Det finns fakturamallar både på nätet och i de flesta word- och excelvarianter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns fakturamallar både på nätet och i de flesta word- och excelvarianter.
Har nu pratat med två jurister som båda säger samma sak. Hyresvärden är ansvarig för hästens skador då det är det vi kommit överrens om iom kontraktet.
Tanken är att åka till klinik INNAN jag tar hem honom, så de inte kan skylla på att det hänt när jag tagit hem honom...
Fakturera uppstallning och utredning. Hur gör jag det enklast? Bara skicka fakturan jag har och om de inte betalar kontakta kronofogden? För jag antar att det är jag som ska stå som den som tar emot fakturan både från klinik och stallplats?
Ni har ju inte ens konstaterat om skadan faktiskt har uppkommit hos hyrestagaren och om hyresvärden ska stå för skador så är det du som är hyresvärd..
Håller med dig på alla punkter.Men TS: ta hästen till klinik och utred ?
Oavsett vem som betalar osv. Eller har jag missat ngt i tråden ?
Bra att fodervärden är bekymrad och har underrättat dig, det är ju helt i sin ordning . Du som hästägare däremot styr ju över om hästen ska utredas av x eller y part beroende på gen som betalar och vad ni skrivit i avtalet i såna här lägen ?
Kl
Distriktsveterinärerna i min värld tar man ut för akutskador eller vaccinination osv. Inte andra hältor osv öht.
Tillägg :
Tycker det låter superkonstigt att skuldbelägga hemmavetten som att den skulle begå ngt jäv eller dylikt . De har ju snarare tagit ut en hemmavet som utifrån det bara kan säga att ngt är fel , samtidigt har den väl uttryckt att hästen är fin och välmusklad och konstigt att den är ofräsch osv ? Det är väl inte direkt tecken på att ngn veterinär gått i förbund med ngn enskild part tänker jag . Sen vad dina hyrestagare uttrycker det som är väl ngn annat ? Har du pratat med veterinären i fråga ?
@linnsan om det är som du skriver att de sagt upp kontraktet med omedelbar verkan trots uppsägningstid 2 månader , vad innebär det utifrån deras sida ? Att de propsar på att du hämtar hästen direkt eller att de tänker betala för honom och ha honom kvar kontraktstiden ut men inte utreda hästen ?
De propsar på att jag hämtar hästen innan den 15 december, efter det är det 200 kr hyra/dag (har ju fått tid 16e så hämtar honom då).
De vill även ha tillbaka pengarna från hyran av hästen, att jag betalar stallplats, skoning, veterinärbesök och milersättning från när de hämtade honom.
Jag tror inte riktigt de förstår vilken stor ekonomisk risk de tar, om de inte vet något som vi inte vet i den här frågan.
De vill häva kontraktet utan att iaktta uppsägningstiden. Som skäl anger de att hästen skulle varit dålig redan när de tog emot den.
Bevisbördan torde ligga på dem. De måste ju bevisa att hästen faktiskt har en skada som funnits där tidigare, annars riskerar de att få betala hela konvalescensen med allt det innebär.