Häst som blivit skadad hos hyresvärd

Det är lite detta som gör mig osäker. Trots att jag pratat med två jurister som säger att jag har rätt (de ska betala och stå för skadan tills dess att det isåfall bevisas att skadan fanns där innan han åkte till dom). Men de verkar så säkra på sin grej. Men det kan ju förvisso även vara en taktik just för att skrämmas...

Allt känns bara så otroligt konstigt och oseriöst. Jag påtalade innan de hämtade honom att han ungefär aldrig någonsin varken bockar eller sparkar bakut när de frågade om olater. Han har hos dom bockat/sparkat bakut varje gång sen de hämtade honom vid ridning. Han vägrade på små hinder, var ostadig, gick i korsgalopp.. Han var även halt och svullen fram i ett par dagar. Allt detta utan att jag får reda på det. Och sen påstår det att det INTE har hänt något i stall eller hage? Men han har varit halt och svullen?

Alltså ursäkta, men jag börjar bli riktigt trött på den här cirkusen...

Imon får jag förhoppningsvis reda på vad det är. Är det något som funnits där tidigare men som av någon anledning visar sig nu - fine, jag betalar. Är det inte det så kommer de få stå för kalaset.

Kan det vara så att han skadat dig på transporten emellan er? Frisk häst på besiktning - transport- hästen bockar, korsgalopp och sedan ont i ryggen efter att han kom dit.

Jag kan förstå både dig och hyrestagarna; sett från din sida har du lämnat ut en frisk häst och fått hem en skadad, sett från dess sida har de fått en skadad häst de inte kunnat använda fullt ut på det sätt som var avsett, betalt hyrespengar för detta och nu ska de stå och betala för skadan.

Kan det vara så att han skadat dig på transporten emellan er? Frisk häst på besiktning - transport- hästen bockar, korsgalopp och sedan ont i ryggen efter att han kom dit.

Jag kan förstå både dig och hyrestagarna; sett från din sida har du lämnat ut en frisk häst och fått hem en skadad, sett från dess sida har de fått en skadad häst de inte kunnat använda fullt ut på det sätt som var avsett, betalt hyrespengar för detta och nu ska de stå och betala för skadan.

Frågade om transporten men det ska ha gått lugnt till. Enligt dom. Jag funderar på box/hage, att det hänt något där. Eller att de helt enkelt inte ridit så som de sagt. Det kan ju vara så att de ridit som "idioter" och sen när problemen kommer säger att han började bete sig märkligt från första början. Han kanske inte alls betedde sig märkligt i början, vad vet jag. De har ju som sagt inte nämnt något till mig fören hästen hade så ont att de inte kunde lägga en hand på honom utan att han sjönk ihop...

Jag förstår den sidan också. Men då borde det verkligen ligga i deras intresse att utreda skadan och bevisa att den är gammal tycker jag... Att de liksom halar ut på det hela och låter honom vila känns liksom lite uträknat på något vis. Att veterinären dessutom var där för en allmän kontroll på OM hästen har ont och inte en utredning för VAR han har ont gör att det känns ännu konstigare. För att han hade/har ont kunde ju vem som helst se.

Frågade om transporten men det ska ha gått lugnt till. Enligt dom. Jag funderar på box/hage, att det hänt något där. Eller att de helt enkelt inte ridit så som de sagt. Det kan ju vara så att de ridit som "idioter" och sen när problemen kommer säger att han började bete sig märkligt från första början. Han kanske inte alls betedde sig märkligt i början, vad vet jag. De har ju som sagt inte nämnt något till mig fören hästen hade så ont att de inte kunde lägga en hand på honom utan att han sjönk ihop...

Jag förstår den sidan också. Men då borde det verkligen ligga i deras intresse att utreda skadan och bevisa att den är gammal tycker jag... Att de liksom halar ut på det hela och låter honom vila känns liksom lite uträknat på något vis. Att veterinären dessutom var där för en allmän kontroll på OM hästen har ont och inte en utredning för VAR han har ont gör att det känns ännu konstigare. För att han hade/har ont kunde ju vem som helst se.

Har du några kontakter i stallet han stått i nu där du kan få reda på mer om vad som hänt? För mig låter det rätt otroligt att ett barn ska ha kunnat rida sönder en häst totalt på två månader. Och då har ändå hästen ( enligt dem) vilat vissa perioder. Vad gjorde du för kontroller angående deras ridkunskap?
Jag skulle också hellre tippa på fastrullning i box alt. skadad i ryggen hos tidigare hyrestagare vilket ju inte behöver visa sig på böjprov.

Men ärligt ?

Sitter ni och googlar ?

Mitt svar är baserat på att sällan gäller inspelade samtal i domstol . Punkt .

Jag förstår inte frågan?
Skulle det vara negativt att googla, med källkritik?

Här kommer mer googling...med hyfsad källkritik även fast det är från 2009, eftersom jag inte tror att det kommit någon drastisk lagändring i processrätt.

http://lawline.se/answers/6007

Saxat
"I Sverige råder det fri bevisföring, vilket betyder att parterna i en domstolsprocess i princip får åberopa vilken bevisning de vill. Detta är en grundläggande och starkt gällande princip som sällan frångås. Du kommer därför att få använda dig av det inspelade samtalet men dess bevisvärde kan komma att sättas lägre av domstolen än om personen exempelvis uttalade sig under själva förhandlingen, då informationen framkommit på ett något omoraliskt sätt."

Ärligt talat tror jag också på att något har hänt. Antingen i box, hage eller vid ridning. Inte att de ridit som idioter. Kanske bara ridit väldigt annorlunda? Fast det känns också konstigt att det skulle bli sådana problem då han ändå både gått i verksamhet och ridits av flera olika personer innan utan problem.

Tjejen red enligt mig väldigt bra för sin ringa ålder. De skulle stå på en anläggning och rida för tränare flera gånger i månaden. Det lät väldigt seriöst och de hade liknande åsikter som mig kring hästhantering och ridning.

Men ärligt ?

Sitter ni och googlar ?

Mitt svar är baserat på att sällan gäller inspelade samtal i domstol . Punkt .

Jag tror faktist inte att jag förstår din sista mening, kan du förklara?
Tror att du skrev så här "Man får inte spela in folk öht det håller inte i domstol ." tidigare i tråden men nu har du ändrat det till "sällan gäller inspelade samtal i domstol . Punkt"

Här finns lite om arbetsgivare med blandat resultat.
http://www.transport.se/Transportar...t-att-spela-in-chefen--men-inte-problemfritt/

Jag håller med om att du bör ta det kallt. Hämta hästen, undersök och agera därifrån. Var korrekt mot hyrestagaren, det handlar om artighet och civiliserat bemötande.

Handla ALDRIG i stridens hetta. Ta med dig informationen hem och fundera över vad nästa drag är. Du kan aldrig ta tillbaka något du gjort, därför är det bättre att tänka till 20 gånger i lugn och ro innan.

Att spela in samtal kan vara ett ypperligt stöd för minnet, det är ju bra att föra anteckningar utifrån inspelningen (vilket också rekommenderas i ovanstående länk).

Åkte vid 6 på morgonen i tisdags och kom hem 21:30... Låååång dag med andra ord.

Vi åkte först 25 mil i halt underlag till fodervärden. De hade lämnat hans grejer utanför stallet och hästen i hagen så vi stötte aldrig på fodervärdarna. Min ponny var en helt annan häst. Nervös och stirrig. Fick binda upp honom när jag skulle sätta på lindorna då jag inte litade på att han inte slet sig från någon som höll. När vi kom fram till kliniken så fick vi ge honom lugnande för att kunna undersöka honom då han var så spänd och stressad. Detta är en ponny som jag vanligtvis kan greja med lös, även på nya platser...

Så till det veterinära..
Han var otroligt stel och stapplig när vi longerade. När vi böjde honom så visade han ingenting alls bak. Däremot fram reagerade han starkt och krummade med hela ryggen och försökte komma undan. Det var böjning i carpus som han reagerade på så vi sprutade och efteråt reagerade han inte alls på böjning. Så ledinflammation i båda framknäna.

Vi röntgade även både carpus och has. Och där blir det lite klurigt. Visar sig att han har spatt. Dock har han ju för tillfället inte ont i bak så kan vara utläkt. Fram ser det fint ut.

Jag skulle tro att han kan ha fått inflammationen pga jagandet i hagen. Han var ju dessutom svullen, varm och halt en dag när de tog in honom... Men resten vet jag inte. Allt blir ju väldigt svårt att bevisa åt något håll så att säga. Speciellt eftersom att det gått över en månad sen han började visa symptom.

Återbesök på en annan närmare klinik om ca 1 månad och se vad som hänt.

Släppte ihop honom på lösdriften med sina nya kompisar igår och glädjen av att se honom springa med stoooort steg och en helt annan attityd var härligt att se :)

Nu hoppas jag spatten är utläkt och att ledinflammationerna läker fint!

Angående det juridiska vet jag inte alls just nu. De har ju brytit mot många punkter i kontraktet. Och det är ju svårt att veta om spatten har haft någon inverkan alls på hans smärta eller om den redan är utläkt...

Senast ändrad:
Det är inte spatten ni behandlar nu. Hästen har ledinflammationer fram, DET är vad ni behandlar. Och det stämmer också bra med symptomen hyrestagaren beskriver.

Jag tycker det är solklart att hyrestagaren ska bekosta behandling och konvalcenstid som avser ledinflammationerna. TROTS att hästen är dålig i frambenen, har inte bakbenen visat symptom.

Sedan håller jag med dig att spatten ju ställer till det i diskussionen, och jag är inte helt säker på att jag orkat tragga igenom det med hyrestagaren hela vägen. Men jag tycker ändå att frambensinflammationerna är hyrestagarens ansvar, oavsett om jag orkat driva det eller inte.

Hoppas hästen blir bra och att du hittar en lösning du kan känna dig nöjd med.

Ledinflammationerna hade jag också lagt på hyrestagarna. Sånt är färskvara och hästen besiktigades ua innan han åkte till dem. Om inte annat för att hyrestagarna behöver kanske lära sig att man måste ta det försiktigt med ny häst så den får chans att anpassa sig till ny ridning, utrustning och underlag.

Jag tycker att spatten komplicerar rätt mycket. Det tog 3 hästveterinärer/kliniker innan man konstaterade något spattliknande på min häst. Hon lyckades tydligen maskera det jättefint genom att i stället lägga över vikt på fram. Det var där hältan visade sig i form av kotledsinflammationer.

Åkte vid 6 på morgonen i tisdags och kom hem 21:30... Låååång dag med andra ord.

Vi åkte först 25 mil i halt underlag till fodervärden. De hade lämnat hans grejer utanför stallet och hästen i hagen så vi stötte aldrig på fodervärdarna. Min ponny var en helt annan häst. Nervös och stirrig. Fick binda upp honom när jag skulle sätta på lindorna då jag inte litade på att han inte slet sig från någon som höll. När vi kom fram till kliniken så fick vi ge honom lugnande för att kunna undersöka honom då han var så spänd och stressad. Detta är en ponny som jag vanligtvis kan greja med lös, även på nya platser...

Så till det veterinära..
Han var otroligt stel och stapplig när vi longerade. När vi böjde honom så visade han ingenting alls bak. Däremot fram reagerade han starkt och krummade med hela ryggen och försökte komma undan. Det var böjning i carpus som han reagerade på så vi sprutade och efteråt reagerade han inte alls på böjning. Så ledinflammation i båda framknäna.

Vi röntgade även både carpus och has. Och där blir det lite klurigt. Visar sig att han har spatt. Dock har han ju för tillfället inte ont i bak så kan vara utläkt. Fram ser det fint ut.

Jag skulle tro att han kan ha fått inflammationen pga jagandet i hagen. Han var ju dessutom svullen, varm och halt en dag när de tog in honom... Men resten vet jag inte. Allt blir ju väldigt svårt att bevisa åt något håll så att säga. Speciellt eftersom att det gått över en månad sen han började visa symptom.

Återbesök på en annan närmare klinik om ca 1 månad och se vad som hänt.

Släppte ihop honom på lösdriften med sina nya kompisar igår och glädjen av att se honom springa med stoooort steg och en helt annan attityd var härligt att se :)

Nu hoppas jag spatten är utläkt och att ledinflammationerna läker fint!

Angående det juridiska vet jag inte alls just nu. De har ju brytit mot många punkter i kontraktet. Och det är ju svårt att veta om spatten har haft någon inverkan alls på hans smärta eller om den redan är utläkt...

Så skönt att få en diagnos även om det var en tråkig sådan. Kollade ni ryggen alls?
Jag har viss erfarenhet av spatt som visade sig då hästen fick dubbelsidig kotledsinflammation ( ung, försiktigt tagen häst som inte blev jagad i hagen på något sätt). Det var inte mkt spatt men kotledsinflammationen förvärrades efter behandling och helvila innan den gick tillbaka.

Så jag hade aldrig vågat skylla knäledsinflammationerna på hyrestagarna och helt undanta spattens inverkan. Har han blivit jagad i hagen och inte trivts kanske han klarat detta om han inte haft spatt ( nu låter det ju inte som ett idealliv direkt, tur för ponnyn att han fick åka härifrån. Smärta kan ju också ha inverkan på psyket).

Hade jag varit hyrestagare hade jag tyckt att det var fel i varan jag hyrt ( spatten), de har ju inte kunnat bruka honom på det sätt som var tänkt. I dina kläder hade jag nog bara låtit detta rinna ut i sanden och kapa banden med hyrestagarna, jag ser en klar risk att det är du som går stå deras kostnader för uppstallning etc om du går vidare.

Ja det är ju lite det där med bevisen som blir svårt. Dock verkade spatten "gammal och utläkt" om jag förstod det rätt... Men ändå. De har brytit mot så mycket i kontraktet att jag egentligen hade velat att det skulle svida lite för dom. Men som ni säger blir det svårt att bevisa samt att jag faktiskt inte tror att jag orkar tjaffsa mer. Är glad att pålle äntligen fått behandling och är hemma.

Angående ryggen så kollades den inte då han krummade så mycket när vi böjde fram att det förmodligen berodde på muskelspänningar. Idag är han knappt spänd alls i ryggen. Lite förstås, men man kan trycka ordentligt.

Vad gör jag om de skickar faktura på alla kostnader de haft? Skickar en egen faktura på de kostnader jag haft iom de punkter de brytit mot i kontraktet?

Men vad är det för punkter de har brutit emot? De ska ju stå för skador uppkomna hos dem dock ej för dolt fel ( och där tänker jag att det är ganska solklart att framhältorna och ryggontet kommer just från spatten - dolt fel). I ditt första inlägg nämnde du att de ansett honom stapplig i bakbenen vilket kan vara rätt typiskt.
De har tagit ut vetrinär som inte verkar ha gjort en allt för tokig bedömning ( för mig själv tog det 4 besök varav två på olika kliniker innan jag fick rätt diagnos...). Även om du nu själv önskat att det skett på klinik.
Det jag ser dom de brutit emot är just den omedelbara uppsägningen men det säger ju sig självt att de inte jan fortsätta betala hyra för en häst med dolt fel ( spatt).
Jag tänker mig att de anser att du brutit mot kontraktet i högre grad än dem genom att hyra ut en häst som inte går att använda till ridning ( träning/ tävling) utan att gå sönder. Får du en faktura så får du antingen bestrida ( om du anser att du har rätten på din sida) eller snällt betala.
Att en häst gått igenom ett helt spattförlopp ( från aktiv till utläkt) torde vara rätt ovanligt.

Men vad är det för punkter de har brutit emot? De ska ju stå för skador uppkomna hos dem dock ej för dolt fel ( och där tänker jag att det är ganska solklart att framhältorna och ryggontet kommer just från spatten - dolt fel). I ditt första inlägg nämnde du att de ansett honom stapplig i bakbenen vilket kan vara rätt typiskt.
De har tagit ut vetrinär som inte verkar ha gjort en allt för tokig bedömning ( för mig själv tog det 4 besök varav två på olika kliniker innan jag fick rätt diagnos...). Även om du nu själv önskat att det skett på klinik.
Det jag ser dom de brutit emot är just den omedelbara uppsägningen men det säger ju sig självt att de inte jan fortsätta betala hyra för en häst med dolt fel ( spatt).
Jag tänker mig att de anser att du brutit mot kontraktet i högre grad än dem genom att hyra ut en häst som inte går att använda till ridning ( träning/ tävling) utan att gå sönder. Får du en faktura så får du antingen bestrida ( om du anser att du har rätten på din sida) eller snällt betala.
Att en häst gått igenom ett helt spattförlopp ( från aktiv till utläkt) torde vara rätt ovanligt.

Njae, vetten som var ute tyckte att det satt i bakknäna, samt fram, samt rygg "renoveringsobjekt" och han kunde inte riktigt härleda till alls var det satt egentligen. Känns snarare som att frambenshältan ställt till det för ryggen då han krummade något fruktansvärt när han böjdes fram. Han är även en heeelt annan häst idag i rörelserna efter behandlingen mot när vi hämtade honom. Och han visade som sagt ingenting alls bak.

Just nu är han ju halt fram. Inte bak. Huruvida spatten har haft med det hela att göra är ju oklart. Dock tycker jag frambenshältan stämmer väldigt bra in på deras beskrivning, att han börjat vägra på hinder osv.

Dessa punkter har de brytit mot i kontraktet:
1. Inte lämnat tillbaka hästen
2. Veterinärbesiktiga innan återlämning
3. Uppsägningstid

Och sen att de inte utrett/gett behandling för problemen som kom hos dom.
Säkert något mer som jag kommer på om en stund, har för mig att det var flera punkter.

Som sagt är det ju inget kontraktsbrott om han skulle ha dolt fel. Det som står klart och tydligt i kontraktet vad som sker då är att jag står för de veterinära kostnaderna. Vilket jag gladeligen gör om det med säkerhet är det. Nu vet jag dock inte om jag orkar tjaffsa mer med dom då det varit extremt tröttande med all denna skit så kommer förmodligen inte gå vidare med att de ska betala för allt de är skyldiga. Men får se, har inte bestämt mig än.

Vad menar du med att det är ovanligt med att hästen gått från aktiv till utläkt? Verkar som att de flesta hästar läker ut och sen inte har några större problem/inga alls med sin spatt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar