Okej, aldrig hört talas om liknande uppgörelse så jag har ingen aning. Men typ hyr man bilar så har ju de försäkring som går in om man krockar tex.
Hästuthyrning är ju vanligt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Okej, aldrig hört talas om liknande uppgörelse så jag har ingen aning. Men typ hyr man bilar så har ju de försäkring som går in om man krockar tex.
Hästuthyrning är ju vanligt
De enda fall jag sett där man tagit betalt har varit större stall och då har man typ fått byta häst om den häst man haft har blivit skadad. Aldrig sett privatpersoner som tjänat pengar på sitt hästägande på det sättet. Men alltid lär man sig nåt nytt. Fast då förstår jag inte varför folk hyr istället för fodervärd, om enda skillnaden är att man förlorar mer pengar på att hyra.
Ja absolut men det är ju det jag menar, om inte uthyraren ens själv förstår sitt eget avtal, hur i hela friden ska det kunna illustrerats till länsstyrelsen på ett sätt som verkligen blir korrekt juridiskt om hyraren tar det till domstol och uthyraren inte förstår vilka premisser som egentligen gällt i det avtal de haft samtidigt som denne vill agera på flertalet drastiska konkreta sätt ?
Ja det finns det och oftast fri telefonkonsultation är praxis allmänt som sagt, oavsett ämne .Lite OT men visst finns det jurister som inriktar sig på hästaffärer/frågor? Brukar typ annonsera i olika hästtidningar.. Känns som om det kan vara välinvesterade 500-1000 spänn (nu gissar jag bara) om man ska ha fodervärd/hyra ut.
De hänvisar alltså till att det ska vara en gammal skada, inte att jag ska stå för kostnaderna pga att jag fått betalt.
Spontant känns det som att det borde krävas mer än en veterinär som säger "kanske gammal skada, kanske inte" när hästen var u.a. på besiktning. Har du ägt hästen länge och därmed tillgång till tidigare journaler borde det i alla fall gå att bevisa att den inte varit behandlad för detta.
Jag tänker ju att de måste göra en utredning för hans smärta. Visar det sig där att det är en gammal skada som orsakar det så står jag självklart för vet. kostnader. Är det inte det får dom stå för vet. kostnader.
Citat från kontraktet:
"Hyrestagaren står för självrisken och andra kostnader i samband med sjukdom/skada som uppkommer hos hyrestagaren."
"Ägaren står för kostnader i samband med vård av åkomma som kan häröras till dolt fel på hästen."
Alltså jag undrar om vare sig du eller hyrarna fattar vad som avses med "dolt fel" ? Det verkar inte så . Och ffa så "dolt fel" är ju inte applicerbart till ngt hyreskontrakt öht i ert fall som jag ser det .
Ring en jurist som sagt innan du blir insnurrad i ngn karusell ytterligare .
AbsolutJa ring ! Hoppas du vill uppdatera hur det fortskrider i tråden !