Häst som blivit skadad hos hyresvärd

Har nu pratat med två jurister som båda säger samma sak. Hyresvärden är ansvarig för hästens skador då det är det vi kommit överrens om iom kontraktet.

Ni har ju inte ens konstaterat om skadan faktiskt har uppkommit hos hyrestagaren och om hyresvärden ska stå för skador så är det du som är hyresvärd..

Jag hade lätt tagit mitt ansvar som ägare och bokat in och betalat för en kliniktid och antingen de åkt in med hästen eller att jag hade åkt in själv med den. Utreda hästen först och beroende på vad det ger för svar angående orsak och först därefter ta upp betalningsfrågan med hyrestagaren om det visar sig solklart att den dragit på sig något hos dessa.

Tanken är att åka till klinik INNAN jag tar hem honom, så de inte kan skylla på att det hänt när jag tagit hem honom...
Fakturera uppstallning och utredning. Hur gör jag det enklast? Bara skicka fakturan jag har och om de inte betalar kontakta kronofogden? För jag antar att det är jag som ska stå som den som tar emot fakturan både från klinik och stallplats?

Lite oklar tråd så jag kan ha missförstått.
Det handlar alltså om en ponny som hos tidigare fodervärd/hyrestagare bland annat tränats för galopp och fälttävlan.
Och som var ua vid besiktning innan den åkte till nuvarande hyrestagare.
Nu fungerar den inte alls och har ont i ryggen.'
Hyrestagaren har konsulterat en veterinär, som inte säkert kunde säga vad det var för fel.¨
Hyrestagaren har sagt upp kontraktet.

Hur lång uppsägningstid?
Utmärkt att kontraktet är uppsagt. Hämta hem din häst/ponny.

Gällande utredning: ja, antagligen lämpligt. Val av klinik? Fakturera vem?
Beror säkert på vem som har vårdnaden om ponnyn.
Jag tror att det är svårt för dig att bestämma klinik och fakturera nuvarande hyrestagare om hyrestagaren är villig att eller själv tar initiativ till veterinärkontakter men väljer en annan utförare än du, så länge ponnyn står kvar hos hyrestagaren. Åtminstone är det nog svårt att fakturera dem.

Anmäla till polis och länsstyrelse?
Låter drastiskt.
Vet du, eller misstänker du, att ponnyn inte får vård?
Tydligen har hyrestagaren vid något tillfälle tillkallat veterinär och det är ju inte så illa.

Lycka till, hoppas konflikten löser sig, och framför allt att ponnyn mår bra.

• Gilla
Reactions: Sar
Ni har ju inte ens konstaterat om skadan faktiskt har uppkommit hos hyrestagaren och om hyresvärden ska stå för skador så är det du som är hyresvärd..

Hyrestagare ska det givetvis stå. Skrev lite snabbt.

Det är hyrestagarens uppgift att utreda skada som uppkommit hos dom. Just nu är det en skada som uppkommit hos dom då han inte var varken halt, öm eller betedde sig konstigt i ridningen innan han åkte. OM det vid utredning kommer fram att det är en gammal skada så står jag givetvis för de veterinära kostnaderna. Inga konstigheter där.

Senast ändrad:
Det går inget vidare alls.

De har sagt upp kontraktet med omedelbar verkan. Vilket inte går om inte andra parten begår kontraktsbrott. När jag ber dom punkta upp var jag bryter mot kontraktet får jag inget svar på det. Det är annars två månaders uppsägningstid.

Jag vet att han inte får vård då de säger det. Han vilar för tillfället (vad dom säger iaf). Veterinären som var ute konstaterade att han hade ont, att han var ett "renoveringsobjekt" och att han skulle lämnas tillbaka. Dock visste han inte vad det var för skada eller hur länge han haft den. Och konstaterade samtidigt hur välmusklad hästen var för att ha så ont. Det hela känns för mig otroligt oseriöst och då de ville ta ut denna veterinären istället för att ta honom till klinik misstänker jag starkt att de tog ut honom just för att få det utlåtandet.

Jag har fått tid på tisdag hos en veterinärklinik och då tar jag samtidigt hem honom. Har fått tag i en lösdriftsplats :)

Var noga med att påtala för dem - skriftligt - att de är fortfarande skydliga att stå för undersökningskostnader, konvalcentkostnader och övrigt som lyder under ert kontrakt, till dess hästen kan bedömas vara i samma skick som när de tog emot honom.

@linnsan om det är som du skriver att de sagt upp kontraktet med omedelbar verkan trots uppsägningstid 2 månader , vad innebär det utifrån deras sida ? Att de propsar på att du hämtar hästen direkt eller att de tänker betala för honom och ha honom kvar kontraktstiden ut men inte utreda hästen ?

Du får förlåta mig men har ju tyckt redan från början att det känts lite otydligt både från din och hyrestagarnas sida vad som egentligen gäller osv . Du själv har förefallit ganska osäker också

Spontant innan hästen är utredd vare sig det är A eller B som gör det/tar kostnad osv , så skulle nog inte jag vilja råda ngn i ngn tråd hur de ska skuldbelägga hyrestagaren i fråga om skada . Du har ett annat mer primärt problem som jag ser det och det verkar vara att hyrestagaren öht inte verkar anse att avtalet avser att de ska utreda och få en diagnos på hästen om ngn hemmavet på stallplan sagt att "ngt är fel men jag vet inte vad " och utifrån det "säger man upp" avtalet pronto. Som sagt - vad exakt innebär den uppsägningen :(

Senast ändrad:
Tillägg :

Tycker det låter superkonstigt att skuldbelägga hemmavetten som att den skulle begå ngt jäv eller dylikt . De har ju snarare tagit ut en hemmavet som utifrån det bara kan säga att ngt är fel , samtidigt har den väl uttryckt att hästen är fin och välmusklad och konstigt att den är ofräsch osv ? Det är väl inte direkt tecken på att ngn veterinär gått i förbund med ngn enskild part tänker jag . Sen vad dina hyrestagare uttrycker det som är väl ngn annat ? Har du pratat med veterinären i fråga ?

Men TS: ta hästen till klinik och utred ?

Oavsett vem som betalar osv. Eller har jag missat ngt i tråden ?
Bra att fodervärden är bekymrad och har underrättat dig, det är ju helt i sin ordning . Du som hästägare däremot styr ju över om hästen ska utredas av x eller y part beroende på gen som betalar och vad ni skrivit i avtalet i såna här lägen ?

Kl
Distriktsveterinärerna i min värld tar man ut för akutskador eller vaccinination osv. Inte andra hältor osv öht.
Håller med dig på alla punkter.

Tillägg :

Tycker det låter superkonstigt att skuldbelägga hemmavetten som att den skulle begå ngt jäv eller dylikt . De har ju snarare tagit ut en hemmavet som utifrån det bara kan säga att ngt är fel , samtidigt har den väl uttryckt att hästen är fin och välmusklad och konstigt att den är ofräsch osv ? Det är väl inte direkt tecken på att ngn veterinär gått i förbund med ngn enskild part tänker jag . Sen vad dina hyrestagare uttrycker det som är väl ngn annat ? Har du pratat med veterinären i fråga ?

Jag var alltså med när veterinären var där och kollade på honom. Han sa att hästen troligtvis har gått med detta i flera år - men när jag frågade vad som var fel så sa han att det visste han inte. Det fick vi ta honom till en riktig :crazy: veterinär för att få reda på (hans egna ord). Han sa att han var ovanligt välmusklad för att ha så ont han hade då, så när jag ifrågasatte att hästen var så välmusklad trots enligt honom långvarig smärta och frågade om han var säker på att det inte kan ha hänt i box, hage, eller ridning så sa han ungefär att "ja jo det kan ju inte jag veta". Det tillsammans med att han faktiskt inte visste vad som var fel utan han bara prompt skulle ha det till att det är en gammal skada känns liksom. konstigt..

Någon som har lust att ta del av veterinärjournal, deras hävningsförklaring, kontrakt osv på pm och vill kika och råda lite?

Senast ändrad:
@linnsan om det är som du skriver att de sagt upp kontraktet med omedelbar verkan trots uppsägningstid 2 månader , vad innebär det utifrån deras sida ? Att de propsar på att du hämtar hästen direkt eller att de tänker betala för honom och ha honom kvar kontraktstiden ut men inte utreda hästen ?

De propsar på att jag hämtar hästen innan den 15 december, efter det är det 200 kr hyra/dag (har ju fått tid 16e så hämtar honom då).
De vill även ha tillbaka pengarna från hyran av hästen, att jag betalar stallplats, skoning, veterinärbesök och milersättning från när de hämtade honom.

De propsar på att jag hämtar hästen innan den 15 december, efter det är det 200 kr hyra/dag (har ju fått tid 16e så hämtar honom då).
De vill även ha tillbaka pengarna från hyran av hästen, att jag betalar stallplats, skoning, veterinärbesök och milersättning från när de hämtade honom.

De har ridit sönder hästen och försöker sig på er rövare för att få ut så mycket pengar som möjligt på den här affären. Så fruktansvärt illa! Dessutom bryter de kontraktet hur som helst vilket verkligen inte är okej heller. Upplys dem skriftligen om att de har skyldighet att sörja för hästen på alla sätt under kontraktstidens gång och att du kommer fakturera dem enligt avtalet för allt vad hästen kommer kosta dig + timpeng för skötsel.

De vill häva kontraktet utan att iaktta uppsägningstiden. Som skäl anger de att hästen skulle varit dålig redan när de tog emot den.

Bevisbördan torde ligga på dem. De måste ju bevisa att hästen faktiskt har en skada som funnits där tidigare, annars riskerar de att få betala hela konvalescensen med allt det innebär. Och att du nu tar hand om den biten, gör att de helt tappar inflytande över kostnaden. Du kan ju i princip lämna hästen till konvalcentstall och sedan processa dem på kostnaden.

Jag tror inte riktigt de förstår vilken stor ekonomisk risk de tar, om de inte vet något som vi inte vet i den här frågan.

Nu tar du över den praktiska hanteringen av utredningen, men skydligheten ligger ju kvar på dem, tills/om det bevisats att hästen lider av en skada som funnits där redan när de tog emot hästen.

Jag tror inte riktigt de förstår vilken stor ekonomisk risk de tar, om de inte vet något som vi inte vet i den här frågan.

Det är lite detta som gör mig osäker. Trots att jag pratat med två jurister som säger att jag har rätt (de ska betala och stå för skadan tills dess att det isåfall bevisas att skadan fanns där innan han åkte till dom). Men de verkar så säkra på sin grej. Men det kan ju förvisso även vara en taktik just för att skrämmas...

Allt känns bara så otroligt konstigt och oseriöst. Jag påtalade innan de hämtade honom att han ungefär aldrig någonsin varken bockar eller sparkar bakut när de frågade om olater. Han har hos dom bockat/sparkat bakut varje gång sen de hämtade honom vid ridning. Han vägrade på små hinder, var ostadig, gick i korsgalopp.. Han var även halt och svullen fram i ett par dagar. Allt detta utan att jag får reda på det. Och sen påstår det att det INTE har hänt något i stall eller hage? Men han har varit halt och svullen?

Alltså ursäkta, men jag börjar bli riktigt trött på den här cirkusen...

Imon får jag förhoppningsvis reda på vad det är. Är det något som funnits där tidigare men som av någon anledning visar sig nu - fine, jag betalar. Är det inte det så kommer de få stå för kalaset.

De vill häva kontraktet utan att iaktta uppsägningstiden. Som skäl anger de att hästen skulle varit dålig redan när de tog emot den.

Bevisbördan torde ligga på dem. De måste ju bevisa att hästen faktiskt har en skada som funnits där tidigare, annars riskerar de att få betala hela konvalescensen med allt det innebär.

Detta är det jag finner lustigt. Han ÄR ju veterinärbesiktigad UA innan han åkte. Därför borde det ju ligga hos dom att nu bevisa motsatsen till det?

Ganska vanligt att hästar som hyrs ut rids utan "samvete".
Man har betalat + att man inte äger hästen. Blir den dålig är det bara att lämna tillbaka.

Generellt är det ju den som kommer med ett påstående som ska bevisa att påståendet är sant. Konsumentköp/-tjäntelagen är lite annorlunda i vissa fall, men det är ju inget som spelar in här.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 773
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 984
Senast: QueenLilith
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 915
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka