Häst som rusar ut ur transporten!

Sv: Häst som rusar ut ur transporten!

Det är det precis som jag menar.:angel: Hästen ifråga har ju inte fått lära sig från början - fölung/häststadiet - att det är "vi" som bestämmer.

Detta har tydligen inte gått upp för vissa. Att din häst stegrade sig och man inte kan hålla imot är en ganska självklar följd. Hon/hon har inte fått veta bättre.

Jag står fortfarande fast vid att hästen får aldrig veta att det teoretiskt är starkare. Vet den inte detta så får du aldrig en KRAFTIG reaktion. Så enkelt är det.

Det får inte gå så långt.:angel:

Det gäller för uppfödare eller den som har "fölisar" att få dem att förstå, då är allt mkt enklare längre fram.

Inte någon ska komma och säga NÅGOT annat.:D:bow:

Fast att lära den att sitta fast ska ske helst inne i boxen först- för att hästen är tryggare där o inte halkar.

Det är inget som man tränar på i släpet.

då får du nog ha kogrimma o kätting på- för grimmor o linor går sönder o DÅ har du mer problem.
Kom ihåg att denna häst gick in o stog snällt i släpet.

Har fått många tips men tänker absolut inte köra den "hårda" metoden, skulle jag ta en halsrem och hålla fast honom skulle han få panik och tycka att det där med transport är en läskig sak, och det vill jag absolut inte när han är lättlastad!! Det konstiga är att han slänger sig inte mot bommen innan han fattar att den är borta. jag har kört honom och sedan stannat öppnat lemmen men har haft kvar bommen. och då är han hur lugn som helst, men så fort han märker att man blockar bort bommen kastar han sig! :crazy: nästa gång jag lastat tänkte jag att jag skulle stå med en hink pellets när vi tar bort bommen, annars kanske man skulle testa det där med stranden. kan tänka mig att han blir lite förvånad av att hamna i vattnet!! :)
Tack för att ni delade med er av era förslag!!:bump:

Lycka till!
Jag tycker du är rätt i att ge honom en positiv erfarenhet ist för att köra den hårda vägen...

Hoppas det går vägen, är man bara lugn och fin själv så brukar det bli bra! :)

Lugna en häst sommed berått mod kastar sig ur en transport är inte mottaglig för en lugnande snack.

Hennes häst började redan då de skall ta ned lämmen och då är det inte lätt att hålla en häst med ren armkraft kvar. Dessutom så har du en ABSOLUT överhängande risk för de som skall hjälpa till. Inte skulle jag vilja gå till sängs och veta att man eller ens häst har trampat över en människa bara för att man inte vill visa som bestämmer. Det är ju livsfarligt!!!!!!!!

Ja det verkar ju tydligt att du träffat hästen och sett hur den beter sig med tanke på hur du formulerar ditt inlägg och förkastar mitt förslag. Mitt förslag var riktat till trådskaparen och inte till dig.

Jag har inte sett hästen utan enbart gett råd utifrån den skrivna texten i första inlägget.
Jag har INTE någonstans sagt att man ska stå i vägen för en häst som kastar sig ut.
Jag förutsätter att man har en bakbom som tar emot fast baklämmen är nere, då är det ju bommen som tar emot hästens kraft och ingen människa.

Att hästen kastar sig ut har absolut inget att göra med vem som bestämmer, det har att göra med att hästen inte litar på människorna som hanterar den.

/M

min häst litar på mig till 99%!! hade han inte litat på mig hade han inte gått på transporten! det har ingenting med det att göra utan han vill verkligen ut och se vart han har kommit!

Ut kommer de alltid, det är in som är problemet. Att hästen går UT ur transporten har ingenting med hans tillit till dig att göra, tror i alla fall jag. Däremot har Madelene rätt, om hästen inte lyssnar till dig är det kanske så att ni behöver jobba ytterligare med förtroendebiten. Kanske känner hästen att du är nervös?
Jag har inte träffat dig och din häst, men generellt håller jag med Madelene. En häst som visar full förtroende för sin människa förväntar sig att denne ska visa vägen, den hästen kastar sig inte ur transporten.

En sådan har jag också.

Det var därför jag talade generellt och inte om en individ. Det är ju min uppfattning - generellt.

Mitt tips är att du lånar en stepuptransport att träna på. Hästarna lär sig på ett par gånger att ta det ytters försiktigt ut och känna sig för och det hänger kvar även om du kör honom i en vanlig transport sen.

Jag var på NH kurs förra helgen och det tror jag allvarligt är nyckeln till allt :)

det har att göra med att hästen inte litar på människorna som hanterar den.

/M

Lägger mig i lite ;)

Min tvååring litar på mig av hela sitt hjärta. Vi går genom berg för varandra, så sant som det är sagt...
Att den kastar sig bakåt kan bero på så mycket mer. Den kan t ex känna sig trängd efter att ha vistas i transporten en stund, det är som jag sa tidigare mot deras instinkt emot att gå in i trånga "grottor fulla med vargar som vill äta upp dem" och instinkten blir då att den flyr.

Hoppas ni förstår hur jag menar, det är min syn på saken iaf :)

Mitt tips är att du lånar en stepuptransport att träna på. Hästarna lär sig på ett par gånger att ta det ytters försiktigt ut och känna sig för och det hänger kvar även om du kör honom i en vanlig transport sen.

Vi funderade på att köpa en sådan... Vår ena ponny och våra unghingstar var lite för snabba (inte kastade sig, men det är skönt om det går lååååångsamt tycker vi. Men vi hittade ingen som passade våra övriga behov samt plånbok så det blev en boj bravo 216 istället. Den lämmen är mkt planare än vad vår gamla var och de fungerar mkt bättre med den! Men jag håller med dig, efter att ha kastat sig bakåt ur en step up, då gör man det inte gärna igen! :) Men tycker också det kan som jag sa vara en lösning att ha en planare läm! :)

Jag hade en valack som var svår lastad, vilket ju inte din verkar vara. Men fick man väl in honom så kastade han sig ut när det var dags för urlastning så jag hade det problemet också. Jag fick tips och råd från en "kunnig" hästmänniska att lina in honom och på med bommen och låta honom stå och kasta sig tills han tröttnade för han var bara fjantig. Med det resultatet att han fick panik och förstörde både transporten och sig själv. Sen fick vi börja om helt från början. Suck

Jag blev tvungen att köpa ny transport och valde en med step up men det var inte hela lösningen. En trygg transportkompis gjorde att denna valack till slut accepterade släpet. En hagkompis lastades först och vid urlastning så öppnades släpet och min häst fick backa ut först. Eftersom hagkompisen stod kvar inne i släpet så var det plötsligt inte så bråttom att komma ut. Senare åkte han själv utan problem och utan att kasta sig vid urlastning.

Det var min historia och min lösning

jag tror inte heller att det beror på att han inte litar på mig, han gör allt jag ber honom om annars, som sagt hade han inte litat på mig hade han ju inte ens gått upp på transporten. men som någon skrev så får han ju panik när han har åkt och sen tycker han att det är skönt att få komma ut. Tänkte testa en ide som jag fick innan.. jag ska öppna släpet men inte ta bort bommen, och när vi ska ta bort bommen så tar jag en hink pellets och lockar men så att han vill stanna kvar. får väl se om det hjälper jag tänker ialla fall inte ta en lina kring bommen får då får han säkert panink. :crazy:
Hoppas på fler förståndiga där ute:bump:

Säg åt honom- Stanna!
o förekom honom med att säga backa- innan han har börjat själv.

Det där är en vanegrej. Håll bara inte emot om han väl har börjat kasta sig ut.

Lägger mig i lite ;)

Min tvååring litar på mig av hela sitt hjärta. Vi går genom berg för varandra, så sant som det är sagt...
Att den kastar sig bakåt kan bero på så mycket mer. Den kan t ex känna sig trängd efter att ha vistas i transporten en stund, det är som jag sa tidigare mot deras instinkt emot att gå in i trånga "grottor fulla med vargar som vill äta upp dem" och instinkten blir då att den flyr.

Hoppas ni förstår hur jag menar, det är min syn på saken iaf :)

Tyvärr så vägrar jag fortfarande att tro på att en häst som litar till 100% på sin människa har anledning att kasta sig baklänges. Om en häst litar på människan till 100% så ska den ju aldrig ha anledning att bli rädd (trängd), eller?

/M

säg det till en människa som lider av klaustro, scen eller torgskräck.
-DET är väl ingenting:rofl:

hästar reagerar som bekant med instinkter- det tar lite tid att träna bort dem.

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 203
Senast: Migo
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 085
Senast: alazzi
·
Träning Hej, jag har en 10 årig valack som jag snart haft i 3 år. Han har i hela sitt liv åkt transport och de senaste 3 åren åkt ganska mycket...
Svar
10
· Visningar
1 759
Senast: Novali01
·
Hästhantering Tycker man ofta hör folk beskriva sina hästar som så okomplicerade och "lätta att ha att göra med". Men hur snäll tycker du egentligen...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 563

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka