Häst som blivit skadad hos hyresvärd

De försöker alltså hänvisa till att veterinären som kollade på honom sa att han KAN ha haft skadan i flera år. Men att det även kan ha hänt ngt för en vecka sen. Han visste dock inte vad skadan var eller kunde ge någon behandling och rekommenderade att göra en utredning hos annan veterinär.

De försöker alltså få det till ett dolt fel utan att först bevisa det.

Ja, försäkring har han, som jag står för. Men de får stå för självrisk och övriga kostnader om han blir skadad hos dom.

Hästuthyrning är ju vanligt ;)

De enda fall jag sett där man tagit betalt har varit större stall och då har man typ fått byta häst om den häst man haft har blivit skadad. Aldrig sett privatpersoner som tjänat pengar på sitt hästägande på det sättet. Men alltid lär man sig nåt nytt. Fast då förstår jag inte varför folk hyr istället för fodervärd, om enda skillnaden är att man förlorar mer pengar på att hyra.

Alla kontrakt jag hittar som gäller uthyrning av häst så står fodervärd/hyrestagare för de veterinära kostnader som uppstår hos dom. Är alla fel? Det är trotts allt ridskolor och verksamheter..

De enda fall jag sett där man tagit betalt har varit större stall och då har man typ fått byta häst om den häst man haft har blivit skadad. Aldrig sett privatpersoner som tjänat pengar på sitt hästägande på det sättet. Men alltid lär man sig nåt nytt. Fast då förstår jag inte varför folk hyr istället för fodervärd, om enda skillnaden är att man förlorar mer pengar på att hyra.

Anledningen att folk hyr honom är väl för att han är så pass välutbildad. Antar jag. För jag har då inte haft problem med att hitta folk som är intresserade, tvärtom.

@linnsan jag kan givetvis inte lista ngn jurist här som jag rekommenderar det bryter dels mot forumreglerna och dels tror jag det är helt onödigt eftersom alla jurister erbjuder gratis telefonkonsultation initialt för folk som behöver få koll på basics . Jag hade som sagt i ditt fall tagit kontakt med ngn då det känns som du har lite dålig koll och ändå vill driva ngt du inte riktigt har rätt om foten så att säga utan det verkar lite bakfoten....

@linnsan och @mackan det här med ansvar över hästens vård har nog länsstyrelsen rätt i, men de kan såklart inte rådge om kontraktsfrågor. En stallägare kan ju också hållas ansvarit om hästar i dennes stall inte får foder, t.ex.

Ja absolut men det är ju det jag menar, om inte uthyraren ens själv förstår sitt eget avtal, hur i hela friden ska det kunna illustrerats till länsstyrelsen på ett sätt som verkligen blir korrekt juridiskt om hyraren tar det till domstol och uthyraren inte förstår vilka premisser som egentligen gällt i det avtal de haft samtidigt som denne vill agera på flertalet drastiska konkreta sätt ?

Ja absolut men det är ju det jag menar, om inte uthyraren ens själv förstår sitt eget avtal, hur i hela friden ska det kunna illustrerats till länsstyrelsen på ett sätt som verkligen blir korrekt juridiskt om hyraren tar det till domstol och uthyraren inte förstår vilka premisser som egentligen gällt i det avtal de haft samtidigt som denne vill agera på flertalet drastiska konkreta sätt ?

Lite OT men visst finns det jurister som inriktar sig på hästaffärer/frågor? Brukar typ annonsera i olika hästtidningar.. Känns som om det kan vara välinvesterade 500-1000 spänn (nu gissar jag bara) om man ska ha fodervärd/hyra ut.

Lite OT men visst finns det jurister som inriktar sig på hästaffärer/frågor? Brukar typ annonsera i olika hästtidningar.. Känns som om det kan vara välinvesterade 500-1000 spänn (nu gissar jag bara) om man ska ha fodervärd/hyra ut.
Ja det finns det och oftast fri telefonkonsultation är praxis allmänt som sagt, oavsett ämne .

Jag kollade upp en del kontrakt som jag använt som "mall" och sen lagt till/ändrat en del saker. Men de kontrakt jag hittar där man hyr ut hästar står fodervärd/hyrestagare för vet. kostnader...

Googlade gratis jurist och fick fram lite olika som jag ska ringa på måndag, tack för hjälpen! :)

De hänvisar alltså till att det ska vara en gammal skada, inte att jag ska stå för kostnaderna pga att jag fått betalt.

De hänvisar alltså till att det ska vara en gammal skada, inte att jag ska stå för kostnaderna pga att jag fått betalt.

Spontant känns det som att det borde krävas mer än en veterinär som säger "kanske gammal skada, kanske inte" när hästen var u.a. på besiktning. Har du ägt hästen länge och därmed tillgång till tidigare journaler borde det i alla fall gå att bevisa att den inte varit behandlad för detta.

Spontant känns det som att det borde krävas mer än en veterinär som säger "kanske gammal skada, kanske inte" när hästen var u.a. på besiktning. Har du ägt hästen länge och därmed tillgång till tidigare journaler borde det i alla fall gå att bevisa att den inte varit behandlad för detta.

Hästen har jag ägt sen 2003 när han var 1 år. Han är uthyrd 2 gånger innan med vet besiktningar som är u.a och kom hem från fodervärd i april i år. Hos dom tränades och tävlades han i galopp och fälttävlan bla... Han har alltså tränats ganska så hårt utan att visa några symptom och nu helt plötsligt har han superont. De har enligt dom själva ridit väldigt lugnt.

Jag tänker ju att de måste göra en utredning för hans smärta. Visar det sig där att det är en gammal skada som orsakar det så står jag självklart för vet. kostnader. Är det inte det får dom stå för vet. kostnader.

Han var utredd för ömhet/hälta när han var 6 år. Visade sig vara pga att han var oskodd så det löste sig genom skoning. Annars har han aldrig varit skadad och utredd för någonting...

Jag tänker ju att de måste göra en utredning för hans smärta. Visar det sig där att det är en gammal skada som orsakar det så står jag självklart för vet. kostnader. Är det inte det får dom stå för vet. kostnader.

Har du kommunicerat detta tydligt och klart? Att du står för kostnader för en gammal skada men de betalar för en ny, enligt kontraktet?

Citat från kontraktet:

"Hyrestagaren står för självrisken och andra kostnader i samband med sjukdom/skada som uppkommer hos hyrestagaren."
"Ägaren står för kostnader i samband med vård av åkomma som kan häröras till dolt fel på hästen."

Citat från kontraktet:

"Hyrestagaren står för självrisken och andra kostnader i samband med sjukdom/skada som uppkommer hos hyrestagaren."
"Ägaren står för kostnader i samband med vård av åkomma som kan häröras till dolt fel på hästen."

Alltså jag undrar om vare sig du eller hyrarna fattar vad som avses med "dolt fel" ? Det verkar inte så . Och ffa så "dolt fel" är ju inte applicerbart till ngt hyreskontrakt öht i ert fall som jag ser det .

Ring en jurist som sagt innan du blir insnurrad i ngn karusell ytterligare .

Alltså jag undrar om vare sig du eller hyrarna fattar vad som avses med "dolt fel" ? Det verkar inte så . Och ffa så "dolt fel" är ju inte applicerbart till ngt hyreskontrakt öht i ert fall som jag ser det .

Ring en jurist som sagt innan du blir insnurrad i ngn karusell ytterligare .

Just det med dolt fel är något som de ville ha med/skrev in. Jag har inte haft det innan utan endast haft inskrivet att de ska stå för skador som uppkommer hos dom. Dolt fel är för mig något som funnits tidigare. Typ, det visar sig att han har spatt och därför är halt, eller liknande som kan bevisas fanns innan han kom till dom.

Ska ringa på måndag :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025