Häst som blivit skadad hos hyresvärd

Fast min var, enligt ett par välkända (och ofta rekommenderade) hästveterinärer, inte heller halt bak. Hon böjdes utan reaktion. Ingen såg någon hälta bak vare sig på rakt eller böjt spår. Men ändå var det ju där grundproblemet satt :( .

Fast min var, enligt ett par välkända (och ofta rekommenderade) hästveterinärer, inte heller halt bak. Hon böjdes utan reaktion. Ingen såg någon hälta bak vare sig på rakt eller böjt spår. Men ändå var det ju där grundproblemet satt :( .

Jag säger inte att det absolut inte kan vara så. Men när röntgen verkar visa att den är utläkt och han har tränats mycket innan utan problem så har jag svårt att tro varför han skulle bli påverkad av det nu?

Inflammationer i fram kan ju ha och göra med tex jagandet i hagen. Eller annorlunda underlag, eller felaktiv ridning. Vad vet jag men hästen gick ju bra på böjt spår när han åkte från mig. Nu när han longerades var han jättestum och ovillig. Det har han ju inte varit innan, trotts att spatten verkar funnits där länge. Det tillsammans med att han krummade i hela överlinjen när han böjdes i carpus samt var så mycket bättre (helt obrydd vid böjning) efter han sprutats samt ingen reaktion i böjning bak visar ju ändå att just nu är han halt fram och det är ju även där han behandlas. Om veterinären trott att han haft ont av spatten hoppas jag att jag hade fått något antiinflammatoriskt och smärtstillande för det med.

@linnsan tror du får det nästintill omöjligt att få rätt pga spattfynden bak . Tycker hela historien allmänt är rörig och bägge parter har enligt din redovisning verkat förvirrade allmänt vad avtalet ni skrivit på verkligen innebär .

En fråga bara utifrån din rapport igår : är hästen behandlad i lederna men släpptes ut på lösdrift och sprang runt med nya kompisar direkt ? :confused:

I detta läget hade jag nog antagligen släppt det. Kanske skickat faktura på klinikundersökning/vård, men inte dragit igång nåt krig ifall de inte betalar. De verkar vara rätt bråkiga, och att få rätt kan bli dyrt.

Det försvann en del av meningen så jag förstår att den blev svårförståelig ;). Det jag ville säga var att det troligtvis är ytterst ovanligt att en häst går igenom ett förlopp med aktiv spatt till utläkt utan att man märker av det på något sätt ( allt från allmän stelhet/ stapplighet till sekundärinflammationer fram- som naturligtvis även kan påverka ryggen!).
Är spatten helt utläkt ska det ju ha förbenad sig helt så det borde ha synts på röntgen. Innan allt brosk är bortnött och det har förbenat sig kan ju den kroniskt torra inflammationen ligga stilla för att sedan bli aktiv igen närsomhelst ( det var i alla fall så min vetrinär förklarade det för mig när min unghäst visade sig ha spatt.)
Av dina punkter faller väl nr 1 på att du nu själv hämtade hästen.
Nr 2 är väl lite likadant, vetrinären som kom ut till dem hade ju gott kunnat skriva ett intyg, tyvärr inte ett u.a. Och nr 3 håller jag med dig om att det är en bruten kontraktspunkt men väl förståelig eftersom hästen var behäftad med ett dolt fel. Jag skulle nog säga att ditt eget kontraktsbrott ( grunden för hela hyresavtalet- tillhandahålla en frisk häst dom håller för ridning) är mer allvarlig. Jag förstår inte riktigt varför du tycker att de betett sig så illa med tanke på förutsättningarna?

Nej, spatt behöver ju absolut inte per automatik innebära att de blir halta bak, min egen var 0,5 , 0, o,5 bak vid 3 tillfällen, fram var hon betydligt mer halt vilket sedan blev än värre efter vila.

om jag kommer ihåg så ska jag fråga min syster som arbetar inom rättsväsendet gällande bandinspelningar. Jag vet att man inte kan använda material från övervakningskamror hur som helst.

Vad jag vet gällande bandinspelning är att man kan göra dessa om man själv hörs på bandet, vet dock inte om de håller som bevismaterial.

Nej kamera är skillnad som natt och dag, däremot en bandinspelning av röst, där du själv deltar är tillåten i domstol. Har erfarenhet av det från ett arbete, mellan min arbetsgivare och mig.

Ja det är ju lite det där med bevisen som blir svårt. Dock verkade spatten "gammal och utläkt" om jag förstod det rätt... Men ändå. De har brytit mot så mycket i kontraktet att jag egentligen hade velat att det skulle svida lite för dom. Men som ni säger blir det svårt att bevisa samt att jag faktiskt inte tror att jag orkar tjaffsa mer. Är glad att pålle äntligen fått behandling och är hemma.

Angående ryggen så kollades den inte då han krummade så mycket när vi böjde fram att det förmodligen berodde på muskelspänningar. Idag är han knappt spänd alls i ryggen. Lite förstås, men man kan trycka ordentligt.

Vad gör jag om de skickar faktura på alla kostnader de haft? Skickar en egen faktura på de kostnader jag haft iom de punkter de brytit mot i kontraktet?

Spatt är kronisk och läker aldrig ut, den kan däremot hamna i ett vilande läge men kan blossa upp igen när som helst med lite otur.

Jag säger inte att det absolut inte kan vara så. Men när röntgen verkar visa att den är utläkt och han har tränats mycket innan utan problem så har jag svårt att tro varför han skulle bli påverkad av det nu?

Inflammationer i fram kan ju ha och göra med tex jagandet i hagen. Eller annorlunda underlag, eller felaktiv ridning. Vad vet jag men hästen gick ju bra på böjt spår när han åkte från mig. Nu när han longerades var han jättestum och ovillig. Det har han ju inte varit innan, trotts att spatten verkar funnits där länge. Det tillsammans med att han krummade i hela överlinjen när han böjdes i carpus samt var så mycket bättre (helt obrydd vid böjning) efter han sprutats samt ingen reaktion i böjning bak visar ju ändå att just nu är han halt fram och det är ju även där han behandlas. Om veterinären trott att han haft ont av spatten hoppas jag att jag hade fått något antiinflammatoriskt och smärtstillande för det med.

Jag tror du får svårt att driva igenom det där jag med.
Det är för mycket trassel rent allmänt.

Men framför allt om man ser till det rent veterinära:
Om de har spatt blir det inte helt sällan sekundära problem i andra leder än haserna. Och det även då spatten inte är "aktiv" sas oc inga spärtreaktioner finns i haserna. De får ofta ett något stelare och förändrat röresemönster och de får ofta ett muskelminne där de avlastar.
Att haserna blir för styva gör ofta att andra leder får flexa mer, tex kotorna i bak på oskolade hästar eller att de skjuter över vikten fram och framknän eller framkotor får ta smällen i överbelastning.
Vissa spatthästar blir ju så av att INTE ridas, bara hagskrutta. De behöver sin sjukgymnastik.
Så att försöka få det till att spatten inte bidragit till frambensproblematik av det här slaget tror jag blir svårt.

Och självklart börjar hästen stanna om den har ont i framknäna!
Det är inget konstigt!
Men det behöver inte betyda att man ridit sönder dem. Det kan vara spatten som gör att de inte tål den ridningen som andra hästar skulle tålt.

Om man nu ska behandla hästar som andra har juridiskt ansvar för att behandla så måste man kunna bevisa att det är de som ska betala. Men man måste också sköta allt kring och efter behandling så att man maximerar oddsen för att behandlingen ska ge effekt. Att tvinga någon att betala ledsprutningar för att sen släppa ut samma dag på lösdrift bland nya hästar vete fasen om det känns så rätt.
Sjukbox hade varit mitt val närmsta dygnet. Sen fundera kring någon lugnare lösning under närmsta tiden.

Skitråkig sits för er!

Det undrade jag också över. När min har ledbehandlats har det ju varit boxvila de första 2-3 dagarna och sedan liten sjukhage i några dagar/någon vecka på det.

Vetten sa inget om boxvila. Men han stod inne första natten, stod sen i egen hage och släpptes sen ihop med de andra. Han rusade inte runt som ett blindstyre heller utan ökade traven och tog väl någon repa galopp och utforskade hagen lite för att sen gå och äta med de andra.

Och självklart börjar hästen stanna om den har ont i framknäna!
Det är inget konstigt!
Men det behöver inte betyda att man ridit sönder dem. Det kan vara spatten som gör att de inte tål den ridningen som andra hästar skulle tålt.

Jag tror jag skrivit redan från början att jag tror att det beror på jagandet i hagen. Hagarna är dessutom inte jättestora så tvära stopp och svängar i snabb fart är väl inte superbra det heller.

Frågan är ju varför spatten efter förmodligen flera år helt plötsligt ställer till det nu. Det är ju lite svårt att påvisa att det är spatten som gjort att han har ont fram när han dessutom kom in halt, varm och svullen från hagen i just frambenet. Hästen har aldrig tidigare rört sig så stelt och ömt som han gjort hos dom. Men som sagt, orkar nog inte dra det vidare utan är glad att hästen är hemma och behandlad.

Jag tror jag skrivit redan från början att jag tror att det beror på jagandet i hagen. Hagarna är dessutom inte jättestora så tvära stopp och svängar i snabb fart är väl inte superbra det heller.

Frågan är ju varför spatten efter förmodligen flera år helt plötsligt ställer till det nu. Det är ju lite svårt att påvisa att det är spatten som gjort att han har ont fram när han dessutom kom in halt, varm och svullen från hagen i just frambenet. Hästen har aldrig tidigare rört sig så stelt och ömt som han gjort hos dom. Men som sagt, orkar nog inte dra det vidare utan är glad att hästen är hemma och behandlad.

Jag säger inte att det i ert fall är spatten. Jag bara påpekade hur det kan se ut med spatthästar. Och att jag därför tror det blir svårt att driva det vidare.
Jagande i hagen eller kass ridning är svårt att bevisa i rätten om man inte har det i text. Och då att det handlar om något riktigt extremt.

Det jag vill få fram är att det är svårt att vinna hästfall. Det måste vara vattentätt.

Så om hästen har spatt hade jag inte ens försökt IOM att så många andra spatthästar får den problematiken.
Att just din varit besvärsfri KAN man då se som tur och att den även hos dig skulle blivit dålig just nu.
Nu säger inte jag att det är så. För jag tror inte riktigt det själv.
Men i rätten tror jag inte det räcker.

Jag säger inte att det i ert fall är spatten. Jag bara påpekade hur det kan se ut med spatthästar. Och att jag därför tror det blir svårt att driva det vidare.
Jagande i hagen eller kass ridning är svårt att bevisa i rätten om man inte har det i text. Och då att det handlar om något riktigt extremt.

Det jag vill få fram är att det är svårt att vinna hästfall. Det måste vara vattentätt.

Så om hästen har spatt hade jag inte ens försökt IOM att så många andra spatthästar får den problematiken.
Att just din varit besvärsfri KAN man då se som tur och att den även hos dig skulle blivit dålig just nu.
Nu säger inte jag att det är så. För jag tror inte riktigt det själv.
Men i rätten tror jag inte det räcker.

Ja precis. Jag orkar ärligt inte tjaffsa mer med dom alls. Så kommer bryta kontakten helt och drar dom det vidare så får jag väl se vad jag gör/vad som händer.

Tack och lov finns allt i text. Både att han var halt fram hos dom och att han blivit jagad i hagen. Om de väljer att gå vidare.

Fast att ngn häst blivit jagad vid ett hopsläpp i ngn hage och det ger ledinflammation torde vara typ 0,01% chans om den inte har några skavanker i sig redan . Jag förstår att det skitit sig rejält mellan er ang avtal osv men det känns otroligt märkligt oavsett att hävda att det skulle vara hyrestagarnas fel om det är ngt spring i ngn hage .

Utöver det så är mitt råd att du kollar upp lite vad spatt egentligen är och vad det innebär . Som sagt, du har inget case skulle jag säga . Dessvärre .

• Gilla
Reactions: Sar
Ja precis. Jag orkar ärligt inte tjaffsa mer med dom alls. Så kommer bryta kontakten helt och drar dom det vidare så får jag väl se vad jag gör/vad som händer.

Tack och lov finns allt i text. Både att han var halt fram hos dom och att han blivit jagad i hagen. Om de väljer att gå vidare.

Ska det vara hagjakten som gett ledinflammation så ska det nog vara så att den blivit jagat rätt konstant under en längre tid. Alltså inget sånt som normala hästar normalt sysslar med.
Och hade man sett något sånt hade man inte som ägare, fodervärd, stallägare eller stallkompis kunnat låta det fortgå så länge som det krävs.
Så att något sånt ens skett och att man sen har det i skrift eller på annat sätt dokumenterat på ett sätt som klart och tydligt visar det: film på alla de veckorna tex.. .. Ja, det sker nog inte så värst ofta.
Och det tror jag därför skulle bli svårt att få igenom i rätten av ovan nämda skäl. Det måste som sagt vara något väldigt extremt för att man ska kunna påvisa att det är det som gett hästen inflammationen och att det skulle utan tveka åsamka även en spattfri/frisk häst problem.
Det är iaf vad jag tror baserat på de rättsmål kring dolda fel etc jag tagit del av.
Men jag är inte hästjurist. Så visst vet jag inte säkert.

Ska det vara hagjakten som gett ledinflammation så ska det nog vara så att den blivit jagat rätt konstant under en längre tid. Alltså inget sånt som normala hästar normalt sysslar med.
Och hade man sett något sånt hade man inte som ägare, fodervärd, stallägare eller stallkompis kunnat låta det fortgå så länge som det krävs.
Så att något sånt ens skett och att man sen har det i skrift eller på annat sätt dokumenterat på ett sätt som klart och tydligt visar det: film på alla de veckorna tex.. .. Ja, det sker nog inte så värst ofta.
Och det tror jag därför skulle bli svårt att få igenom i rätten av ovan nämda skäl. Det måste som sagt vara något väldigt extremt för att man ska kunna påvisa att det är det som gett hästen inflammationen och att det skulle utan tveka åsamka även en spattfri/frisk häst problem.
Det är iaf vad jag tror baserat på de rättsmål kring dolda fel etc jag tagit del av.
Men jag är inte hästjurist. Så visst vet jag inte säkert.

Jag tror som sagt att något hänt i hagen. Inte egentligen springandet utan kanske en spark eller något annat som orsakat skadan när de jagat honom iom att han var både svullen, öm och halt en dag när de tog in honom. Men kan ju inte mer än spekulera även om det är märkligt att han annars skulle ändra både beteende och bli helt stapplig och halt efter så kort tid.

Han är tyvärr en sån där häst som inte säger ifrån utan bara springer ifrån. Så han blir ganska lätt mobbad av hästar som tar på sig den rollen.

Men som sagt. Glad att han är hemma och förhoppningsvis blir han bra i benen snart :)

Det försvann en del av meningen så jag förstår att den blev svårförståelig ;). Det jag ville säga var att det troligtvis är ytterst ovanligt att en häst går igenom ett förlopp med aktiv spatt till utläkt utan att man märker av det på något sätt ( allt från allmän stelhet/ stapplighet till sekundärinflammationer fram- som naturligtvis även kan påverka ryggen!).

Mnjae... Min V gick från helt ren på spattröntgen till hela nedersta ledavdelningen helt sammanvuxen - utan att nån märkte nåt. Han hälsokollades var 6:e mån och gick u.a. genom böjproven.

Däremot, när spatten upptäcktes så han var in för han inte kändes hundra i galopp. Efter utredning så inflammation knäet VB. Behandlades. På återbesök ua VB men nu knäledsinflammation HB. Jaha, kompensationshälta. HB behandlas. På återbesöket - knäleden VB. Vet drog i med behandling BB samt underhudsblister BB. På återbesöket därefter - halt hasled VB. Rtg -> utläkt spatt nedre ledavdelningen. Ny aktiv spatt mellersta ledavdelningen. Men han avlastade haserna på knäna. En annan häst skulle lagt över vikten fram.

Så hade inte heller "vågat" kräva hyrestagarna för ledinflammationerna.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Barmarksdrag/canicross
  • Retrievertråden