Häst som blivit skadad hos hyresvärd

De vill nu vara med på hältutredningen. Är det dumt om jag säger att jag inte vill ha med dom? Dels så är jag så urbota förbannad på dom, och dels så har de ju sagt upp det praktiska ansvaret själva och tycker därmed de kan stå sitt kast så att säga. De har ju haft möjlighet att ha det praktiska ansvaret väldigt länge nu men skitit i det.

Har du skriftligt på allt det dom sagt att hästen gjort hos dom, bockat, istadig, halt och svullen eller har dom bara sagt det muntligen till dig? Om jag var du skulle jag skriva ut ALLT skriftlig kommunikation ni har haft och kommer ha, ta även alla diskussioner via mail så du har det skriftligt för framtiden, och sparat allt i en mapp som du har som bevismapp.
Att de verkar så självsäkra är bara deras egna uppblåsta ego som talar och inget som har en verklighetsförankring så ta inte till dig av det. De har ridit sönder hästen och försöker som andra sagt tidigare- dra en rövare och blåsa dig på pengar.
Hästen var UA när du lämnade ifrån dig den alltså ligger hela bevisbördan på hyrestagaren som måste bevisa att skadan funnits länge. Meddela skriftligt per mail och rek brev att även fast du hämtar hem hästen så har de brutit mot kontraktet och inte iakttagit uppsägningstid så du kommer fakturera för ALLA kostnader från dagen du hämtar hästen tills den är frisk såvida skadan inte otvetydigt kan bevisas ha funnits där sedan innan avhämtning. Lämna gärna över en kopia när du hämtar hästen till dom med ett vittne som kan intyga att dom mottagit det.
Med såna här människor måste du se till att ha ryggen fri med alla dokument och överenskommelser för dom kommer att bråka till sista millimetern om allt. Och sen förmodligen lite till. Eller mycket.

Ska bli väldigt intressant att höra om vad kliniken säger imorn om hästen och vad hyrestagarna kommer säga, uppdatera gärna då jag tror många här är nyfikna på hur det går :)

Håller med ovanstående...dessutom om det finns inspelnings möjlighet på din mobil, skulle jag ha andvänt mig av den!
Man får inte spela in folk öht det håller inte i domstol .

@linnsan allt låter jättetråkigt i allmänhet och hoppas du fått rätt råd av juristerna utifrån ert avtal och vad som verkligen avtalats osv. Jag hade nog inte nekat dem att vara med på utredningen om du vill fakturera dem sen och det skitit sig såpass er emellan som det tydligen gjort .
Hoppas det går bra på klinik besöket i morgon för dig och hästens del !

Man får spela in samtal så länge man själv är med i samtalet. Det är helt och hållet tillåtet. Sen om det håller i domstol är en annan sak men spela in får man.

Vi har tagit alla "samtal" via sms och mail. Främst mail. Så det finns skriftligt på allt.
Och ja, jag kommer förmodligen använda inspelningsfunktionen på mobilen imorgon...

Och nej, de kommer inte få närvara vid utredningen.

Meddela skriftligt per mail och rek brev att även fast du hämtar hem hästen så har de brutit mot kontraktet och inte iakttagit uppsägningstid så du kommer fakturera för ALLA kostnader från dagen du hämtar hästen tills den är frisk såvida skadan inte otvetydigt kan bevisas ha funnits där sedan innan avhämtning. Lämna gärna över en kopia när du hämtar hästen till dom med ett vittne som kan intyga att dom mottagit det.
Med såna här människor måste du se till att ha ryggen fri med alla dokument och överenskommelser för dom kommer att bråka till sista millimetern om allt. Och sen förmodligen lite till. Eller mycket.

Ska bli väldigt intressant att höra om vad kliniken säger imorn om hästen och vad hyrestagarna kommer säga, uppdatera gärna då jag tror många här är nyfikna på hur det går :)

Ska jag skriva ihop något och försöka få de att skriva på att de mottagit brevet? Kanske blir halvt omöjligt iofs, men kan testa...

Något tips på hur jag ska skriva ihop det? :o Fick tillfälligt hjärnsläpp och åker om 9 timmar...

Givetvis kan jag uppdatera oavsett hur det går :) jag hoppas att det är något nytt och litet, av mer anledning än kostnadsfrågan. Känns som mindre risk att det är något superallvarligt då...

Usch, just nu är hjärnan mos...

@linnsan rek post måste de ju hämta ut hos posten med leg = du vet om de har kommit fram. Det ska räcka som bevis på att de mottagit.

Tack! Jag som läste slarvigt...
Kan jag skicka ett mail med samma typ av information eller ska jag endast skicka rek. brev?

Ni får ursäkta om det blir lite virrigt skrivet, har sovit en aning dåligt den senaste tiden.

Har förvisso skrivit flera gånger att de kommer få stå för kostnaderna tills dess att det är bevisat att skadan är gammal. Det har de även svarat på. Men det skadar absolut inte att klargöra det en extra gång innan man åker och hämtar honom samt skickar brev.

En tanke till bara... Om det visar sig vara en gammal skada. Blir jag då skyldig att betala deras utlägg för hästens driftkostnader? I kontraktet står det inget om det utan endast att jag blir skyldig att stå för det veterinära (vilket är självklart).

Men ärligt ?

Sitter ni och googlar ?

Mitt svar är baserat på att sällan gäller inspelade samtal i domstol . Punkt .
Faaast.. är det inte rätt sunt att försöka googla sig runt och hitta olika källor istället för att lita på nån random forummedlem som man inte vet något om? Du skulle ju lika gärna som du har stenkoll på saken kunna prata totalt i nattmössan och vi som inte känner dig eller vet svaret själva har ingen susning om vilket. :)

Tack! Jag som läste slarvigt...
Kan jag skicka ett mail med samma typ av information eller ska jag endast skicka rek. brev?

Ni får ursäkta om det blir lite virrigt skrivet, har sovit en aning dåligt den senaste tiden.
Har du verkligen fått ngt ut av att samtala med jurist ?

Det känns som du inte fått det ?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025