dagar i rad. Så kommer du nog att få en mkt snäll häst att åka med:bump: Många hästar blir mer stressade när de känner att man drar/håller emot i grimmskaftet...

Efter att transporten stannat låt hästen alltid stå kvar i en halvtimme timme, försök aldrig hindra hästen när den kastar sig ut, detta förstärker bara beteendet, men däremot lasta genast in hästen igen, på med bommen och låt den stå...börja sedan om igen...om han inte lärt sig vill säga...lycka till:)

Hur har det gått för dig? Har du kunnat öva något? Hur har det isf gått? :)

Hur har det gått för dig? Har du kunnat öva något? Hur har det isf gått? :)

hej! nä tyvärr har jag inte kunnat lastträna denna vecka men ska göra det nu i helgen är tänkt, jag ska testa att lasta och köra en sväng och sen lasta av, om han då kastar sig så ska han lastas igen och få stå där med bommen uppe! får väl se hur det går, det viktigaste nu är att han går på transporten tills vi ska till kliniken,( den 11 okt) så jag kommer nog att lastträna mest hemma sen när vi har varit i Mantorp,
Det är ju bara det att nu börjar jag bli nervös för han ska ju operera bort lösa benbitar vb.:crazy: hoppas det går bra..

Var ju ett tag sen det skrevs i tråden, hru har det gått för dig? :)
Gick det bra när ni var iväg??

hej! kul att du frågar! jo då det gick jättebra både att lasta på morgonen och att åka och även att lasta ur!!!! :) han fick stå i transporten i ca 20 minuter efter vi kom till kliniken, trajade lite i början när han var i transporten, men han fattade att han inte kom ut så när vi skulle lasta av honom backade han lugnt ut och kollade lite omkring sig. när vi skulle lasta därimot så var han väl lite tveksam för han visste väl att det var lång väg hem... men vi bara satte fast linorna och gick bakom honom så gick han på direkt!! ( är lite stolt) och nu står han i sjukhage och är inte så svullen längre..

Det är skönt att det gick så bra, när han är helt frisk så ska vi lastträna och åka mer!! :bump:

okej vad skönt att det gick bra när ni åkte o att han gick på snällt när ni skulle hem! :)

Vi ska ner o hämta min tvååring i skåne snart, körde ner honom för en dryg månad sen. sen dess har han inte åkt nånting, men hoppas på att även han ska snällt gå på :) Han stod stilla 30 mil av 35 möjliga, så vi var så nöjda när vi kom fram!

tror att om man bara skapar en lugn och harmonisk bild för hästen och tar det lugnt, visar den att det inte är farligt, så är det inga problem! :)

jag hoppas att det går bra för dej när du ska hämta honom men det blir säkert inga problem, han har ju åkt innan och som du säger skapar man en lungn miljö för hästen och den inte känner någon press så ska det nog gå bra!! Lycka till!!:bump:

tack :) nej det känns inte som det ska vara några bekymmer! Vi körde ju lugnt och fint neråt och han stod stilla o fint..och var lugn och fin när vi lastade av. bra ventilation i vårt släp måste jag säga, han var inte ett dugg svett eller så, som de lätt kan bli ändå...men torr o fin och ja..jag är jättenöjd! Så jag känner mig rätt trygg faktiskt! men klart man är lite nervös de första 10 milen, innan han kommit på riktigt hur han ska stå för att få så bra balans som möjligt osv!

Tack :)

Vår häst knäkte bommen och luckan flög upp... hon flög ut och jag flög oxå.. endast med en bruten handled till följd. Änglavakt.. kommer aldrig mer att lasta/lastaur henne.. Jag älskar livet.

Stallägaren där jag stod för LÄÄÄNGE sedan stod lugnt bakom min häst med en piasavakvast. Inga slag, bara lade den mot rumpan så han visste att den fanns. Hästen lärde sig mycket snart att vänta. Vi lastade nog bara i och ur tre-fyra gånger samma dag och det räckte! (Vet inte om han var oerhört smart eller nåt:angel:).

På med en halsrem och ta en longerlina som du fäster i remmen. Andra änden snurrar du om bommen sedan är det enkelt att hålla emot. Snurra 2 ggr runt.låt honom först, innan de andra tar ned bommen, veta att han har en halsrem. "ryck " lite i linan så han känner att han är fast.

När de har börjat /tagit ned lemmen, så håller du emot och han kommer att försöka dra. När han konstaterar att han inte kommer loss står han kanske spänd i kroppen. Bara tala lugnt med honom, och när han börja slappna av, och slicka sig om munnen försöker du att få honom att backa, han kan försöka nu med men håll emot.

Han förstår snart att han kommer bara bak om han går försiktigt och du talar om att han ska gå försiktigt och sakta.

Öva att backa sakta på backen innan du gör det i transporten, om han inte kan detta.

Du kan behöva göra detta en gång till, det ser du vilken respons du får från honom. Gör genast en lastning till eller hur många du nu behöver och vänta inte ed det. Det är nu vid detta tillfället han ska lära sig.

OBS linan kommer att löpa fint när du släpper efter, det brukar hjälpa att bara ha ett varv runt. Du bli tillräckligt stark för att hålla honom ändå. Alltså släpp efter lite i taget när du låter honom gå bakåt.

Ha gärna bandage eller skydd på honom om du tycker det känns bra.

Lycka till!;)

Ska du få hästen lasträdd för all evighet eller vad menar du egentligen:eek:

bryta nacken av den är nog inte rätta knepet. och att ridhäst människor skulle vara nnorlunda än trav och galopp folk köper jag inte.
nog för att jag håller på med ridning nu men travlicens har jag haft om det så var länge sedan.
och jag vet precis hur det går till.
ALLA har olika metoder men alla vill komma fram till samma resultat en häst som lungt står i transporten.

så jag kan bara utgå ifrån min egen erfarenhet och det är att du har hästen i en longerlina och någon fäller ner lemen men inte bomen ge hästen en morot eller något liknande och visa att den sista stunden man står i transorten är mysig och rolig det ska alltid vara roligt att stå kvar i transporten. men när du känner att hästen trivs med det så kan du börja kräva att den ska stå kvarutan belöning.
jag måste tillägga att godis är ingen metod som jag änvänder mig av i vanliga fall men jus i ett sånt här tillfälle kan jag reomendera det.

MvH Annie

Låna en transport med fronturlastning och lär hästen att den ska gå ut framåt. Efter ett antal gånger så tänker den framåt i stället för bakåt och då kan det vara dags att prova att öppna bakåt igen. Detta sätt har jag själv provat och det har fungerat.

Måste få fråga; hur hade du gjort om hästen i det läget ( du fäller ner lämmen men ej bommen ) inte "respekterar" bommen utan laddar hejdlöst bakåt? Jag läser nämligen det rätt ofta, att låt den stå med bommen kvar och inte gå ur direkt, vilket då förutsätter att hästen inte mosar bomme eller sig själv.

Jag har tack o lov inte dessa problem med någon av mina egna hästar men däremot har vi haft "cirkus" med en av våra inackorderingar just med denna problematik. Går in efter övertalning, har t o m åkt några gånger förut, men nu blir det panik bara ngt nuddar bakom. Det funkar bra så länge man tar bort det som han känner bakom sig, att han kan gå ut alltså, men direkt det sitter fast så blir det totalpanik. Ingen bom i världen håller för detta, 1,70 tung/grov häst:(

har en halvblodsvallack på 2,5 år. han har åkt transport ca 4 gånger. Han är jätte lätt att lasta, går på direkt :). men så har jag det problemet att när man ska lasta av honom fällt ner lemmen och ska ta bort bakbommen och man hinner knappt få av bakbommen förrens han kastar sig ur transporten! det har gått bra hittils men han kan ju både skada sig själv och andra männisor / grejer! :eek:
har ni några bra förslag på hur jag ska göra för att han ska vänta in mig och ta det lungt??
tacksam för alla svar!!

//Katarina

Jag har/har haft samma problem med min ponny. Dock av annan anledning, hon har tidigare varit illa behandlad och jag tror att det är därför hon får panik och bara ska ut ur transporten (gör så även i andra situationer). Har försökt med alla möjliga metoder, så som att tvinga kvar dom med halsrem, lina in m.m. Ju mer man tvingar, desto räddare blir hästen, det är iallafall min erfarenhet.
Vi kör helt enkelt med frontavlastning! Va också superenkelt att bota hennes transporträdsla, då man kunde låta henne gå rakt igenom och inse att hon inte behöver få panik. Dessutom har jag en kedja under hakan på henne, eftersom hon rusar alltid ut ett par gånger innan hon bestämmer sig för att gå på. Varje gång hon rusar bakåt, så rycker jag till och hon får en lagom tillrättavisning.

Kan säga att försöker man hålla fast min häst så drar hon tills hon eller transporten går sönder, så det skulle jag aldrig ens överväga att testa på någon mer häst! Tyvär var jag ovan vid lastning och lyssnade på "kunniga" människor..

Vet att många inte gillar frontavlastning, men jag tycker att det är super! Så riskerar man aldrig att hästen backar på eller klämmer någon bakom.
Tror att allt går om man bara tar det lugnt och är bestämd, det brukar räcka för att hästen ska förstå vem som bestämmer! Att tvinga hästen är inte, enligt mig, ett sätt att visa att man bestämmer. Det skadar nog mer än det gör nytta..
Lycka till med hästen!!!:D

Stallägaren där jag stod för LÄÄÄNGE sedan stod lugnt bakom min häst med en piasavakvast. Inga slag, bara lade den mot rumpan så han visste att den fanns. Hästen lärde sig mycket snart att vänta. Vi lastade nog bara i och ur tre-fyra gånger samma dag och det räckte! (Vet inte om han var oerhört smart eller nåt:angel:).

Har också provat kvasten:rofl:...Fungerade iallfall ett tag på pållen, tyckte det var ett bra knep=)

När sen hästen står still och är lugn så tar man bort bakbommen och är noga med att INTE hålla emot när hästen går bakåt.
Jag har märkt att om man hindrar hästen att gå bakåt så kan hästen bli rädd och kasta sig baklänges, vilket ju ger helt fel reaktion.
Om man däremot låter hästen gå fort bakåt och istället försöker lugna den så brukar den (enligt MIN erfarenhet) ta det lugnare nästa gång den ska baklänges.

/M

Dina tips låter väldigt kloka som även jag kommer sno åt mig en bit av :D Jo angående det här med att hålla emot med grimskaftet när höästen försöker gå bakåt,vill påpeka att det här är otroligt viktigt att man undviker.

Om hästen får panik och börjar slänga sig så finns det nog inget grimskaft i världen håller för en häst på 500 kg, när jag var ung hade vi med en äldre dam som sa "vira bara grimskaftet ett varv runt bommen så kommer hon ingenstans!"

Visst, tjenna, hästen får panik, stegrar och slänger sig och grimskaftet ger vika - hästen flyger baklänges ner för rampen. DET tänker jag ALDRIG vara med om igen. Vänta istället med att ta bort bakbommen som Madelene sa. Det är aldrig kul med en häst som kastar sig ut. Den ska kunna känna sig trygg både när den går på, står där inne och går av. Prata gärna med den där framme och låtsas som att ni helt enkelt tänker stå där en stund, ni har inte bråttom - snarare all tid i världen. ;) När man tänker så verkar allt gå SÅ mycket lättare :D

ps. har inte läst hela tråden så vet inte om du gjort framsteg eller ej

jag har gjort så där med min häst ett par gånger.. men då skulle vi in i transporten. jag kommer aldrig göra om det.
tyvärr är det inte alla gånger som hästen bara finner sig i att den sitter fast. hästen såg ut som en vild katt som FLÖG runt transporten han stutsade åt alla håll och kanter och var helt galen. han gjorde hela skiten ramsne och när hästen väl var inne så höll vi på att inte få igen skiten.

OM man väljer att göra denna metod, så ska man veta vad man håller på med då det kan bli riktigt farligt om man har "fel" häst som inte bara reagerar med ett "oj sitter jag fast då får jag väll stå still" därför anser inte jag att man ska rekomendera sådana saker på forum, för de som är tillräckligt duktiga för att lösa problemet så vet antagligen redan om metoden eller är tillräckligt duktiga för att lösa problemet på ett schysst sätt för hästen.

ed: jag var tyvärr tvungen att göra så med min olastbara häst då han blev sjuk och vi var tvugna att åka till klinik 3 gånger och hade ingen möjlighet till lastträning

Hästen frestas inte då att rusa över dig och igenom transporten framåt?

Jag har också tänkt på det här med fronturlastning men varit tveksam just med tanke på att man kanske får det problemet istället:(

Tror inte det är någon större risk. Detta har fungerat till 100% de gånger jag varit med om denna typen av problem. Beteendet har inte heller kommit tillbaka då jag börjat lasta ur bakåt igen. Men några garantier finns ju aldrig. Detta sätt är enkelt och utan tvång och våld vilket jag tror bara förstorar upp problemet.
Hästen kastar sig ju för att den känner panik och då kan det inte vara rätt att med tvång försöka få den att gå sakta.
Sättet att lasta ut rakt ut i sjökanten handlar ju inte heller om våld och detta fungerar säkert men jag känner lite att risken för att hästen vägrar gå ut överhuvudtaget nästa gång kan vara stor. Det problemet är inte roligt heller.
Prova fronturlastning och jag skulle bli förvånad om det inte fungerar.
Lycka till!

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 150
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 756
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka