Häst som blivit skadad hos hyresvärd

Men det är ju inget som är allmängällande för alla hyresavtal. Det är en oerhört generös hyresvärd.

Inte nog med att vi hyr saker, vi hyr också ut saker. Och det är självklart så att man betalar för det man har sönder. Lagningskostnaden, som minimum.

Ibland när man hyr släp på macken t ex, kan man köpa självriskreducering. D v s man slipper betala självrisk om man har sönder något. Det är för att man som hyrestagare är ansvarig för om något går sönder under hyrestiden. Det är inte självklart att alla saker är försäkrade bara för att man hyr. Det ansvarar man själv för att kontrollera - hur avtalet ser ut och vilka ekonomiska åtaganden jag som hyrestagare har.

Förstår inte de i tråden som anser att om man hyr kan man bara lämna tillbaka trasigt, och kräva att få lagat eller slippa betala.

Jag har läst tråden, och ärligt talat så verkar det hela väldigt rörigt o ostrukturerat.

Ena stunden pratar du om hyrestagare, nästaom familjer som vill låna länge.
Och på några år har hästen varit uthyrd/lånad till minst 5 olika hem, vilket för mig är oerhört många.

Och i nästa inlägg skriver du att du inte säljer för att du vill ha koll på ponnyn, så att den inte säljs runt, antar att du då inte vill att den ska byta hem allt för många gånger?

Jag hoppas för ponnyns skull att allt ordnar sig till det bästa.

Och för din skull, att du får tag i en bra advokat.

Två hem stannade han i någon månad då han inte trivdes. Två hem stannade han i 1,5 år vardera, alltså tre år. Och detta sista har han varit i två (?) månader. Detta under en period på... 5-6 år. Detta sista stället hade han kunnat stanna i 5 år om det hade funkat bra.

Men jag vet faktiskt inte vad för relevans eller intresse det finns att diskutera om min ponny mår bra av upplägget eller inte? Han mår bra, trivs han inte på något ställe så tas han hem.

Det är inte möjligt för alla att ha hästen hemma. Är man sjukskriven, arbetslös och inte har eget stall eller föräldrar med stall så får man lösa det på annat sätt och försöka lösa det så gott det går. Trivseln för min häst prioriteras högt, därav har jag också tagit hem honom när han inte trivts, och därav har han haft fler fodervärdar än om jag låtit honom gå kvar på samma ställe.

Hästen var hemma ett halvår. Och då låg han i allt mellan tävlingskondition (kunde med lätthet galopperas i 20-30 min utan trötthet) och normal hobbykondition då han reds ca 60 min i blandade gångarter några dagar i veckan. Han fick även någon veckas vila här och där pga tidsbrist. Han har alltså inte "vilats i form" inför besiktning. Och har inte heller visat några av de symptom som han nu visar hos fodervärdarna.

Tanken är att jag försöker få tid på klinik i samma stad som hästen står i innan han tas hem. Så de inte sen skyller på att skadan har uppkommit hos mig efter hemtagandet.

Kan jag be kliniken fakturera fodervärden eller ska jag skicka in till ett inkassoföretag om de vägrar betala?

Hmm, ska ringa både klinik och jurist imorgon så får vi se hur detta går...

Då är det ju solklart, utred på klinik. Från där kanske man t om kan se hur gammal en skada är, i vissa fall är det möjligt. För det behöver ju inte sitta i ryggen, även om hästen har symptom därifrån.

Kan jag be kliniken fakturera fodervärden eller ska jag skicka in till ett inkassoföretag om de vägrar betala?
Om du låter kliniken fakturera fodervärden så kommer det att vara till fodervärden som veterinären ska lämna ut uppgifterna om vad som kommer ram vid undersökningen.
Så du ska står som beställare och betalare av undersökningen. Skulle det vara så att undersökningen sedan tydligt säger att felet uppkommit under tiden hästen var på foder, då kan möjligen kräva fodervärden för kostnad och behandling.
Säger den att felet funnits där innan är det solklart att du ska stå för det själv.
Till sist är det inte möjligt att säga när skadan/felet uppkommit ska du betala och spara uppgifterna till ev kommande rättegång om ärendet går vidare. Det är om du "vinner" tvisten som du kan kräva ersättning för undersökningen utan att riskera att förlora på det själv.

Suck, låter som ett rätt bortkastat besök :( . En seriös E.T./kiropraktor behandlar inte en halt häst om inte den veterinära orsaken är utredd och antingen diagnostiserad eller friskförklarad - jag vete sjutton om jag velat ta ut någon sådan i nuvarande läget utan hade hellre rullat iväg till en vettig klinik för hältutredning först..

Håller fullkomligt med här! Min ET har skickat iväg ett antal hästar till veterinären,och vägrat behandla trots att ägaren yrkat på det. Känner/ser min ET något konstigt så rör hon inte ens hästen. Hon känner igen och kollar lite hur hästen rör sig innan hon börjar med något. Hon skickade tex iväg min stallkompis då hon tyckte det kändes konstigt vid senan,visade sig vara ett stort gammalt ärr bara under all päls.

Om du låter kliniken fakturera fodervärden så kommer det att vara till fodervärden som veterinären ska lämna ut uppgifterna om vad som kommer ram vid undersökningen.
Så du ska står som beställare och betalare av undersökningen. Skulle det vara så att undersökningen sedan tydligt säger att felet uppkommit under tiden hästen var på foder, då kan möjligen kräva fodervärden för kostnad och behandling.
Säger den att felet funnits där innan är det solklart att du ska stå för det själv.
Till sist är det inte möjligt att säga när skadan/felet uppkommit ska du betala och spara uppgifterna till ev kommande rättegång om ärendet går vidare. Det är om du "vinner" tvisten som du kan kräva ersättning för undersökningen utan att riskera att förlora på det själv.

Tack! :up:

Har nu pratat med två jurister som båda säger samma sak. Hyresvärden är ansvarig för hästens skador då det är det vi kommit överrens om iom kontraktet. Att de hyr och inte lånar har ingen betydelse alls. Så jag ska skriva till dom och kräva att de tar till klinik för utredning inom ett visst antal dagar och om inte så skulle jag ta honom dit själv och vara tydlig med att det är dom som är skyldiga att betala iom att de har ansvar över hästen.

Känns skönt :)

Bara en nyfiken fråga, är det tillåtet att åka till någon annans stall och hämta hästen på det sättet och ta den till klinik? Vet ju att det är stora problem att lämna en häst till sin egen ägare utan tillstånd bara trots att ägaren har ansvaret för den.

Och om nu hästen väl lämnar gården, är det okej att köra tillbaka hästen isåfall utan tillstånd? Alltså om man nu förutsätter att dom skulle neka att ta tillbaka hästen när hästen lämnat gården.

Om stallägaren är OK med förfarandet ser jag inga problem. Varför skulle stallägaren eller hyrestagaren neka ägaren att ta hästen är ju en intressantare fråga, tycker jag.

Skulle stallägaren (med vilken motivering?) vägra ta tillbaka hästen får ju hyrestagaren bekosta annan uppställning, eftersom de är skydliga både att vårda hästen och att stalla upp den. Det scenariot är alltså det värsta som kan hända hyrestagaren.

Om stallägaren är OK med förfarandet ser jag inga problem. Varför skulle stallägaren eller hyrestagaren neka ägaren att ta hästen är ju en intressantare fråga, tycker jag.

Skulle stallägaren (med vilken motivering?) vägra ta tillbaka hästen får ju hyrestagaren bekosta annan uppställning, eftersom de är skydliga både att vårda hästen och att stalla upp den. Det scenariot är alltså det värsta som kan hända hyrestagaren.

Kan man isåfall anmäla till länsstyrelse och polis direkt? Om man står där 25 mil hemifrån med häst i släp utan någonstans att ta vägen...

Tänkte även prata med stallägaren innan. Kanske borde prata med polis och länsstyrelsen innan och förklara läget? Så de redan vet om det sen blir problem.

Tänkte att dom ju faktiskt inte vill ha hästen längre att ifall dom då ser sin chans att neka att ta tillbaka den, säga upp stallplats osv, eller är det helt och hållet enbart stallägaren som bestämmer sådant också? Låter skumt isåfall, antar ju att inte stallägaren vill stå med ansvaret heller om hyrestagaren säger upp sig. Då är nog den mera glad att bli av med "problemet" så enkelt.

Eller för att jävlas bara och inte låta tex Ts köra den till klinik, om dom nu känner att dom riskerar att få stå för kostnaderna. Man vet ju aldrig vad folk får för sig i sådana situationer, tycker jag hört alla möjliga skräckexempel och dom som hyr hästen har ju redan visat att dom inte är särskilt samarbetsvilliga.

Senast ändrad:
Därför ser jag inte riktigt något alternativ annat än 1) kräva att hyrestagaren utreder hästen 2) om så inte sker, ta hem hästen, göra jobbet själv och sedan fakturera hyrestagaren utredning, uppstallning etc

Därför ser jag inte riktigt något alternativ annat än 1) kräva att hyrestagaren utreder hästen 2) om så inte sker, ta hem hästen, göra jobbet själv och sedan fakturera hyrestagaren utredning, uppstallning etc

Tanken är att åka till klinik INNAN jag tar hem honom, så de inte kan skylla på att det hänt när jag tagit hem honom...
Fakturera uppstallning och utredning. Hur gör jag det enklast? Bara skicka fakturan jag har och om de inte betalar kontakta kronofogden? För jag antar att det är jag som ska stå som den som tar emot fakturan både från klinik och stallplats?

Nej, du måste fakturera de utläggen du har, med hänvisning till ert kontrakt. Betalar de inte, får du gå till Fogden och sedan till tingsrätten via stämning om de inte betalar.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka